| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Plana topplock med hydraliska tryckare
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3772 totalt) |
|
om man ska plana en topp som har hydraliska tryckare, vad ska man tänka på? Jag har mätt lite på en motor som jag skruvade dit ett topplock på utan packning (-1,2mm) och då vart det 3mm mellan kolv och ventil. Skulle man kunna plana toppen 2mm utan att ventilerna har umgänge med kolvarna? Har hört att hydraliska ventiltryckare har ett spelrum på 3mm och då kan man ju glömma det här. Mvh Marcus |
||||||||
|
Det har väl egentligen inte så mycket att göra med vilken typ av tryckare du har...
Vad menar du med att du har hört att hydrauliska tryckare har ett spelrum på 3mm? Vad är det för motor? Plana toppen är ju inte enda sättet att få mer komp. Går det att plana 2mm föressten? |
||||||||
Jo jag menar att den hydraliska tryckaren kanske inte hinner med, men då kanske ventilen är stängd och inte öppen? Det är en Saab motor B202. Att tänka på är att ventilerna sticker utanför topplocket med kamaxlarna monterade. Hmm, det är nog det enda sättet just nu, har ytterst lite urgröpning i kolvarna (1,056cc) och det finns inga andra kolvar om man inte ska beställa nya förstås. Japp, det går, men sen går de nog inte mer. Så här ser förbränningsrummet ut: |
||||||||
|
Börja med att svarva kolvarna helt plana..
Sen planar du blocket tills kolvarna sticker upp lagomt mycke... Spalten mellan kolv och topp bör vara 0,1mm för varje 1000rpm du ska varva. plus lite extra i säkerhet (0,2mm kanske) Sen kan du plana toppen oxå, jag har ingen aning om vart begränsningen är på saabs toppar. Att tänka på oxå är att om du planar toppen mycke, eller både block och topp, så sabbar man kaminställningen, så justerbara kamdrev blir en nödvändighet (eller bygga orginal till justerbara) |
||||||||
Njaa, svarva kolvar eller plana blocket tänker jag nog inte göra. Kolvarna är urtagna 0,4mm bara så det får duga. Dessutom går de 0,3mm ovanför deckplanet
Jo kaminställning får man fila lite på
Just nu är kompet på 10,4:1 men jag skulle vilja ha lite mer
|
||||||||
Vet inte, 11kg kanske, kanske mer. Återstår att se, men när toppen är planad så ska det självklart mätas och räknas ut vilken kompression motorn har. |
||||||||
Det kan vara bra att få hjälp att räkna ut komp förhållandet innan du planar, så att du inte får kasta toppen vilket vore lite synd. Lycka till MVH Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||||
11 kg ? Jo, men vilket kompressionsförhållande räknar du med att få? _________________ William Ekström |
||||||||
Hehe någon som vill räkna åt mig då?
|
||||||||
hehe oops 11:1 men jag tror det blir mer.. |
||||||||
Busenkelt nu när toppen är lös, det grejar du själv! Du har koll på vad kompförhållande är va? Förhållandet mellan cylindervolym + förbräningsvolym och förbränningsvolymen. Vi börjar med cylindervolymen, den är enklast. Arean på cylindern x slaglängden (radien*radien*pi*slaglängd) mäta gärna cylindern rätt noga. Förbränningsrummet är lite klurigare ibland, typ i det här fallet när du har grop i kolven... En variant man kan göra är att skicka ner kolven typ 10mm i loppet, täta runt kolven med fett eller annat lämpligt som är lätt att tvätta bort, sen fyller du med vätska ända upp mot en plexiglasskiva med hål i. Ha nogrann koll på hur mycket vätska du häller i. och med hjälp av det kan du räkna ut volymen på gropen. om kolven sticker upp säg 0,5 mm ovanför blockplanet så skickar du ner kolven 9,5mm (kan bli - i volym här) Förbränningsrummet i toppen mäts på samma sätt, i med ventiler och tändstift, fyll sedan på med vätska tills det är fullt, ha koll på volymen vätska som hälls i... Toppackningen måste oxå tas med i beräkningarna, volymen på den är lätt att räkna ut (radien*radien*pi*tjockleken) Så, vi antar nu för enkelheten att toppens förbränninsrum är 40cc Packningen är 5cc och kolvgropen är 5cc Cylindervolymen är 500cc 500+40+5+5=550 550/50=11 <- Kompförhållande på 11:1 Klockan är mycket, jag ligger i sängen med laptopen
Rätta mig gärna om jag har gjort nån groda nånstans... men jag tror att allt ska stämma
Vissa formuleringar kan kanske göras bättre men, fråga om jag är oklar med nått! |
||||||||
|
Hej på kvällningen skall själv gå och lägga mig då jag skall upp 0400 för en resa till varmare breddgrader.
Men jag har för mig att formeln ser så här Vs+Vk Vk Vs Motorns slagvolym Vk Motorns kompvolym Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||||
Hade du tänkt att det skulle se ut såhär?
Så stämmer det iaf
Lite andra termer än jag skrev i beskrivningen ovan bara.. |
||||||||
|
okej..
Slag: 78mm Borr: 90mm Urgröpning kolv: 1,056cc Förbränningsrum topp: 48cc (original) Kolven går 0,3mm över deckplanet Packningens tjocklek är 1,2mm Problemet med förbränningsrummet är att det inte är helt "klotformat" vilket gör uträkningen om man planar toppen svår. Nu kan ni räkna ut om ni har lust, jag är för trött
|
||||||||
Jag räknar gärna, imorrn känner mig lite för trött nu..
Du kan ju prova att simulera en topplaning genom att hälla i vätska tills det är 2mm kvar till kanten! Annars går det ju räkna på ett ungefär iaf.. nån decimal hit eller dit är nog inte så noga
|
||||||||
Vad skulle hända om man har för högt komp? |
||||||||
Utan att känna kurvorna på gropen i toppen är det nog det enda sättet att ta reda på det gissar jag. Men med den verkliga volymminskningen är det nya kompressionsförhållandet busenkelt att ta fram enligt formeln högre upp. |
||||||||
Du får högre förbränningstemperatur och lättare för spikningar. Skulle du råka få för högt kompförhållande så får du kompensera det med kamaxel som andas bättre
Titta på trimmade motorer med riktigt hög litereffekt så ser du att dom har rätt brutala kompförhållanden, men det beror på att kammarna ser till att ventilerna står öppna rätt länge och ventilerar bort endel. |
||||||||
Jo nu ska det dock inte trimmas såå mycket..
Tror det blir bra tillsammans med etanolen..
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (3772 totalt) |