|
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313
Trådstartare

03 Feb 2005 16:05
Söker bilder på fina pedalställ
Lurar på att bygga eget pedalställ till min E30 och undrar om ni sitter på bilder på läckra pedalställ.. Gärna överkurs..
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
|
Anders Schildt
Rydebäck
Här sen Sep 2004
Inlägg: 50

03 Feb 2005 16:34
Hej!
Har tänkt samma tanke själv till min Caterham. Har en massa bilder på pedalställ (stående pedaler) Kan maila om du vill kika lite.
//Anders
_________________ Anders Schildt
Austin-Healey 3000
Austin-Healey Sprite
MGB GT
|
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3489

03 Feb 2005 16:39
_________________ Svante Hoberg
No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
|
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462

03 Feb 2005 17:06
Har sett en bild på det brutalsnygga pedalstället i königseggen ska se om jag hittar bilden...
_________________ Mattias Meldert
|
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487

03 Feb 2005 17:41
meldert skrev: | Har sett en bild på det brutalsnygga pedalstället i königseggen ska se om jag hittar bilden... |
Jag kanske har någon bild på det bland mina bilder. Jag fotade ett minneskort fullt på den när han var och hälsade på under drift day 2 i somras..
|
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313
Trådstartare

03 Feb 2005 20:46
Anders Schildt skrev: | Hej!
Har tänkt samma tanke själv till min Caterham. Har en massa bilder på pedalställ (stående pedaler) Kan maila om du vill kika lite.
//Anders |
Inget du kan lägga upp här eller nån annan? tror det är mer än jag som vill se
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13287

04 Feb 2005 00:05
ja, lägg gärna upp här... finns uppe till höger, eller precis under textrutan där man skriver svar..
Max filstorlek 160 kb och 800 pixlar bred...
Finns nog många som vill se!
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

04 Feb 2005 06:41
Jag vart inte så imponerad av pedalstället i Koenigseggen. Visst, det är vackert som ett smycke och säkert härligt tight men vad väger det? Känns lite dumt att välja avancerade och dyra kompositlösningar på en del ställen för att sen fylla bilen med tunga detaljer.
_________________ /Kristian Elisson
|
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148

04 Feb 2005 11:14
_________________ MVH Patrik Johansson
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13287

04 Feb 2005 11:22
ser ju inte tokigt tungt ut iaf..
|
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239

04 Feb 2005 11:41
_________________ Sten Isaksson
|
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847

04 Feb 2005 12:11
Men med drag blir kolvarean mindre, i förhållande till tryck med samma kolv, eftersom kolvstångens area måste räknas bort.
_________________ //Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.
--VVTS--
|
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239

04 Feb 2005 13:24
Magnus L skrev: | Men med drag blir kolvarean mindre, i förhållande till tryck med samma kolv, eftersom kolvstångens area måste räknas bort. |
Jovisst. Det är därför som AP använder "Effective bore size" när de talar om pull-type huvudcylindrar.
http://www.apracing.com/car/cylinder/data.asp?code=CP6465
_________________ Sten Isaksson
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724

04 Feb 2005 14:55
_________________ MackeMaehlum
|
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731

04 Feb 2005 22:32
Anders Jeppsson skrev: |
ser ju inte tokigt tungt ut iaf..  |
Någon som vet vad de ser för fördel med den mystiska "vid sidan av"-installationen på bromspedalen, till skillnad mot en klassisk gaffel som på kopplingen.
Ger juh ett trist belastningsfall till synes helt i onödan?
|
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313
Trådstartare

05 Feb 2005 14:54
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
|
Elva
Hammenhög/Skåne
Här sen Dec 2003
Inlägg: 95

05 Feb 2005 15:32
David Berglund skrev: |
Någon som vet vad de ser för fördel med den mystiska "vid sidan av"-installationen på bromspedalen, till skillnad mot en klassisk gaffel som på kopplingen.
Ger juh ett trist belastningsfall till synes helt i onödan? |
Kopplingpedalen ser ut att vara justerbar i sidled, kanske samma med bromspedalen.
_________________ /Lenny Stålhammar
Golf mk2 1.8T 20V
|
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731

05 Feb 2005 23:38
Elva skrev: | David Berglund skrev: |
Någon som vet vad de ser för fördel med den mystiska "vid sidan av"-installationen på bromspedalen, till skillnad mot en klassisk gaffel som på kopplingen.
Ger juh ett trist belastningsfall till synes helt i onödan? |
Kopplingpedalen ser ut att vara justerbar i sidled, kanske samma med bromspedalen. |
Jo.. fasst jag ser ändå inte det som en förklaring till varför den är monterad som den är...
|
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 172

06 Feb 2005 01:03
_________________ Niklas Walkin -
|
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586

06 Feb 2005 12:22
nån som kan/vill förklara hur justeringen som visas på "tilton" och bilden ovan denna post fungerar?
jag antar att det är bromsfördelning fram/bak eller?
|
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148

06 Feb 2005 12:49
fizz skrev: | nån som kan/vill förklara hur justeringen som visas på "tilton" och bilden ovan denna post fungerar?
jag antar att det är bromsfördelning fram/bak eller? |
Ja, en vanlig bromsvåg. Vajern som försvinner ut på höger sida i bilden går till en justerratt. (som man ser på Tilton)
Vrider man på den så vrider vajern skruven som utgör hävarmarna till bromscylindrarna, genom att längden på hävarmarna då minskas och ökas så ändrar man förhållandet hur mycket främre respektive bakre bromscylindern påverkas av pedaltrycket och därmed bromskraften fram/bak.
_________________ MVH Patrik Johansson
|
|