Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Utrustning för tidtagning
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (29908 totalt)
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Någon som vet var man kan köpa det? Vad kostar det? Hur funkar det? osv osv...
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re: Utrustning för tidtagning

Elise skrev:

Vad gäller det?
Vill du mäta tiden så finns det olika modeller. Handhållna, golvmodeller, torntypen m.fl.

Skämt å sido. I GTI Klubben byggde vi vår egna tidtagningsanläggning och den består av två uppsättningar fotoceller och ett vanligt tidtagarur.
Fotocellerna är inkopplade parallellt till tidtagarurets start/stopp-knapp. Enkelt och har fungerat ypperligt i många år. Tyvärr skulle vi vilja ha en stor display som visade tiden, men sådana kostar kosing.
Kostnaden för denna utrustningen låg på 3-4000 har jag för mig. Det går att komma billigare undan, men vi använde proffsfotoceller som tål en del.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har en känsla av att "4real AB" har eller håller på att utveckla något. Prova att ta kontakt med dem. http://www.4real.se/

Jag tror att Johan Jansson a.k.a. "B20mannen" har något finger med i spelet.

Lazzat använde det systemet (en prototyp?) på sin konbane-challenge.

Rice and shine
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Elise skrev:

KH Motorsport har ett flertal typer av tidtagningssystem, tyvärr ganska dyra http://www.khmotorsport.se välj tävling och sedan tidtagningssystem.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Jag hjälpte Mantorp ta fram ett system till sin drivingschool.... Och där köpte killen som byggde ihop systemet grejerna löst på Elfa... Och materialkostnaden totalt sett var under 500:- med fotocell och allt.... Och kopplade det sen till en PC.... fast programmering kostade sen... men det är helt möjligt.... kanske har torkel något till Tracktimer som funkar färdigt ?

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Men om man kör med fotoceller, hur funkar det om man kommer lite i bredd, registreras bil nr 2 då?

#24, #64, #88
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

olika former av "lap-timers" finns över allt, Dalhems, GA, KHmotorsport...
Fast de är jäkligt dyra!
En styck medhjälpare med en tavla och ett tidtagarur är mycket billigare men då får man inte tiden förrän varvet efter och det är en klar nackdel.

Fotoceller måste ju innebära att man bara kan köra en bil åt gången, annas stoppas ju klockan för varje bil som passerar!

Citera
tid_enduro
Sverige
Här sen Jun 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Elise skrev:

Har gjort ett mycket bra tidtagningsprogram där man enkelt kan koppla till en fotocell (från t.ex. Claes ohlsson). Programmet finns på min hemsida, demoversionen fungerar bra till mindre tävlingar.
Vill man köpa en registrerad version kostar det bara 1800kr.
Är det trots allt någon finess som du tycker saknas, är det bara att du slår en signal...
/Hans

Göteborg
Här sen Maj 2005

Programmet verkar vara riktigt bra thumbs up

En fråga från en som inte tycker att det är väldigt ankelt att koppla in en fotocell från claes ohlsson till datorn
Hur går detta till i praktiken??? Vad behöver man från tex Claes ohlsson?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Speedster skrev:
Programmet verkar vara riktigt bra thumbs up

En fråga från en som inte tycker att det är väldigt ankelt att koppla in en fotocell från claes ohlsson till datorn
Hur går detta till i praktiken??? Vad behöver man från tex Claes ohlsson?
Instämmer i frågorna.
Jag saknade en liten komigångsida med det absolut minsta man behöver för att sätta upp en anläggning för en eller två strålar.
Detta ser ju stålande ut för konbanekörning. Gäller bara att hitta en gammal Laptop som går på 12V...

Edit :
Citat:
Fråga: Finns det möjlighet att koppla programmet mot en fotocell eller liknande?
Svar: Ja, dubbelklicka på texten "Startnummer", då kan du välja Com-port. När Pin6 på porten ändrar från 1 till 0, registreras en tid. Gör även tester med en radiomottagare och sändare från Texas Instruments, som jag lånat. Detta blir årets projekt - att samla in tiderna utan att behöva röra tangentbordet!
Hmm kan man tänka sig att använda två strålar (med en comport, laptops har sällan två) nån gång i framtiden? dvs en start och en mål?
Visserligen går det att desiga lämpliga slingor som har samma start och mål men med två stålar har man mycket större frihet.
Printerport borde väl ge möjlighet till 8-kanaler men de är ju också på väg bort.
Finns det ingen leksaks I/o till lågt pris som jobbar med USB (dvs som kan användas utan att plocka fram lödkolven)?

Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004

NiklasFalk skrev:
Hmm kan man tänka sig att använda två strålar (med en comport, laptops har sällan två) nån gång i framtiden? dvs en start och en mål?
Visserligen går det att desiga lämpliga slingor som har samma start och mål men med två stålar har man mycket större frihet.
Printerport borde väl ge möjlighet till 8-kanaler men de är ju också på väg bort.
Finns det ingen leksaks I/o till lågt pris som jobbar med USB (dvs som kan användas utan att plocka fram lödkolven)?

Du kan ju koppla flera strålar till samma pinne, kravet är bara att signalen på pinnen ändras från 1 till 0.
om du vill ha flera COM portar så finns det USB till serie konverters, ska gå att ha många portar.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Daniel Ahlin skrev:
NiklasFalk skrev:

Du kan ju koppla flera strålar till samma pinne, kravet är bara att signalen på pinnen ändras från 1 till 0.
om du vill ha flera COM portar så finns det USB till serie konverters, ska gå att ha många portar.
Hehe, det har du helt rätt i
Det blir nog att tjata lite på SVKG så att vi kan pensionera vårt fotocellstyrda tidtagarur vi har nu (som inte alltid fungerar som det gjorde en gång). Nackdelen är att en dator kan strula på några tusen fler sätt... (om man inte sätter en person som ansvarig så kan det bli problem)

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

NiklasFalk skrev:
Detta ser ju stålande ut för konbanekörning. Gäller bara att hitta en gammal Laptop som går på 12V...

Varför 12V? Finns ju ganska billiga laddare på clasohlson thumbs up

Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

...undrar fortfarande hur kopplingen mellan fotocellen och comporten går till...?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag fyller på i en gammal tråd....hoppas på hjälp av elektronikmaffian

Hastigt fick jag ett behov av att bygga ett enkelt tidtagningssystem,
fotocellsstyrt.

Jag har en fotocellsmoj från Clas ohlson med en NPN-utgång, och ett
enkelt stoppur (elektroniskt). Jag vill få NPN-utgången att
parallellkoppla sig till start/stoppknappen på uret.

Nånstans känns det som att en liten transistorkrets behövs men sen tog
känslan slut. Idéer?

om det är enklare kan jag använda en laptop istället för tidtagaruret, med programvaran som det länkas till tidigare.

/Gustaf

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

therealpinto skrev:
Jag har en fotocellsmoj från Clas ohlson med en NPN-utgång, och ett
enkelt stoppur (elektroniskt). Jag vill få NPN-utgången att
parallellkoppla sig till start/stoppknappen på uret.

Nånstans känns det som att en liten transistorkrets behövs men sen tog
känslan slut. Idéer?
Vi kör med ett fotocellstryt tidtagarur i SVKG och det har fungerat "fint" i flera år. Det du behöver är en timerkrets så att du bara använder första brytningen (dvs struntar i fotocellen ca 5 sek eller så). Med en liten omkopplare så kan andra triggningen styra mellantid (eller varvtid om det är en sånt ur).
Laptop i all ära men papper och penna är svårt att få problem med (tidtagaruret blådumpar inte så ofta heller).
Tidtagaruret bör förresten vara av en sort det går att byta batterier i (det är så tråkigt när de tar slut).

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

OK...jag behöver lite klara instruktioner om jag ska bygga något ;-)

Timerkrets borde man kunna slippa om cellen sitter så högt att det är karossen och inte hjulen som bryter, eller?

Just nu är enkelhet prio 1, den ska funka på lördag ;-)

/Gustaf

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Vet inte alls om detta lämpar sig för vårt ändamål men det verkar inte så dyrt att testa iaf (tyvärr sändare+motaggare, borde fungera sisådär med reflex om man vill köra allt på samma batteri)
http://www.kemo-electronic.com/en/bausaetze/b232/index.htm
Men det finns möjlighet till start+stop stråle

Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004

Lazzat har en tidtagning som är tillsalu.

Kontakta Lennart Hall här eller på www.lazzat.se

BMW 325i -92
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Bra tips men eftersom det här måste vara på plats i Fällfors om cirka 12 timmar och fungera, fick det bli snabba lösningar. Nu har en fungerande prototyp, eller typ betaversion. Funkar den bra i helgen kommer det upp "ritningar".

/Gustaf

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Betaversionen visade sig ha vissa barnsjukdomar så det blev istället den enklaste av lösningar.

Utgången från Clas ohlsons dörrklocka (36-1731 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9078707) är kopplad via två 470 ohms resistorer (för att minska strömmen som kan tänkas gå genom utgången) till start/stoppknappen på ett billigt tidtagarur (31-3769 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14494527).

Det funkar men eftersom utgången är "NC" krävs en brytare i serie med utgången som kan bryta kontakten för att kunna stoppa uret utan att springa förbi strålen.

Stoppuret är inte idealiskt eftersom det var väl trångt att löda in tåtarna, man kan testa med andra modeller kanske.

Timerkretsen som Niklas pratar om är inte implementerad men det är nog något jag ska kika på, till nästa gång.

Nu fick jag några feltriggningar på för blanka bilar när fotocellen satt mitt i fälghöjd.

Trots det kan man alltså bygga en hyfsat fungerande anläggning för cirka 500kr (med marginal). När tiden och lusten infinner sig gör jag en skiss på prylarna.

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (29908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande