| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera bakklump uppochner?
|
1, 2 >> 12 besök senaste veckan (3590 totalt) |
|
Det har upptäckts ett "mindre" problem som gör att jag skulle behöva montera bakklumpen uppochner för att få den funktionen som krävs. Finns det några negativa aspekter att beakta innan man vidtar denna åtgärden - förutom att det blir en "aning" svårare att tömma ur oljan etc... Nivåmarkeringen kommer heller inte stämma så man får gå på ihälld volym. |
||||||
|
Re: Montera bakklump uppochner?
Du kommer att kunna backa jättefort! Men framåt blir det bara en osynkroniserad växel. |
||||||
|
Re: Montera bakklump uppochner?
blir väl snarare rakskuret framåt... Och det är ju rejsigt!!!
|
||||||
|
Förmodligen, och jag nu inte tar helt fel så är det för att komma från den typen av växlingslösningar man brukar vända uppockner på bakaxeln, ex vid montering av hondamotor i bakhjulsdriven bil...
|
||||||
|
Bakklump
Det är inte växellådan det är frågan om utan just bakaxeln ja... Är det någon som har pejl på hur man påverkar krafterna internt i klumpen vid en sådan operation? |
||||||
|
Re: Bakklump
Har mest lite erfarenhet från industriväxlar. På dessa är det inte alls säkert att de ska vara samma oljevolym i olika montagepositioner, så din uppochnedvända bakaxel kanske bör ha mer eller mindre olja. För maximal livslängd kan man i vissa lägen schimsa pinjongdrevet så att det är gynnsamt för en rotationsriktning, kör man då på andra hållet så minska livslängden. Är bilens bakaxel gjord så, så borde man ju rimligen schimsa om, ivf om du inte ska ha lägre effekt än orginal. Varför ska du vända på bakaxeln? _________________ Pär Hylander |
||||||
|
om du inte har en motor som snurra motsols alt en vxll som byte håll, så kommer bilen ha 5vxl bakåt och 1 framåt
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re: Bakklump
Att vända uppochner på bakaxeln ändrar färdriktningen, så det gör man ofta om man har en motor som snurrar åt fel håll, därav tidigare komentarer om flera växlar bakåt och en frammåt. |
||||||
Det provas alltför sällan men jag vill minnas att det fanns en Tjeckisk bil som hade den lösningen för ca 50-60 år sedan... På mittmotorracerbilar byggda enligt 750MCs reglemente (som kräver stel axel) används ibland upp & nervänd axel med bra resultat. Dock är motorerna där inte så starka... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
Klumpen kommer från en helt annan bil så anpassningar måste hursomhelst göras för att ens få dit den. Anledningen till att jag vill vända den uppochner är just att jag behöver byta rotationsriktning på den. Frågan är dock vad som händer med hur den kommer att klara av belastningarna. |
||||||
Va...??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tankevurpa... Det enda man höjer är ju kardanen. |
||||||
|
Enklast vore väl att ha klumpen på rätt håll och köpa Dude:s låda, den är "lite underlig"...
Byter rotationsriktning gör den iaf. |
||||||
En sån låda skulle jag vilja ha, har du mer information om den? |
||||||
Du får PM:a Bisting för mer info, men den kommer från en STCC-BMW. Holinger har jag för mig. Har varit tillsalu iaf tidigare till rätt pris. Rätt pris är dock tyvärr ganska mkt pengar... |
||||||
Brukar ju ofta vara så med bra grejjer, att rätt pris ofta ligger över den egna budgeten. JAg började fundera lite i banor av modifierade standardlådor här, och man mister ju kanske en växel, eller inte beroende på hur. men, om man lyckas få bottenstocken att snurra åt samma håll som ingående axel.... fyrans växel (på de lådor den är 1:1) blir back. man borde kunna byta så backen går bort och blir frammåtväxel... Frågan är om överförning från primäraxeln till bottestocken lämpligast löses med kedja eller ett extra drev som vanligen på backväxeln. |
||||||
|
Det finns cittra-lådor som det går att byta riktning på genom att byta sida (om pinjongen) på kronhjulet. Kanske det finns bakaxelslutväxlar som funkar på det sättet också?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Annan låda?..
Att åka med en annan låda är heller inget alternativ eftersom den måste vara för fyrhjulsdrift och för längsmonterad motor. Dessutom skall den tåla "en del" effekt... |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 12 besök senaste veckan (3590 totalt) |