Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montera bakklump uppochner?
1, 2   >>
12 besök senaste veckan (3590 totalt)
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
Montera bakklump uppochner?

Det har upptäckts ett "mindre" problem som gör att jag skulle behöva montera bakklumpen uppochner för att få den funktionen som krävs.
Finns det några negativa aspekter att beakta innan man vidtar denna åtgärden - förutom att det blir en "aning" svårare att tömma ur oljan etc... Nivåmarkeringen kommer heller inte stämma så man får gå på ihälld volym.

_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7234

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Montera bakklump uppochner?

tacq skrev:
Det har upptäckts ett "mindre" problem som gör att jag skulle behöva montera bakklumpen uppochner för att få den funktionen som krävs.
Finns det några negativa aspekter att beakta innan man vidtar denna åtgärden - förutom att det blir en "aning" svårare att tömma ur oljan etc... Nivåmarkeringen kommer heller inte stämma så man får gå på ihälld volym.


Du kommer att kunna backa jättefort! Men framåt blir det bara en osynkroniserad växel.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315



Re: Montera bakklump uppochner?

Kraniel skrev:
Du kommer att kunna backa jättefort! Men framåt blir det bara en osynkroniserad växel.



blir väl snarare rakskuret framåt... Och det är ju rejsigt!!!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Förmodligen, och jag nu inte tar helt fel så är det för att komma från den typen av växlingslösningar man brukar vända uppockner på bakaxeln, ex vid montering av hondamotor i bakhjulsdriven bil...

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
Bakklump

Det är inte växellådan det är frågan om utan just bakaxeln ja...
Är det någon som har pejl på hur man påverkar krafterna internt i klumpen vid en sådan operation?

_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Bakklump

tacq skrev:
Det är inte växellådan det är frågan om utan just bakaxeln ja...
Är det någon som har pejl på hur man påverkar krafterna internt i klumpen vid en sådan operation?


Har mest lite erfarenhet från industriväxlar. På dessa är det inte alls säkert att de ska vara samma oljevolym i olika montagepositioner, så din uppochnedvända bakaxel kanske bör ha mer eller mindre olja.

För maximal livslängd kan man i vissa lägen schimsa pinjongdrevet så att det är gynnsamt för en rotationsriktning, kör man då på andra hållet så minska livslängden. Är bilens bakaxel gjord så, så borde man ju rimligen schimsa om, ivf om du inte ska ha lägre effekt än orginal.

Varför ska du vända på bakaxeln?

_________________
Pär Hylander
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om du inte har en motor som snurra motsols alt en vxll som byte håll, så kommer bilen ha 5vxl bakåt och 1 framåt

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Re: Bakklump

tacq skrev:
Det är inte växellådan det är frågan om utan just bakaxeln ja...
Är det någon som har pejl på hur man påverkar krafterna internt i klumpen vid en sådan operation?



Att vända uppochner på bakaxeln ändrar färdriktningen, så det gör man ofta om man har en motor som snurrar åt fel håll, därav tidigare komentarer om flera växlar bakåt och en frammåt.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



dude skrev:
om du inte har en motor som snurra motsols alt en vxll som byte håll, så kommer bilen ha 5vxl bakåt och 1 framåt


Ja...eller motorn bak och drivning fram? thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Citat:
Ja...eller motorn bak och drivning fram?


Det provas alltför sällan men jag vill minnas att det fanns en Tjeckisk bil som hade den lösningen för ca 50-60 år sedan...

På mittmotorracerbilar byggda enligt 750MCs reglemente (som kräver stel axel) används ibland upp & nervänd axel med bra resultat. Dock är motorerna där inte så starka...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Micke hade väl upponervänd BMW klump i ABARTH R1 ?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157



Sen så är pinjongdrevet oftast förskutet lite från centrum på axeln (nedåt). Så vänder man på axeln och har kvar kardan på samma ställe så höjer man bilen. Inte så bra om den ska gå på bana kanske.

_________________
Emil Rehnfors
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
T08R skrev:
Sen så är pinjongdrevet oftast förskutet lite från centrum på axeln (nedåt). Så vänder man på axeln och har kvar kardan på samma ställe så höjer man bilen. Inte så bra om den ska gå på bana kanske.


Klumpen kommer från en helt annan bil så anpassningar måste hursomhelst göras för att ens få dit den. Anledningen till att jag vill vända den uppochner är just att jag behöver byta rotationsriktning på den. Frågan är dock vad som händer med hur den kommer att klara av belastningarna.

_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



T08R skrev:
Sen så är pinjongdrevet oftast förskutet lite från centrum på axeln (nedåt). Så vänder man på axeln och har kvar kardan på samma ställe så höjer man bilen. Inte så bra om den ska gå på bana kanske.


Va...???

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315



ButterflyRacing skrev:
T08R skrev:
Sen så är pinjongdrevet oftast förskutet lite från centrum på axeln (nedåt). Så vänder man på axeln och har kvar kardan på samma ställe så höjer man bilen. Inte så bra om den ska gå på bana kanske.


Va...???


Tankevurpa... Det enda man höjer är ju kardanen.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Enklast vore väl att ha klumpen på rätt håll och köpa Dude:s låda, den är "lite underlig"...
Byter rotationsriktning gör den iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Andreas Lidström skrev:
Enklast vore väl att ha klumpen på rätt håll och köpa Dude:s låda, den är "lite underlig"...
Byter rotationsriktning gör den iaf.


En sån låda skulle jag vilja ha, har du mer information om den?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus L skrev:
Andreas Lidström skrev:
Enklast vore väl att ha klumpen på rätt håll och köpa Dude:s låda, den är "lite underlig"...
Byter rotationsriktning gör den iaf.


En sån låda skulle jag vilja ha, har du mer information om den?


Du får PM:a Bisting för mer info, men den kommer från en STCC-BMW. Holinger har jag för mig.
Har varit tillsalu iaf tidigare till rätt pris. Rätt pris är dock tyvärr ganska mkt pengar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Andreas Lidström skrev:
Magnus L skrev:
Andreas Lidström skrev:
Enklast vore väl att ha klumpen på rätt håll och köpa Dude:s låda, den är "lite underlig"...
Byter rotationsriktning gör den iaf.


En sån låda skulle jag vilja ha, har du mer information om den?


Du får PM:a Bisting för mer info, men den kommer från en STCC-BMW. Holinger har jag för mig.
Har varit tillsalu iaf tidigare till rätt pris. Rätt pris är dock tyvärr ganska mkt pengar...


Brukar ju ofta vara så med bra grejjer, att rätt pris ofta ligger över den egna budgeten.

JAg började fundera lite i banor av modifierade standardlådor här, och man mister ju kanske en växel, eller inte beroende på hur. men, om man lyckas få bottenstocken att snurra åt samma håll som ingående axel....

fyrans växel (på de lådor den är 1:1) blir back. man borde kunna byta så backen går bort och blir frammåtväxel...


Frågan är om överförning från primäraxeln till bottestocken lämpligast löses med kedja eller ett extra drev som vanligen på backväxeln.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Det finns cittra-lådor som det går att byta riktning på genom att byta sida (om pinjongen) på kronhjulet. Kanske det finns bakaxelslutväxlar som funkar på det sättet också?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 19


Trådstartare
Annan låda?..

Andreas Lidström skrev:
Enklast vore väl att ha klumpen på rätt håll och köpa Dude:s låda, den är "lite underlig"...
Byter rotationsriktning gör den iaf.


Att åka med en annan låda är heller inget alternativ eftersom den måste vara för fyrhjulsdrift och för längsmonterad motor.
Dessutom skall den tåla "en del" effekt...

_________________
Thomas Jonsson
www.irry-motorsport.se
Citera
Skruva banåkabil
Montera bakklump uppochner?
1, 2   >>
12 besök senaste veckan (3590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande