Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3204 besök totalt |
Lotus Sport Exige 240R - kompressor på från fabrik
Lotus Sport Exige 240R http://www.grouplotus.com/car/news_d Massa info om bilen: http://www.grouplotus.com/mediactr/p Tech specs: http://www.grouplotus.com/mediactr/p Bilder bilder bilder ![]() ![]() http://www.lccs.nu/forum/viewtopic.p http://www.seriouswheels.com/top-200 ![]() _________________ ![]() |
||||||
Ajajaj
![]() Egentligen borde man ju spara pengarna till en sådan här. Men Puggen får duga som "fattigmansracer" tills man har råd ![]() Attans också, älskar verkligen Elise och Speedstern! Helt rätt stuk för banan!! Så råa men samtidigt så vackra..... _________________ Rachid Rachid |
||||||
jo Elisen är ju en våt dröm.. för att inte tala om Exigen.. fast den lär man inte ha råd me..
![]() synd bara att dom inte gör som Ariel å kör me Hondas K20 me kompressor... 240 hkr lurar du ju ur den motorn utan stressfläkt å som i Arielens fall 300 pollar med kompressor vilket ju hade suttit som en smäck.. ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||||
|
||||||
Host
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ball bil! Vore inte dumt att äga en. Frågan är bara varför de valde en roots kompressor. Vad jag vet finns det effektivare saker att köpa. Men r-däck och dubbeljusterbara Öhlinare är ju inte alls fel ![]() Sen trodde jag verkligen att den skulle vara lättare. 930 kg utan förare med full tank är ju mer än vad min bil väger ![]() Fast det går ju inte att jämföra egentligen. Exigen är ju duktigt mycket snabbare och snyggare iaf. ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
oerhört dyr för £44000. Man kan köpa en S2 Exige Cup för £34500 inklusive startavgift för Lotus Racing Euro Cup värt 3650 euro och då för du en bil med allt "racing godis" samt bur och släckare istället för en massa tung ljudisolering och luftkonditionering!!!
och jag kan inte tänka mig att enbart blåsaren kostar £9500!!!! Tyvärr massor med ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Ja den ser ju inte helt tråkig ut...men jag förstår inte varför de har en IC på en roots. Luften komprimeras ju inget så den borde ju inte behöva kylas. Eller har jag helt åt skogen fel :P
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
Själva tanken me kompressor är väl ändå att komprimera luften ![]() _________________ Stefan Cedergren |
||||||
Den har ingen intern kompression utan fungerar ungefär som en fläkt. Dock komprimeras luften efter kompressorn vilket leder till den tryckökningen man vill ha. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Det finns dom som blåser och de som komprimerar. Den som sitter på denna motor blåser endast ![]() _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
Så det är så det ligger till. Funderade på det när jag var på jobbet idag och hur det ligger till med roots, om man behöver IC eller inte. Men nu vet jag lite bättre i alla fall ![]() _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
Det bibehållna övertrycket bygger juh på att flödesförlusterna efter kompressorn är tillräckligt höga. Så även om man kan tänka sig modeller som komprimerar internt, är de juh mot motorn man bygger det intressanta trycket. btw. vilken kompressor, förutom möjligen kolvkompressorn, har intern kompression? |
||||||
Jag blir tvungen att hålla med.. Har bara egen erfarenhet av roots som inte har någon intern kompression, men efter att ha läst på lite mer om lysholmsskruvarna får jag väl kapitulera ![]() |
||||||
Roots "blowers" fungerar enligt samma princip som en fläkt, dessa är de mest "ineffektiva" av skruvkompressorerna och dras med höga temperaturökningar på luften - därför är IC ofta nödvändigt på en roots kompressor.
Med 11.5:1 i komp, så är IC helt klart en nödvändighet på macksoppa. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Såg för nått år ( Car Craft tidningen ) sen en kompressor , som invändigt såg ut som en turbin (fläktbladen) hadde ungefär 8-10 rader med dessa , blev det nått av den ?
Har för mig att dom sa att den var lätt driven , låg temphöjning på luften mm mm _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3204 besök totalt |