Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2610 besök totalt |
Bandebut - vad behöver jag ha koll på?
Jag funderar på att åka med på lite banåka med Honda Performance Club och 200sx OGS på Mantorp 5;e maj, och det känns som jag behöver ha lite bättre koll på hur allt funkar och hur jag förbereder mig bäst. Bilen jag tänkte plåga är en skruttig Honda CRX -86. Den är inte fin, men enligt min bedömning så håller den ihop i varje fall. Jag skulle dock behöva lite tips på grejor som behöver kollas lite extra noga. Innan jag ger mig ut på bana tänkte jag byta bromsbelägg, bromtsvätska och bromsslangar. Motor och låda skall förstås få lite ny olja, och det blir nya dämpare runtom(jätterejsiga originalprylar ![]() Utöver bil så behövs det också däck. Vad brukar det finnas för krav på sånt? Det jag har nu är en uppsättning "året-runt-däck" - dom är alltså kassa året runt(men det finns iaf mönster kvar) - och sedan har jag en uppsättning sommardäck som knappt har godkänt mönsterdjup. Eftersom jag inte tänkt försöka mig på något banrekord så struntar jag egentligen vad det sitter för däck på bilen. Dåligt grepp betyder ju att det går saktare och det gör mindre ont om man skulle råka krama ett räcke. Jag vet dock inte om arrangörerna delar min uppfattning, så jag undrar om ni tror jag kommer behöva kränga på nya sulor. Annars vore det även trevligt med en lite genomgång på hur allt funkar kring sådana här tillställningar. Vill ju inte verka fullständigt vilsen så alla tror att jag är helt grön. ![]() |
||||||||||||||
Bromsar, däck och allmänt skick är en bra ide att ha koll på - jag skulle hellre köra med de slitna sommardäcken (förutsatt att korden inte är framme på dem
![]() Det absolut viktigaste är att ta det lugnt, utnyttja de långsammare passen, det är inget att skämmas för att man är nybörjare - det har alla varit i början. Ha koll bakåt, se till att den du kör om, eller blir omkörd av är väl medveten om vad du gör, håll ditt spår, vingla inte runt för att vara snäll - det är bara farligt - det är upp till den som kör om att lösa det hela. Kör 4-5 varv, mer klarar oftast varken bil eller du själv, drick mycket, etc....et...etc.. Det ger sig liksom självt när man kommer ut. ![]() Nyckeln är att ha kul, inte att se det som ett prestigeladdat event. /J |
||||||||||||||
Nämen, va kul...
Är det din elller lånar du bil ? Jag har betonat mina förberedelser på att se till att bromsar samt bromsvätska kommer hålla måttet, sen kanske inte det är optimalt att köra så pass tidigt med R däck, men eftersom jag inte hade råd med annat så fick det bli så. Kör oftast ganska behärskat så ja tror inte ja kommer göra bort mig =)... men bromsvätska har jag i.a.f fått för mig är en viktig pryl att prioritera, inte särskilt dyrt för en bra vätska heller.. Har ju bara konbanat innan och där sliter det ju inte så mycket på bromsarna men jag tror det är en bra investering. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||||
Precis som Jerry skriver. Ha koll på bromsar och däck i första hand. Jag hade aldrig åkt med åretrunt-däcken. De kommer inte lösa uppgiften alls bra. Sen är det viktigaste att veta sina och bilens gränser. Börja lugnt och öka efter hand. Inse att man är nybörjare och hålla koll i speglar och på alla andra på banan. Och framförallt, HA ROLIGT!! Du kommer inte ångra dig, dock komemr du vara fast för livet. Lycka till!
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||||||||
Kan jag köra på sommardäcken tills korden är framme så lär dom hålla för mer än en banträff(i det tempo jag tänker köra). ![]() Kanske är idé att ta med sig året-runt-däcken ifall det skulle vara lite vått? Dom är ju förvisso helt värdelösa till det mesta, men det finns lite mönster som kan avleda vatten iaf.
Hur vilda brukar de andra förarna vara? Förekommer det omkörningar strax innan kurvor så man blir tvungen att ta fel spår för att inte vara i vägen? Eller kommer det funka bra om jag bara ligger långt åt höger på rakorna och koncentrerar mig på spårvalet genom svängisarna? Att inte vara i vägen för snabbare bilar är det jag tycker verkar svårast, om det är många snabba bilar ute samtidigt. Kurvor har jag ju liksom provat på förut utan att köra av vägen, men en massa bilar som vill passera i 200 knyck är en annan sak.
Tror nästan 2-3 varv passar mig bättre, har en tendens att bli "överfokuserad" på det jag håller på med och det är kanske inte så bra medan jag försöker pressa bilen lite. ![]()
Jag är helt inställd på att vara slöast runt Mantorp. Eftersom bilen är gammal och inte direkt i nyskick så vill jag dessutom skona motor och låda lite(man behöver ju inte vara snabb på rakorna för att ha kul i svängisarna). ![]()
Det är min nya brukshink, som jag rätt nyligen har räddat från en riktigt ondskefull bilplågare. ![]() Som det är nu tar bromsen nere vid golvet, så ny bromsvätska måste jag verkligen köpa, och då känns det dumt att snåla. Hoppas bara originalbromsarna håller för lite hårda tag, men bilen är ju lätt så det borde gå bra.
Bromsarna är väl lite gamla och slitna, men med nya klossar, slangar och vätska borde dom kunna stanna bilen rätt bra. Bilens gränser är ju lite av det jag vill lära mig, fast på ett säkert sätt då. ![]()
Lampor och batteri är bra tips! Sedan låter det nästan som du vet hur stökigt jag har i bilen. ![]() Tack för alla bra svar hittils! ![]() |
||||||||||||||
Re: Bandebut - vad behöver jag ha koll på?
Nu tänker jag vara lite ironisk, men vore det inte mer lämpligt att ställa frågan på Hondaforumet? Där hittar du svaren på alla dina frågor. Regler/info vid banträffar Slut ironi. Välkommen att registrera dig på HPC (Honda Performance Club ), om du inte redan har gjort det. ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||||||||
Ett annat tips är att leta upp en pedagogiskt lagd, erfaren banräv som du kan åka med några varv.
Att få tips om spårval, bromspunkter och annat matnyttigt är ovärderligt. Lura med någon i samma kategori att åka med dig. Återkoppling är också väldigt nyttigt och lärorikt. Ta det i din takt, titta i backspegeln och (som många andra tipsat om) lämna prestigen hemma... Så kommer du att ha hur kul som helst! ![]() ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||||||
oj, hmm... jo, där borde jag förstås ha kollat. ![]() Jag får väl skylla på att min hjärna automatiskt kopplar banrelaterade frågor till rejsa.nu. Tack för länken iaf! ![]()
Det vore riktigt kul om jag hittar någon banräv som har lust att lära en nybörjare lite nyttiga tips. Har dock ingen koll på vilka som är riktiga banrävar, men det kanske löser sig när jag väl är där och ser dom andra köra. Vad menar du med återkoppling? ![]() |
||||||||||||||
Feedback på utrikiska. ![]() förare. Det är myckert lättare om de åker med, så slipper man vänta tills efteråt (när man glömt en massa). Ett exempel, du kanske är lite för snabb in i svängarna, bromsar alldeles för tidigt eller kör för långsamt i snabba partier. Sån't som man kanske inte inser själv. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||||||
Återigen Start ironi: - Banrävar finns även inom Hondaklubben, som säkert är villiga att hjälpa dig! Slut ironi. Några av välkända banrävar på HPC: - Scotte - Kraft - Lundgren - Flodman - Jontis - m.m. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||||||||
Aha, då har jag lärt mig ett nytt ord idag. ![]() Lite feedback vore faktiskt väldigt trevligt. Det är ju faktiskt mycket lättare än att lära sig den hårda vägen vad man gör för fel. |
||||||||||||||
Känn efter att du inte sitter och spänner dig och är stressad. Glöm inte att andas... (skojar inte!)
Läs mer här: https://rejsa.nu/arkivet.asp#Banträf _________________ ![]() |
||||||||||||||
Hehe, jag misstänkte faktiskt att det eventuellt kanske skulle finnas någon banräv i HPC. ![]() Nävars, börjar bli dags att gå med i HPC så man får lite bättre koll på alla som kommer köra om en. |
||||||||||||||
Hur avslappnat är bra? Jag vet ju att man inte skall krama kringlan så knogarna vitnar, men är det bra att vara lika avslappnad som när jag kör till jobbet på morgonen? Kanske borde man klistra en liten lapp på rutan där det står "andas!"? ![]()
Även om det skulle kännas trist att åka ned till Mantorp bara för att vända igen, så tror jag det är bäst att inte köra om det är extra blött. Vatten på banan kan ju vara rätt lurigt, speciellt när däcken inte är dom bästa. |
||||||||||||||
Som sagt, stressa inte upp dig, det är inte värre än en tur på din favoritväg med enkelriktad trafik och hyfsat viltfritt (har sett en hare studsa över tv-krönet på Kullen dock, så säker är man aldrig!).
![]() Ha kul, lämna hornen i depån, försök åka med andra när det är möjligt (kan vara så att det begränsas till familjepasset, vet inte riktigt vad som gäller i år, i så fall kan det vara en bra idé att plocka med Kraft eller Scotte ut i passagerarsätet på din bil). /J |
||||||||||||||
Hehe, min favoritväg är ju helt livsfarlig utan någon som helst trafik!
![]() Fast Mantorp består nog inte av blinda kurvor och tät skog runt banan. Nävars, nu gäller det väl bara att få tummen ur och fixa bilen till lite mer bandugligt skick och övertyga chefen om att jag behöver ledigt. Kan man kalla banåka för "förarutbildning med inriktning på ökad trafiksäkerhet"? ![]() |
||||||||||||||
Det skall jag försöka se till att hinna med i sommar. Jag hade egentligen tänkt börja med en licenskurs, men så fick jag ett mail från 200sx OGS om lite bus på Mantorp redan i Maj. ![]()
Självklart! ![]() Måste varit någon knäpp biltok som byggde den vägen. Roligast är helt klart att köra S-kurvan i kraftig nedåtlutning och den trevliga böjen efter backen som nästan får bilen att lyfta(precis innan man kommer ut mot åkern). Drömmen vore ju att avhysa vägen och arrangera tävling där. ![]() |
||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2610 besök totalt |