| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spridare
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5891 totalt) |
|
Spridare
Hej. Har sökt men inte hittat vad jag söker. Finns det något ställe dar jag kan hitta "nummer" på spridare och vilka bilar de kan sitta i. Det jag är ute efter är "vanliga" bosch eller något annat fabrikat och 4-cylindrigt ca: 300+ hp utan överladdning. Har hittat sidor hur jag räknar fram storleken men vill hitta en lathund så att jag kan ut och jaga själva spridarna. De kommer att styras via en MBE box. _________________ Olle Danielsson #88 Stötdämparexperten |
||||||
|
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
|
||||||
|
300 hk+ på en fyra låter lite svårt att hitta, på en std.bil alltså ....
kolla annars på nya spridare från tex. summit ... http://store.summitracing.com/partde dessa ger nästan 300 hk .. http://store.summitracing.com/partde dessa klarar nästan 350 hk ... http://store.summitracing.com/defaul dessa ska klara 300 hk ... |
||||||
|
De enda som ger så pass mycket flöde och finns i så stora volymer är bosch spridarna som heter 968 på slutet, de ger 465cc vid 3.8bar. Dessa är de gröna spridarna som sitter orignal i s60r, v70r.
Dessa borde flöda 413 cc vid 3 bars grundtryck vilket är ett normalt standardtryck. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Det är sant, det är kanske inte så jättemånga standardbilar som har 75+ hk per cylinder. Men några turbobilar borde det väl finnas? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Porsche 944 turbo har en fyra med spridare som pallar med 300 hästar, dock inte sugmotor men har det någon betydelse? Spridarna är gröna Bosch 0280150803: 0 280 150 803 383cm3/min (37.0 LBS/HR) (x.x bar)(XX.X PSI)? PORSCHE 944 2.5L Turbo(HIZ)(STYLE V)(GREEN)(IC-744) 0 280 150 803 390cm3/min (37.7 LBS/HR) (2.7 bar)(39.2 PSI)PORSCHE 944 2.5L Turbo(HIZ)(STYLE V)(GREEN)(IC-744) 0 280 150 803 414cm3/min (40.0 LBS/HR) (3.1 bar)(45.0 PSI)PORSCHE 944 2.5L Turbo(HIZ)(STYLE V)(GREEN)(IC-744) _________________ Anders Hansson |
||||||
|
Dom som Anders rekomenderar är nog ett bra val, varför? Cosworthkillarna kör med dessa till sina sk 330-kit, och klarar således en bra bit över 330 kusar. Eftersom dom är poppis i fordkretsar så brukar dom finnas till bra pris.
Dessa spridare är låg ohmiga, och funkar utmärkt i sugmotorer på 2 liter _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
En sugmotor kräver större spridare för samma effekt som en turbomotor. vid 414cc/min funkar de till 272. Detta förutstätter att man kör cirka 85% dutycycle vilket är ganska normalt på en gatbil. Kör man dem på 95% så funkar de till 303hk ungefär. Vidare så borde porschespridarna ge 470cc per minut vid 4bars tryck. De borde ju funka utan probelm att köra dem på. Då ger de vid 85% duty: 308 hk, 90% 326hk, 95% 345hk. De borde mao funka fint. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Hej det som gäller ett högre flöde vid laddtryck är fel. Det som händer är att laddtrycket håller emot i insuget så att om man inte kompenserar för tex ett kilo laddtryck så har bränsletrycket i princip sjunkit från 3 till 2 bar i insugningsröret. (Hoppas att min defekta pedagogiska ådra räcker till i detta fall) Det som jag brukar räkna efter är 1liter bensin=200HK
Jag håller med dig, för att kunna hålla avgastemp på en rimlig nivå måste man dela ut lite extra kylbränsle, det är därför det så kallade miljöindex inte brukar bli så bra på turbomotorer Mvh Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
Blandningen vill man alltid ha till 12,7 för optimal förbränning. Möjligtvis kan man i turbomotorer önska lite snålare ställt tidigt i registret för att bygga upp mer avgasvärme (hjälper spool-up). Om man fetar på för mycket blir det mindre effekt och försämrad smörjning (soppan kan spola bort oljefilmen i cylindern om det går riktigt fett). Hur högt soppatrycket är borde vara av underordnad betydelse. T.ex. så har ju Porsche 968 högre soppatryck än 944 turbo (3,8 resp. 2,5 Bar) med snarlik effekt. Jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha annat luft/bränsle-förhållande med en sugmotor, motorn i sig bryr sig inte om hur luften kommer in i cylindern - bara hur mycket av den som kommer in, typ.
_________________ Anders Hansson |
||||||
|
vet inte varför en sugmotor kräver mer bränsle, men i "alla" formler för spridare så är det så.
Finns ett smidigt program att ladda ner hos www.mrm-racing.a.se där kan man laborera lite. Som sagt: på en turbomotor så slår laddtrycket ut sig själv iom att de finns både i fuelrailen och i insuget, trycket blir mao konstant. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Nejnejnejnejnej. Min avgastemp säger något helt annat än att "kylbränsle" bara skulle vara en myt...jag mappar själv (med bredbandslambda), och 11:1 i min bil ger drägliga avgastemperaturer, går jag högre än så börjar det traska mot det mindre behagliga 900-graders-strecket. Tändningen har även den en hel del att göra med tempen med. Imprezan (GT 99/00) har högohmiga (om minnet inte sviker mig), sidmatade spridare som ger 440 cc vid 3 bar, senare modeller är toppmatade, och storlekarna skiljer sig mellan WRX, och WRX STi. /J |
||||||
förtydligar lite; beroende på att laddtrycket påverkar BTR som höjer trycket, jopp .... |
||||||
förtydligar mig själv lite oxå, de är ju FLÖDET som är konstant genom spridaren med en linjär bränsletrycksregulator. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Spridare
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5891 totalt) |