Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spridare
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5891 totalt)
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164


Trådstartare
Spridare

Hej. Har sökt men inte hittat vad jag söker. Finns det något ställe dar jag kan hitta "nummer" på spridare och vilka bilar de kan sitta i. Det jag är ute efter är "vanliga" bosch eller något annat fabrikat och 4-cylindrigt ca: 300+ hp utan överladdning. Har hittat sidor hur jag räknar fram storleken men vill hitta en lathund så att jag kan ut och jaga själva spridarna. De kommer att styras via en MBE box.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5882




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164


Trådstartare
Tackar för hjälpen. Har hittat en Bosch 280 150 041 som ser trevlig ut Är det någon som vet om den är högohmig och vet var man kan hitta sånna billigt

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



300 hk+ på en fyra låter lite svårt att hitta, på en std.bil alltså ....

kolla annars på nya spridare från tex. summit ...
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?Ntt=injectors&N=0& . . . .
dessa ger nästan 300 hk ..

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?Ntt=injectors&N=0& . . . .
dessa klarar nästan 350 hk ...

http://store.summitracing.com/default.asp?target=partdetail.asp&Nt . . . .
dessa ska klara 300 hk ...
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



De enda som ger så pass mycket flöde och finns i så stora volymer är bosch spridarna som heter 968 på slutet, de ger 465cc vid 3.8bar. Dessa är de gröna spridarna som sitter orignal i s60r, v70r.

Dessa borde flöda 413 cc vid 3 bars grundtryck vilket är ett normalt standardtryck.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



fizz skrev:
300 hk+ på en fyra låter lite svårt att hitta, på en std.bil alltså ....

Det är sant, det är kanske inte så jättemånga standardbilar som har 75+ hk per cylinder. Men några turbobilar borde det väl finnas?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



AndersY skrev:
fizz skrev:
300 hk+ på en fyra låter lite svårt att hitta, på en std.bil alltså ....

Det är sant, det är kanske inte så jättemånga standardbilar som har 75+ hk per cylinder. Men några turbobilar borde det väl finnas?


Porsche 944 turbo har en fyra med spridare som pallar med 300 hästar, dock inte sugmotor men har det någon betydelse?

Spridarna är gröna Bosch 0280150803:

0 280 150 803 383cm3/min (37.0 LBS/HR) (x.x bar)(XX.X PSI)? PORSCHE 944 2.5L Turbo(HIZ)(STYLE V)(GREEN)(IC-744)

0 280 150 803 390cm3/min (37.7 LBS/HR) (2.7 bar)(39.2 PSI)PORSCHE 944 2.5L Turbo(HIZ)(STYLE V)(GREEN)(IC-744)

0 280 150 803 414cm3/min (40.0 LBS/HR) (3.1 bar)(45.0 PSI)PORSCHE 944 2.5L Turbo(HIZ)(STYLE V)(GREEN)(IC-744)

_________________
Anders Hansson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343



Dom som Anders rekomenderar är nog ett bra val, varför? Cosworthkillarna kör med dessa till sina sk 330-kit, och klarar således en bra bit över 330 kusar. Eftersom dom är poppis i fordkretsar så brukar dom finnas till bra pris.

Dessa spridare är låg ohmiga, och funkar utmärkt i sugmotorer på 2 liter

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



sweanders skrev:
AndersY skrev:
fizz skrev:
300 hk+ på en fyra låter lite svårt att hitta, på en std.bil alltså ....

Det är sant, det är kanske inte så jättemånga standardbilar som har 75+ hk per cylinder. Men några turbobilar borde det väl finnas?


Porsche 944 turbo har en fyra med spridare som pallar med 300 hästar, dock inte sugmotor men har det någon betydelse?

Spridarna är gröna Bosch 0280150803:

0 280 150 803 383cm3/min (37.0 LBS/HR) (x.x bar)(XX.X PSI)? PORSCHE 944 2.5L Turbo(HIZ)(STYLE V)(GREEN)(IC-744)

0 280 150 803 390cm3/min (37.7 LBS/HR) (2.7 bar)(39.2 PSI)PORSCHE 944 2.5L Turbo(HIZ)(STYLE V)(GREEN)(IC-744)

0 280 150 803 414cm3/min (40.0 LBS/HR) (3.1 bar)(45.0 PSI)PORSCHE 944 2.5L Turbo(HIZ)(STYLE V)(GREEN)(IC-744)


En sugmotor kräver större spridare för samma effekt som en turbomotor. vid 414cc/min funkar de till 272.

Detta förutstätter att man kör cirka 85% dutycycle vilket är ganska normalt på en gatbil.

Kör man dem på 95% så funkar de till 303hk ungefär.

Vidare så borde porschespridarna ge 470cc per minut vid 4bars tryck. De borde ju funka utan probelm att köra dem på. Då ger de vid 85% duty: 308 hk, 90% 326hk, 95% 345hk. De borde mao funka fint.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Karlsson skrev:

En sugmotor kräver större spridare för samma effekt som en turbomotor. vid 414cc/min funkar de till 272.

Varför är det så?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jag har hört tvärtom då en Turbomotor vill ha en fetare blandning för att ge optimalt med effekt.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



antar att turbomotorer oftast har högre soppatryck än sugmotorer (under laddtryck då)
högre soppatryck = mer flöde igenom spridaren
har oxå hört att det är tvertom vi får ta och vänta på en bra förklaring

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



Citat:
Big Al Skrivet: 9 Apr 16:07:05 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

antar att turbomotorer oftast har högre soppatryck än sugmotorer (under laddtryck då)
högre soppatryck = mer flöde igenom spridaren
har oxå hört att det är tvertom vi får ta och vänta på en bra förklaring


Hej det som gäller ett högre flöde vid laddtryck är fel.
Det som händer är att laddtrycket håller emot i insuget så att om man inte kompenserar för tex ett kilo laddtryck så har bränsletrycket i princip sjunkit från 3 till 2 bar i insugningsröret.
(Hoppas att min defekta pedagogiska ådra räcker till i detta fall)

Det som jag brukar räkna efter är 1liter bensin=200HK



Citat:
Gustav Uhlander Skrivet: 9 Apr 15:30:53 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har hört tvärtom då en Turbomotor vill ha en fetare blandning för att ge optimalt med effekt.




Jag håller med dig, för att kunna hålla avgastemp på en rimlig nivå måste man dela ut lite extra kylbränsle,
det är därför det så kallade miljöindex inte brukar bli så bra på turbomotorer


Mvh Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Big Al skrev:
antar att turbomotorer oftast har högre soppatryck än sugmotorer (under laddtryck då)
högre soppatryck = mer flöde igenom spridaren
har oxå hört att det är tvertom vi får ta och vänta på en bra förklaring


Blandningen vill man alltid ha till 12,7 för optimal förbränning. Möjligtvis kan man i turbomotorer önska lite snålare ställt tidigt i registret för att bygga upp mer avgasvärme (hjälper spool-up). Om man fetar på för mycket blir det mindre effekt och försämrad smörjning (soppan kan spola bort oljefilmen i cylindern om det går riktigt fett). Hur högt soppatrycket är borde vara av underordnad betydelse. T.ex. så har ju Porsche 968 högre soppatryck än 944 turbo (3,8 resp. 2,5 Bar) med snarlik effekt.

Jag kan inte förstå varför man skulle vilja ha annat luft/bränsle-förhållande med en sugmotor, motorn i sig bryr sig inte om hur luften kommer in i cylindern - bara hur mycket av den som kommer in, typ.

_________________
Anders Hansson
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



kylbränsle är bara en myt ... enda anledningen man fetar på för att "kyla" är för att sänka förbränningshastigheten och därmed minska knack därför man ska hå på med tändningen oxå för optimal knack "dödning"

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



vet inte varför en sugmotor kräver mer bränsle, men i "alla" formler för spridare så är det så.
Finns ett smidigt program att ladda ner hos www.mrm-racing.a.se där kan man laborera lite.

Som sagt: på en turbomotor så slår laddtrycket ut sig själv iom att de finns både i fuelrailen och i insuget, trycket blir mao konstant.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Gröna 465ml 968:or hittar du lätt för 3-400kr/st.
Kolla på TPC's säljesforum så finns det säkert någon som säljer.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Big Al skrev:
kylbränsle är bara en myt ... enda anledningen man fetar på för att "kyla" är för att sänka förbränningshastigheten och därmed minska knack därför man ska hå på med tändningen oxå för optimal knack "dödning"


Nejnejnejnejnej.

Min avgastemp säger något helt annat än att "kylbränsle" bara skulle vara en myt...jag mappar själv (med bredbandslambda), och 11:1 i min bil ger drägliga avgastemperaturer, går jag högre än så börjar det traska mot det mindre behagliga 900-graders-strecket.
Tändningen har även den en hel del att göra med tempen med.

Imprezan (GT 99/00) har högohmiga (om minnet inte sviker mig), sidmatade spridare som ger 440 cc vid 3 bar, senare modeller är toppmatade, och storlekarna skiljer sig mellan WRX, och WRX STi.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Karlsson skrev:

Som sagt: på en turbomotor så slår laddtrycket ut sig själv iom att de finns både i fuelrailen och i insuget, trycket blir mao konstant.


förtydligar lite;

beroende på att laddtrycket påverkar BTR som höjer trycket, jopp .... thumbs up
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



fizz skrev:
Karlsson skrev:

Som sagt: på en turbomotor så slår laddtrycket ut sig själv iom att de finns både i fuelrailen och i insuget, trycket blir mao konstant.


förtydligar lite;

beroende på att laddtrycket påverkar BTR som höjer trycket, jopp .... thumbs up


förtydligar mig själv lite oxå, de är ju FLÖDET som är konstant genom spridaren med en linjär bränsletrycksregulator.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Skruva banåkabil
Spridare
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5891 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande