Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
belastningar/kraftfördelningar på en framvagn?
1, 2   >>
2724 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
belastningar/kraftfördelningar på en framvagn?

Sitter och pular lite i CAD med en framvagn till pontiacen och det börjar närma sig FEMtest.
Kom bara att tänka på - hur stor kraft utsätts hjulupphängningarna för egentligen?

Bilen väger ungefär 750-800 kg över framvagnen, CGH ligger kring 450 mm över marken och spårvidden är 1620 mm.
Kan man utifrån detta få ett hum om hur stor kraft chassiet, respektive hjulupphängningarna kommer att utsättas för?
Jag är självklart medveten om att kraften sedan fördelas till coilovers, bärarmar osv...
Kan man ge någon generell regel om detta, tex att coiloverfästen skall klara minst bilens vikt x 2 osv?

Fuling, var är du när man behöver dig?
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Inte svar på din fråga men är den inte tyngre än så?

Kadetten vägde 770 kg över framhjulen med två personer i senast jag vägde, rak fyra, två liter, alutopp...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



skilnaden kan ju vara att kadetten ghar motorn framför framaxeln. Och pontiaken nästan bakom..


Min CX väger 990 över framaxeln tom

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vi har sidobelsingar och bromskrafter fram.
Ta reda på hur stora de blir först, hmm ett överslag räcker.

edit:

citat:
Min CX väger 990 över framaxeln tom

Fysatan vilken blysläde, 990 är bara 90kg mindre än vad HELA min bil väger med mig i

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
fuling skrev:
Vi har sidobelsingar och bromskrafter fram.
Ta reda på hur stora de blir först, hmm ett överslag räcker.


Hur gör man detta då? Lite vägledning i räknelandskapet(/tänkarlandskapet) hade inte skadat

Micke: Nepp, den bör inte väga mer då faktiskt... tom närmare 750 än 800
Försöker du påstå att jänkebilar brukar vara tunga?
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:
Vi har sidobelsingar och bromskrafter fram.
Ta reda på hur stora de blir först, hmm ett överslag räcker.

edit:

citat:
Min CX väger 990 över framaxeln tom

Fysatan vilken blysläde, 990 är bara 90kg mindre än vad HELA min bil väger med mig i



Den är lite balöanserad för höga farter på raka vägar, ca 500 kg av tjänstevikten bak, och knappa tonnet fram, ger en oerhört kursstabil skapelse, och då den dessutom är begåvad med DIRAVI så är den angenäm när avstånden blir dryga

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Hur gör man detta då? Lite vägledning i räknelandskapet(/tänkarlandskapet) hade inte skadat

ok vad vet vi??
vikt fram 800kg.
Bak då??
spårvidd?
axelavstånd?
mm
mm
mm

Hmm jag försökte förut gör en lista med bra att ha värden på bilen, denna vore nu klockren att köra ner i halsen på mig

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
Ja, listan hade ju varit perfekt att köra upp i dig

Synd bara att jag har varit sjuk sedan vi pratade om den senast och därmed inte kommit ut i garaget för att kunna mäta det "sista".

Vikt bak 720
vikt fram 750
spårvidd fram 1620
spårvidd bak 1545
axelavstånd 2745
Däck fram 260x635
däck bak 280x647

vad mer behöver du ha reda på?
Trodde inte det skulle vara så hääär krångligt att bara räkna ut en liten belastning
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

ok
Vi börjar med att bromas

dFz=1470*g*450/2745*x ---> dFz=241*g*x där x är antal g i broms.

Fz12=750*g+dFz (fram)
Fz34=720*g-dFz (bak)

Fz1=Fz2=Fz12/2
Fz3=Fz4=Fz34/2

Fzn=är kraften som vilar på varje hjul.
1 och 2 är framhjulen
3 och 4 är, gissa

om vi nu gör det lätt för oss så säger vi att my=x
Det vill säga att Fz1=Fx1 osv

och nu tittar vi på kraftena som vilar på yttre kulbultrana på bärarmarna fram.
Då behöver vi
Däcksradie=?
Mått från undre kulbult till centrum hjul=?
Mått fran övre kulbult till centrum hjul=?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
fuling skrev:
och nu tittar vi på kraftena som vilar på yttre kulbultrana på bärarmarna fram.
Då behöver vi
1 Däcksradie=?
2 Mått från undre kulbult till centrum hjul=?
3 Mått fran övre kulbult till centrum hjul=?


Nu har jag ju inte de exakta måtten, eftersom jag får spindlarna i nästa vecka (host, harkel, hoppas en viss person läser detta ), men uppskattningsvis:
1: borde vara diametern/2? Läser du inte mina poster? (=317 mm)
2: 90 mm
3: 130 mm

Egentligen är belastningarna på chassieinfästningarna viktigare i dagsläget, men jag gissar att vi kommer dit?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Egentligen är belastningarna på chassieinfästningarna viktigare i dagsläget, men jag gissar att vi kommer dit?

Hur kan du tro något sådant? hmm du är inte så dum som du ser ut

citat:
1: borde vara diametern/2? Läser du inte mina poster? (=317 mm)
2: 90 mm
3: 130 mm

Däcksradie=317=R
Mått från undre kulbult till centrum hjul=90=h2
Mått fran övre kulbult till centrum hjul=130=h1


Vi har Fx1 och Fx2, de ger ett moment runt hjulsentrum

Mhj=R*Fx1=R*Fx2

F1=Fx1*(R-h2)/(h1+h2)

F2=Fx1-F2 [F2=Fx1*(R+h1)/(h1+h2)]

F1=kraften i övre kulbulten
F2=kraften i undre kulbulten

edit:
koll
Mhj=F1*h1+F2*h2=R*Fx1=R*Fx2

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Anders.... Kan du inte visa med dina ritningar hur du tänkte bygga framvagnen? med mått o allt, är väldigt nyfiken..

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
Mattias Hahlin skrev:
Anders.... Kan du inte visa med dina ritningar hur du tänkte bygga framvagnen? med mått o allt, är väldigt nyfiken..


om jag kan få PrOE till att spara ut lite Jpegbilder så kan jag väl göra det....
Maz påstod att PrOE var skrivet at jävulen själv.... jag börjar förstå vad han menar...
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Anders Jeppsson skrev:
Mattias Hahlin skrev:
Anders.... Kan du inte visa med dina ritningar hur du tänkte bygga framvagnen? med mått o allt, är väldigt nyfiken..


om jag kan få PrOE till att spara ut lite Jpegbilder så kan jag väl göra det....
Maz påstod att PrOE var skrivet at jävulen själv.... jag börjar förstå vad han menar...


Jag kanske kan öppna råvaran i SW och sen göra dom till Jpeg?? jag vill väldigt gärna se bilder......

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Anders Jeppsson skrev:
Mattias Hahlin skrev:
Anders.... Kan du inte visa med dina ritningar hur du tänkte bygga framvagnen? med mått o allt, är väldigt nyfiken..


om jag kan få PrOE till att spara ut lite Jpegbilder så kan jag väl göra det....
Maz påstod att PrOE var skrivet at jävulen själv.... jag börjar förstå vad han menar...


Spara som *.tif (save as copy) det ger hyfsad kvalitet på bilderna, sedan kan du göra om dem till jpeg eller gif i ett profesionellt program som paint. Fungerar iallafall i PrOE 2001, tror även det gör det i Wildfire.

_________________
/David Söderblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Anders:
Har du fått de krafter du behöver???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
fuling skrev:
Anders:
Har du fått de krafter du behöver???


Har glömt bort det, ska kika på det i eftermiddag..
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
Väcker den är tråden.. några grejor kom emellan så jag har inte haft tid förrän nu..
fuling skrev:
ok
Vi börjar med att bromas

1:dFz=1470*g*450/2745*x ---> dFz=241*g*x där x är antal g i broms.

2:Fz12=750*g+dFz (fram)
3:Fz34=720*g-dFz (bak)

antal g under inbromsning - 1,2 kan väl vara rimligt om man kör med R-däck? Borde ju kunna nå högre med slicks? 1,5 med slicks?
I så fall får jag:
1: 1970 (N?)
2: 14494275 (N eller vad?)
3: 13914504 (N?)

i posten efter kunde man läsa att fuling skrev:
Vi har Fx1 och Fx2, de ger ett moment runt hjulcentrum

Var får man dem ifrån då?
Det är nu jag märker hur dålig jag egentligen är på matte, undrar om jag någonsin kommer bli något mer än receptionist
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
1: 1970 (N?)
2: 14494275 (N eller vad?)
3: 13914504 (N?)

Hmm, ta av dig lovikavantarna när du knackar på räknarn

citat:
1:dFz=1470*g*450/2745*x ---> dFz=241*g*x där x är antal g i broms.
2:Fz12=750*g+dFz (fram)
3:Fz34=720*g-dFz (bak)

x=1,2:
1: dFz=1470*9,81*450/2745*1,2 --> dFz=2837N
2: Fz12=750*9,81+2837 --> 10194N
3: Fz34=720*9,81-2837 --> 4226N

Koll (10194+4226)/9,81 -->1469,92 ca ca =1470kg Allså bilen totalvikt.
Bilskrället väger lika mycket, vi har bara flyttat vikt framåt.

citat:(Anders)
Var får man dem ifrån då?

Raderna under kanske???
----------------------------------------------------------------------
citat: (fuling)
Vi har Fx1 och Fx2, de ger ett moment runt hjulsentrum

Mhj=R*Fx1=R*Fx2

F1=Fx1*(R-h2)/(h1+h2)

F2=Fx1-F2 [F2=Fx1*(R+h1)/(h1+h2)]

F1=kraften i övre kulbulten
F2=kraften i undre kulbulten

edit:
koll
Mhj=F1*h1+F2*h2=R*Fx1=R*Fx2
------------------------------------------------------------------------

ps
Jag skulle dubbla krafterna minst när jag dimensionerar tex bärarmsinfästingarna. Hmm eller se till att jag får jä.... små spänningar i fem-beräkningenna.

EDIT:
SKi......... jag gölmde x på 1,2 i beräkingna, fixat

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317


Trådstartare
Kraftfördelningarna på spindeln, kan de tänkas se ut så här under inbromsning resp kurvtagning?
Bidde lite dålig kvalitet på bilden



EDIT: tackför snabbt svar! thumbs up
Svarar lite snabbt på FEMgrejen, tänkte mig säkerhetsfaktor 2.5:1, så det blir lite mer än dubblat
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Japp, ser bra ut. Sen gäller det bara att hålla reda på tecknen(riktignrna) på kraftena.

Tänk på att summa moment skall vara = 0 och att summa verikala karafter=0 och summa horisontela=0

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
belastningar/kraftfördelningar på en framvagn?
1, 2   >>
2724 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande