| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

belastningar/kraftfördelningar på en framvagn?
		 | 
		1, 2 >> 2724 besök totalt | 
| 

Sitter och pular lite i CAD med en framvagn till pontiacen och det börjar närma sig FEMtest. Kom bara att tänka på - hur stor kraft utsätts hjulupphängningarna för egentligen?   
Bilen väger ungefär 750-800 kg över framvagnen, CGH ligger kring 450 mm över marken och spårvidden är 1620 mm. Kan man utifrån detta få ett hum om hur stor kraft chassiet, respektive hjulupphängningarna kommer att utsättas för? Jag är självklart medveten om att kraften sedan fördelas till coilovers, bärarmar osv... Kan man ge någon generell regel om detta, tex att coiloverfästen skall klara minst bilens vikt x 2 osv? Fuling, var är du när man behöver dig?  
						 | 
	||||
| 

Inte svar på din fråga men är den inte tyngre än så?

Kadetten vägde 770 kg över framhjulen med två personer i senast jag vägde, rak fyra, två liter, alutopp... _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen!  | 
	||||
| 

skilnaden kan ju vara att kadetten ghar motorn framför framaxeln. Och pontiaken nästan bakom..

Min CX väger 990 över framaxeln tom  
						 | 
	||||
| 

Vi har sidobelsingar och bromskrafter fram.

Ta reda på hur stora de blir först, hmm ett överslag räcker. edit: citat: Min CX väger 990 över framaxeln tom Fysatan vilken blysläde, 990 är bara 90kg mindre än vad HELA min bil väger med mig i  
						_________________ Johan Sjölinder  | 
	||||

Hur gör man detta då? Lite vägledning i räknelandskapet(/tänkarlandskapet) hade inte skadat  
Micke: Nepp, den bör inte väga mer då faktiskt... tom närmare 750 än 800  
Försöker du påstå att jänkebilar brukar vara tunga?  
						 | 
	||||

Den är lite balöanserad för höga farter på raka vägar, ca 500 kg av tjänstevikten bak, och knappa tonnet fram, ger en oerhört kursstabil skapelse, och då den dessutom är begåvad med DIRAVI så är den angenäm när avstånden blir dryga  
						 | 
	||||
| 

citat:

Hur gör man detta då? Lite vägledning i räknelandskapet(/tänkarlandskapet) hade inte skadat ok vad vet vi?? vikt fram 800kg. Bak då?? spårvidd? axelavstånd? mm mm mm Hmm jag försökte förut gör en lista med bra att ha värden på bilen, denna vore nu klockren att köra ner i halsen på mig  
						_________________ Johan Sjölinder  | 
	||||
| 

Ja, listan hade ju varit perfekt att köra upp i dig  

Synd bara att jag har varit sjuk sedan vi pratade om den senast och därmed inte kommit ut i garaget för att kunna mäta det "sista".  
Vikt bak 720 vikt fram 750 spårvidd fram 1620 spårvidd bak 1545 axelavstånd 2745 Däck fram 260x635 däck bak 280x647 vad mer behöver du ha reda på? Trodde inte det skulle vara så hääär krångligt att bara räkna ut en liten belastning    
						 | 
	||||
| 

ok

Vi börjar med att bromas dFz=1470*g*450/2745*x ---> dFz=241*g*x där x är antal g i broms. Fz12=750*g+dFz (fram) Fz34=720*g-dFz (bak) Fz1=Fz2=Fz12/2 Fz3=Fz4=Fz34/2 Fzn=är kraften som vilar på varje hjul. 1 och 2 är framhjulen 3 och 4 är, gissa   
om vi nu gör det lätt för oss så säger vi att my=x Det vill säga att Fz1=Fx1 osv och nu tittar vi på kraftena som vilar på yttre kulbultrana på bärarmarna fram. Då behöver vi Däcksradie=? Mått från undre kulbult till centrum hjul=? Mått fran övre kulbult till centrum hjul=? _________________ Johan Sjölinder  | 
	||||

Nu har jag ju inte de exakta måtten, eftersom jag får spindlarna i nästa vecka (host, harkel, hoppas en viss person läser detta   ), men uppskattningsvis:
1: borde vara diametern/2? Läser du inte mina poster?   (=317 mm)
2: 90 mm 3: 130 mm Egentligen är belastningarna på chassieinfästningarna viktigare i dagsläget, men jag gissar att vi kommer dit?  | 
	||||
| 

citat:

Egentligen är belastningarna på chassieinfästningarna viktigare i dagsläget, men jag gissar att vi kommer dit? Hur kan du tro något sådant?    hmm du är inte så dum som du ser ut   
citat: 1: borde vara diametern/2? Läser du inte mina poster? (=317 mm) 2: 90 mm 3: 130 mm Däcksradie=317=R Mått från undre kulbult till centrum hjul=90=h2 Mått fran övre kulbult till centrum hjul=130=h1 Vi har Fx1 och Fx2, de ger ett moment runt hjulsentrum Mhj=R*Fx1=R*Fx2 F1=Fx1*(R-h2)/(h1+h2) F2=Fx1-F2 [F2=Fx1*(R+h1)/(h1+h2)] F1=kraften i övre kulbulten F2=kraften i undre kulbulten edit: koll Mhj=F1*h1+F2*h2=R*Fx1=R*Fx2 _________________ Johan Sjölinder  | 
	||||

om jag kan få PrOE till att spara ut lite Jpegbilder så kan jag väl göra det....   
Maz påstod att PrOE var skrivet at jävulen själv.... jag börjar förstå vad han menar...  
						 | 
	||||

Jag kanske kan öppna råvaran i SW och sen göra dom till Jpeg?? jag vill väldigt gärna se bilder......  
						_________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR  | 
	||||

Spara som *.tif (save as copy) det ger hyfsad kvalitet på bilderna, sedan kan du göra om dem till jpeg eller gif i ett profesionellt program som paint.    Fungerar iallafall i PrOE 2001, tror även det gör det i Wildfire.
						_________________ /David Söderblom  | 
	||||

Har glömt bort det, ska kika på det i eftermiddag..  
						 | 
	||||
| 

Väcker den är tråden.. några grejor kom emellan så jag har inte haft tid förrän nu..  

antal g under inbromsning - 1,2 kan väl vara rimligt om man kör med R-däck? Borde ju kunna nå högre med slicks? 1,5 med slicks? I så fall får jag: 1: 1970 (N?) 2: 14494275 (N eller vad?) 3: 13914504 (N?) 
 Var får man dem ifrån då? Det är nu jag märker hur dålig jag egentligen är på matte, undrar om jag någonsin kommer bli något mer än receptionist  
						 | 
	||||
| 

citat:

1: 1970 (N?) 2: 14494275 (N eller vad?) 3: 13914504 (N?) Hmm, ta av dig lovikavantarna när du knackar på räknarn   
citat: 1:dFz=1470*g*450/2745*x ---> dFz=241*g*x där x är antal g i broms. 2:Fz12=750*g+dFz (fram) 3:Fz34=720*g-dFz (bak) x=1,2: 1: dFz=1470*9,81*450/2745*1,2 --> dFz=2837N 2: Fz12=750*9,81+2837 --> 10194N 3: Fz34=720*9,81-2837 --> 4226N Koll (10194+4226)/9,81 -->1469,92 ca ca =1470kg Allså bilen totalvikt. Bilskrället väger lika mycket, vi har bara flyttat vikt framåt. citat:(Anders) Var får man dem ifrån då? Raderna under kanske???   
---------------------------------------------------------------------- citat: (fuling) Vi har Fx1 och Fx2, de ger ett moment runt hjulsentrum Mhj=R*Fx1=R*Fx2 F1=Fx1*(R-h2)/(h1+h2) F2=Fx1-F2 [F2=Fx1*(R+h1)/(h1+h2)] F1=kraften i övre kulbulten F2=kraften i undre kulbulten edit: koll Mhj=F1*h1+F2*h2=R*Fx1=R*Fx2 ------------------------------------------------------------------------ ps Jag skulle dubbla krafterna minst när jag dimensionerar tex bärarmsinfästingarna. Hmm eller se till att jag får jä.... små spänningar i fem-beräkningenna. EDIT: SKi......... jag gölmde x på 1,2 i beräkingna, fixat _________________ Johan Sjölinder  | 
	||||
| 

Kraftfördelningarna på spindeln, kan de tänkas se ut så här under inbromsning resp kurvtagning?

Bidde lite dålig kvalitet på bilden   

EDIT: tackför snabbt svar! Svarar lite snabbt på FEMgrejen, tänkte mig säkerhetsfaktor 2.5:1, så det blir lite mer än dubblat  
						 | 
	||||
![]()  | 

Skruva banåkabil

| 
		1, 2 >> 2724 besök totalt |