Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
McLaren F1
1, 2, 3   >>
3673 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
McLaren F1

Undra hur många gånger jag sett denna film. Jag förmodar att alla här också har sett den massor gånger, men man kan inte se den för många gånger.

Andy Wallace....

http://carfreaks.b0nk.net/piirakka/Cars%20-%20Mclaren%20F1%20world%20r . . . .
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



En liten sak jag undra är vilken bana är det detta hastighetsrekord är utfört på och hur lång är den. För i de hastigheterna kommer man ju relativt långa sträckort.

och är det inte vettigare för tex. Koenigsegg att testa sin tophastighet på en sån bana där det är en jäkligt lång raka istället för jätte ovalen nardo? Går ju att köra ruskigt fort där med men.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Är det inte på Nardo som han kör?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Han kör väl spirakt i över 100 m/s i över 100 sekunder.... dvs spikrakt i 10 km.

Har Nardo en sån lång raka? Sen ser det ju ut som det är vanliga vägskyltar längs vägen.

_________________
Pär Hylander
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Elise skrev:
Är det inte på Nardo som han kör?


Nope nardo är som ja sa ovan en stor oval som är 12,6 km lång om uppgifterna jag hitta på nätet stämmer.

Efter ytterligare en liten sökning tror jag att detta hastighetsrekord utfördes på volkswagen's testbana i närheten av wolfsburg. Nån som har en banskiss som visar hur stor den är med en skala och så på eller lite allmänna längdmått.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Stämmer, det är ju knappast Nardo. Läste också att det var Volkswagens testanläggning.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Volkswagens testanläggningen ligger utanför Wolfsburg vid något som heter Ehra-Lessien. Den här kartan föreställer området norr om byn. Misstänker att det inte är ett helt vanligt vägnät vi ser...



om jag inte har strulat till det allt för mycket så är skalan 1:100.000.

_________________
Anders Dauner
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 612



Är bilen helt original?
Drevning och allt?

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jerkan skrev:
Är bilen helt original?
Drevning och allt?


Bortplockad varvtalsspärr, annars original.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Micke Holmström skrev:

Bortplockad varvtalsspärr, annars original.


- Hur mycket varvade den då?
- Vid vilket varv ligger maxeffekten?
- Var ligger varvtalsstoppet?
- Hur mycket varvar 12:an när den ligger i en BMW 750/850?

_________________
Pär Hylander
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Pär Hylander skrev:
- Hur mycket varvar 12:an när den ligger i en BMW 750/850?


Den har _väldigt_ lite gemensamt med den motor, om något.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Pär Hylander skrev:
- Hur mycket varvar 12:an när den ligger i en BMW 750/850?


Den har _väldigt_ lite gemensamt med den motor, om något.


Man ska nog se motorn i F1:an mer som en dubbel 3.2l M3motor, mer gemensamtt som jag förstått i alla fall.

AL och alla andra BMW-extremister måste väl ha lite kött på benen i denna fråga?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Daniel Bengtsson skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Pär Hylander skrev:
- Hur mycket varvar 12:an när den ligger i en BMW 750/850?


Den har _väldigt_ lite gemensamt med den motor, om något.


Man ska nog se motorn i F1:an mer som en dubbel 3.2l M3motor, mer gemensamtt som jag förstått i alla fall.


Stämmer väldigt bra!

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Pär Hylander skrev:
- Hur mycket varvade den då?
- Vid vilket varv ligger maxeffekten?
- Var ligger varvtalsstoppet?
- Hur mycket varvar 12:an när den ligger i en BMW 750/850?


Då skall vi se,
Maxvarv är detsamma som varvet vid maxeffekten (627 hk), 7500 rpm på "den vanliga" F1 motorn. Bilen gör då normalt ca 370 på sexan så 391 km/h borde vara drygt 7900 varv.

I specialaren F1-LM som byggdes i fem exemplar för att celebrera LeMans segern ligger en ostrypt racemotor som ger 680 hk vid 7800 varv, maxvarv på den motorn är 8500. Pga stor vinge mm orkar den endast upp i 360 km/h
Bägge motorerna har borr x slag = 86 x 87 mm och 11:1 i kompression.

Jag tyckte mig se att de hade vanos endast på insugssidan och liknar väl därför M3E36 3,0 ganska mycket i sin uppbyggnad.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Pär Hylander skrev:
- Hur mycket varvar 12:an när den ligger i en BMW 750/850?


Den har _väldigt_ lite gemensamt med den motor, om något.


Man ska nog se motorn i F1:an mer som en dubbel 3.2l M3motor, mer gemensamtt som jag förstått i alla fall.


Stämmer väldigt bra!



oj, så fel jag har trott i många år

Var helt inne på att det var en vråltrimmad variant av vanliga V-12:an

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Micke Holmström skrev:
Pär Hylander skrev:
- Hur mycket varvade den då?
- Vid vilket varv ligger maxeffekten?
- Var ligger varvtalsstoppet?
- Hur mycket varvar 12:an när den ligger i en BMW 750/850?


Då skall vi se,
Maxvarv är detsamma som varvet vid maxeffekten (627 hk), 7500 rpm på "den vanliga" F1 motorn. Bilen gör då normalt ca 370 på sexan så 391 km/h borde vara drygt 7900 varv.
.


ok, då hade det nog bara varit någon enstaka km/h i vinst med längre utväxling.

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Micke Holmström skrev:
Pär Hylander skrev:
- Hur mycket varvade den då?
- Vid vilket varv ligger maxeffekten?
- Var ligger varvtalsstoppet?
- Hur mycket varvar 12:an när den ligger i en BMW 750/850?


Då skall vi se,
Maxvarv är detsamma som varvet vid maxeffekten (627 hk), 7500 rpm på "den vanliga" F1 motorn. Bilen gör då normalt ca 370 på sexan så 391 km/h borde vara drygt 7900 varv.

I specialaren F1-LM som byggdes i fem exemplar för att celebrera LeMans segern ligger en ostrypt racemotor som ger 680 hk vid 7800 varv, maxvarv på den motorn är 8500. Pga stor vinge mm orkar den endast upp i 360 km/h
Bägge motorerna har borr x slag = 86 x 87 mm och 11:1 i kompression.

Jag tyckte mig se att de hade vanos endast på insugssidan och liknar väl därför M3E36 3,0 ganska mycket i sin uppbyggnad.


Nja, jag har för mig att det är dubbelvanos. Just vanos var ju något Gordon Murray ställde sig skeptisk till eftersom det ökade vikten med ett antal kg och Gordon såg 1000 kg gränsen komma längre och längre bort. BMW's motortekniker lugnade honom och sa att de var säkra på att han inte skulle bli besviken på dubbelvanos. Av vad jag kan se på bilden så ser det ju ut som att det sitter ett vanosservo klart och tydligt på avgaskammen.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ni har så rätt så mina vänner, iaf om jag är tillräkligt välunderrättad...
Känner mig pinsamt dåligt påläst om alla detaljer på denna, världens häftigaste, bil. *sant*

Målet var "max 250 kg och 550hk". Tandagnissel då den väger 266...men låt gå då...den hade visst 627hk...

Håller med Daniel, det ser absolut ut som dubbel VANOS, vilket det enligt uppgift ska vara.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Då tycker jag att vi enas om dubbel Vanos, jag skyller på att hjärnan inte riktigt hängde med när jag äntligen kom hem från garaget sent i går kväll.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Micke Holmström skrev:
Då tycker jag att vi enas om dubbel Vanos, jag skyller på att hjärnan inte riktigt hängde med när jag äntligen kom hem från garaget sent i går kväll.
Du hade kanske spraymålat eller limmat ihop saker för mycket....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Magnus Thomé skrev:
Du hade kanske spraymålat eller limmat ihop saker för mycket....


Det tror jag inte. Däremot så var jag för lat för att flytta bort Astran (hade krävt sanering av kroppen och totalbyte av kläder) från dörrhålet så uppstarten efter motorombyggnaden gjordes inne i garaget, kanske inte så nyttigt.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Allmänt banåkaforum
McLaren F1
1, 2, 3   >>
3673 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande