Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3673 besök totalt |
McLaren F1
Undra hur många gånger jag sett denna film. Jag förmodar att alla här också har sett den massor gånger, men man kan inte se den för många gånger. Andy Wallace.... http://carfreaks.b0nk.net/piirakka/C |
||||||||
En liten sak jag undra är vilken bana är det detta hastighetsrekord är utfört på och hur lång är den. För i de hastigheterna kommer man ju relativt långa sträckort.
och är det inte vettigare för tex. Koenigsegg att testa sin tophastighet på en sån bana där det är en jäkligt lång raka istället för jätte ovalen nardo? Går ju att köra ruskigt fort där med men. _________________ Thomas Tegbäck |
||||||||
Nope nardo är som ja sa ovan en stor oval som är 12,6 km lång om uppgifterna jag hitta på nätet stämmer. Efter ytterligare en liten sökning tror jag att detta hastighetsrekord utfördes på volkswagen's testbana i närheten av wolfsburg. Nån som har en banskiss som visar hur stor den är med en skala och så på eller lite allmänna längdmått. _________________ Thomas Tegbäck |
||||||||
Volkswagens testanläggningen ligger utanför Wolfsburg vid något som heter Ehra-Lessien. Den här kartan föreställer området norr om byn. Misstänker att det inte är ett helt vanligt vägnät vi ser...
![]() ![]() om jag inte har strulat till det allt för mycket så är skalan 1:100.000. _________________ Anders Dauner |
||||||||
![]() - Hur mycket varvade den då? - Vid vilket varv ligger maxeffekten? - Var ligger varvtalsstoppet? - Hur mycket varvar 12:an när den ligger i en BMW 750/850? _________________ Pär Hylander |
||||||||
Man ska nog se motorn i F1:an mer som en dubbel 3.2l M3motor, mer gemensamtt som jag förstått i alla fall. AL och alla andra BMW-extremister måste väl ha lite kött på benen i denna fråga? ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
Stämmer väldigt bra! ![]() ![]() |
||||||||
Då skall vi se, Maxvarv är detsamma som varvet vid maxeffekten (627 hk), 7500 rpm på "den vanliga" F1 motorn. Bilen gör då normalt ca 370 på sexan så 391 km/h borde vara drygt 7900 varv. I specialaren F1-LM som byggdes i fem exemplar för att celebrera LeMans segern ligger en ostrypt racemotor som ger 680 hk vid 7800 varv, maxvarv på den motorn är 8500. Pga stor vinge mm orkar den endast upp i 360 km/h ![]() Bägge motorerna har borr x slag = 86 x 87 mm och 11:1 i kompression. Jag tyckte mig se att de hade vanos endast på insugssidan och liknar väl därför M3E36 3,0 ganska mycket i sin uppbyggnad. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||
oj, så fel jag har trott i många år ![]() Var helt inne på att det var en vråltrimmad variant av vanliga V-12:an _________________ Pär Hylander |
||||||||
ok, då hade det nog bara varit någon enstaka km/h i vinst med längre utväxling. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Nja, jag har för mig att det är dubbelvanos. Just vanos var ju något Gordon Murray ställde sig skeptisk till eftersom det ökade vikten med ett antal kg och Gordon såg 1000 kg gränsen komma längre och längre bort. BMW's motortekniker lugnade honom och sa att de var säkra på att han inte skulle bli besviken på dubbelvanos. Av vad jag kan se på bilden så ser det ju ut som att det sitter ett vanosservo klart och tydligt på avgaskammen. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
Ni har så rätt så mina vänner, iaf om jag är tillräkligt välunderrättad...
![]() Känner mig pinsamt dåligt påläst om alla detaljer på denna, världens häftigaste, bil. *sant* Målet var "max 250 kg och 550hk". Tandagnissel då den väger 266...men låt gå då...den hade visst 627hk... ![]() Håller med Daniel, det ser absolut ut som dubbel VANOS, vilket det enligt uppgift ska vara. |
||||||||
Då tycker jag att vi enas om dubbel Vanos, jag skyller på att hjärnan inte riktigt hängde med när jag äntligen kom hem från garaget sent i går kväll.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Det tror jag inte. Däremot så var jag för lat för att flytta bort Astran (hade krävt sanering av kroppen och totalbyte av kläder) från dörrhålet så uppstarten efter motorombyggnaden gjordes inne i garaget, kanske inte så nyttigt. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3673 besök totalt |