Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
vad ska man ha för ban bil??
1, 2   >>
3029 besök totalt
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Hej, jag skule vilja bygga en banbil. Och vet inte riktigt vad jag ska ha för bil så jag hoppas att alla ni som har koll kan hjälpa mej med det , jag har inte så stor bugdet så den sk väl hälst va så billig som möjligt å sen så vill jag helst att den ska driva på backhjulen. alla tips är välkomna.
//Eric

Jönköping
Här sen Jan 2004

Re: vad ska man ha för ban bil??

rc_croft skrev:
Hej, jag skule vilja bygga en banbil. Och vet inte riktigt vad jag ska ha för bil så jag hoppas att alla ni som har koll kan hjälpa mej med det , jag har inte så stor bugdet så den sk väl hälst va så billig som möjligt å sen så vill jag helst att den ska driva på backhjulen. alla tips är välkomna.
//Eric

Hej Eric!
Ja du kan väl börja med att specificera vad du menar med "billig". Alla har vi ju olika förutsättningar om vad som anses billigt. Själv köpte jag mig en Porsche 944 -83 som jag preppar för banan. Fördelarna och nackdelarna med denna bil har jag listat nedan

+ Solid o bra bil
+ Grym väghållning
+ Ingen "udda" bil, finns ett bra nätverk på internet för hjälp mm...

- Relativt dyra delar

Men beror som sagt vilken budget du vill lägga på din projekt.
/Martin

Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: vad ska man ha för ban bil??

rc_croft skrev:
//Eric

Wow, den eviga frågan! Frågan har stötts och blötts en och annan gång här förut, så sök ska du finna. BMW 318Is verkar populär, Alfa 75 är väldigt mycket kul för små pengar och som sagt, Porsche 924/944 funkar bra som budgetbanbil.

Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

En kul bil för i stort sett inga pengar är ju volvo 340.
Citera
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
oki, jag går ju försat året på fordon så dom ända pengarna jag kommer ha är det jag känar får sommarjobbet i sommar. både 75 coh 944 har jag tängt på men inga volvo för min del fins ingen tråkigare bil. jag har också fundrat på en Opel ascona b men dom vet jag inget om. aja det är väl bara letta vidar och försöka hitta nåt så görm man väl det så smånig om, tack för svaren
//Eric

Göteborg
Här sen Dec 2002

Ascona B kan man nog ha kul med för inte så mycket pengar, en sån är rätt billig, regga om den med 16v motorn från Kadett GSi (varken motor eller reggning är direkt dyr) och sen har du en rolig busbil för billiga pengar!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Spaltkilometrar är skrivna i detta ämne. Använd sökfunktionen.

Alla bilar går att köra på bana med.
Du har inte roligare i en BMW eller porsche på banan, inte heller när du ska betala räkningarna. Vid korvmojjen kanske, om det är viktigt.
Varför inte Volvo 240. Den optimala nybörjar och budget banbilen. Delar och fortåkningskunnande finns i massor. Köp en färdigpreppad volvoorginaltävlingsbil för 30 kkr och ut och rejsa.

Men oftast så brukar folk ha lite fördomar mot dessa vagnar. Skyll er själva säger jag

tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
oki, jo 240 dom är ju biliga. köpa en färdig nää jag vill bygga själv det är det som är skälva grejen med det hella inge färdig bygge här inte. gillar å pysla själv å komma på lösnigar. att glönsa nere vid korv mojen nja det är inte riktigt min stil, blir nog en uno turbo som bruks bil eller nåt inte vet jag.
vär för jag hälst inte vill ha en volvo är för att alla vi har haft har traslat hur mycket som hälst plus att om man har en volvo så är man bara en i mängden å det är inte min stil heller
//Eric

Malmö
Här sen Feb 2004

rc_croft skrev:
oki, jo 240 dom är ju biliga. köpa en färdig nää jag vill bygga själv det är det som är skälva grejen med det hella inge färdig bygge här inte. gillar å pysla själv å komma på lösnigar. att glönsa nere vid korv mojen nja det är inte riktigt min stil, blir nog en uno turbo som bruks bil eller nåt inte vet jag.
vär för jag hälst inte vill ha en volvo är för att alla vi har haft har traslat hur mycket som hälst plus att om man har en volvo så är man bara en i mängden å det är inte min stil heller
//Eric

Köp färdigt om du kan, det blir aldrig billigt att bygga själv.

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Finns det tävlingsambitioner i bakgrunden? Eller är det en ren gat/banträffsbil?

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Du skrev "helst driva på bakhjulen" så här kommer ett 'automatsvar': Peugeot 205 GTi, kul och billig samt så bakhjulsdriven i uppträdandet som en framhjulsdriven bil kan bli. Robust bil, men väldigt många av exemplaren är tyvärr misskötta och sönderbusade. Köp en som känns solid och välskött för närmare 10.000 eller över hellre än en av buskarna för 3-5'.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

318is

Rice and shine
Citera
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
mäst gat/banträf bil i alla fall just nu så käns det som det ska bli en sån bil. att köpa en färdig det är inge kul vist bler det dyrare att bygga en egen men då vet du hur allt är och så och man kan ju va stålt över den. jo en 205 gti om man får till det så går dom ju rickigt bra av vad man har sett på ssk fyndbörsen,
den är ju liten å lätt med vilket alltid är ett plus . skule ju vilja tävla men man har ju inte råd pappa har ju kört i nån sportvangs klass i ssk å min morbror håller på att bygga en till ssk clasic så vist vore det kul men budgeten säter ju stop för det mästa och går man fortfarande i skolan så är det väldigt ont om penger men men det blir nog bra nån gång i fram tiden.
//eric

Mantorp
Här sen Nov 2002

om du är orolig att inte få skruva ngt själv med en "färdig bil" så kan jag och fler med mig intyga att alla bilar kräver ett visst mått av personlig anpassning. Sen att du antagligen får en hel hög med dyra delar redan monterade på vagnen gör väl inget...

En originalare är väl inte alls dumt att utgå ifrån tex.
Likaså Ascona B om man kan tänka sig en lite äldre vagn än de "nyare" *harkel* valen 318, 75 och 9X4.

Kan man tänka sig FWD tycker jag Pärs tips med 205 är kalas. Även Swift är en riktigt pigg liten sak.

Bränn sen inte hela pengen på bara bilen om du kan utan se till att ha ngn krona kvar till vettig bromsvätska, belägg med lite slitagematerial kvar och helst hyffsade däck. Men jag vet hur svårt det kan vara. Blir lite motsats om man även ska försöka hålla sig från de billigaste av liken som säljes av varje modell.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Lars Falk skrev:
318is

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

rc_croft skrev:
att köpa en färdig det är inge kul vist bler det dyrare att bygga en egen men då vet du hur allt är och så och man kan ju va stålt över den.

Plocka isär och gör om/kolla upp allt den tidigare klanten till ägare gjort fel...
På en tight budget är det väl viktigare att få så mkt godis som möjligt för pengarna och sedan köra så mkt man kan. Stolthet kan du väl känna ändå...fast på annat sätt.

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Jag har haft både en och flera av Opels eminenta Ascona/Manta och de bakhjulsdrivna bilarna är väldigt trevliga, lite tung och klumpig motor, men med en C20XE (kadett 16v) så blir det andra bullar.

En bortglömd bil i svängsamanhang är Opel Kadett, sissta bakhjulsdrivna varianten (C) är i grund och botten väldigt lik Ascona/Manta A i sin konstruktion och uppförande. Byter man dessutom och sätter Ascona A bakaxel och Ascona B bromsar så får man lägga i en C20XE där med, och då har man en fin 150 hkr bil med väldigt god balans.

--VVTS--
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Ascona B med 2.2 eller 2.4:an ger otroligt mycket för pengarna och driver bak. Enklare att bygga om till dessa än gsi 16v motorn. Enkelt uppbyggda och kan hittas hur billigt som helst. Dem värsta rostburkarna ska man akta sig för. Ett stort plus är att många rallyåkare har kört med dessa så väghållnings och trimdelar finns begagnat i massor.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Höll på att glömma den självskrivna Kadett GSi:n.
Lätt (och självlättande ) , sjukt bra motor, tätstegad låda och ett vettigt chassi. Finns massor med delar från skogen till dom oxå.

Eller varför inte en Corsa? Riktigt kul.

Mattias_H

Här sen Apr 2004

Toyota starlet tom 1985 är en kul bakhjulsdriven bil om man hittar en inte allt för "självlättad"
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

om du vill ha bakhjulsdrift och bra föutsättningar för bana så ska du köpa 200sx. Annars kan man köpa t ex en golf 2 gti. mkt lätt bil med schysst effekt.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3029 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande