Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Drivpaket
1, 2   >>
2404 besök totalt
Tomas Olofsson

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Drivpaket

Hej

Jag letar efter ett drivpaket till en 911, helst en 3,6 l motor men gå bra med mindre motor också...
Ska ha den i en WV Typ 1, eller i fall ni vet någon annan motor som passar och är luft kyld...

Tomas
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Du kan alltid kolla med JPS Porsche, www.stigsgarage.se, Micke Svens Spezialmotorer, K3 autocenter etc...
Sök dig till de större affärerna då de kan nog säkert ge dig det du vill ha men räkna med att det kostar strax under 100.000 kr för ett komplett drivpaket.

Laholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:
Du kan alltid kolla med JPS Porsche, www.stigsgarage.se, Micke Svens Spezialmotorer, K3 autocenter etc...
Sök dig till de större affärerna då de kan nog säkert ge dig det du vill ha men räkna med att det kostar strax under 100.000 kr för ett komplett drivpaket.

Ja, 3.6:a och i viss mån även 3.2:or springer till pengar. Kan du nöja dig med 3.0 eller 2.7:a och 915 låda blir det kanske bara halva priset.

Men 3.6:a med vxlåda för 100' bör väl rimligen vara i absolut kanonskick? Har hört talas om affärer med 3.6:or för mycket mindre pengar än så.

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hej

Tack för svaren, men jag har en fråga till hur mycket hk finns det i de olika motor alternativen....

Tack på förhand

Tomas
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Tja, om man tittar på www.stigsgarage.se/beg.htm
Jag har fått prisförslag på 911Turbo (930) motor för mellan 50-70.000 kr, då avser det en motor i gott skick.
oljekyld 930 växellåda för 27.000 i nyskick.

915 lådan som jag nyligen sålde för 10.000 betingar ett pris på 15.000 hos affärerna, SC 3.0 motor betingar ett pris på allt mellan 20-30.000 kr, ber. på skick och mil.

Jag anser att 915 låda med SC 3.0 motor på mellan 180-204hk är prisvärt, då får du ett drivpaket i bra skick för max 50.000 kr, jag erkänner nu att 3.6 med 930 låda är lite för dyrt.

Smaken är som baken, delad.

Laholm
Här sen Nov 2002

Stämmer bra att 3.0 finns orginal från 180 hk. Tror det fanns någon som hade orginal upp till 211 hk.

Såvitt jag har förstått så finns det massor med olika delar som gå att kombinara på olika sätt. Så om man köper en motor som behöver renovering så behöver man inte nödvändigtvis speca den som orginal. Men vilka grundstorlekar som är bra att bygga på vet jag inte så bra, tror t.ex att 3.2 är med eftersom den lär ha 3.3-turbons vev och stakar. Sen får man ju oxo ta ställning vilket som man tycker är mest prisvärt, renovera upp och trimma en billig motor eller satsa på en dyr starkare orginalmotor.

Alingsås
Här sen Dec 2002

Varför inte köra en favorit i repris, turbomatad boxersexa från Chevrolet corvair.

"Professorn" körde väl ifrån det mesta i Stockholm i början av åttiotalet.

Lidköping
Här sen Nov 2002

En kompis har en 901-låda, 5 vxl och en 2,2 liters sexa. Lådan är totalrenoverad. 15.000:- för allt!

Ring Conny om du är intresserad. 070-696 17 20

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Tomas Olofsson

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hej

Tack igen för alla svar, nu har jag lite mer info... Men jag skulle vilja ha lite info om vilken växellåda som är starkast och som passar till 911 motor...

Tomas
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Tja, 930 lådan (911turbo) från 74 till 89 är starkast, de finns i lite olika varianter men är i stort sett likadana.
Finns med eller utan diffbroms.

915 lådan har hängt med på hela SC perioden, ända till den första G50 Carrera 3.2 som kom 89 tror jag.

915 är klenare än 930, man kan säga att 915 lådan tål runt 250-300 hk, vridmoment ca 400 nm innan den börjar slitas fort.

930 lådan är i princip oförstörbar, fanns på alla vassa bilar som t.ex 935/78 Moby Dick, Kremer K3 etc, klarar runt 700++ nm om jag minns rätt, uppåt 600-900 hk kanske den pallar för, det är annat som ger upp innan växellådan gör.

Innan 915 kom så fanns 901, den är ohanterlig, gammal...
915 är en vidareutveckling av 901, G50 är en vidareutveckling av 915, G50 tål mycket mer än vad 915 gör..

Jag har inga siffror i huvudet men.....

Hoppas du förstod nåt

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hej

Så då är det en 930 låda som man ska införskaffa då, ifall man vill att det ska hålla...
Vad kan en sådan låda ligga på för prisklass, för en vettig låda...

Tomas
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Kostar mellan 6-8000 kr i okänt skick från skumma ställen, minimum 12-15.000 kr utan diffbroms med känd historik.
Mer med..

På ett ung.

Stockholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:

915 lådan har hängt med på hela SC perioden, ända till den första G50 Carrera 3.2 som kom 89 tror jag.

G50 kom -87 i carrera 3.2

mvh
Da mezzaschmitta

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Tomas olofsson skrev:
Hej

Så då är det en 930 låda som man ska införskaffa då, ifall man vill att det ska hålla...
Vad kan en sådan låda ligga på för prisklass, för en vettig låda...

Tomas

obs, 930-lådan är 4-växlad!

Hur mycket vrid ska du ha? Behöver du en 930-låda? Tror inte det är kul med en 150 hk motor med 4-växlad låda som är växlad för 280 km/h i på fyran......

G50 låg väl i 964 turbo? 964 turbo har väl högre moment än 930? Alltså borde den vara ok oxo? Men säkert dyrare.

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hej igen

Jag tänkte ha ca 200-300 HK + lustgas så det blir lite vrid när man gasar på...
Hadde tänkt att köra 9:or på strippen...
Så jag tror att jag behöver en stark motor och växellåda, för detta ändamål...

Tomas
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Tomas: du är helt allvarlig när du säger att du skall ha 200-300hk + gas OCH köra nior på strippen?.

Vad jag sett så är bara jänkebilar med stel bakaxel och en herrejösses massa hk som klarat det tillsammans med Drag Radials som heter duga.

Ex. Supramannens förra supra gick 10.42 och ca 220km/h med minst 700 hk, dock vägde bilen 1700+ kg.

Jag får inte ihop detta om du ursäktar mig.

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hej kid!

Jag hoppas att köra på de tiderna, bubblan väger ju bara ca 900 kg... Jag få se vilka tider det blir men jag ska ner på 9:or, kommer jag inte ner på 9:or på detta så är det bara att öka hk tills jag når mitt mål... Kanske behöver nämare 400 hk + lustgas men jag kommer att når mitt mål...
Tomas
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Tomas olofsson skrev:
Hej kid!

Jag hoppas att köra på de tiderna, bubblan väger ju bara ca 900 kg... Jag få se vilka tider det blir men jag ska ner på 9:or, kommer jag inte ner på 9:or på detta så är det bara att öka hk tills jag når mitt mål... Kanske behöver nämare 400 hk + lustgas men jag kommer att når mitt mål...
Tomas

Att bygga det med Porsche-delar bör väl rimligen vara ett av dom dyraste alternativen...!

I USA finns det folk som vanhelgar 911 genom att hiva ner en cheva smallblock i dom. Finns färdiga satser att köpa.

Insjön
Här sen Dec 2002

Tomas, om du vill komma ner i runt nior med delad bakaxel så tror jag att du kommer att få stora problem att hålla dig på vägen, jag tror det kanske finns bättre alternativ än turbo låda och en boxersexa bak i en bubbla på väg till nian, det måste finnas något som passar bättre?.

Lidköping
Här sen Nov 2002

kid skrev:
Tomas, om du vill komma ner i runt nior med delad bakaxel så tror jag att du kommer att få stora problem att hålla dig på vägen, jag tror det kanske finns bättre alternativ än turbo låda och en boxersexa bak i en bubbla på väg till nian, det måste finnas något som passar bättre?.

Det välkända tricket med ett turboaggregat större än störst verkar vara ett vinnande koncept på de bubblor jag sett.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:

I USA finns det folk som vanhelgar 911 genom att hiva ner en cheva smallblock i dom.

VANHELGAR....... ...????.....hur menar du nu då..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Drivpaket
1, 2   >>
2404 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande