Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2404 besök totalt |
Du kan alltid kolla med JPS Porsche, www.stigsgarage.se, Micke Svens Spezialmotorer, K3 autocenter etc...
Sök dig till de större affärerna då de kan nog säkert ge dig det du vill ha men räkna med att det kostar strax under 100.000 kr för ett komplett drivpaket. _________________ Kör cheva numer. |
||
Ja, 3.6:a och i viss mån även 3.2:or springer till pengar. Kan du nöja dig med 3.0 eller 2.7:a och 915 låda blir det kanske bara halva priset. Men 3.6:a med vxlåda för 100' bör väl rimligen vara i absolut kanonskick? Har hört talas om affärer med 3.6:or för mycket mindre pengar än så. _________________ Pär Hylander |
||
Tja, om man tittar på www.stigsgarage.se/beg.htm
Jag har fått prisförslag på 911Turbo (930) motor för mellan 50-70.000 kr, då avser det en motor i gott skick. oljekyld 930 växellåda för 27.000 i nyskick. 915 lådan som jag nyligen sålde för 10.000 betingar ett pris på 15.000 hos affärerna, SC 3.0 motor betingar ett pris på allt mellan 20-30.000 kr, ber. på skick och mil. Jag anser att 915 låda med SC 3.0 motor på mellan 180-204hk är prisvärt, då får du ett drivpaket i bra skick för max 50.000 kr, jag erkänner nu att 3.6 med 930 låda är lite för dyrt. Smaken är som baken, delad. _________________ Kör cheva numer. |
||
Stämmer bra att 3.0 finns orginal från 180 hk. Tror det fanns någon som hade orginal upp till 211 hk.
Såvitt jag har förstått så finns det massor med olika delar som gå att kombinara på olika sätt. Så om man köper en motor som behöver renovering så behöver man inte nödvändigtvis speca den som orginal. Men vilka grundstorlekar som är bra att bygga på vet jag inte så bra, tror t.ex att 3.2 är med eftersom den lär ha 3.3-turbons vev och stakar. Sen får man ju oxo ta ställning vilket som man tycker är mest prisvärt, renovera upp och trimma en billig motor eller satsa på en dyr starkare orginalmotor. _________________ Pär Hylander |
||
Tja, 930 lådan (911turbo) från 74 till 89 är starkast, de finns i lite olika varianter men är i stort sett likadana.
Finns med eller utan diffbroms. 915 lådan har hängt med på hela SC perioden, ända till den första G50 Carrera 3.2 som kom 89 tror jag. 915 är klenare än 930, man kan säga att 915 lådan tål runt 250-300 hk, vridmoment ca 400 nm innan den börjar slitas fort. 930 lådan är i princip oförstörbar, fanns på alla vassa bilar som t.ex 935/78 Moby Dick, Kremer K3 etc, klarar runt 700++ nm om jag minns rätt, uppåt 600-900 hk kanske den pallar för, det är annat som ger upp innan växellådan gör. Innan 915 kom så fanns 901, den är ohanterlig, gammal... 915 är en vidareutveckling av 901, G50 är en vidareutveckling av 915, G50 tål mycket mer än vad 915 gör.. Jag har inga siffror i huvudet men..... Hoppas du förstod nåt ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||
G50 kom -87 i carrera 3.2 ![]() ![]() mvh Da mezzaschmitta _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
obs, 930-lådan är 4-växlad! Hur mycket vrid ska du ha? Behöver du en 930-låda? Tror inte det är kul med en 150 hk motor med 4-växlad låda som är växlad för 280 km/h i på fyran...... ![]() G50 låg väl i 964 turbo? 964 turbo har väl högre moment än 930? Alltså borde den vara ok oxo? Men säkert dyrare. _________________ Pär Hylander |
||
Tomas: du är helt allvarlig när du säger att du skall ha 200-300hk + gas OCH köra nior på strippen?.
Vad jag sett så är bara jänkebilar med stel bakaxel och en herrejösses massa hk som klarat det tillsammans med Drag Radials som heter duga. Ex. Supramannens förra supra gick 10.42 och ca 220km/h med minst 700 hk, dock vägde bilen 1700+ kg. Jag får inte ihop detta om du ursäktar mig. _________________ Kör cheva numer. |
||
Hej kid!
Jag hoppas att köra på de tiderna, bubblan väger ju bara ca 900 kg... Jag få se vilka tider det blir men jag ska ner på 9:or, kommer jag inte ner på 9:or på detta så är det bara att öka hk tills jag når mitt mål... Kanske behöver nämare 400 hk + lustgas men jag kommer att når mitt mål... Tomas |
||
Att bygga det med Porsche-delar bör väl rimligen vara ett av dom dyraste alternativen...! I USA finns det folk som vanhelgar 911 genom att hiva ner en cheva smallblock i dom. Finns färdiga satser att köpa. _________________ Pär Hylander |
||
Tomas, om du vill komma ner i runt nior med delad bakaxel så tror jag att du kommer att få stora problem att hålla dig på vägen, jag tror det kanske finns bättre alternativ än turbo låda och en boxersexa bak i en bubbla på väg till nian, det måste finnas något som passar bättre?.
_________________ Kör cheva numer. |
||
Det välkända tricket med ett turboaggregat större än störst verkar vara ett vinnande koncept på de bubblor jag sett. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
VANHELGAR....... ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2404 besök totalt |