Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5264 besök totalt |
Bromsvätska & slangar??
Hej! Ska byta bromsvätska på Porschen inför säsongen och undrar om det är någon som har tips på en bra och prisvärd bromsvätska? Sen tänkte jag byta till stålomspunna slangar också. Tar tacksamt emot tips på var man hittar såna till en 944:a? Mvh Patrik _________________ /Patrik Rylander |
||
_________________ ![]() |
||
Skall själv byta till Castrol SRF, vilken jag hört från flera håll skall vara mest värmetålig (men dyr...). Har hört att den är något mer benägen att dra åt sig fukt än andra vätskor och man bör således byta en gång om året (fast det är ju bra iallafall!).
_________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
Re: Bromsvätska & slangar??
Välsorterat butik för hydrualik/industrislang fixar stålomspunna teflonslangar med pressade kopplingar till dig. T.ex Hiflex eller Hydroscand. Lättast är att du tar med dom gamla slangarna så fixar som rätt längder och sånt medans du väntar (om dom har grejorna hemma, ring före!) _________________ Pär Hylander |
||
Denna firma använde jag till nya bromsslangar.
Verkar ha det mästa på hyllan. N B M Hydraulic AB Karlbergs Strand 2 171 73 SOLNA 08-27 16 73 http://www.nbmhydraulic.com/ _________________ Johan Sjölinder |
||
Med stålomspunna slangar bör man se till så att framhjulen inte ställer till med vridning i slangen när man svänger eller hjulen fjädrar. Många orginalmonteringar har det problemet. (t,ex Panteran).
Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Vad blir problemet om det vrids lite fram o tillbaka? Sliter de tunna metalltrådarna ner in i slangen? Eller är det något annat? Nyfiken.... _________________ ![]() |
||
Göran Malmberg.[/quote]
Vad blir problemet om det vrids lite fram o tillbaka? Sliter de tunna metalltrådarna ner in i slangen? Eller är det något annat? Nyfiken....[/quote] om du håller i varje äde på slangen å försöker vrida den så märker du att den är mycket hård. Det gör att ifästningarna mot t,ex en banjo, kan mattas ut i slangen. Med tiden. Eftersom man kan dra slangen så att den enbart utsätts för BÖJKRAFTER, så elimineras risken för slangbrott. I mina ögon måste även den minsta riskfaktor undanröjas vad gäller bromsar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Har aldrig hört talas om att SRF skulle ta åt sig mer vatten än ngn annan DOT 4-vätska, däremot har den betydligt högre våtkokpunkt än ngn annan vätska så det gör inte så mkt att den tagit åt sig lite vatten. Så om ngt så behöver man byta SRF mer sällan än andra race-vätskor. |
||
Jag kör med Castrol SRF, i somras så mätte en från Opel motorsport club i Norge fukthalten i den och det var ett av de bästa värde som han hade mätt. Den Bromsvätskan har jag inte bytt på 3 år.
![]() En gång för några år sedan så köpte jag en siliconbromsvätska på mekonomen som skulle tåla höga temperaturer. Den tålde i stort sett ingen bankörning alls, efter 5 varv på Kinnekulle så trampade jag pedalen i botten. > ![]() _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
Innan du hällde i silikonvätskan, hade du isär hela bromssystemet? Ut med kolvarna ur oken, torka torrt, blåsa ur rör och slangar etc? Annars är det direkt fel där, då det blir små 'öar' kvar av gamla vätskan som drar åt sig vatten... _________________ Roland Johansson |
||
En gång för några år sedan så köpte jag en siliconbromsvätska på mekonomen som skulle tåla höga temperaturer. Den tålde i stort sett ingen bankörning alls, efter 5 varv på Kinnekulle så trampade jag pedalen i botten. >
![]() Innan du hällde i silikonvätskan, hade du isär hela bromssystemet? Ut med kolvarna ur oken, torka torrt, blåsa ur rör och slangar etc? Annars är det direkt fel där, då det blir små 'öar' kvar av gamla vätskan som drar åt sig vatten...[/quote] Precis det. Den tål värme, men den blir komprimerbar av värme i stället. Det kan dessutom vara problem med gummiringarna i oken. Silicon påverkar inte gummi på samma sätt som vanlig vätska. Därför tillsätts ett "svällmedel". Om den då blandas med rester av vanlig olja kan kolvarna svälla fast eller gummit förstöras. Förenklat uttrykt. Även om många påstår motsattsen så är detta ingenting man changsar med. Blanda aldrig dessa vätskor. Tvätta systemet vid byte. Jag har litteratur i ämnet om någon undrar. Racin=ingen silicon. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Jag uppfattar det som en vanlig, i mitt tycke, missuppfattning när man pratar om stålomspunna teflonslangar till bromsar är att folk antar att det är strålstrumpan som är skillnaden mot vanliga bromsslangar. Jag tror inte det är så, stålstrumpan är bara ett mekaniskt nötningsskydd. Den stumma fina bromskäslan kommer ifrån att slangen är av teflon som är mycket styvare än motsvarande orginal gummislang. Tror att det är så även i detta spörsmål med montering som undviker förvridning av slangen. _________________ Pär Hylander |
||
Jag tror inte det är så, stålstrumpan är bara ett mekaniskt nötningsskydd. Den stumma fina bromskäslan kommer ifrån att slangen är av teflon som är mycket styvare än motsvarande orginal gummislang. Tror att det är så även i detta spörsmål med montering som undviker förvridning av slangen.[/quote]
Ursäkta, jag använde "stålomspunna" som ett begrepp för dessa bromsslangar. Självklart, vanliga oljeslangar, stålomspunna, är inte teflon. När det gäller omspunna bromsslangar vet jag mig inte ha sett dylika med slang av gummi. Hursomhelst, dom bromsslangar som är stumma är vad det gäller. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5264 besök totalt |