Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska & slangar??
1, 2   >>
5264 besök totalt
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 661


Trådstartare
Bromsvätska & slangar??

Hej!

Ska byta bromsvätska på Porschen inför säsongen och undrar om det är någon som har tips på en bra och prisvärd bromsvätska?

Sen tänkte jag byta till stålomspunna slangar också. Tar tacksamt emot tips på var man hittar såna till en 944:a?

Mvh
Patrik

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Castrol SRF och Motul 600 är kanon båda två.

Här:

https://rejsa.nu/?forum/viewtopic.php?t=15


_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hyltén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 161



Per Stacke på PEAN Sweden säljer Goodridge slangkit till mkt bra priser. För mig blev det mkt billigare än att lämna till en firma i stan.

_________________
/Per Hyltén
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Skall själv byta till Castrol SRF, vilken jag hört från flera håll skall vara mest värmetålig (men dyr...). Har hört att den är något mer benägen att dra åt sig fukt än andra vätskor och man bör således byta en gång om året (fast det är ju bra iallafall!).

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ATE Blue Racing tål nästan lika mycket värme som Castrol SRF men tar inte åt sig lika mycket vatten (dessutom är den snygg).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hyltén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 161



Dessutom är Super Blue BRA mkt billigare! Kostar 180kr/l

_________________
/Per Hyltén
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Per Hylthén skrev:

Dessutom är Super Blue BRA mkt billigare! Kostar 180kr/l


Var köper du den så billigt?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Bromsvätska & slangar??

Rylander skrev:
Hej!
Sen tänkte jag byta till stålomspunna slangar också. Tar tacksamt emot tips på var man hittar såna till en 944:a?
Mvh
Patrik


Välsorterat butik för hydrualik/industrislang fixar stålomspunna teflonslangar med pressade kopplingar till dig. T.ex Hiflex eller Hydroscand. Lättast är att du tar med dom gamla slangarna så fixar som rätt längder och sånt medans du väntar (om dom har grejorna hemma, ring före!)

_________________
Pär Hylander
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 661


Trådstartare
Tackar för alla svar

Ska kolla upp PEAN och annars blir det nån slangbutik...

/Patrik

_________________
/Patrik Rylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Denna firma använde jag till nya bromsslangar.
Verkar ha det mästa på hyllan.

N B M Hydraulic AB
Karlbergs Strand 2
171 73
SOLNA
08-27 16 73

http://www.nbmhydraulic.com/

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Med stålomspunna slangar bör man se till så att framhjulen inte ställer till med vridning i slangen när man svänger eller hjulen fjädrar. Många orginalmonteringar har det problemet. (t,ex Panteran).

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Göran Malmberg skrev:
Med stålomspunna slangar bör man se till så att framhjulen inte ställer till med vridning i slangen när man svänger eller hjulen fjädrar. Många orginalmonteringar har det problemet. (t,ex Panteran).

Göran Malmberg.

Vad blir problemet om det vrids lite fram o tillbaka? Sliter de tunna metalltrådarna ner in i slangen? Eller är det något annat? Nyfiken....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Jag har hört också att Castrol RS Super DOT 4 ska vara bra.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Göran Malmberg.[/quote]
Vad blir problemet om det vrids lite fram o tillbaka? Sliter de tunna metalltrådarna ner in i slangen? Eller är det något annat? Nyfiken....[/quote]

om du håller i varje äde på slangen å försöker vrida den så märker du att den är mycket hård. Det gör att ifästningarna mot t,ex en banjo, kan mattas ut i slangen. Med tiden. Eftersom man kan dra slangen så att den enbart utsätts för BÖJKRAFTER, så elimineras risken för slangbrott.
I mina ögon måste även den minsta riskfaktor undanröjas vad gäller bromsar.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Ah! Då är jag med! En slang utan strumpa går ju att vrida lite iaf....

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



ice skrev:
ATE Blue Racing tål nästan lika mycket värme som Castrol SRF men tar inte åt sig lika mycket vatten (dessutom är den snygg).


Har aldrig hört talas om att SRF skulle ta åt sig mer vatten än ngn annan DOT 4-vätska, däremot har den betydligt högre våtkokpunkt än ngn annan vätska så det gör inte så mkt att den tagit åt sig lite vatten.

Så om ngt så behöver man byta SRF mer sällan än andra race-vätskor.
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 573



Jag kör med Castrol SRF, i somras så mätte en från Opel motorsport club i Norge fukthalten i den och det var ett av de bästa värde som han hade mätt. Den Bromsvätskan har jag inte bytt på 3 år.

En gång för några år sedan så köpte jag en siliconbromsvätska på mekonomen som skulle tåla höga temperaturer. Den tålde i stort sett ingen bankörning alls, efter 5 varv på Kinnekulle så trampade jag pedalen i botten. >

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5266



Ingmar Truedsson skrev:
Jag kör med Castrol SRF, i somras så mätte en från Opel motorsport club i Norge fukthalten i den och det var ett av de bästa värde som han hade mätt. Den Bromsvätskan har jag inte bytt på 3 år.

En gång för några år sedan så köpte jag en siliconbromsvätska på mekonomen som skulle tåla höga temperaturer. Den tålde i stort sett ingen bankörning alls, efter 5 varv på Kinnekulle så trampade jag pedalen i botten. >


Innan du hällde i silikonvätskan, hade du isär hela bromssystemet? Ut med kolvarna ur oken, torka torrt, blåsa ur rör och slangar etc? Annars är det direkt fel där, då det blir små 'öar' kvar av gamla vätskan som drar åt sig vatten...

_________________
Roland Johansson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



En gång för några år sedan så köpte jag en siliconbromsvätska på mekonomen som skulle tåla höga temperaturer. Den tålde i stort sett ingen bankörning alls, efter 5 varv på Kinnekulle så trampade jag pedalen i botten. >[/quote]

Innan du hällde i silikonvätskan, hade du isär hela bromssystemet? Ut med kolvarna ur oken, torka torrt, blåsa ur rör och slangar etc? Annars är det direkt fel där, då det blir små 'öar' kvar av gamla vätskan som drar åt sig vatten...[/quote]

Precis det.
Den tål värme, men den blir komprimerbar av värme i stället. Det kan dessutom vara problem med gummiringarna i oken. Silicon påverkar inte gummi på samma sätt som vanlig vätska. Därför tillsätts ett "svällmedel". Om den då blandas med rester av vanlig olja kan kolvarna svälla fast eller gummit förstöras. Förenklat uttrykt. Även om många påstår motsattsen så är detta ingenting man changsar med. Blanda aldrig dessa vätskor. Tvätta systemet vid byte. Jag har litteratur i ämnet om någon undrar.

Racin=ingen silicon.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Göran Malmberg skrev:
Med stålomspunna slangar


Jag uppfattar det som en vanlig, i mitt tycke, missuppfattning när man pratar om stålomspunna teflonslangar till bromsar är att folk antar att det är strålstrumpan som är skillnaden mot vanliga bromsslangar.

Jag tror inte det är så, stålstrumpan är bara ett mekaniskt nötningsskydd. Den stumma fina bromskäslan kommer ifrån att slangen är av teflon som är mycket styvare än motsvarande orginal gummislang. Tror att det är så även i detta spörsmål med montering som undviker förvridning av slangen.

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag tror inte det är så, stålstrumpan är bara ett mekaniskt nötningsskydd. Den stumma fina bromskäslan kommer ifrån att slangen är av teflon som är mycket styvare än motsvarande orginal gummislang. Tror att det är så även i detta spörsmål med montering som undviker förvridning av slangen.[/quote]

Ursäkta, jag använde "stålomspunna" som ett begrepp för dessa bromsslangar. Självklart, vanliga oljeslangar, stålomspunna, är inte teflon. När det gäller omspunna bromsslangar vet jag mig inte ha sett dylika med slang av gummi.
Hursomhelst, dom bromsslangar som är stumma är vad det gäller.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsvätska & slangar??
1, 2   >>
5264 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande