Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3419 besök totalt |
STCC/WTCC
Är det bara jag som tröttnat rejält på denna sport? ![]() Reglerna är ju så oerhört orättvisa..att straffa vinnare bara för att få en bättre show, hur sportsligt är det? Tacka vet jag DTM! Någon som vet om JTCC har straffvikter? Startade denna tråd för jag undrar om det bara är jag som stör mig på detta...och för att få igång någon form av diskussion. Har inte sett en liknande mig veterligen. _________________ Rachid Rachid |
||||||
Re: STCC/WTCC
ogillar skarpt det där med straffvikter, kollar inte på sådan "sport", som att hänga blybälte på en löpare för att han är för bra. Är det sport ska bäste man vinna, enligt mig i.a.f. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re: STCC/WTCC
Jepp, JTCC har straffvikter! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Nä supportklasserna är ju mycket roligare att se på och roligast är helt klart Radical tätt följd av Carrera Cup och på Anderstorp var det ju dessutom Ferrari Challange
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||
Själv föredrar jag S40 Challenge tätt följt av S60 och Radical
![]() ![]() Annars har den serien inget och komma med ![]() |
||||||
Jag tyvcker STCC är roligt att se på. Och vikterna gör att det blir tätare race vilket är vad jag vill se. Likaså i WTCC.
Alla vet ju förutsättningarna från början, och när man summerar säsongen verkar inte vikterna ha haft ngn större betydelse. rash... kommer du över fribiljetter till WTCC får du gärna skicka dem till mig! ![]() ps. sen att klassen är lite sisådär på en del förare får man ta. Men vad kan man begära när inte ens F1 kör med de bästa förarna. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
straffvikter etc
straffvikter är för att göra spännande race. publiken vill se thighta roliga tävlingar. om en förare seglar i väg och är överlägsen är väll inget spännande. man får väll ta det osportsliga med att publiken får en roligare tävling. och det är ju trotts allt för publiken dom kör. _________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
||||||
Varför inte ta steget fullt ut och låta en koreograf styra det hela, då skulle vi kunna få riktigt spännande lopp, omöjliga omkörningar, avputtningar och arangerade slagsmål mellan teamen i depån.
_________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
Precis... Jag förstår ju att man vill se spännande rejs, men varför inte se spännande ÄRLIGA rejs? ![]() ok, jag förstår att det är svårt att få fram det och att det är mycket lättare att ta fram en tät racingserie som går hem hos pulbliken med en massa konstiga regler. Men hur många av den "riktiga" publiken kollar då? Alltså de som verkligen är intresserade av racing och inte bara åker på tävlingar för att se bilar köra av? _________________ Rachid Rachid |
||||||
Drifting finns ju redan... ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Vad spelar det för roll om det är riktiga fans eller falska(?), så länge de betalar? Dessutom är det väl i högsta grad ärligt, då det inte är inskrivet några speciella favorisering till någon enskild förare och alla kör efter samma regler. Är man bäst så vinner man mästerskapet med de här reglerna också, det är bara det att man inte drar ifrån lika lätt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
STCC börjar precis på ZTV. Den ena kommentatorn säger: Det kanske är de nya reglerna som gör att det blir så jämnt? Att man lottar ut första startpositionerna, och sedan kör kval.....blablablabla Robin Rudholm säger: Ja, förut kunde de riktigt snabba förarna ta pole och vinna tävlingarna. Nu är det mera tillfälligheter som spelar in. (Ungefärliga citat!!) Hur kul är det när tillfälligheter spelar in när ett rejs avgörs? Men borde inte få kalla det tävling då om det ska lottas ut platser hit och dit och straffa vinnarna. Hur logiskt är det att straffa någon som är duktig? ![]() Nåja, jag fattar att allt är show...att man vill ha tät racing. Men tyvärr dödar ju de orättvisa reglerna en hel del av känslan. Visst, jag kollar på det ändå. Det är ju trots allt bilar som tävlar på en asfalterad bana... _________________ Rachid Rachid |
||||||
När jag tävlade i gokart körde vi oftast med lottade kvalsystem, ungefär som i stcc.
Det var skitkul, och jag var jäkligt ofta i pole när finalen skulle gå. Då andra jämnsnabba konkurrenter ofta var sämre på att köra om, hade jag fått några "sämre" förare som skydd ned till de som man visste skulle komma på slutet. Jag har vunnit flera tävlingar på det viset, utan att ha haft det snabbaste varvet nån gång. Men inte var väl jag sämre förare för det? Snarare tvärt om, om jag får skryta lite. Ett snabbt varv kan vem som helst göra utan trafik. Dock tyckte jag det var skitskoj med tidskörning istället för lottat kval oxå, men det var kanske bara 1-2 ggr per säsong. (nu för tiden förekommer knappt lottat kval i gokart) Visst hade man otur ibland, en krock mitt framför en när man startade i sista startled kunde förstöra hava dagen, men inte hela. Och det var ju lika för alla, sett till hela säsongen hade alla haft lika mycket tur och otur. En liten anekdot från förr: I en av mina roligaste tävlingar någonsin, bröt jag alla tre kvalen, fick starta i E-final, vann den, vann sedan både D o C-finalen, kom trea i B-finalen, och femma i A-finalen. Gjorde omkring 100 omkörningar den dagen. Hade det vart tidskörning så hade jag nog legat först hela tävlingen igenom, och inte kommit ihåg den så bra som nu. oj vad mycket gammalt som kom upp! Kul att tänka tillbaka på den goda tiden! _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
Det har varit en del diskussioner om reglementen och vad som är billigt för fabrikanten. DTM har nämnts som ett alternativ till touringbilar (vet ej om det var här på rejsa, dock). Vitsen med detta vore väl att alla blir bakhjulsdrivna antar jag, men antagligen för dyrt sör Sverige?
Men är det någon som vet mer om den franska Supertourisme-serien och hur det reglementet fungerar/kostar? Jag är dålig på franska, men vad jag förstått så är det röramsbyggen med 3-litersmotor från märket som mittmonteras. Sen kläs detta med en silhuettkaross i komposit. Lite info, något Peugeot-kantrad och tyvärr på franska: http://ffsa.turbo.m6.fr/home_rubriqu http://www.ayari.com/contenu.php?pag http://www.peugeot-sport.fr/circuit/ http://www.circuits-sports.com/Champ Tuffa bilar iaf och som inte verkar fullt så raffinerade som DTM och kanske betydligt billigare? Nu verkar det ha tunnat ut i år men jag har sett Opel, Seat, BMW och nåt mer märke som deltagare förutom Peugeot. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Jag säger bara: V8 Supercars
Serien som går i Australien med Ford och Holden (snart också Pontiac). Där snackar vi underhållande racing! Trots bara två märken är serien riktigt populär och det är packat med toppstall och förare. Bilarna är relativt okomplicerade, men framförallt har de många hästar och inte allt för avancerad väghållning - dvs spektakulär racing! och det är väl det publiken vill ha? Jag tycker att STCC ska skapa sitt eget reglemente med V8 Supercars som grund. Så att man kan skapa tävlingsbilar här som är aktuella för vår marknad utan ett allt för blodigt pris. Gemensamma motorer, växellåda, däck, bakhjulsdrift osv. Sedan att det inte finns allt för många aktuella bilar här i Sverige som säljs med V8 och bakjulsdrift ser jag inte som ett problem. Kolla bara på DTM. Ett sådant format tror jag definitivt skulle locka ut mer folk till banorna än dagens reglemente. _________________ Johan Meissner |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3419 besök totalt |