Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (6856 totalt) |
Porsche V8 (928)
Har försökt söka men nånting hänger sig hela tiden... Kommer kanske att ha möjlighet att köpa lös en eller två Porsche V8:or till ett mycket bra pris. Är dessa nånting att satsa på för racing och/eller gata? Finns det bra manuella lådor till dom? (har 928:an transaxel??) Planerar att sätta den i en Datsun 240Z om det visar sig vara en lämplig motor. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Re: Porsche V8 (928)
Japp de har transaxel.... manuella lådor finns hur bra de är vet jag inget om... |
||||
Kanske lite OT, men det går tydligen att få bra fart på dom i alla fall...
![]() ![]() Fan vet hur de bär sig åt? http://www.cartv.com/content/researc Hoppas länken funkar? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
928ans motor är en utmärkt motor för rejsing. Aluminium DOHC V8 på 4.5-5.0L. Motorn är känd för att vara otroligt slittålig iom nickasilfodren. Rätt skötta så håller de väldigt många mil.. Enda nackdelen med nickasilfodren är att de är mer eller mindre omöjliga att fodra om ifall det skulle skita sig... Då är det nytt block som gäller.
En annan fördel är att vinkleln på cylindrarna är tämligen bra för att få ner vikten mot marken. Kommer inte ihåg siffran just nu men den är nästan på gränsen till att vara en Boxer-8a ist för v8. Det finns både manuella och automatlådor. När det gäller automatlådan (Mercedes) så är även denna känd för att vara väldigt slittålig. Automaten är en helt ok låda även på banan tycker jag... dels växlar den tämligen snabbt och distinkt och dels så går det utmärkt att växla manuellt med den. Lägena ser nämligen ut som följer... 2-3-d-n-r. Iom att lägena ligger som de gör så vågar man rycka lite i kryckan på banan utan att vara rädd för att få i backen eller nått liknande... Brukar växla manuellt mellan tvåan och trean på bana med min 928a. Den manuella är kanske inte riktigt lika känd för att vara en slitvarg men även den är nog helt ok. Det som brukar gå sönder är synkringarna... Oftast ett resultat av dålig inställning av den dubbelskiviga kopplingen på de äldre. Denna kopplingen har visat sig vara lite lurig att ställa in men tål mer stryk än den enkelskiviga. De som kör rejsing med den manuella lådan brukar även försöka få tag i lameller från någon av de tidiga 928orna då de var dubbelskiviga. Mitt tips är att du letar reda på en 928 utan motor ist för 240n. Dom är ofta hemskt billiga... (25.000?) Stoppa i någon av motorerna så har du en väldans trevlig bil för en bra slant ![]() ![]() Lite data: 1978-1982 EURo 928 4,5 240 hk 1980-1983 EURo 928 S 4,7 300hk 1984-1986 EURo 928 S 4,7 310 hk (Tror det är denna som i folkmun kallas för S2) 1987-1991 928 S4 5,0 320 hk (Från och med 89 så fanns bara S4an med automat iom att GTn bara hade manuell) 1987-1988 928 S4 CS 5,0 320 hk (tror det är samma motor som i S4) 1987-1988 928 S4 SE 5,0? 320 hk 1989-1991 928 GT 5,0 330hk (manuell låda) 1992-1995 EURo 928 GTS 5,4 350hk Amerikanska modeller som skiljer sig från de europeiska. Det förekom även skillnader på de australieniska och japanska varianterna men jag tar förgivet att du inte kommit över någon sådan ![]() 1978-1982 US 928 4,5 230hk 1983-1984 US 928 S 4,7 234hk 1984-1986 US 928 S 5.0 288 hk Ny DOCH-motor med fyra ventiler per cylinder 1992-1995 US 928 GTS 5,3 326hk _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Nej, nej, gör inte det. Inget ont om 928:an men den är ju en koloss jämfört med 240Z. ![]() _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
En liten rättelse, motorerna är från 4.5-5,4 liter, där den sistnämnda sitter i GTS:en.
Den manuella lådan uppdaterades, 1985 tror jag med andra och bättre synkringar. Som Adam skrev så var det stora problemet att verkstäderna inte kunde justara in den dubbelskiviga kopplingen. Med den nya lådan så kom en enkelskivig koppling, som förvisso inte är lika bra med enkel att justera in. GTS lådan uppdaterades ytterligare för att tåla det höga vridmomentet på 500NM, samt att den utrustades med en oljekylare. Vad är det för årsmodell på motorerna/lådorna som du har fått tag på? _________________ Rehan Mirza |
||||
Går en 928 i Roadsport i Finland.
Den har yanke V8 (Chevy tror jag) Enligt uppgift pga mycket krångel med den vässade porsche 8:an Farten är kanske inte så värst imponerande på den bilen. Mer än en racepreppad Hillman Imp, och Ford Fiestaslog den senast jag såg den in action vid HGR för någon helg sedan. ![]() Måste finnas lämpligare Porschar för racing än den modellen ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Bosse..
ojj.. du drog snabba slutsatser du ![]() Vad jag (som banåkande ägare) ser så kan jag inte påstå att det skulle finnas något som hindrar en 928a att bli snabb i racingsammanhang. Vad vikten anbelangar så väger den väl en 40kg mer än porsche 996.. Då är det mest inredningen som väger. 300kg inredning senare har den 4kg/hk med motorn fortfarande i orört skick. Vad referenser anbelangar så finns det ju gott om exempel på framgångsrika 928or runt banan. Se ex länken ovan. Det enda jag i banåkasammanhang kan se som ett hinder är att den långsamma viktförflyttningen ibland kan vara jobbig i situationer där det svänger väldigt tajt. Detta inte pga vikten utan helt enkelt för att viktfördelningen är 48/52 samt sitter ute i ändarna (växellåda bak mm). På snabbare banor har den dock en ganska bra fördel när det gäller vrid och utväxling. Nu gällde iofs inte tråden 928or på bana utan Porsche 928-motor i en japanare.. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Det har med att 928:an inte ar lamplig runt en bana ar konstigt. Jag har sjalv kort 928 bade pa slalom och bana och det ar en bil som ar valdigt lattkord, aven med 500 hastar pa hjulen ar den klart hanterbar. De som kor snabbt idag med 928 har i USA ar bara nagot langsammare an 996 Cup bilar, med samma budget borde det inte vara nagot problem att kora en 928 snabbare da de har snarlik bakvagnskonstruktion, gar att banta till samma vikt sam har en battre framvagn. 928:an ar en underskattad bil. _________________ Anders Hansson |
||||
Jo, jag ska utan omsvep erkänna att jag alltid varit lite skeptisk till 928 som racerbil.
(de få jag sett i racing, max 3-4 st har inte ändrat min uppfattning) Men jag har själv bara kört den i std-utförande på gata och landsväg. Där tycker jag iofs den fungerar som ett bekvämare alternativ till Corvette. Böjer mig för sakkunskapen hos dem som kört dem på bana, även om den tillsammans med Cayenne inte tillhör de Porschar jag tycker allra bäst om. Ber f.ö. Om ursäkt att jag totalt missade trådens egentliga ämne ![]() För att gottgöra kommer en bild på en racing 240Z som går i Finländsk historisk racing Gr3. ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Det är vel alusil cylindre på 928 som på 944? om dom fodren slits så är det inga problem att borra upp dom, men processen är båda mekanisk och kemisk - og kostar rätt mycket pengar sammanliknat med en "enkel" borrning. Uppborrning av våran 2.5l 4-cyl 944 motor kostar 5000NOK. Det är vel naturlig att tänka att en V8:a blir nära dubbelt så dyr att borra. _________________ Orjan Sandland |
||||
Dum fråga kanske.... men går det att stoppa i en manuell låda i en GTS som har automat original... men inte bygga om så man kan återställa vid senare tillfälle ??
och om det går, vad behöver man ? |
||||
Tror att du får problem med att stoppa in en 928 snurra i den bilen
en 928 är 186 centimeter bred största anledningen till bredden är nog snurrandet, blir inte mycket utrymme kvar mellan däck och motor och det var väl en svänga bil du tänkt dig tror inte bredden stoppar mycket under 90cm _________________ John Nilson |
||||
Jag vet inte, men clutch housing for manuell och automatlåda är identiska. Då skulle det vara möjligt? :-) _________________ Orjan Sandland |
||||
Visst är det möjligt att bygga om en automat till manuell. Det kräver dock ganska mycket jobb. Tänk även på att transaxeln måste bytas då den är kortare på automaten.
Visst går det att få fart på en 928:a, min är i stort sett orginal, andra stötdämpare/fjädrar samt R-däck och den skäms inte för sig på bana. När bilen kom så var den tung i förhållande till resten av modellprogrammet, men numera så är det inte så. Idag är alla bilar utrustade med AC, fönsterhissar osv vilket inte var fallet när bilen introducerades. _________________ Rehan Mirza |
||||
Jaa.. du har så rätt ![]() Skriver av någon anledning alltid fel på detta. Det är alusil det handlar om. Dvs man behandlar aluminiumblocket så att ytan i cylindrarna får en hög halt av kisel. Denna yta blir sen väldigt hård och slitstark. Fick höra något om att porsche hade någon bulletin som sade att motorbyte på en 928a rekommenderades vid 68.000mil... _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Det gar att bygga om en 928 fran automat till manuell men man behover en valdigt stor och dyr hog med delar samt halla i atanke att det ar karosskillnader pa de sena karosserna mellan automat och manuell.
Det ar dock gjort, vi har en kundbil som blivit konverterad fran automat till manuell och dessutom fatt motorn forstorad till 6.4 liter. _________________ Anders Hansson |
||||
NEJ! :-). 944 och 928 är alusil. http://vista.pca.org/stl/928.htm http://www.uniquecarsandparts.com.au Audi V8 har dock Nikasil motorar http://www.audiv8.com/german/technol _________________ Orjan Sandland |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (6856 totalt) |