Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken styrenhet skall man välja?
1, 2   >>
3740 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Vilken styrenhet skall man välja?

Vi kör fortfarande med original ECU med allt vad det innebär i form av problem med CAN bus, sensorer, etc och har fått avbryta träningar och race ett par ggr.

Så nu har vi bestämt oss för att byta ut ECU mot en riktig Motorsport-ECU. De vi funderar närmast på är EFI, MBE och MOTec. Vad bör vi tänka på och vilken är bäst?

Är det någon annan vi skall fundera på?
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Själv har jag måttlig erfarenhet men de jag vet om som använt/använder Motec är nöjda med det mesta utom priset, iofs en engångskostnad men billigast är det inte.
Supporten verkar vara bra. Finns rätt mycket utgångar för att styra lite externa prylar, som elfläktar, bränslepump, vattenpump, "ignition cut" för växling och lite sånt.

Deras Dashlogger är väl inte direkt tråkig heller...

_________________
Karl Brag
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Ett svenskt alternativ ar Nira I3 som jag kikat en del pa, de skulle sakert vara intresserade av att ha sin produkt pa er rejsbil.

_________________
Anders Hansson
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



som jag förståt det så är problemet med mbe att de inte finns så många firmor i sverige som kan mappa det. Så var de för något år sedan men de kanske är bättre nu.

Tror iofs att ni skulle bli nöjda med ett nytt Haltech eller Autronic sprut också vettiga pengar och gott om funktioner samt många duktiga firmor som kan mappa dem.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Satsa på ett Motec ni lär inte bli missnöjda
enda negativa jag har hittat är priset.....tur att jag hittade mitt billigt

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
För att förtydliga så körs och underhålls bilen främst i Tyskland så det är där kompetens behöver finnas.
Vi är inte heller ute efter ngn ekonomivariant utan det skall vara riktigt bra grejer även om det givetvis är bra om det är ett lågt pris
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



johann skrev:

Vi är inte heller ute efter ngn ekonomivariant utan det skall vara riktigt bra grejer.

Motec M600 eller 800 thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18024



För de som inte har insprutningssystem av olika fabrikat som religion brukar det viktigaste vara att den som bygger motorn och ska mappa den är väl bekant med systemet. En rak sexa utan överladdning kräver inte den absolut värsta boxen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
För de som inte har insprutningssystem av olika fabrikat som religion brukar det viktigaste vara att den som bygger motorn och ska mappa den är väl bekant med systemet. En rak sexa utan överladdning kräver inte den absolut värsta boxen.


Den snubben som förmodligen skall mappa bilen har stor erfarenhet av MBE, Motec, EFI m fl. Så det borde funka med det mesta.

Vad behöver vi för funktionalitet enligt dig?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18024



johann skrev:
Vad behöver vi för funktionalitet enligt dig?
I min bok ska man ha så få extrafunktioner som möjligt på en racebil. Det finns så mycket annat man kan skruva bort sig på ändå.
De flesta boxar verkar förstås vara byggda för att kunna användas i ett lika brett område som en standardbox.
Finns det inga "plug'n'play"-boxar till BMW som man bara monterar i originalanslutningen?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:

Finns det inga "plug'n'play"-boxar till BMW som man bara monterar i originalanslutningen?


Det är precis det vi vill undvika just för att minimera antalet felkällor.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18024



johann skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Finns det inga "plug'n'play"-boxar till BMW som man bara monterar i originalanslutningen?


Det är precis det vi vill undvika just för att minimera antalet felkällor.
Det viktiga är väl att ha kontroll på mjukvaran så att man vet vad som händer. Alla givare finns ju på bilen redan, men man måste inte använda alla signaler i en ny box.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
johann skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Finns det inga "plug'n'play"-boxar till BMW som man bara monterar i originalanslutningen?


Det är precis det vi vill undvika just för att minimera antalet felkällor.
Det viktiga är väl att ha kontroll på mjukvaran så att man vet vad som händer. Alla givare finns ju på bilen redan, men man måste inte använda alla signaler i en ny box.


Man måste ha kontroll på hårdvaran (iaf dess miljö som kablage, sensorer, mm) också och med CAN-bussen så är det omöjligt.
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



oavsätt vad ett styrsystem styr så är det viktigt att det är kvalité.
Att gena lite ger bara problem i slutändan.

Köp kvalité, gråt en gång...

MVH Daniel som springer på styrsystem på jobbet, fast inte till motorer men principen är samma

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Daniel Magnusson skrev:
Köp kvalité, gråt en gång...


Det var det jag menade med att det får kosta. Däremot har vi inget intresse av att betala för optioner som vi inte tänker använda.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Jag skulle också rekomendera MOTeC men det räcker med ett M600 om man inte vill lägga extrapengarna på det bättre M800.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Jag skulle också rekomendera MOTeC men det räcker med ett M600 om man inte vill lägga extrapengarna på det bättre M800.


Är det något som man får med M800 men inte med M600 som vi har nytta av?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Glöm inte att kolla på eventuella limp-home funktioner och hur snabbt man kan få tag på utbytesboxar osv vid haveri under race. Kan tänka mig att vissa leverantörer har återförsäljare i varenda buske runt NS?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



MaZ skrev:
Glöm inte att kolla på eventuella limp-home funktioner

På dom mer påkostade insprutningarna kan man ställa in själv hur limp-home funktionen skalla vara

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
Jag skulle också rekomendera MOTeC men det räcker med ett M600 om man inte vill lägga extrapengarna på det bättre M800.


Är det något som man får med M800 men inte med M600 som vi har nytta av?


Det är väl bara en massa småfinesser som skiljer men datorn i M800 är snabbare. Fördelar med M800 som ni kan använda är om jag kollar snabbt i specarna. Det går att styra Vanosen samt att det är större minne till loggfunktionen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Använder man Vanos på en racebil? Ligger man inte över de varvtal som Vanosen jobbar? Har man en snäll kam om man kör Vanos?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Vilken styrenhet skall man välja?
1, 2   >>
3740 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande