| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken styrenhet skall man välja?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3742 totalt) |
|
Vi kör fortfarande med original ECU med allt vad det innebär i form av problem med CAN bus, sensorer, etc och har fått avbryta träningar och race ett par ggr. Så nu har vi bestämt oss för att byta ut ECU mot en riktig Motorsport-ECU. De vi funderar närmast på är EFI, MBE och MOTec. Vad bör vi tänka på och vilken är bäst?
Är det någon annan vi skall fundera på? |
||||||
|
Själv har jag måttlig erfarenhet men de jag vet om som använt/använder Motec är nöjda med det mesta utom priset, iofs en engångskostnad men billigast är det inte.
Supporten verkar vara bra. Finns rätt mycket utgångar för att styra lite externa prylar, som elfläktar, bränslepump, vattenpump, "ignition cut" för växling och lite sånt. Deras Dashlogger är väl inte direkt tråkig heller... _________________ Karl Brag |
||||||
|
som jag förståt det så är problemet med mbe att de inte finns så många firmor i sverige som kan mappa det. Så var de för något år sedan men de kanske är bättre nu.
Tror iofs att ni skulle bli nöjda med ett nytt Haltech eller Autronic sprut också vettiga pengar och gott om funktioner samt många duktiga firmor som kan mappa dem. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
För att förtydliga så körs och underhålls bilen främst i Tyskland så det är där kompetens behöver finnas.
Vi är inte heller ute efter ngn ekonomivariant utan det skall vara riktigt bra grejer även om det givetvis är bra om det är ett lågt pris |
||||||
|
För de som inte har insprutningssystem av olika fabrikat som religion brukar det viktigaste vara att den som bygger motorn och ska mappa den är väl bekant med systemet. En rak sexa utan överladdning kräver inte den absolut värsta boxen.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Den snubben som förmodligen skall mappa bilen har stor erfarenhet av MBE, Motec, EFI m fl. Så det borde funka med det mesta. Vad behöver vi för funktionalitet enligt dig? |
||||||
De flesta boxar verkar förstås vara byggda för att kunna användas i ett lika brett område som en standardbox. Finns det inga "plug'n'play"-boxar till BMW som man bara monterar i originalanslutningen? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Man måste ha kontroll på hårdvaran (iaf dess miljö som kablage, sensorer, mm) också och med CAN-bussen så är det omöjligt. |
||||||
|
oavsätt vad ett styrsystem styr så är det viktigt att det är kvalité.
Att gena lite ger bara problem i slutändan. Köp kvalité, gråt en gång... MVH Daniel som springer på styrsystem på jobbet, fast inte till motorer men principen är samma _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
|
Jag skulle också rekomendera MOTeC men det räcker med ett M600 om man inte vill lägga extrapengarna på det bättre M800.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Glöm inte att kolla på eventuella limp-home funktioner och hur snabbt man kan få tag på utbytesboxar osv vid haveri under race. Kan tänka mig att vissa leverantörer har återförsäljare i varenda buske runt NS?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Det är väl bara en massa småfinesser som skiljer men datorn i M800 är snabbare. Fördelar med M800 som ni kan använda är om jag kollar snabbt i specarna. Det går att styra Vanosen samt att det är större minne till loggfunktionen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3742 totalt) |