Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3812 besök totalt |
Horst von Saurma kör Koenigsegg på ringen
Kopierat från http://www.koenigsegg.com/news/artic Koenigsegg sets Supertest Records on the 17th and 18th of october 2005, The Koenigsegg CCR conducted the thorough and crucial Sportauto Supertest. The article will be published in the spring of 2006. However we have received permission to share some of the ground braking data in advance. The Supertest conducted by Sportauto cheif-editor Horst von Surma is considered a true benchmark of performance. Even tough the conditions was far from ideal, with temperatures ranging down to 6 C, the Koenigsegg still managed to show class leading performance with a time of 7 minutes and 34 seconds around the Nürburgring Nordschleife, with comparatively cold tires, minimizing the grip level. At the same time the CCR obtained the fastest ever recorded speed on the long Doetinger Hoehe straight, reaching the outstanding speed of 313 km/h. Due to the cold weather, the tires did not reach full working temperature, which is equivalent to a loss of minimum 5 seconds per lap around the ring, compared to a well tempered day, according to the experts. Given warmer conditions, we are now more confident than ever, that CCR will be the first production car under 7 minutes and 30 seconds. All the acquired data and settings, such as wheel alignment, tire pressures etc, is available to any Koenigsegg customer. Utilizing this data, the CCR drivers can set up their KACS system to - "Ring Dominance", in order to obtain Nordschleife track day superiority. Interesting data: (Sportauto ref. - cold condition - CCR) 0-200 km/h: 9.6 Seconds - New record! 36 m Slalom speed: 138 km/h - New record! 110 m Slalom Speed: 158 km/h - New record! Hockenheim: Laptime: 1.09.8 Seconds Long straight end speed - just before nord kurve: 220 km/h - New record! Nürnburgring - Nordschleife: Laptime: 7.34 Seconds Long straight end speed - Doetinger Hoehe: 313 km/h - New record! Koenigsegg has now proven that it is the best allround performing supercar ever produced. Not only does it have class leading record breaking top speed, but also class leading aguility around a race track, combined with class leading suspension comfort. As soon as spring is in the air, serving a more tempered climate - we will be back....... for more action around the Ring. For reference data, please have a look at: www.track-challenge.com Christian v. Koenigsegg Mitt första inlägg, hoppas allt blev rätt! ![]() _________________ Sebastian Söderholm |
||||||||
Det är synd att de skrev en pressrelease full av ursäkter.
Missförstå mig inte, jag tycker Koenigsegg är en mycket ball bil och att den är tillverkad i Sverige är ännu ballare men verkligheten är hård. Med tanke på hur pressreleasen är skriven anar jag att teamet ändå är ganska missnöjda med tiden på Ringen. Att Veyron knep försten upp till 400 km/h gjorde nog ont också. Utvecklingen går fort och Pagani med flera är säkert oerhört sugna på att köra minst lika snabbt. Nu är vad jag förstår Paganin den bil som har rekordet, några tiondelar före CGT? Hur var förhållanden när Carrera GT körde? Jag vet att de körde två tider, en i semi-regn och en i bättre förhållanden, men knappast solsken och optimalt eller? Den enda bil jag tvivlar vi får se en tid på är Enzon. Jag tror inte Ferrari har något att vinna på genom att publicera tiden ![]() ![]() Likväl är det en mycket imponerande och komplett bil på de flesta delgrenarna. Extra kul när CvK och teamet slitit i alla dessa år. Gissar att det står en del svenska jante-journalister och väntar förgäves på en åktur. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
Fra track-challenge.com:
![]() _________________ Gunnar Birkenfeldt |
||||||||
Tack. Men det finns väl en 7.32....xx tid på CGT också?
Har pratat med vB sportscars och enligt dom är Zondan tondelar före. Vi snackar 7.32.... inte 7.40. Shit...vilket paragrafryttare jag känner mig som, önskar jag satt tiderna. Just nu är jag pruttfull och bara hoppas att tangenterna inte slinter. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
Det stämmer. Det lär ha gjorts två tester med CGT. 7:40 med fuktig bana och 7:32.44 under torrare förhållanden. Jag vet dock inte hur man gjorde med publiceringen av den senare körningen. En notis låter iaf troligare än ett nytt supertest och då finns ju möjligheten att Track Challenge missat/ignorerat det hela. _________________ Anders Dauner |
||||||||
Mycket riktigt var det så som Anders säger, 7:40 sattes med alla stabilitetssystem på under delvis fuktiga förhållanden, bl.a. i Schwedenkreuz, och 7:32:44-tiden, satt utan stabilitetssystem, publicerades enbart via en kortare ensidesartikel vid ett senare tillfälle. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
313 km/h vid Hohe Acht går nog bara i TV-spelsvärlden. ![]() ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||||
Tjena Gustav, Jupp, ska tillbaka nästa vecka förhoppningsvis. Snopet att Tobias lyckades rycka av växelspaken ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
5 lyckligt lottade personer fick äran att provköra CCRn som dom kört med på ringen, men tyvärr hände något så de blev endast 4 provkörningar. :] _________________ Gustav Berggren |
||||||||
Information från senaste sportbilen?
Här är några av de modifieringar som nämns i sportbilen. "Specialbyggd splitter" "Standardstolarna utbytta med racingstolar från Sparco" "Bilen försedd med bur" ![]() "Sekventiell låda under utveckling" "all isolering har plockats ur för att bilen ska vara så lätt som möjligt under rekordförsöken" originalbil...? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3812 besök totalt |