Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Horst von Saurma kör Koenigsegg på ringen
1, 2   >>
3812 besök totalt
sebbe83
umeå
Här sen Maj 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Horst von Saurma kör Koenigsegg på ringen

Kopierat från http://www.koenigsegg.com/news/articles.asp?news=98&page=&type . . . .

Koenigsegg sets Supertest Records

on the 17th and 18th of october 2005, The Koenigsegg CCR conducted the thorough and crucial Sportauto Supertest. The article will be published in the spring of 2006.
However we have received permission to share some of the ground braking data in advance.

The Supertest conducted by Sportauto cheif-editor Horst von Surma is considered a true benchmark of performance.

Even tough the conditions was far from ideal, with temperatures ranging down to 6 C, the Koenigsegg still managed to show class leading performance with a time of 7 minutes and 34 seconds around the Nürburgring Nordschleife, with comparatively cold tires, minimizing the grip level.

At the same time the CCR obtained the fastest ever recorded speed on the long Doetinger Hoehe straight, reaching the outstanding speed of 313 km/h.

Due to the cold weather, the tires did not reach full working temperature, which is equivalent to a loss of minimum 5 seconds per lap around the ring, compared to a well tempered day, according to the experts.

Given warmer conditions, we are now more confident than ever, that CCR will be the first production car under 7 minutes and 30 seconds.

All the acquired data and settings, such as wheel alignment, tire pressures etc, is available to any Koenigsegg customer. Utilizing this data, the CCR drivers can set up their KACS system to - "Ring Dominance", in order to obtain Nordschleife track day superiority.

Interesting data:
(Sportauto ref. - cold condition - CCR)

0-200 km/h: 9.6 Seconds - New record!
36 m Slalom speed: 138 km/h - New record!
110 m Slalom Speed: 158 km/h - New record!

Hockenheim:
Laptime: 1.09.8 Seconds
Long straight end speed - just before nord kurve: 220 km/h - New record!

Nürnburgring - Nordschleife:
Laptime: 7.34 Seconds
Long straight end speed - Doetinger Hoehe: 313 km/h - New record!

Koenigsegg has now proven that it is the best allround performing supercar ever produced. Not only does it have class leading record breaking top speed, but also class leading aguility around a race track, combined with class leading suspension comfort.

As soon as spring is in the air, serving a more tempered climate - we will be back....... for more action around the Ring.

For reference data, please have a look at:

www.track-challenge.com

Christian v. Koenigsegg


Mitt första inlägg, hoppas allt blev rätt!

_________________
Sebastian Söderholm
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337



Dom kanske borde kolla stavningen innan dom lägger ut sådan info:

Horst von Saurma heter han

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Med stor bokstav också?

Mvh Stavningskontrollen...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Det är synd att de skrev en pressrelease full av ursäkter.

Missförstå mig inte, jag tycker Koenigsegg är en mycket ball bil och att den är tillverkad i Sverige är ännu ballare men verkligheten är hård.

Med tanke på hur pressreleasen är skriven anar jag att teamet ändå är ganska missnöjda med tiden på Ringen.
Att Veyron knep försten upp till 400 km/h gjorde nog ont också.
Utvecklingen går fort och Pagani med flera är säkert oerhört sugna på att köra minst lika snabbt.
Nu är vad jag förstår Paganin den bil som har rekordet, några tiondelar före CGT?
Hur var förhållanden när Carrera GT körde? Jag vet att de körde två tider, en i semi-regn och en i bättre förhållanden, men knappast solsken och optimalt eller?
Den enda bil jag tvivlar vi får se en tid på är Enzon. Jag tror inte Ferrari har något att vinna på genom att publicera tiden En sport auto tid på McLaren F1 vore skoj också

Likväl är det en mycket imponerande och komplett bil på de flesta delgrenarna. Extra kul när CvK och teamet slitit i alla dessa år. Gissar att det står en del svenska jante-journalister och väntar förgäves på en åktur.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
sebbe83
umeå
Här sen Maj 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Dom kanske borde kolla stavningen innan dom lägger ut sådan info:

Horst von Saurma heter han


Ändrade rubriken men felstavningen som koenigsegg skrev får de stå för

_________________
Sebastian Söderholm
Citera
Spooz
Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 31



Erik B skrev:
Hur var förhållanden när Carrera GT körde? Jag vet att de körde två tider, en i semi-regn och en i bättre förhållanden, men knappast solsken och optimalt eller?


Fra track-challenge.com:

Citat:
Carrera GT
Testing Date 1/2004

Temperature (Air) 10 Degree Celsius
Temperature (Asphalt) 8 Degree Celsius
Air Pressure 1018 mbar


Citat:
Pagani Zonda S
Testing Date 7/2002

Temperature (Air) 14 Degree Celsius
Temperature (Asphalt) 10 Degree Celsius
Air Pressure 1008 mbar

Citat:

Nuerburgring "Nordschleife"
Car [min]
1. Porsche Carrera GT 7.40
2. TechArt GT street 7.43
3. Pagani Zonda S 7.44
4. Porsche GT2 (996) 7.46
5. Porsche GT3 RS 7.47
6. Porsche 911 GT3 Cup 7.49
7. BMW M GmbH M3 CSL 7.50
Lamborghini Murciélago 7.50
8. Lamborghini Gallardo 7.52
Mercedes SLR McLaren 7.52



_________________
Gunnar Birkenfeldt
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Tack. Men det finns väl en 7.32....xx tid på CGT också?

Har pratat med vB sportscars och enligt dom är Zondan tondelar före.

Vi snackar 7.32.... inte 7.40.

Shit...vilket paragrafryttare jag känner mig som, önskar jag satt tiderna. Just nu är jag pruttfull och bara hoppas att tangenterna inte slinter. h

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Erik B skrev:
Tack. Men det finns väl en 7.32....xx tid på CGT också?

Har pratat med vB sportscars och enligt dom är Zondan tondelar före.

Vi snackar 7.32.... inte 7.40


Det stämmer. Det lär ha gjorts två tester med CGT. 7:40 med fuktig bana och 7:32.44 under torrare förhållanden. Jag vet dock inte hur man gjorde med publiceringen av den senare körningen. En notis låter iaf troligare än ett nytt supertest och då finns ju möjligheten att Track Challenge missat/ignorerat det hela.

_________________
Anders Dauner
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Anders Dauner skrev:
Erik B skrev:
Tack. Men det finns väl en 7.32....xx tid på CGT också?

Har pratat med vB sportscars och enligt dom är Zondan tondelar före.

Vi snackar 7.32.... inte 7.40


Det stämmer. Det lär ha gjorts två tester med CGT. 7:40 med fuktig bana och 7:32.44 under torrare förhållanden. Jag vet dock inte hur man gjorde med publiceringen av den senare körningen. En notis låter iaf troligare än ett nytt supertest och då finns ju möjligheten att Track Challenge missat/ignorerat det hela.


Mycket riktigt var det så som Anders säger, 7:40 sattes med alla stabilitetssystem på under delvis fuktiga förhållanden, bl.a. i Schwedenkreuz, och 7:32:44-tiden, satt utan stabilitetssystem, publicerades enbart via en kortare ensidesartikel vid ett senare tillfälle.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Adde_89
Uppsala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 58



De satte ju trots allt ett lite mindre viktigt rekord i sammanhanget...

Ny högsta hastighet i hoche acht 313km/h, det är det snabbaste en standardbil har kommit upp i där.

_________________
Andreas Eriksson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Tror Paganin fick 70 poäng vilket är nytt rekord.

Någon som vet vad Koeningsegg kom upp i?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Adde_89 skrev:
De satte ju trots allt ett lite mindre viktigt rekord i sammanhanget...

Ny högsta hastighet i hoche acht 313km/h, det är det snabbaste en standardbil har kommit upp i där.


313 km/h vid Hohe Acht går nog bara i TV-spelsvärlden. Döttinger Höhe låter rimligare.

_________________
Anders Dauner
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Ska köra Koenigsegg CCR inom en snar framtid

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
nottehed
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 104



Philip,

är du Chess kund nr. 1.000.000 och har fått låna Vollviks bil? Rapport från körningen välkomnas!


/Lars

_________________
/Lars Nottehed
Citera
G.Berggren
Värnamo
Här sen Feb 2005
Inlägg: 57



MatroxMGA skrev:
Ska köra Koenigsegg CCR inom en snar framtid


Skulle du få komma tillbaka en annan dag philip?

/Gustav

_________________
Gustav Berggren
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



G.Berggren skrev:
MatroxMGA skrev:
Ska köra Koenigsegg CCR inom en snar framtid


Skulle du få komma tillbaka en annan dag philip?

/Gustav


Tjena Gustav,

Jupp, ska tillbaka nästa vecka förhoppningsvis. Snopet att Tobias lyckades rycka av växelspaken

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
G.Berggren
Värnamo
Här sen Feb 2005
Inlägg: 57



hahaha bra kvalite tur att de ordnade sej.. morsan hade endel att sköta med hurvida de skulle gå för dej när du hade vart artig och väntat till sist

vet du vad de va som läckte?

_________________
Gustav Berggren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



G.Berggren skrev:
morsan hade endel att sköta med hurvida de skulle gå för dej när du hade vart artig och väntat till sist


Vad tusan pratar ni om egentligen??

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
G.Berggren
Värnamo
Här sen Feb 2005
Inlägg: 57



MaZ skrev:
G.Berggren skrev:
morsan hade endel att sköta med hurvida de skulle gå för dej när du hade vart artig och väntat till sist



Vad tusan pratar ni om egentligen??


5 lyckligt lottade personer fick äran att provköra CCRn som dom kört med på ringen, men tyvärr hände något så de blev endast 4 provkörningar. :]

_________________
Gustav Berggren
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Information från senaste sportbilen?

Här är några av de modifieringar som nämns i sportbilen.
"Specialbyggd splitter"
"Standardstolarna utbytta med racingstolar från Sparco"
"Bilen försedd med bur" thumbs up
"Sekventiell låda under utveckling"
"all isolering har plockats ur för att bilen ska vara så lätt som möjligt under rekordförsöken"

originalbil...?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Skriva samma sak i två trådar?

_________________
Johan Meissner
Citera
Nürburgring
Horst von Saurma kör Koenigsegg på ringen
1, 2   >>
3812 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande