Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2943 besök totalt |
Lekmannamässigt svar (för gatbil):
Mot i låga farter för att främja manöverbarhet Med i höga farter för att göra bilen snällare, mer lätthanterlig. För att minska risken för oönskad överstyrning. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Motstyrning=snäv vändradie, bra vid fickparkering.
Medstyrning=bra vid filbyten etc i hög fart Någon skall ju alltid vara tvåa också... Kan bidra med att Mazdas 4ws-system från slutet på 80-talet hade max 5 grader motstyrning under 35 km/h och max 1 grad medstyrning i högre farter. Hondas mekaniska system (med någon form av excenterväxel) på Preluden gav runt 1 grad tror jag det var medstyrning vid mindre rattutslag och max 5,3 grader mot vid fullt utslag. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
jag är helt med på detta, men hur hantera brytpunkten? var det inte Nissan 300ZX som hade motstyrning upp till (70km/h?) för att sedan styra mot. vad händer när du accelererar genom en kurva (50-100km/h) borde inte det göra bakvagnen orolig i gränstrakterna? ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Det finns olika system, aktiva eller passiva (mekaniska), Weissach axeln som sitter på Porsche 928 fungerar väldigt bra och är byggt för att skapa stabilitet i hög fart. Det sitter en snarlik axel på Porsche 993, tydligen funkar designen som fasställdes 1973 ganska bra.
![]() De som tävlar med 928 brukar staga upp axeln för att ta bort den funktionen, lirar tydligen inte helt bra om man har väldigt mycket grepp (slicks eller breda R-däck). Information från DEVEK: What is a Weissach Axle? Porsche designed the Weissach rear axle to modify rear toe-in under braking or decelleration. Most rear axle designs have a rigid control arm mounted to the body at two elastomer mounted points. The problem with this design is that when the vehicle is in a turn and braking or decelleration occurs, the load force (weight of the vehicle) and reaction force (result of unweighting) causes a toe-out condition. The Weissach axle has two elastomer bushed mounting points and a flexible joint at the mounting base of the forward control arm. When a load is applied to the vehicle in a turn and decelleration occurs, the reaction force applies a load to the wheel. The Weissach joint then flexes and creates a toein condition, eliminating the unwanted toeout oversteer problem. Porsche designed this as an excellent safety net for drivers that get in over their heads in corners! For experienced drivers with big, corner-hugging rubber on the road, it can be a nuisance! DEVEK has developed a way to reduce, but not eliminate, the toe effect when you want to "hang it out" on the track or street. Our pin kit can also be easily removed for use with standard size tires. If you cannot decide whether or not you need our Weissach Pin Kit (pg 27), please give us a call. _________________ Anders Hansson |
||||||
Miatan har ju en mjukare bussning främre, yttre på den nedre bärarmen bak. Detta ger väl (?) motstyrning i snabba kurvor.
Det diskuteras en del om man skall fimpa denna funktion för isolerad bankörning för att få konsekventare beteende. |
||||||
Porsche:s bakvagn fixar toein vid broms för med snestälda bakre bärarmar så går hjulen mot toe-out annars. Iden bygger på en flexsibel bussing.
Är detta rätt uppfattat av mig? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
993:ans bakvagn har inget alls med 928ans/weisachaxeln att göra, dock används passiv toe-control även på 993:an men här är den uppbyggd med geometrisk styrning i den dubbla a-arms upphängning som används.
I 928/weissach-fallet har man stag som böjer sig och pussningar som ger med sig. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Sök och du skall finna, jag har utrett weissachaxelns konstruktion tidigare. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
se (weissachaxelns)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() Statisk toe-out ger ju bara lite nervösare beteende. Men med stor viktförskjutning kan ju det bli "medstyrning" (ytterhjulet står för kontrollen) |
||||||
Nervös var den...men smidig ![]() Men med tanke på att bilen lyfter på innehjulet (bak) i varje kurva så styr ytterhjulet en hel del. Borde kallas för motstyrning? _________________ /Kristian Elisson |
||||||
citat:
Körde långloppsbil med rejäl toe-out både fram och bak i somras. Hur mycket är riält??? 8 bananer? ![]() ![]() Edit: 1. rejäl 2. riält Det vart inte många bokstäver på rätt ställe det inte ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Nästan, 8 brickor toe-out bak ![]() Har för mig att det innebar 3 grader... _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Toe out på bakhjulet (det är ju en trehjuling) innebär ju att bakhjulet styr bakvagnen åt vänster i en högerkurva och hjälper till i rotationen. Detta vill jag kalla medstyrning. Men man kan nog kalla detta motstyrning eftersom bakhjulen vrider sig åt motsatt håll mot framhjulen. Åtiergen en definitionssak: Vad kallas det när man har en bil som går rakt men "på snedden"? Är detta 100% mot- eller medstryning? Jag vill kalla det 100% motstyrning. |
||||||
Hehe, det är inte bara här det är förvirring.
När jag googlade runt lite för att se hur uttrycket används hittar iaf jag lika mycket av båda varianterna. Motstyrning som ett sätt för ett stabiliseringssystem att häva en sladd (motverka rotation) eller passiv motstyrning för att öka överstyrning (bättre turn-in) på understyrande Saabas (öka rotation). Men jag kanske jämför fel begrepp, det ena är ju styrning av framhjul för att motverka en rörelse och det andra är styrning av bakhjul för att skapa rörelse. ![]() ![]() ![]() och Kristians exempel är ju bara en överlagrad bild av två trehjulingar (eftersom det inte var fyra hjul i backen i kurvorna) som är sneda i ramen (bakhjulet står ju snett). ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2943 besök totalt |