Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Någon som känner sig hemma på Audi V8?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10056 totalt)
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Hej!

Jag tänkte eventuellt köpa en motor med följande spec:

32 ventilers 3.6l v8 med 250hk

Har suttit i en Audi, modell okänd.

Någon som kan tänkas veta mer om denna motor? Bilder?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Re: Någon som känner sig hemma på Audi V8?

SteQve skrev:
Har suttit i en Audi, modell okänd.

Den motorn satt väl i just Audi V8 årsmodell 90-91? Sedan blev den större har jag för mig.

Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Vet du om den monteras som en "vanlig" åtta? Dvs med vagga på sdorna.

Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

Jag är inte inne på detta men om vikten bestämmer effekten och du vill ha en sån motor varför inte ta 3,7 liters som ligger på bara 230hk men det är nog inga problem att ta upp effekten lite mer eller 4,2l (fanns i V8 och senare men i V8an så låg den på 280hk medan det steg senare)

är det istället för din V6 som du ska ha i ditt bilbygge ?

Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Rullen skrev:
Jag är inte inne på detta men om vikten bestämmer effekten och du vill ha en sån motor varför inte ta 3,7 liters som ligger på bara 230hk men det är nog inga problem att ta upp effekten lite mer eller 4,2l (fanns i V8 och senare men i V8an så låg den på 280hk medan det steg senare)

är det istället för din V6 som du ska ha i ditt bilbygge ?

Jajemen, och har hittat en sådan här V8 för ett bra pris.

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Ett vevlager har skurit på motorn, så eventuellt måste en vevtapp (vad är det) slipas om.

Jag letar ett restaureringsprojekt, så för mig gör det inget - om detta inte är omöjligt att laga. Någon som kan göra ett utlåtande? Jag kanske kan skaffa fram en bild på det skadade partiet.

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Efter vad jag hört är motorn byggd i princip som två hopbyggda Golf 16v-motorer, annan vev, annat block, en massa annat special men en del saker gemensamt.

Kolla i ETKA (väldans bra program)vilka delar den innehåller och jämför med Golf-motorer.

Ny kulbil i garaget.
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

V8

På pappret är det en mycket trevlig motor. Att köpa en 3.6 är dock bortkastat. 3.7:an är trevligare för den är överkvadratisk och tål mer varv. Billiga på skroten också. 4.2 orna har mer mos och är bättre än 3.6 - tyvärr blir den för stor för de flesta reglementen.

Att köpa en 3.6/3.7/4.2 med något fel överhuvudtaget på botten delen är stenkorkat. Titta gärna in hos lokala VW/Audi handlaren och fråga efter kolvar, ringar, stakar, vevlager och ramlager. Svaret är att de ej säljs. Jag tror inte ens att de finns med som reservdel. Grejjen är att det är ett Alucil block (nej, inte NiCaSil) som inte GÅR att renovera. Kolvar ock lopp slits in EN gång och sen är det gjort. Byte av kolv går inte då du måste minst sleeva om blocket - iofs inte så dyrt men med tanke på att dessa V8:or är BILLIGA (av denna orsak tror jag) så är det bra dumt att utgå ifrån en rasad.

Ja, det är två Golf snurror men pga av vevens utformning passar inte kammarna. Men DTM veven (flatcrank) skulle det fungera dock. Flatcrank är dock snorigt dyrt om ens möjligt att hitta.

om du nu prompt ska fixa en botten del åtgår 8x foder, 8x kolvar. Stakarna har samma mått som Audi 2.7T och sannolikt andra V6:or i samma generation, kanske alla. Lagren tas också från V6:an. Kammar passar alla, 3.6-4.2. 3.6 skiljer väldigt mycket från 4.2, annan cylinder spacing - dock med bibehållna yttermått.

Min polare köpte en V8 som bara gick på 5 burkar. Vi tyckte båda att det var väl inge problem, kanske en topppackning. Nix, först hade toppackningen åkt och sedan hade kanten mellan 1:ans och 2:ans cylinder smält och då var det go' natt. Bara att kasta på tippen. Ny motor köptes för 8000:- på Kungsåra och den har funkat fint. Han hade dock en annan motor i emellan som också kom från skroten men den var lite väl törstig på olja. Apropå olja - det går i 8 liter i de här bestarna och de vill inte ha ok olja...

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

V8 i samma generation

3.6: 250hk (Audi V8, beteckn PT)
3.7: 230hk (A8 FWD)
4.2: 280hk (S4, S6, A8, beteckn ABZ)
290hk (S6, A8)
326hk (S6+)
340hk (S8)
450hk (RS6 twin turbo)

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re: V8

-- skrev:
På pappret är det en mycket trevlig motor. Att köpa en 3.6 är dock bortkastat. 3.7:an är trevligare för den är överkvadratisk och tål mer varv. Billiga på skroten också. 4.2 orna har mer mos och är bättre än 3.6 - tyvärr blir den för stor för de flesta reglementen.

Att köpa en 3.6/3.7/4.2 med något fel överhuvudtaget på botten delen är stenkorkat. Titta gärna in hos lokala VW/Audi handlaren och fråga efter kolvar, ringar, stakar, vevlager och ramlager. Svaret är att de ej säljs. Jag tror inte ens att de finns med som reservdel. Grejjen är att det är ett Alucil block (nej, inte NiCaSil) som inte GÅR att renovera. Kolvar ock lopp slits in EN gång och sen är det gjort. Byte av kolv går inte då du måste minst sleeva om blocket - iofs inte så dyrt men med tanke på att dessa V8:or är BILLIGA (av denna orsak tror jag) så är det bra dumt att utgå ifrån en rasad.

Ja, det är två Golf snurror men pga av vevens utformning passar inte kammarna. Men DTM veven (flatcrank) skulle det fungera dock. Flatcrank är dock snorigt dyrt om ens möjligt att hitta.

om du nu prompt ska fixa en botten del åtgår 8x foder, 8x kolvar. Stakarna har samma mått som Audi 2.7T och sannolikt andra V6:or i samma generation, kanske alla. Lagren tas också från V6:an. Kammar passar alla, 3.6-4.2. 3.6 skiljer väldigt mycket från 4.2, annan cylinder spacing - dock med bibehållna yttermått.

Min polare köpte en V8 som bara gick på 5 burkar. Vi tyckte båda att det var väl inge problem, kanske en topppackning. Nix, först hade toppackningen åkt och sedan hade kanten mellan 1:ans och 2:ans cylinder smält och då var det go' natt. Bara att kasta på tippen. Ny motor köptes för 8000:- på Kungsåra och den har funkat fint. Han hade dock en annan motor i emellan som också kom från skroten men den var lite väl törstig på olja. Apropå olja - det går i 8 liter i de här bestarna och de vill inte ha ok olja...

Allrajt, låter ju faktiskt vettigt....om jag nu skall ringa upp en skrot och fråga efter en 3.7:a vet du vart jag kan vända mig?

Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Mja..

Jag tycker att Kungsåra i Västerås är bra att ha och göra med. Annars är det egentligen bara att söka på www.fbt.se där det brukar finnas många V8:or. Kom dock ihåg att du kan söka på rätt många olika modeller där det satt/sitter V8:or.

Det bästa med 3.7:an är egentligen den mycket låga besiktningsvänliga effekten. Portning, andra kammar och mappning så borde du iallafall komma upp en bra bit i effekt. Alltså jag tror ju inte att 350-360hk är nåt problem. Riktigt kul blir det ju med kompressor och ännu roligare med dubbelturbo.

om man köper en annars frisk bottendel borde det ju rimligen gå att byta stakar till tex SPM stakar. Då borde ju bottendelen hålla rejält mycket. Man får dock komma ihåg att sätta tillbaka rätt kolv i rätt cylinder dock. Stakarna var ju som sagt samma som till 2.7T.

Vad ska du använda den till? och i vilken bil?

Förresten - lådan från FWD A8:an är den kralligaste som Audi gjort för FWD, heter 01E och delar tarma med 4ed lådorna. Till dessa passar lim slip diffar från sena Porsche 944/968 tex. Det finns också Quaife diffar till den. Utväxlingar och drev går att ta från 01E 4wd och då öppnar sig stora möjligheter att plocka ihop de mest bisarra kombinationerna. Finns en sida om enbart 01E. Prova sök på nätet, hittar inte länken.

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re: Mja..

-- skrev:
Jag tycker att Kungsåra i Västerås är bra att ha och göra med. Annars är det egentligen bara att söka på www.fbt.se där det brukar finnas många V8:or. Kom dock ihåg att du kan söka på rätt många olika modeller där det satt/sitter V8:or.

Det bästa med 3.7:an är egentligen den mycket låga besiktningsvänliga effekten. Portning, andra kammar och mappning så borde du iallafall komma upp en bra bit i effekt. Alltså jag tror ju inte att 350-360hk är nåt problem. Riktigt kul blir det ju med kompressor och ännu roligare med dubbelturbo.

om man köper en annars frisk bottendel borde det ju rimligen gå att byta stakar till tex SPM stakar. Då borde ju bottendelen hålla rejält mycket. Man får dock komma ihåg att sätta tillbaka rätt kolv i rätt cylinder dock. Stakarna var ju som sagt samma som till 2.7T.

Vad ska du använda den till? och i vilken bil?

Hejsan!

Motorn skall sitta i ett hemmabygge.

Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

...och hemmabygget ska användas för att?

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
-- skrev:
...och hemmabygget ska användas för att?

Hej!

Ja, bruks och banbil. Mest bruksbil tror jag, men jag vill gärna kunna köra på bana med den. Kanske inte tävling utan mer för att känna på. Drömmen är att kunna ta den ned till "ringen" och åka där nere bland alla stora grabbar =)

Var det bra svar? Eller missförstod jag dig?

Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004

Är inte alusil samma legering som används i 928 motorerna?

om så är fallet så går det att borra om

det fins ett ganska långt avsnit i porsches rephandbok om just detta men i stora drag går det ut på att borra till lite under det man vill ha sen etsa bort aluminiumet och sen polera/slipa till en ny yta
ed:polera kiseln som blir kvar i loppet.
många moment och troligtvis inte så vanliga grjaor men fullt möjligt att göra.

om det är samma legering alltså.

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Aha... Trodde det var nytt för Audis V8:or. Jag skulle fortfarande säga att det inte är värt det. En frisk bottendel får man tag i för ett par lappar bara, har man då ett par fina toppar och allt runt om, ja då är enkelt att bara hänga över allt. Alltså, det är inte en så unik snurra att det är värt det - Audi hävdar att det inte går men det kan ju lika gärna vara relaterat till pengar som till att det faktiskt inte är möjligt. Det är iaf inte hela blocket som är i nån speciell legering (ja asså missförstå mig rätt här) utan endast loppen som är belagda med alucil.

Sammanfattning: Jag personligen ser inte nyttan att utgå från ett trasigt block då dessa är mycket billiga på skroten. Byter man sedan stakar så har man en botten som tål rätt mycket stryk. Pengarna är bättre att lägga på att ordna ett vettigt oljesystem, vettiga toppar (VW 16v "ska" gå att använda men sannolikheten att man hittar två identiskt portade är väl liten) och framförallt ett bra insug. Sedan behövs en mappning av sprutet eller ännu hellre ett eftermarknadssprut.

Citera
capri
Tierp
Här sen Aug 2004

Idag kan man se annonser på Audi V8-bilar för 10000,så köp hellre en hel bil som du kan prova...

-------------------
Capri 2,9 i TURBO
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Det finns en himla massa 4,2 motorer på bildelsbasen. Jag hittar inte så mycket info om dem, men är det bra motorer?

3,7motorerna är nästan helt omöjliga att få tag i. 3,6 finns de massor av. 4,2 verkar det dock finnas mest av.

Någon som äger en sådan och vet lite om den?

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re: V8

-- skrev:

Vad säger du om en 4.0i v8 från en BMW? Verkar vara billiga...dock med automat, men det är välla bara att skaffa ett vanligt svänghjul? ska ändå ha annan låda

Citera
Johan_P
Eskilstuna
Här sen Dec 2013

Om du ska köra manuellt med Audis v8 3.6l PT motor så lycka till att hitta svänghjul till en sådan. V8 såldes aldrig i sverige med manuell låda. Vad jag vet iaf. jag har sökt efter svänghjul till en sådan motor men inte lyckats. Vag hade svänghjul till dom fram till 2009 sedan försvann det från hyllorna. I dag finns det bara eftermarknads svänghjul från 034motorsport eller fidanza. Dom är inga rena svänghjul utan bultas i flexplatan till automaten. Jag håller själv på och jagar efter det till en 3.6l PT motor. Svänghjulet som sitter på Pt motor är ett eget hitte på från vag. Med andra ord det är det enda som passar. Jag har testat allt från 4.2l vr6 volvo d5 och några till som kunde tänkas ha det 10 bultade mönstret. men utan resultat. Den som kommer från audi 5cyl motor är den som ser mest lik ut men har då fel bultmönster till veven då den har 8 bult å inte 10 bult. Så jag kommer nog åka på att bygga ett eget. Om man inte hittar från nån tysk bilskrot eller nån i usa.

Men kan man bara hitta nån som kan fräsa ut ett svänghjul så är det inga problem. Bara kopiera 5:ans men borra andra hål för bultarna till veven.

Stockholm
Här sen Mar 2007

Oj vilket tråd lyft

Om du tittar på datum på deras inlägg ovan så ser du att den är 10år gammal tråden

Har du testat ett svänghjul från Audi S4,S6 och då V8 modellen mellan 92-97 på din PT motor?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande