Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6246 besök totalt |
stod och pratade med killarna på mässan lite och blev lite förundrad av hjulvinklarna på denna skapelse.
är inte du lefors inblandad på chalmers förresten?och vet lite om denna bil. det som förbryllar mig är kpi ( det är väl kpi som är linjen genom övre och undre spindelled och förhoppningsvis träffar marken ca mitt i hjulet?). på alla hjulupphängningar jag sett så är den undre leden längre ut än den övre, men på denna är det tvärtom (kan man kalla kpi:n negativ då?) snälla någon!!!!! förklara för mig vaffö e de på detta vis? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Är gammal chalmersstudent men inte inblandad i projektet. Tre fjärdedelar av vårt racingteam CRT var dock inblandad i fjolårets projekt, fortfarande finns viss medverkan och därifrån har jag fått bilderna och information. Ska se om jag kan få ngn att svara på dina frågor. EDIT: KPI är 4.5 grader och scrub radius 25 mm Lite teknisk info: - Beräknad totalvikt 190 kg - Motor Yamaha R6 med 20mm restriktor ca 70-75 hästar - ISR bromsar - Öhlins stötdämpare - Lättad magnesium styrväxel - Torsen diff - Alla detaljer som ses på bilderna såsom fälg, uprights och ram tillverkade av studenterna i projektet. - Geometrier för hjulupphängning är beräknad och simulerad mha Adams/Car och ramen optimerad med FEM beräkningar. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||||
Reagerade på samma sak. Tänkte att antingen är det jag som ser illa ur denna vinkel, eller så är den 0 eller till och med negativ. Undrade om det kunde bero på att den stod rätt tom och uppallad att höger framhjul därför skulle komma upp längre och länkarmarna skulle förskjuta punkterna till en positiv KPI när den står på backen med alla prylar och förare. Synvilla med tanke på Lefors svar? ![]() Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
och varför har Chalmers en bil med och inte LIU?
Min åsikt är att nivån är för låg på Fomula Student så det inte ger ngt att vara med... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Har följt denhär tävlingen under ett antal år genom utländsk press och jämför man dagens byggen med dom för nga år sedan kan man bara sammanfatta det med att utvecklingen går sjukt snabbt framåt! Numera ska man snudd ha monocoque, kolfiber överallt osv osv. Klart imponerande bygge!!! ![]() |
||||||
_________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||||||
Tänkte bara tipsa om att gå in på projektets hemsida då det dykt upp flera bra bilder, samt även en kort sammanfattning om hur det gick för pojkarna.
http://www.mtek.chalmers.se/~formula Som maskinteknolog så ser man ju fram mot senare årskurser då förhoppningsvis kan göra mer än att stå bredvid och titta på ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||
Fett! ![]() Som gammal Sirius-student kan man inte annat än att bli stolt! ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Jag har hittat en skön lirare på en mekanisk verkstad hemma i lidköping som hädanefter kommer få göra en del jobb åt mig.
Han hade tillbringat sommaren med att fräsa egna 8kolvs ok till sin formelbil han håller på bygger ![]() Han hade även låtit gjuta upp grundmaterial och sedan fräst/svarvat egna fälgar.. Ska eventuell på studiebesök i hans garage på fredag... Ska bli mycket spännande.. Kanske t.o.m. kan få ta några kort om jag har tur ![]() |
||||||
Som ex. Luleit glädjer det mig att se detta. (även om jag inte är maskinare) /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Jag var och tittade på Chalmersbilen i våras. Mycket snyggt bygge med motorn som bärande del. Måste dock säga att jag tycker att störtbågen ser otäckt klen ut. Chalmers fjolårskonfiguration med 600 cc Husaberg enstånka och turbo var också ganska intressant.
Varför fanns inte sånt här när jag gick på LiTH? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Var kommer pengarna ifrån till såna här superhäftiga projekt? vad jag minns från mina nyktra stunder på kth så var det alltid ont om pengar
![]() Dom där fälgarna i kolfiber skulle jag vilja ha ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Kan bara säga att jag är grymt imponerad av Chalmers formelbil. Jag har haft äran att titta lite närmare på bilen, och den är inte så lite snyggt byggd.
![]() Som jämförelse kan man ju ta den Acid som kunde beskådas på Kullen under helgen, en bil som i mina ögon inte är alls lika snyggt konstruerad som Chalmers bil. Varför sökte jag inte till Chalmers för? ![]() / Andreas _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||
Det är sponsorer som gäller, iaf i CTHs fall (ja, jag vet att man inte "får" använda förkortningen CTH längre, men vem bryr sig...). Öhlinsdämparna är t.ex. gamla F1-prototyper, så att betala för dem var väl kanske inte riktigt aktuellt... att ha SKF som sponsor är rätt smidigt när man ska uniballs etc. Skolan skjuter väl även till en slant.
I rollen som ordförande för sexmästeriet (festföreningen, så ni inte börjar tro nått annat...) på maskin så har jag ingen aaaaaning om vad du insinuerar... ![]() ![]()
Ja de är häftiga! Var med i verkstaden när styvheten i alumiumdelen av fälgen skulle testas. Spändes fast en lång stång i fälgen, på med ett gäng gubbar längst ut på stången och sen kolla om den flexade något.... ![]() Förra året hade de vanliga 13" alufälgar som tydligen vägde 3,5 kilo styck. Årets alu/kolfiberfälgar ska enligt uppgift väga 1,5kg/st... ![]() ![]() (reservation för ev. faktafel pga omkonstruktioner eller verkstadsljug... ) _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||
Stiligt bygge, det erkännes!
Men är det knasigt att ha något så sprött som kolfiber i till fälgarna. Dom utsätts ju för mycket slag och chocklaster. Segare fiber som t.ex aramidfiber (kevlar) hade ju kännts lämpligare? _________________ Pär Hylander |
||||||
Aha, du har hittat Mikael Fredriksson! (Inte Abarth R1-Micke) Vi är gamla kompisar så jag kan väl berätta lite mer. Micke bygger ingen formelbil utan en DeTomaso Pantera. Iofs så blir det så nära ett formelbilschassi som går, fast den blir tvåsitsig och karossen är en plastavgjutning av Panteran. Från början (för 15-20 år sedan ![]() Fälgarna som du skrev om är sålda sedan länge och istället gjorde han ett par nya. Fast nu tillbringade han en sommar med att fräsa centrumet och köpte Compomotive fälgbanor. Dom är också sålda... Nu är det BBS racingfälgar som gäller istället. Motorn är en Cheva smallblock och lådan kommer från en 911 fast kronhjulet är vänt. Vi är många som undrar när han blir klar eftersom han börjar om från grunden i 5-årsintervaller. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6246 besök totalt |