Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Avgasbandage..?
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (17540 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2431


Trådstartare
Avgasbandage..?

Nu när jag sitter här o väntar på att min hand ska läka ihop funderar jag på vad jag ska göra när jag monterar ihop bilen som står där ute, isärplockad.
Vad är den eventuella nyttan av avgasbandage? Bilen är en Fiat Coupe 20V turbo med stor downpipe och katten ca 1m från turbon. Den metern tänkte jag på!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



linda den inte! om du nu inte vill vara miljövän
du förlorar bara effekt eftersom det kommer bli större avgasmottryck då avgaserna är större vid värme och man vill kyla så mycket som möjligt för att få ner densiteten på avgaserna

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Big Al skrev:
linda den inte! om du nu inte vill vara miljövän
du förlorar bara effekt eftersom det kommer bli större avgasmottryck då avgaserna är större vid värme och man vill kyla så mycket som möjligt för att få ner densiteten på avgaserna



jag har starkt för mig att det är precis tvärtom.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2431


Trådstartare
Hmm.. hur är det nu?
och var skulle man isåfall köpa detta?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Argentaperra skrev:
Hmm.. hur är det nu?
och var skulle man isåfall köpa detta?




Man lindar för att BEHÅLLA värmen inne i röret & på det
viset ge det en högre avgashastighet. = effekt.

Så har jag fått lära mig iaf -

Avgasbandaget är inte designat för att man skall slippa bränna sig iaf.

http://www.stotdamparverkstan.se (sthlm-baserat - 260kr 25mm x 15m)
www.dalhems.com - (Falkenberg)
www.karnag.se (sthlm-baserat)
www.realcar.se (vinåker / sthlm)
www.persakers.se (Eskilstuna)
mfl

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



man lindar stora agg..

små agg har problem nog..

värme är energi, och energi vill vi ha till turbon!

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Man lindar före turbon. Efter turbon gör det ingen nytta effektmässigt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



beepbeep skrev:
Man lindar före turbon. Efter turbon gör det ingen nytta effektmässigt.
Det beror på var aggregatet sitter. Är röret ut ur turbon i motorrrummet vill man inte värma luften därinne och lindar efter också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



finns bättre sätt att hindra värmen om det är stålningsärme i motorrummet man inte vill ha

t.ex värmeplåtar

_________________
AIexander StenvaII
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Har fått mitt extraktorgrenrör nu och ska linda det tänkte jag. Nu är frågan om man ska ha 25mm eller 50mm? Blir en del att linda då jag har en V6:a.

Så här ser det ut:

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Linda sjäva grenrören skulle JAG välja 25mm(jag har 25mm)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



50mm på resterande? Eller du tycker 25mm på hela?

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Miljön var på tal. Jag ställer mig frågande till materialet i dessa bandage.
Det finns "coatings" som sägs funka bra.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Nu har jag aldrig lindat med 50mm, bara 25.

Vet inte hur mycket omlått man måste köra med 50.

Har du koll på hur mycket det går åt?
Det går åt massor, hmm om du söker lite har jag för mig jag gjorde en formel för att räkan ut åtgången.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Du kör med 50% omlott på 25mm eller?

Nej, vet inte hur mycket som går åt. Får köpa 15m först och se hur långt det räcker.

Ja, jag såg din formel i en annan tråd. thumbs up

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Du kör med 50% omlott på 25mm eller?

Kommer fa... inte ihåg och hittar inget i mina antäckingar häller
50% låter mycket, men ca30% är det alla gånger.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Mäcen skrev:
Du kör med 50% omlott på 25mm eller?

Nej, vet inte hur mycket som går åt. Får köpa 15m först och se hur långt det räcker.

Ja, jag såg din formel i en annan tråd. thumbs up


Kommer gå åt mer...

Köp 50mm också. Där det är hyfsat rakt kan du linda med bred remsa, tajta svängar tunn remsa.

Brukar köra med en spann vatten där jag slänger i en dryg meter åt gången och blöter medans jag lindar.

Tveka inte att kapa, naja och börja med en ny remsa.


och håller man inte för länge brukar man kunna sätta handen på dylika lindade rör.

_________________
Roland Johansson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Finns ingen mening att linda grenrör. På en turbomotor kan finns viss vinst om man isolerar före turbon. På en sugmotor kan man väl förvisso använda det till att finjustera avgastuningen något men that's it.

Isoleringen är i regel gjord med kiseloxid-, kolfibrer eller liknande.

Vill man skydda närliggande komponenter från värme är det bättre att hålla sig till strålskydd och liknande.

Finns beläggningar som fungerar, dessa lär dock kosta en slant. Ofta är de baserade på zirkoniumoxid och måste läggas på med flam-, plasmasprutning eller liknande. Först måste också ett bindskikt läggas på. Dessa ska helst läggas på på insidan av ett grenrör i en tjocklek av ett par tiondelars mm iaf. Beläggningarna är generellt anpassade för att användas med superlegeringar såsom inconel, nimonic osv. Ex. Volvo Aero sysslar med sådana här beläggningar, vem man ska vända sig till annars vet jag inte.

Kan också påpeka att jag aldrig sett en fabriksbyggd tävlingsbil med lindade grenrör. De tävlingsbilar som har isolerade grenrör har "påsar" eller annan typ av isolering.
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



Temperaturen i motorrummet sjunker och avgaserna blir varmare vilket ökar flödet. Varma avgaser rör sig ju fortare.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



PÅ formula studentbilen lindade vi grenröret med ett lager avgasbandage.
Sedan kapplades hela grenröret in i en tunn rostfri plåt. Vi körde avgastemperaturer på cirka 900 grader och kolfiber monocoquen som satt 3cm ifrån värmeskölden klarade sig finfint

obs. man blöter bandaget i vatten innan man lindar.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Roger Brorsson
Skogen
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Tycks set många många V8:or som har lindade hedders..
varje strip man varit på så då man tittat under huven så ha dom nå haft avgasbandage

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Skruva banåkabil
Avgasbandage..?
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (17540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande