| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbandage..?
|
1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (17540 totalt) |
|
Avgasbandage..?
Nu när jag sitter här o väntar på att min hand ska läka ihop funderar jag på vad jag ska göra när jag monterar ihop bilen som står där ute, isärplockad.
Vad är den eventuella nyttan av avgasbandage? Bilen är en Fiat Coupe 20V turbo med stor downpipe och katten ca 1m från turbon. Den metern tänkte jag på! |
||
|
linda den inte! om du nu inte vill vara miljövän
du förlorar bara effekt eftersom det kommer bli större avgasmottryck då avgaserna är större vid värme och man vill kyla så mycket som möjligt för att få ner densiteten på avgaserna _________________ AIexander StenvaII |
||
jag har starkt för mig att det är precis tvärtom.
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
|
||
Man lindar för att BEHÅLLA värmen inne i röret & på det viset ge det en högre avgashastighet. = effekt. Så har jag fått lära mig iaf - Avgasbandaget är inte designat för att man skall slippa bränna sig iaf. http://www.stotdamparverkstan.se (sthlm-baserat - 260kr 25mm x 15m) www.dalhems.com - (Falkenberg) www.karnag.se (sthlm-baserat) www.realcar.se (vinåker / sthlm) www.persakers.se (Eskilstuna) mfl _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Har fått mitt extraktorgrenrör nu och ska linda det tänkte jag. Nu är frågan om man ska ha 25mm eller 50mm? Blir en del att linda då jag har en V6:a.
Så här ser det ut:
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
|
Nu har jag aldrig lindat med 50mm, bara 25.
Vet inte hur mycket omlått man måste köra med 50. Har du koll på hur mycket det går åt? Det går åt massor, hmm om du söker lite har jag för mig jag gjorde en formel för att räkan ut åtgången. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Du kör med 50% omlott på 25mm eller?
Nej, vet inte hur mycket som går åt. Får köpa 15m först och se hur långt det räcker. Ja, jag såg din formel i en annan tråd. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
Kommer gå åt mer... Köp 50mm också. Där det är hyfsat rakt kan du linda med bred remsa, tajta svängar tunn remsa. Brukar köra med en spann vatten där jag slänger i en dryg meter åt gången och blöter medans jag lindar. Tveka inte att kapa, naja och börja med en ny remsa. och håller man inte för länge brukar man kunna sätta handen på dylika lindade rör. _________________ Roland Johansson |
||
|
Finns ingen mening att linda grenrör. På en turbomotor kan finns viss vinst om man isolerar före turbon. På en sugmotor kan man väl förvisso använda det till att finjustera avgastuningen något men that's it.
Isoleringen är i regel gjord med kiseloxid-, kolfibrer eller liknande. Vill man skydda närliggande komponenter från värme är det bättre att hålla sig till strålskydd och liknande. Finns beläggningar som fungerar, dessa lär dock kosta en slant. Ofta är de baserade på zirkoniumoxid och måste läggas på med flam-, plasmasprutning eller liknande. Först måste också ett bindskikt läggas på. Dessa ska helst läggas på på insidan av ett grenrör i en tjocklek av ett par tiondelars mm iaf. Beläggningarna är generellt anpassade för att användas med superlegeringar såsom inconel, nimonic osv. Ex. Volvo Aero sysslar med sådana här beläggningar, vem man ska vända sig till annars vet jag inte. Kan också påpeka att jag aldrig sett en fabriksbyggd tävlingsbil med lindade grenrör. De tävlingsbilar som har isolerade grenrör har "påsar" eller annan typ av isolering. |
||
|
Temperaturen i motorrummet sjunker och avgaserna blir varmare vilket ökar flödet. Varma avgaser rör sig ju fortare.
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||
|
PÅ formula studentbilen lindade vi grenröret med ett lager avgasbandage.
Sedan kapplades hela grenröret in i en tunn rostfri plåt. Vi körde avgastemperaturer på cirka 900 grader och kolfiber monocoquen som satt 3cm ifrån värmeskölden klarade sig finfint
obs. man blöter bandaget i vatten innan man lindar. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Avgasbandage..?
|
1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (17540 totalt) |
