Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material i hemmabygd k hämmare för drifting
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (3500 totalt)
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493


Trådstartare
Material i hemmabygd k hämmare för drifting

hade tänkt göra en ny kränghämmare till min 240 anpassad för drifting.. någon som har nått bra materialtips att göra den i

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad vill du uppnå med ny krängare???

Det finns en hel del radan skrivet
se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10720

Sen är det bara att söka mera i forumet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re: Material i hemmabygd k hämmare för drifting

Nikel skrev:
hade tänkt göra en ny kränghämmare till min 240 anpassad för drifting.. någon som har nått bra materialtips att göra den i


gör som jag gjort om du har friska infästningar i bottenplattan.

montera dubbla - det funkar ypperligt faktiskt.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
montera dubbla - det funkar ypperligt faktiskt.

Bak eller fram?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Lär vara bak om det är för drifting.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Sitter inte krängran mellan bäramarna på bakaxen på 240???
Gärna en bild hur det ser ut.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



fuling skrev:
Sitter inte krängran mellan bäramarna på bakaxen på 240???
Gärna en bild hur det ser ut.


Jo det stämmer Johan.
Sen vet jag inte hurvida den sitter i karossen också, eller bara sitter i två punkter per bärarm.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Det är ett beprövat knep med dubbla krängare på 240, både bak och fram. Men för att göra bilen med överstyrd så är det kanske bäst att enbart inrikta sig på den bakre.










_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493


Trådstartare
tack.. sådär ska jag göra.. är det ipd krängare du har?? hur blev bilen efter montering av dom? om det nu är din bil

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Varför vill man försämra greppet i bakvagnen för att kunna drifta lättare ?

Verkar jättekorkat, ska man få bilen mer överstyrd så koncentrerar man sig väll på framvagnen och försöker öka greppet där!!

Annars kommer du ju att få en bil som går långsammare än orig. Å det är ju inte så kul.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



_maniac_ skrev:
Varför vill man försämra greppet i bakvagnen för att kunna drifta lättare ?

Verkar jättekorkat, ska man få bilen mer överstyrd så koncentrerar man sig väll på framvagnen och försöker öka greppet där!!

Annars kommer du ju att få en bil som går långsammare än orig. Å det är ju inte så kul.


Det är väl inte så konstigt, man gör det som behövs för att nå dit man vill. Kontroll är väl viktigare än fart i drifting ,eller...

_________________
/Anders C
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Bilen börjar ju drifta automatiskt när farten är tillräckligt hög ? Nä, jag förstår helt enkelt inte.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad som är korkat och inte kortat är från fall till fall.

Har vi en given förutsätting och bara krängre att latja med och vill ha en överstyrdbil finns det bara 2st sätt.

1. Mer krängre bak
2. Minder krängre fram


Sen att det kommer gå långsammre att drifta än att åka med optimalt grepp i båda ändra är väll kankse självklart. Men drifting är vad jag fattat det en bedämnings/utseende sak mycket och då är kontrollen av bilen mycket viktigare än optimalt grepp.

_maniac_
Hur hadde du tänkt förbättra greppet fram????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493


Trådstartare
visst ska man förbättra greppet fram men jag har inte en 4 hjulsmätare i bakfickan så därför är det lite svårt.. sedan så är 240 optimalt jätte understyrd. lättare att montera av krängaren om man vill köra vanligt än at justera om hela framvagnen med

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Nikel skrev:
visst ska man förbättra greppet fram men jag har inte en 4 hjulsmätare i bakfickan så därför är det lite svårt.. sedan så är 240 optimalt jätte understyrd. lättare att montera av krängaren om man vill köra vanligt än at justera om hela framvagnen med


Du behöver knappast nån 4hjulsmätare för att förbättra greppet fram, mer negativ camber borde göra susen. Ut i garaget och borra nya hål för topplagringen, eller köp ställbara topplagringar.

_________________
/Anders C
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

ok
om vi utgår från std så är 240 mm understyrada. Det är gjort så för att Ture Svendom inte skall göra i brallan när när rumpestumpen släpper. Då är det bättre att göra bilen JÄTTE understyrd.

Helt plötsigt vart det helrätt att stoppa dit massa krängre bak.

Rätt camber är aldrig fel thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Anders Carlsson skrev:
Nikel skrev:
visst ska man förbättra greppet fram men jag har inte en 4 hjulsmätare i bakfickan så därför är det lite svårt.. sedan så är 240 optimalt jätte understyrd. lättare att montera av krängaren om man vill köra vanligt än at justera om hela framvagnen med


Du behöver knappast nån 4hjulsmätare för att förbättra greppet fram, mer negativ camber borde göra susen. Ut i garaget och borra nya hål för topplagringen, eller köp ställbara topplagringar.


240 har väl justerbar camber fram.

_________________
Jonas Edling
Citera
Razerblade
Kristianstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 59



Det såg trevligt ut med dubbla krängare! Var inhandlar man dessa? vad finns det för dimensioner? En länk till ev hemsida hade varit intressant!

Mvh///ola Persson

_________________
Ola Persson
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



M3Jonas skrev:
Anders Carlsson skrev:
Nikel skrev:
visst ska man förbättra greppet fram men jag har inte en 4 hjulsmätare i bakfickan så därför är det lite svårt.. sedan så är 240 optimalt jätte understyrd. lättare att montera av krängaren om man vill köra vanligt än at justera om hela framvagnen med


Du behöver knappast nån 4hjulsmätare för att förbättra greppet fram, mer negativ camber borde göra susen. Ut i garaget och borra nya hål för topplagringen, eller köp ställbara topplagringar.


240 har väl justerbar camber fram.


Jo den är justerbar orginal, väldigt lite dock..
Sänker man bilen typ 40mm så ligger man lätt på 0° om inte positiv...
Man brukar få fila upp hålen rätt svårt för att få vettig camber
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493


Trådstartare
kmpisen igår ångrade nog att han hade ture svensson 240.. rakt ut i skogen i 70 blås.. gick bra med han dock.. funderar på att sätta båda framhjulen på maxcamber, tror nu det kan hjälpa

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det första som ska göras med framvagnen är att montera nedre kulbult till en bil med servo. Det ger lite mer caster.

Balansen i bilen måste naturligtvis fixas......och mer krängare bak låter inte alla korkat.
Jag har haft en av sveriges mest välballanserade 245or för gatan.(naturligtvis inte att gemföra med en riktig banracer)
Det satt stenhårda fjädrar bak på den. Jag har för mej att orginalfjädrarna hade en diameter på trådarna på 12 mm..........och dom som satt på min bil var 16 mm.

En gissning rakt ut i luften är 14 mm fjädrar.....och grövre kränare.

Sedan är det ett tipps....att vi slutar kalla varandra för korkade. För då kanske ni väcker den "gammla" ButterflyRacing. Och honom vill vi inte se här....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Material i hemmabygd k hämmare för drifting
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (3500 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande