| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Material i hemmabygd k hämmare för drifting
|
1, 2 >> 10 besök senaste veckan (3500 totalt) |
|
hade tänkt göra en ny kränghämmare till min 240 anpassad för drifting.. någon som har nått bra materialtips att göra den i |
||||||
|
Vad vill du uppnå med ny krängare???
Det finns en hel del radan skrivet se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Sen är det bara att söka mera i forumet. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re: Material i hemmabygd k hämmare för drifting
gör som jag gjort om du har friska infästningar i bottenplattan. montera dubbla - det funkar ypperligt faktiskt. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
|
||||||
Jo det stämmer Johan. Sen vet jag inte hurvida den sitter i karossen också, eller bara sitter i två punkter per bärarm. |
||||||
|
tack.. sådär ska jag göra.. är det ipd krängare du har?? hur blev bilen efter montering av dom? om det nu är din bil
|
||||||
|
Varför vill man försämra greppet i bakvagnen för att kunna drifta lättare ?
Verkar jättekorkat, ska man få bilen mer överstyrd så koncentrerar man sig väll på framvagnen och försöker öka greppet där!! Annars kommer du ju att få en bil som går långsammare än orig. Å det är ju inte så kul. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Det är väl inte så konstigt, man gör det som behövs för att nå dit man vill. Kontroll är väl viktigare än fart i drifting ,eller... _________________ /Anders C |
||||||
|
Vad som är korkat och inte kortat är från fall till fall.
Har vi en given förutsätting och bara krängre att latja med och vill ha en överstyrdbil finns det bara 2st sätt. 1. Mer krängre bak 2. Minder krängre fram Sen att det kommer gå långsammre att drifta än att åka med optimalt grepp i båda ändra är väll kankse självklart. Men drifting är vad jag fattat det en bedämnings/utseende sak mycket och då är kontrollen av bilen mycket viktigare än optimalt grepp. _maniac_ Hur hadde du tänkt förbättra greppet fram???? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
visst ska man förbättra greppet fram men jag har inte en 4 hjulsmätare i bakfickan så därför är det lite svårt.. sedan så är 240 optimalt jätte understyrd. lättare att montera av krängaren om man vill köra vanligt än at justera om hela framvagnen med
|
||||||
Du behöver knappast nån 4hjulsmätare för att förbättra greppet fram, mer negativ camber borde göra susen. Ut i garaget och borra nya hål för topplagringen, eller köp ställbara topplagringar. _________________ /Anders C |
||||||
|
ok
om vi utgår från std så är 240 mm understyrada. Det är gjort så för att Ture Svendom inte skall göra i brallan när när rumpestumpen släpper. Då är det bättre att göra bilen JÄTTE understyrd. Helt plötsigt vart det helrätt att stoppa dit massa krängre bak. Rätt camber är aldrig fel _________________ Johan Sjölinder |
||||||
240 har väl justerbar camber fram. _________________ Jonas Edling |
||||||
Jo den är justerbar orginal, väldigt lite dock.. Sänker man bilen typ 40mm så ligger man lätt på 0° om inte positiv... Man brukar få fila upp hålen rätt svårt för att få vettig camber
|
||||||
|
kmpisen igår ångrade nog att han hade ture svensson 240.. rakt ut i skogen i 70 blås.. gick bra med han dock.. funderar på att sätta båda framhjulen på maxcamber, tror nu det kan hjälpa
|
||||||
|
Det första som ska göras med framvagnen är att montera nedre kulbult till en bil med servo. Det ger lite mer caster.
Balansen i bilen måste naturligtvis fixas......och mer krängare bak låter inte alla korkat. Jag har haft en av sveriges mest välballanserade 245or för gatan.(naturligtvis inte att gemföra med en riktig banracer) Det satt stenhårda fjädrar bak på den. Jag har för mej att orginalfjädrarna hade en diameter på trådarna på 12 mm..........och dom som satt på min bil var 16 mm. En gissning rakt ut i luften är 14 mm fjädrar.....och grövre kränare. Sedan är det ett tipps....att vi slutar kalla varandra för korkade. För då kanske ni väcker den "gammla" ButterflyRacing. Och honom vill vi inte se här....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 10 besök senaste veckan (3500 totalt) |