Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Försäkra bilen på föräldrarna?
1, 2   >>
3455 besök totalt
Balazs 911
Luxembourg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Måste ge mig in på diskussionen om premierna från tråden om killen som vill köpa en M3/a och registrera den på morsan

Att bilar ska vara så sjukt dyra att försäkra beror enligt mig till 99% på att försäkringsbolagen har spekulerat bort dina och mina pengar på aktiemarknaden (pensionsfonder mm). Att någon stackars 18-20 åring har sparat ihop till sin drömbil och får en HELT OMOTIVERAD premie på 20-30.000 rakt i ansiktet är faktiskt sjukt. Om man kollar in vagnsparken så visst, killar under 25 står för en hel del av kostnaderna men om man skulle ge sig in och analysera hur mycket alla betalar in i premier så tror jag inte att det totalkvaddas 100 tals om ens 5 BMW M3-or per år (eller andra sportbilar för den delen). När man tar upp statistik som man kan vända hur som helst för att kunna höja premier så är man ute på djupt vatten. Den stora kostnaden är väl ändå stölder och där ser man ju klara skillnader mellan t ex Stockholm och säg Örkelljunga, men det har väl knappast med ägaren att göra?? Den utsugning som Försäkringsbolagen ägnar sig åt vill jag inte vara med om att sponsra och ser därför inget fel i att registrera bilen förmånligt, det är ens privatekonomi det handlar om.

Kommer ihåg när jag fick körkortet 1988 och hade chans att köpa en Manta GSI för 25000, den lägsta premien jag blev erbjuden låg runt 12000 per år dvs nästan 50% av inköpspriset..... (det blev en saab 99 ems och redan där hade man ju sina åsikter klara om Folksam mfl...)

Nåja för att sammanfatta så tror jag inte att höga premier beror på att man reggar bilen på sina föräldrar utan på försäkringsbolagens sjukt dåliga aktieaffärer samt stöldbedrägerier.

mvh,

Balazs

Här sen Nov 2002

Jag tänker inte argumentera mer, men jag håller inte med dig tyvärr...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Nu är det ju inte bara bilen som kostar, en 100%-ig invaliditet eller dödsfall kostar t.ex. massor av pengar.

Jag såg för inte så länge sedan försäkringskostnaderna(alltså utbetalade skadefall) för olika grupper och det var en enorm skillnad mellan unga och gamla män. Om det nu var så billigt att försäkra ungdomar så skulle nog iallafall nåt bolag ha sänkt sin premie.

#24, #64, #88
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Jag tror nog att den högre försäkrinspremien för yngre människor beror på ett betydligt högre skadeutfall....
Sen håller jag med om att nivån är pervers och att det kan ha att göra med vinstkrav o fallskärmar osv.

Förövrigt så är min sons bil reggad på mej
Men det ska tilläggas att det är jag som använder den mest eftersom
junior inte har körkort ännu och att jag inte äger någon bruksbil...
Tycker det är okey då!
Tveksamt annars...

A)(L

Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Men varför ska man få lida för att man tillhör en åldergrupp med en massa miffon som inte borde fått körkort från början?, okej ursäkta kanske lite hårt.. men jag tycker att alla borde få starta på en rimlig försäkringsnivå, klantar man sig.. javisst då får man pynta därefter...
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Skulle försäkringspremierna sett annorlunda ut om alla skött sig o försäkrat fordonen på rätt sätt d.v.s efter den meste brukaren i familjen.

Det tror inte jag, försäkringsbolagen sänker inte premierna för att vara snälla, det är företag med vinstintresse som vi betalar våra premier till och att de spekulerat bort massor och åter massor med pengar undrar man också varför i helvete de gör det..

Maximal profit lockar visst många.

Försäkra bilen på någon annan än sig, det är billigt o bra men kruxet är att en bil värd 200.000 plötsligt blir värd precis ingenting efter en olycka, brand etc bara för att du myglat.

Man får räkna med sånt om man försöker fuska, men gör du det, och förlorar du din fina bil som du jobbat ihop hårt o länge för, då hyser jag tyvärr ingen medkänsla för dig.

Snålheten bedrar visheten?.

Sen så har vi dessa siffror som är otroliga i försäkringspremie är mig ofattbart som Insjöbo där alla bilar är billiga att försäkra.

Jag är inte ute efter att fördöma någon eller ge en känga till någon utan ta dig en funderare, vill du förlora din bil för att du myglat?.

Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Johan CooperS skrev:
Men varför ska man få lida för att man tillhör en åldergrupp med en massa miffon som inte borde fått körkort från början?, okej ursäkta kanske lite hårt.. men jag tycker att alla borde få starta på en rimlig försäkringsnivå, klantar man sig.. javisst då får man pynta därefter...

Kan inte annat än hålla med dig. Har haft körkort i snart tre år och aldrig varit med om en olycka eller något annat som försäkringbolaget behövts kopplats in i. Så länge som man kör med omdöme och förstånd så tycker jag att man ska få en rimlig premie, klattar man sig sen så ska självklart premien gå upp.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Men hur skall försäkringsbolaget kunna göra en korrekt riskbedömning på en okänd 18-åring om han inte skall baka in personen i gruppen 18-åringar? När olyckan väl skett är det ju lite sent, även om olycksfågeln skulle få betala högre premie sedan.

om försäkringsbolagen skulle köra med den approachen så skulle jag öppna ett försäkringsbolag som endast försäkrade folk mellan 40 och 65 år, eftersom det skulle ge lika stora intäkter som för 18-åringar. Då skulle jag ju tjäna massor av pengar eftersom den gruppen står för flera ggr mindre olyckor.

Man indelas i olika riskgrupper beroende på ålder, var man bor, kön, etc.. Bara att inse, det finns inget annat bättre sätt att lösa det på. Betala och se glad ut, eller köp billigare/tråkigare bil. Man kan inte genast få allt man vill ha...

#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Att sakförsäkrings-bolagen eller -divisionerna skulle ha spekulerat bort pengar är bara svammel. Däremot har de under många år sponsras av mycket lönsamma liv- och sparbolag eller -divisioner. Långt innan bubblan sprack såldes dock sakbolagen av och/eller de har sedan dess varit tvingade att stå på egen ben, dvs åtminstone gå jämnt upp för att inte gå i konkurs.

Att försäkringar är dyra för unga är för att denna grupp kostar mycket för försäkringsbolagen och att kräva att de skulle ta risken att ge alla en låg premie från början för att efter eventuella skador höja premien skulle vara ekonomiskt självmord.

Jag blir mycket irriterad på detta gnäll på försäkringsbolagen om priserna på försäkring. Det verkar som det skulle vara en rättighet att få köra en sportbil eller iaf en sportig bil men det är det inte. Det är ingen rättighet att få ha bil överhuvudtaget det är ett prvivilegie. Och precis som med allt annat som kostar pengar får man avstå om man inte har råd. Trist men sant.

Däremot har jag full förståelse för den som betalat sin försäkring och som sedan blir förbannad när deras skador inte hanteras korrekt av försäkringsbolagen.

och nej, jag jobbar inte på något försäkringsbolag.
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Bilförsäkringar har väl varit dyrt för unga i många år föresten...1981 när jag var 18 och hade nytaget kort så betalade jag 470kr i månaden i försäkring på den bil jag hade då...var mycket pengar på den tiden!...
Vad fick jag i lön:jo max ca 2300kr var 14:e dag!

Men inte försäkrade jag den på någon annan för det...
Bara att prioritera!!

A)(L

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Ja , se ungdomen idag, annat var det på våran tid

Balazs 911
Luxembourg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
OK jag håller med om att män under 25 (eller 35 för den delen) står för en högre procent av skadorna.

Men vissa premier är ej rimliga hur man än räknar. Jag tror att stöldbedrägerier och bolagens förluster på andra områden (jag svamlar inte har jobbat med fonder och dylikt på bank i snart 15 år) är dom största orsakerna. Man blir på något sätt dömd på förhand om man är 18 och har en t ex Golf GTI men jag har alltid fått höra att den är dyr då den är STÖLDBENÄGEN inte att den blir kraschad stup i kvarten av en testosteronstinn 18 åring....

Jag köper även argumentationen att det är ett privilegium att ha en fin bil och att man ska köpa det man har råd att försäkra men med premier som kostar 50% av bilens värde så är det snudd på löjligt, det måste vi väl ändå vara överens om.

Att det sen bara är vid entusiastförsäkring som du får bilen värderad tycker jag också är konstigt. Man kan ha en låt oss säga Opel Kadett GSI
från 1991 för 10.000 kronor men också samma bil och årsmodell för 40.000 Allt går enligt en schablon och jag skulle inte ha något emot att få välja hur jag vill ha min bil försäkrad och till vilket marknadsvärde (och få köra men än 1000 mil per år)

Jag har aldrig krockat sedan jag var 18 (ta i trä) och jag är övertygad om att majoriteten som tar körkort klarar sig utan tråkigheter så länge man använder sunt förnuft. Det blir lite som inom fotbollen där en väldigt liten del förstör (läs huliganerna) och alla andra drabbas genom negativ PR och spel inför tomma läktare....

om man bara gick efter ålder och risk att krocka så kan man ju undra varför en 18 åring får betal 5000 i premie för en bil på landet och 15-20000 för samma bil i Stockholm....

Nåja det är väl tur att vi inte tycker likadant allihopa

mvh,

Balazs

Här sen Feb 2003

Balazs 911 skrev:

om man bara gick efter ålder och risk att krocka så kan man ju undra varför en 18 åring får betal 5000 i premie för en bil på landet och 15-20000 för samma bil i Stockholm....

Delvis därför att det är större risk att 18-åringen i Stockholm krockar. För män över 60 är det i varje fall så, men jag har inte sett någon om 18-åringarna, men jag antar att det är samma där. Sedan tillkommer förstås stöldrisken också, men det är ju bara att titta på premien hur stor de olika delarna är.

#24, #64, #88
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Tja, för mig är en bil en nödvändighet, det är väl det för alla som inte bor i Sthlms innerstad eller bor på mindre städer där det är längre avstånd till affären, banken, dagis etc.

Men å andra sidan att äga och driva en sportbil är ingen rättighet det har du Johann rätt i, tycker man att försäkringarna är dyra så får man ju flytta eller sluta med hobbyn alt. söka entuiastförsäkring med hårdare krav som följd.

Jag tror fortfarande om att även om vi gjort allt rätt från början så skulle premierna varit på samma nivå än idag, det handlar om att ha vinst i ett företag, vilket normalt företag har inte vinstintresse i dessa dagar?.

Givetvis håller jag med er om att 20-30.000kr/år för en gammal sportbil är löjligt och till ingen nytta när man inte utnyttjat försäkringen d.v.s krockat eller haft missöden med bilen som överstiger summan.

Ni har ändå några alternativ: kör trafikförsäkrat, lägg mellanskillanden i ett fondkonto, låt det växa tills du krockar bilen så laga det.

Enklare än så är det inte.

Eller gör som jag, flytta ut till vischan o njut av tystnaden och utrymmena.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

kid skrev:
Försäkra bilen på någon annan än sig, det är billigt o bra men kruxet är att en bil värd 200.000 plötsligt blir värd precis ingenting efter en olycka, brand etc bara för att du myglat.

Så du menar att det där senariot inte utspelar sig då ens föräldrars bil blivit utsatt? Jag kan juh upplysa dig lite om hur verkligheten ser ut, för ett halvår sedan fick vi våran Passat stulen (ja, den var värd en bit över 200.000). Sedan när vi vände oss till vårat kära försäkringsbolag(läs utsugarna folksam) så visade det sig att vi blev tvugna att ta en bil som hade gått mer än dubbelt så långt som våran, var i betydligt sämmre skick än vad våran var i vid det tillfälle den blev stulen(och vid alla andra tillfällen innan dess), och som salt på såren blev vi tvugna att betala till 12.000kr. Som om detta inte räckte så fick vi även betala 4tusen till för att få en snikradio inmonterad i bilen.
Hur man än gör blir man blåst av försäkringsbolagen, för dom är inget mer än vinsstinna vampyrer som lever på andra, ungefär som staten
Därför är det var mans rätt att fuska så mycket som det går!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Andrew Petrykowski skrev:

Blir det billigare försäkringar då?

om det är så dåligt och försäkringsbolagen sådana utsugare, varför inte starta ett eget försäkringsbolag enligt hur ni tycker att premier och annat skall vara? Med tanke på att allt skulle bli billigare och bättre då så borde ni ju få de flesta som kunder.

#24, #64, #88
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

för dom är inget mer än vinsstinna vampyrer som lever på andra

Det där är ju definitionen på ett företag...

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Micke Eriksson skrev:
för dom är inget mer än vinsstinna vampyrer som lever på andra

Det där är ju definitionen på ett företag...

Hehe, jag vet
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

AndersY skrev:

om det är så dåligt och försäkringsbolagen sådana utsugare, varför inte starta ett eget försäkringsbolag enligt hur ni tycker att premier och annat skall vara? Med tanke på att allt skulle bli billigare och bättre då så borde ni ju få de flesta som kunder.

Ja, för mig som enskild individ blir det mycket billigare.
Jag hade mer än gärna startat ett eget företag om jag hade haft finnanciella förutsättningar för detta.
Nej, men min poäng var att försäkringsbolagen enbart tänker vinstdrivande... staten borde starta ett försäkringsbolag som hade för syfta att gå runt, det hade säkert fungerat mycket bättre kostnadsmässigt för oss människor, sen hade väll staten fått en hel del mer att göra, men det borde dom, med tanke på hur lite dom storpamparna gör för så mycket pengar som dom får.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

AndersY skrev:

Jag hade mer än gärna startat ett eget företag om jag hade haft finnanciella förutsättningar för detta.
Nej, men min poäng var att försäkringsbolagen enbart tänker vinstdrivande... staten borde starta ett försäkringsbolag som hade för syfta att gå runt, det hade säkert fungerat mycket bättre kostnadsmässigt för oss människor, sen hade väll staten fått en hel del mer att göra, men det borde dom, med tanke på hur lite dom storpamparna gör för så mycket pengar som dom får.

Jo staten är ju kända för att driva saker kostnadseffektivt

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Fredrik - SLC skrev:
AndersY skrev:

Jo staten är ju kända för att driva saker kostnadseffektivt

Det påstod jag aldrig
Men dom är inte lika utsugargalna som alla andra, det var juh trots allt rimligt billigt att åka komunaltrafiken här i sthlm, innan staten privatiserade skiten...
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3455 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande