Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2794 besök totalt |
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
|
||||
|
||||
![]() |
||||
Den är inte så avlägsen som man kan tro.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Med katalysatorreglerna i minnet är det väl inte en högoddsare att SBF inför AC-krav redan till 2006, möjligen med dispans för historisk rejsing till i augusti...
![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Det var uppe för ca 2 år sedan hos FIA, efter att man haft ett antal incidenter med olyckor pga utmattning och kollaps hos förare pga värmen i kupeerna.
Jag hade då t.o.m. förmånen att genom Saab få vara respondent på FIA:s förstudie i ämnet. olika tekniker diskuterades, där ett alternativ var kylvästar av den typ som används i militära sammanhang. Diskuterades också hur kontrollen av styrnigen av AC systemen skulle ske. Så att de inte bara satt där men stängdes av för att tjäna effekt. Men i racing skulle jag tro att kylkompressorn snarere skulle drivas elektriskt, än via remmar. (jämför utvecklignen på styrservon) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
om man tittar på F1 så har väl de maxkrav på elförbrukning för att det inet ska bli hybridbilar alt för att strypa datorkraften. Det blir väl en FIAcertifierad ACenhet med skvallerlogger, billigt och bra... Eller max tillåten kupé temp på 40 grader mätt i huvudhöjd? Borde ju vara bättre eftersom det då kan uppnås på många olika sätt. Det är ju tempraturen som är problemet, inte brist på ACaggregat. |
||||
Jag tänkte mer på att elpump tar lite mindre effekt än en remdriven. Det är väl därför man har den lösningen på både race och svenssonbilar. Tror nog att man sätter ett visst temperatur värde som kupeluften ska hålla. Kör man t.ex. på Daytona eller Mugello mitt i sommaren spelar det nog ingen roll hur mycket luft bman tar in från utsidan utan att mellankykla den på ett eller annat sätt. Att bara reglera det genom ett temperaturvärde låter stökigare ur ett regel och kontrollperspektiv än att föreskriva en viss utrustning. (kan mycket väl vara en cetrifierad ac) Kostnadaspekten är nog tämligen ointressant i dessa sammanhang. Det är ju inte klubbracingbilar på rejsa som avses direkt.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Det kan ju ses som en säkerhetsdetalj likväl som katalysator ses som en miljöåtgärd. |
||||
Nu tror jag nog du målar fan på väggen lite väl mycket ![]() Katalysatorkraven är ett rent SBF påhitt och har inget med med någon genrell FIA-regel att göra i det avseendet. om FIA skulle kräva AC i långlopp, så handlar det snarare om GT VM och om det på sikt sprids till långlopp med standarbilar, så tror jag inte att nationella hobbyserier är det första man inför det i. observera också att det diskuterades enbart för internationell långloppsrejsing och dit räknas inte ens SLC ![]() Då är nog risken att du i frmatiden får skaffa ett HANS-system betydligt större. Beträffande Appendix-K så är det så vist att det står "över" denna typ av moderniserade regler. Vilket gäller även katalysator, nationella burregler m.m. Tendensen inom historiskt är den motsatta, man blir tuffare och tuffare med att det ska vara historiskt korrekt. Vi har f.ö. funderat starkt på att köra med AC i vår SLC-diesel. Tjänar nog mera på att förarnma är skärpta i 90 minuter en om vi tappar lite prestanda pga effektförlust och ökad vikt. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() Med dålig kondis räcker det med 25-30 grader för att jag ska tappa fokus efter 10-15 minuter (och då i öppen bil)... |
||||
Man har kört med AC i WRC-peggorna (eller var det Cittrorna) ett par år nu.
Det hjälper dessvärre inte så mycket. Bland annat så blir det mycket varmare i en tävlingsbil som inte har ngn isolering jämfört med en vanlig samt att overall, hjälm samt racerstol gör att det blir väldigt varmt ändå. Det blir så pass varmt att kroppstemperaturen når farliga nivåer även med AC. Det finns dock effektiva sätt att hålla förares kroppstemp på en nivå där man presterar bäst och samtidigt minskar risker. |
||||
Tricket kanske blir att leda in den svala luften i förardräkten för bästa kylning. Om brandsäkerheten absolut inte kan tillgodoses får väl en värmeväxlare monteras på magen och sedan några datorfläktar i förardräkten som sprider kylluften. _________________ Roland Johansson |
||||
Jag tror på ac kopplad till vatten som köldbärare, enkelt som tusan att sen leda in vattnet i tex en väst, alltså en liknande lösning som de som redan finns, fast kopplat till bilens ac. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Ja, du kan göra det rent praktiskt men nej, det skulle inte fungera. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2794 besök totalt |