Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4111 besök totalt |
Huvudströmbrytare!
Hej alla glada här kommer en liten fråga till alla, den kan vara off topic men jag blir desperat snart... Jag håller på med ett banracebygge och letar efter grejer för detta och kan inte hitta en vettig huvudströmbrytare som fungerar som en tryckknapp istället för den vanliga varianten (att ha en stor vred på utsidan av bilen är jag inte intresserad av). Dessa finns på vissa nya racebilar i STCC har jag sett men är det någon som vet vart man kan köpa sådan? - Vi ses på banan grabbar! ![]() ![]() |
||||
Hej och välkommen till forumet! Jag har inget svar på din fråga, men läs gärna forumreglerna om namn o dyl under "Viktigt - Läs det här noga annars #%¤"&%"
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag vet inte vad dom använder i STCC.........men det finns ju säkerhetsbrytare till maskiner...tyr svarv, fräs...mm som måste funka.
Kolla med en elgrosist _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har sett en hel del bilar som sätter huvudbrytare inne (inom räckhåll för föraren) och sen sätter typ en choke-vajer eller cykelbromsvajer igenom torpenväggen och upp mellan vindrutan och huven. Borde gå att göra rätt snyggt tycker jag.
Varför vill du inte ha en vanlig huvudbrytare? _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Huvudströmbrytare!
Glöm inte att strömbrytaren måste vara åtkomlig utifrån och tydligt utmärkt enligt SBF's regler, vet inte hur 'tryckknapps' varianten klarar det. Hansen racing eller Persåkers borde ha, jag köpte min från Summit Racing(USA), dvs med vred. Inget problem att montera den osynligt, själva vredet med förlängare sätter jag bara dit vid bankörning. I mitt fall hamnar vredet mellan vindruta och motorhuv ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Jo Pär jag tycker att det vore smidigare och lite snyggare med en tryckknapp, dessutom så är vredet kanska utsatt framme vid fönstret på förarsidan, men inne i bilen så kommer det att finnas en standard med vred, men det var ingen dum ide som du sa att sätta vajer och seriekoppla detta med vredet inne i bilen, vad reglementet säger om det vet jag inte men man kan ju fråga!
Tack för svaren alla jag ska ringa runt och kika lite på det ni sa. ![]() |
||||
ok! Det är nog i sin fulla ordning med vajer-varianten, jag vet flera bilar med vagnbok som har det så. _________________ Pär Hylander |
||||
Vi har det så på vår bil (vajer och brytaren inne i bilen) - med vagnbok och allt ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Så här har jag gjort i en rallycross bil, en chokewire från framrutan till vredet.
![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Vi har löst det med choke-vajer varienten i tidigare byggen...numera har vi löst det med en vanlig solenoid som styrs av två brytare serie, dvs båda måste vara i läge "till" för att solenoden skall "dra". Sen placerar man en brytare i instrumentbrädan och en vid vindrutan...
![]() _________________ Karl Brag |
||||
Då är det bara att dra lite vajrar men Johan eller Pär eller någon annan har ni någon bild på hur ni har löst detta på utsidan av bilen? Såg en suverän bild av insidan tack koni för bilden
Tack för alla suveräna svar! ![]() ![]() |
||||
Lite OT, men jag kan inte låta bli...
För några år sen jobbade jag med elsäkerhetsprovning av bland annat säkerhetsbrytare för vanliga elinstallationer. På en sån ska det stå vad det är för den ska ju inte användas för start och stopp egentligen. Då var det en tillverkare som hade gjort etiketter där det stod "Huvudavbrytare". Låter som farliga prylar... ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Härligt att se hur ni har löst detta, perfekt tack alla för svaren nu ska jag iväg och leta efter en chokewire el liknande. Jag kan ju också upplysa alla om att jag pratade med den som håller i besiktningarna för SSK angående detta och han meddelade att det går alldeles utmärkt att göra så här!!
Nu är det bara att börja sova 1 timme och vara 23 i garaget om man ska hinna få klart skorven i sommar.. ![]() ![]() ![]() |
||||
Hello Johan.. hur har ni gjort ert singeltorkar-montage? är lite nyfiken på hur man enklast och med minst vikt konstruerar detta ifrån ett orginal torkarsystem på en e30.. mvh |
||||
Puh, det är inte helt enkelt att förklara med bara ord ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
tja.. jag hoppas jag kan ta mig ner.. iof är det ju möte på fredagen oxå.. men lite osäkert dock om jag kan ![]() ...men lite bilder vore inte fel ![]() |
||||
Vi har snickrat ihop den själv, den är väl inte perfekt och hade inte fungerat på en gatbil, men för oss funkar den kalas. ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4111 besök totalt |