Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Huvudströmbrytare!
1, 2   >>
4111 besök totalt
hean2
Västmanland - Sala
Här sen Apr 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Huvudströmbrytare!

Hej alla glada här kommer en liten fråga till alla, den kan vara off topic men jag blir desperat snart...

Jag håller på med ett banracebygge och letar efter grejer för detta och kan inte hitta en vettig huvudströmbrytare som fungerar som en tryckknapp istället för den vanliga varianten (att ha en stor vred på utsidan av bilen är jag inte intresserad av). Dessa finns på vissa nya racebilar i STCC har jag sett men är det någon som vet vart man kan köpa sådan?

- Vi ses på banan grabbar!

_________________
//Henrik Andersson
Webb http://race.ebsforyou.com
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Hej och välkommen till forumet! Jag har inget svar på din fråga, men läs gärna forumreglerna om namn o dyl under "Viktigt - Läs det här noga annars #%¤"&%"

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag vet inte vad dom använder i STCC.........men det finns ju säkerhetsbrytare till maskiner...tyr svarv, fräs...mm som måste funka.

Kolla med en elgrosist

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Har sett en hel del bilar som sätter huvudbrytare inne (inom räckhåll för föraren) och sen sätter typ en choke-vajer eller cykelbromsvajer igenom torpenväggen och upp mellan vindrutan och huven. Borde gå att göra rätt snyggt tycker jag.

Varför vill du inte ha en vanlig huvudbrytare?

_________________
Pär Hylander
Citera
Patrik Norrman
Löddeköpinge
Här sen Feb 2003
Inlägg: 39



Armtech i England tillverkar dessa "tryckknappar" (Hybrid battery isolator)
De säljs i Sverige av Pegasus Sportbilar. Ring och tala med Martin.046/772197

/Patrik.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



Vet att det finns till lastmaskiner också...är lag på att det skall vara en huvudströmbrytare på dom...har nån broshyr nånstans...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Re: Huvudströmbrytare!

hean2 skrev:

Jag håller på med ett banracebygge och letar efter grejer för detta och kan inte hitta en vettig huvudströmbrytare


Glöm inte att strömbrytaren måste vara åtkomlig utifrån och tydligt utmärkt enligt SBF's regler, vet inte hur 'tryckknapps' varianten klarar det. Hansen racing eller Persåkers borde ha, jag köpte min från Summit Racing(USA), dvs med vred. Inget problem att montera den osynligt, själva vredet med förlängare sätter jag bara dit vid bankörning. I mitt fall hamnar vredet mellan vindruta och motorhuv

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
hean2
Västmanland - Sala
Här sen Apr 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Jo Pär jag tycker att det vore smidigare och lite snyggare med en tryckknapp, dessutom så är vredet kanska utsatt framme vid fönstret på förarsidan, men inne i bilen så kommer det att finnas en standard med vred, men det var ingen dum ide som du sa att sätta vajer och seriekoppla detta med vredet inne i bilen, vad reglementet säger om det vet jag inte men man kan ju fråga!

Tack för svaren alla jag ska ringa runt och kika lite på det ni sa.

thumbs up

_________________
//Henrik Andersson
Webb http://race.ebsforyou.com
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Henrik Andersson skrev:
Jo Pär jag tycker att det vore smidigare och lite snyggare med en tryckknapp, dessutom så är vredet kanska utsatt framme vid fönstret på förarsidan, men inne i bilen så kommer det att finnas en standard med vred, men det var ingen dum ide som du sa att sätta vajer och seriekoppla detta med vredet inne i bilen, vad reglementet säger om det vet jag inte men man kan ju fråga!

Tack för svaren alla jag ska ringa runt och kika lite på det ni sa.

thumbs up


ok!

Det är nog i sin fulla ordning med vajer-varianten, jag vet flera bilar med vagnbok som har det så.

_________________
Pär Hylander
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Henrik Andersson skrev:
Jo Pär jag tycker att det vore smidigare och lite snyggare med en tryckknapp, dessutom så är vredet kanska utsatt framme vid fönstret på förarsidan, men inne i bilen så kommer det att finnas en standard med vred, men det var ingen dum ide som du sa att sätta vajer och seriekoppla detta med vredet inne i bilen, vad reglementet säger om det vet jag inte men man kan ju fråga!

Tack för svaren alla jag ska ringa runt och kika lite på det ni sa.

thumbs up


Vi har det så på vår bil (vajer och brytaren inne i bilen) - med vagnbok och allt thumbs up

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Så här har jag gjort i en rallycross bil, en chokewire från framrutan till vredet.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Vi har löst det med choke-vajer varienten i tidigare byggen...numera har vi löst det med en vanlig solenoid som styrs av två brytare serie, dvs båda måste vara i läge "till" för att solenoden skall "dra". Sen placerar man en brytare i instrumentbrädan och en vid vindrutan... thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
hean2
Västmanland - Sala
Här sen Apr 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Då är det bara att dra lite vajrar men Johan eller Pär eller någon annan har ni någon bild på hur ni har löst detta på utsidan av bilen? Såg en suverän bild av insidan tack koni för bilden

Tack för alla suveräna svar!

_________________
//Henrik Andersson
Webb http://race.ebsforyou.com
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Så här ser det ut på utsidan.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Lite svårt att se kanske på bilden, men så här ser det ut på vår. Chokevajern fäst där förarsidans torkararm normalt sett sitter. Sen går det med vajer till huvudbrytaren.


_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Lite OT, men jag kan inte låta bli...
För några år sen jobbade jag med elsäkerhetsprovning av bland annat säkerhetsbrytare för vanliga elinstallationer. På en sån ska det stå vad det är för den ska ju inte användas för start och stopp egentligen. Då var det en tillverkare som hade gjort etiketter där det stod "Huvudavbrytare". Låter som farliga prylar...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
hean2
Västmanland - Sala
Här sen Apr 2003
Inlägg: 8


Trådstartare
Härligt att se hur ni har löst detta, perfekt tack alla för svaren nu ska jag iväg och leta efter en chokewire el liknande. Jag kan ju också upplysa alla om att jag pratade med den som håller i besiktningarna för SSK angående detta och han meddelade att det går alldeles utmärkt att göra så här!!

Nu är det bara att börja sova 1 timme och vara 23 i garaget om man ska hinna få klart skorven i sommar..


_________________
//Henrik Andersson
Webb http://race.ebsforyou.com
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lite svårt att se kanske på bilden, men så här ser det ut på vår. Chokevajern fäst där förarsidans torkararm normalt sett sitter. Sen går det med vajer till huvudbrytaren.


Hello Johan.. hur har ni gjort ert singeltorkar-montage? är lite nyfiken på hur man enklast och med minst vikt konstruerar detta ifrån ett orginal torkarsystem på en e30..

mvh
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



PSE-R skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lite svårt att se kanske på bilden, men så här ser det ut på vår. Chokevajern fäst där förarsidans torkararm normalt sett sitter. Sen går det med vajer till huvudbrytaren.


Hello Johan.. hur har ni gjort ert singeltorkar-montage? är lite nyfiken på hur man enklast och med minst vikt konstruerar detta ifrån ett orginal torkarsystem på en e30..

mvh


Puh, det är inte helt enkelt att förklara med bara ord . Du får gärna kika "live" på bilen och se hur det ser ut (skall du till Knutstorp på Lördag?) Skall se om jag kan gräva upp någon bild på det..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Johan f.k.a M3E30 skrev:


Puh, det är inte helt enkelt att förklara med bara ord . Du får gärna kika "live" på bilen och se hur det ser ut (skall du till Knutstorp på Lördag?) Skall se om jag kan gräva upp någon bild på det..


tja.. jag hoppas jag kan ta mig ner.. iof är det ju möte på fredagen oxå.. men lite osäkert dock om jag kan

...men lite bilder vore inte fel antar ni byggt på original och inte köpt nån färdig lösning..?!..
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



PSE-R skrev:
...men lite bilder vore inte fel antar ni byggt på original och inte köpt nån färdig lösning..?!..


Vi har snickrat ihop den själv, den är väl inte perfekt och hade inte fungerat på en gatbil, men för oss funkar den kalas.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Allmänt banåkaforum
Huvudströmbrytare!
1, 2   >>
4111 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande