Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
1, 2 >> 4199 besök totalt |
Motorklubben Track Days 2006
Grundprogrammet för Motorklubbens Track Days 2006 är nu klart. Vi kommer att köra fyra Track Day Advanced och minst två Track Days. Vi inleder säsongen 20 april med Track Day Advanced på Mantorp Park. Samtidigt finns möjlighet att ta racinglicens. Track Days 2006 - Torsdag 20/4 Mantorp Track Day Advanced - Fredag 19/5 Sturup Track Day Advanced - Torsdag 6/7 Gelleråsen Track Day - Lördag 2/9 Gotland Ring Track Day - Fredag 15/9 Anderstorp Track Day Advanced - Fredag 13/10 Mantorp Track Day Advanced Boka Track day här. http://motorklubben.expressen.se/public/events.aspx?mid=9 Läs mer om Track Day Advanced http://motorklubben.expressen.se/public/showarticle.aspx?aid=631 Läs mer om Licenskurs http://motorklubben.expressen.se/public/showarticle.aspx?aid=641 _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Re: Motorklubben Track Days 2006
Nu har jag iallafall suttit med kalendern hela kvällen och bokat bandagar. Vi ses 20/4, 6/7 och säkerligen 2/9 ![]() Nu gäller det bara att få i nya motorn ![]() ![]() _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
Peter - Måste min bil vara påställd & skattad/försäkrad ?
jag vill gärna köra på Sturup igen - men jag ställer rinte på den enbart för detta. Försäkringen gäller ju ändå inte :-) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Max 50.
Nej. För detta arrangemang gäller inte trafikskadelagen. Däremot måste din bil klara besiktning av SLC. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Re: Motorklubben Track Days 2006
Jag bokade 2st trackdays men fick bara bekräftelse på en av dom. Den som jag inte fick det på var 6/7 på Gelleråsen. Vem kan bekräfta att det bokningen gått igenom? _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
Vill du förklara detta enkelt - eller står det annanstans på Rejsa.nu vad reglerna är ? För det är väl för GATBILAR det är menat ? ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Trafikskadelagen gäller inte på Track Days Advanced. Dessa evenemang faller under motortävlingsförsäkringen. Jag håller på att sammanställa detta. Men ja det är helt klart avsett för gatbilar. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
hehehe jag menade SLC-besiktningen jag har pressade oljeslangar & bilen klarade besiktningen på MECA raceway i somras - så det borde ju inte vara några problem _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
SLC's speciella regler för dom här körningarna är mer allmänna förnuftsregler..... dvs bromsar som funkar, bälte som sitter fast oavsett om det är 3 punkt eller bättre, stol som sitter fast, inga lösa föremål, och rent allmänt gott skick som inte innebär farligheter varken för föraren eller oss som står bredvid........ oljeslangar är inget stort bekymmer normalt...... nångång läcker olja alltid ut för oss under tävlingshelgen så vår personal är vana att snabbt åtgärda det...... men självklart vill vi inte ha ut bilar där man vet att det kommer hända. |
||||
Tack för ett mkt bra svar Fredrik. en enkel säkerhetsbesiktning helt enkelt. Går det att göra något litet undantag så du & peter får åka några varv med mig ev: ? PS: ALLA SBF dragracingevenemang kräver enligt reglerna pressade oljeslangar på tryckändarna av slangarna - Är detta inget krav inom racingen ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Näe inte vad jag vet (fast kan ha fel förståss) ...... men å andra sidan så är vi inte lika känsliga för lite halka heller, i racing vågar vi köra när det regnar med ![]() |
||||
Våra instruktörer får åka med, om de själva anser att det är bra för förarens utveckling. (Läs om de vågar... ![]() ![]() _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Är det nån av det söta flickorna så e det ju självklart att de skall få prova denna rent sagt grymma & fantastiska japanska lågflygande jaktplan till bil jag innehar ![]() Vågar: Tssss Jag har läst till mig att väldigt många kända racerförarre är åkrädda.... Inget fel med detta egentligen ju ! men det känns lite fel att läsa deta om dem... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Kan berätta att i samband med ett lopp på Kinnekulle 1992 så hamnade vi oss till Skara Sommarland. En inte helt okänd racerförare följde med i bergochdalbanan. Upplevelsen var så stark att racerföraren ifråga grät av rädsla. Detta efter att en stund tidigare ha hållit fullt under bron då alla andras bromslysen tändes... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Eftersom frågan kom upp i en annan tråd om gatbils-körnings arrangemang och säkerhet....
så kan jag meddela att dom arrangemang som Motorklubben gör tillsammans med SLC så är säkerheten följande: Fullt bemannade posteringar Ambulans 2 st Rescuebilar med brand och klipputrustning Bärgningsbil Tidtagning Instruktörer som har koll på hela banan. |
||||
En generell fråga från mig med tummen mitt i handen.
Klarar en vanlig standardsportbil en hel dag med "track day advanced"? Av erfarenhet från motorklubbens träffar förra året med ca 10-15 minuters åkpass var det bra många som eldade upp bromsar och smälte däck, blåste turbos mm (inklusive mig själv) Efter att ha läst lite trådar här på forumen verkar det som om standardbilar brukar ta ganska duktigt med stryk av bankörning. Klarar diff, växellåda, hjullager, bromsar, motor, koppling mm av att smiskas runt på bana i den utsträckning som track day advanced innebär? _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 ![]() |
||||
Det jag mer undrar är hur mycket körning det blir på en trackday? På de flesta bankörningar är det ju uppdelat på något vis, och i slutet av dagen brukar man ju få köra hur mycket man vill.
Hur funkar det på trackdays med Motorklubben? Är väldigt sugen på att köra på Gelleråsen. Men ska jag betala 950kr så vill jag gärna få gott om körtid. Och om man dessutom får körtips av någon racerstjärna till instruktör blir jag bara glad.. Men rent i tid, hur mycket körning blir det per person och hur är passen uppdelade? _________________ Rachid Rachid |
||||
Det är inte större påfrestning på materialet än på en vanlig bandag. Det är utbildning & kringarrangemang som är mera "advanced". Sen är det ju en behaglig konst att kunna köra fort så att materialet håller. Mjukt är fort. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
1, 2 >> 4199 besök totalt |