Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Koeniggsegg CCX at Top Gear
1, 2, 3, 4   >>
12399 besök totalt
Briander
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 317


Trådstartare
Koeniggsegg CCX at Top Gear

Testet från Top Gear, första avsnittet den här säsongen. Bilen verkar vara i behov av den där vingen det pratas om i slutet. Undrar hur det blir med det? Förtroendet för deras bilar är väl tyvärr inte så högt efter mycket man har hört. Men råa, det är dom.

http://www.youtube.com/watch?v=kBzJdOBky1Q&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2 . . . .

_________________
Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



Åndå tycker jag att Clarkson är "snällare" i omdömmet än han var om gamla modellen....

Men j-lar vad grym den är!

_________________
Mårten Kluck
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4778



Jag tycker den ser extremt nervös ut, inga jämna snygga linjer genom kurvorna utan ryckigt å tvistigt... För extremt ställd för gatdäck?


Är det verkliget gatlegalt med en bil som spy ur sig så mkt eld....


Förövrigt:

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004
Inlägg: 208



Har han mytat ett nytt uttryck:
-"I en Köningsegg kan ingen höra dig skrika!"

_________________
Mårten Kluck
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125



Den lille fyraåringen i mig funderade på hur den där konstiga bilen funkar. Vingen är väl inte där för den är ju ett luftmotstånd som pajjar för den där maffiga "toppfarten"
Som på veyronen, där vingen är nere om man vill köra skitfort och uppe resten av tiden över nån viss hastighet. Sen ser "ägget" väldigt understyrd ut, om man inte gasar dvs, säkert lite plusscamber bak. bara jiddrar.
Andra nördnoteringar angående Hammonds påstående att veyronen skulle ha möjlighet att få snabbast tid på banan, veyronen är väl ingen banbil, den är ju en motorvägsraket jag tror inte den är snabbare än en Zonda F på bana

_________________
Nils Nilsson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Hohoooo! Vilken jävla bil!!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Pioneerman
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 57



Hade varit fräckt (om det är möljigt ), att ha en avtagbar vinge som kan sättas på vid bankörning, på banan spelar det ju mindre roll om bilen gör 400km/h eller 380km/h... Sen när de lyckliga ägarna ska köra till korvmojjen och styla så vill man kanske inte ha en vinge som förstör linjerna...

_________________
André Engdahl
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



vilken bil

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Giftig bil


För övrigt är jag jättetrött på alla supersportbilstillverkare som kör med samma kommentarer/ursäkter som när biltrimmarna kört sitt race på Bilsport Tunertest: "OM vi bara...", "Hade inte" och "Vi kommer tillbaka och DÅ..."

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Herr V
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 193



ha! däcksbarriären hade inte en chans...

_________________
Eric Bolin
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Koenigsegg har en vinge.
De väljer bara att inte ha den på pressbilen därför att de vill profilera den "skandinaviska designen" med enkla rena linjer.
Vid första provkörningen på Nardo-banan (där de toppnoterades på 365km/h) var den monterad.
CC8S på Nardo
Även vid körningen på Nürburgring var samma sorts vinge monterad.
CCR på Nürburgring
Däremot när de slog sitt senaste toppfartsrekord på Nardo-banan så körde de utan vinge...
Rekordbilen utan vinge
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



blir bara mer å mer skeptisk till koenigsegg..

Känns inte att dom testar deras bilar alls. så fort dom är klara med bilen så släpper dom den för försäljning.. inga bantester, inga kvalitetstester.

Förstår givetvis att företaget behöver pengar, därför måste modellen komma på marknaden så fort som möjligt. Men all negativ kritik som finns kring koenigsegg från testare, speciellt Tiff Nedell, ger bilarna ett negativ rykte som ett nystartat superbilsföretag inte behöver.

Se bara hur mittkonsolen ger efter när jeremey trycker på knapparna för att starta bilen.

Koenigsegg har potensialen i deras ingejörer, men deras marknadsföring och deras kvalitetskontroll är under all kritik.

Ford borde köpa upp Koenigsegg så dom får pengar att färdigutveckla bilarna. (vilket dom inte är idag)

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
jocke_p
Jönköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 52



Säga vad man vill om bilen, men en grym kärra är det!
Tycker det är en go inställning ifrån Köeningseggs sida att erbjuda att montera vingen och sedan låna ut bilen igen!
Undrar om Ferarri eller Pagani hade gjort samma sak!!!
Länge leve våran helsvenska bil! thumbs up

_________________
Joakim Piejko
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Säg den superbilstillverkare som har en dedikerad pressbil som rullat lika mycket som Koenigseggs... Att Tiff Needell gnäller beror väl till viss del på att bilen gick trasig när han provkörde den, vi får väl se vad han säger om CCX om han skulle provköra den. De, Fifth Gear alltså, var ju ganska snälla mot Koenigsegg i senaste programmet (utan provkörning), så något uttalat hat kan det väl knappast röra sig om i alla fall.

Fast jag tror att CCX'en skulle må bra av lite TCS eller en rejäl vinge.

Att sedan Cristian Koeningseggs bilaffär påminner en hel del om Preston Tuckers, så skall det väl inte lastas bilarna (som i bägge fallen levererade precis det som utlovats).
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



den där bilen ska väl vara justeringsvänlig i alla ledder, varför kan inte svensk-ingenjören optimera den för denna bana? ställa lite elakare camber o så?

eller kränga på R-däck

kanske lite orättvist

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



En jobbarkompis ställde idag frågan: -Varför kostar en gammal McLaren 10miljoner mer än en ny Koenigsegg??

Min gissning är, i McLaren får man lite finare: Kvalitet, Motor, Väghållning!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



äsch! mclaren är en 80-talsbil! kan omöjligen vara bättre än en bil designad på 2000-talet! eller?

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Nisse977 skrev:
En jobbarkompis ställde idag frågan: -Varför kostar en gammal McLaren 10miljoner mer än en ny Koenigsegg??

Min gissning är, i McLaren får man lite finare: Kvalitet, Motor, Väghållning!

och en liten etikett där det står "Designed by Gordon Murray".

Edit: McLaren F1 har väl knappast bättre väghållning än en Koenigsegg för övrigt? Den är ju också känd för att vara extremt svårkörd och närmast omöjlig att hålla på rakkurs i toppfart, och den saknar ju också vinge och TCS i originalutförande.

Angående motor, så är det väl upp till var och en om man gillar BMW eller Ford bättre...
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Riktigt cool bil!

_________________
Anders Berglund
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



jema skrev:
äsch! mclaren är en 80-talsbil! kan omöjligen vara bättre än en bil designad på 2000-talet! eller?

Tjaa... Koenigsegg har ju ca 150hk mer och är designad på 2000talet.. ändå går den "bara" officiellt 1km/h fortare än McLaren!? och den verkade ju inte ha den bästa väghållningen i testet på TopGear!? Frågan är ju hur en McLaren skulle ha placerat sig??

Tobias Lindell skrev:

och en liten etikett där det står "Designed by Gordon Murray".

Edit: McLaren F1 har väl knappast bättre väghållning än en Koenigsegg för övrigt? Den är ju också känd för att vara extremt svårkörd och närmast omöjlig att hålla på rakkurs i toppfart, och den saknar ju också vinge och TCS i originalutförande.

Angående motor, så är det väl upp till var och en om man gillar BMW eller Ford bättre...

Nja.. väghållningen är det väl inget fel på i McLaren... Extremt svårkörd? Jag har bara hört motsatsen! Sen kränger den väl en del mot vad en superbil gör idag.

Jo sen angående motorn är det som du säger! Gillar man mullrig V8 med 90graders vev.. eller högvarvig, rejsig V12 är ju upp till var och en! Inte så svårt att gissa vad jag gillar va!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Turbo² skrev:
Ford borde köpa upp Koenigsegg så dom får pengar att färdigutveckla bilarna. (vilket dom inte är idag)


HAHAHAHHAHAHAHAAAA!!!

Det där var snudd på olagligt roligt. Vilken satir!


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bilder o videos
Koeniggsegg CCX at Top Gear
1, 2, 3, 4   >>
12399 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande