Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
LÄTT SOM EN PLÄTT Smarta/obegripliga lättningar av bilen
1, 2, 3   >>
9259 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare

Tänkte att det vore kul och intressant att se alla klyftiga och flippade lättningar av era bilar, för det finns ju en hel del "lättningsfreak" här på forumet har jag märkt
Kul också om man skriver hur mycket man sparat i vikt.

Jag drar mitt stå i stacken med en ultralätt bromskontakt, sparade minst 10-15 gram.

Lätt kontakt

Tung kontakt

Ganska lätt stol med stoppning 5,2 kg

www.modsport.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag bytte ut växellådsbalkens M8x25-skruvar mot M8x22; 'undrar hur mycket vikt jag sparade på det?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

"Ny" taklucka.

orginalet var väldigt tungt att bära in i garaget, så jag gissar på minst 20kg iaf.
Det som sitter nu är 2st lager glasfibermatta från biltema och så minns jag inte hur mycket polyester det gick åt, tror jag blandade en liter.
Luckan bör väga max 1kg med limningen och allt.

Citera
C

Här sen Feb 2003

inte allt för tokiga lättnigar men endå:

en polares CRX från 86 som vi pillade på som is bil ett tag fick sig en omgång. dumma som vi va stoppade vi in en 15L fuelcell.. testa å åka långsträckor med den ni! det gjorde vi, vart inte så mycket lättare med alla soppa dunkar i bilen

här satt org tanken:

takluckan "bortlättad" oxå..

sedan har vi en sucka GTI från 88 som lättades på innehållet + lite annat. (fö tillsalu med isärtagen motor!) den landade på ca 630 kg utan stolar!

mvh C

Nicklas
Wickford
Här sen Maj 2004

När jag körde Volvo original Cup på den gamla goda tiden så blev det ju en del tvivelaktiga lättningar med tanke på att reglementet inte tillät några lättningar.
En av de mycket effektiv lättningarna vi gjorde var att rensa klockan i instrumentpanelen, allt som var kvar var urtavlan med ett par limmade visare, många bäckar små...
Allt som allt så innebar det att denna fyrdörrars 240 med taklucka var tvungen att ha ett reservhjul i bagagen för att klara minimivikten för racen.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Gjutjärnstoppar;

Alutoppar;

Sisådär 30 kg sparad vikt...

Sen bytte jag huvudbromscylindedr och sparade ca 4 kg... Och ratten sparade jag också något kilo på... Servopumpten besparade bilen ca 5 kg och samma sak med startmotorn...

Det mesta väger på en jänk!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Hmm. Måste vara spolarvätskebehållare modell cykelhållare och petflaska med en biltema spolarpump.
Sparar säker 2 kg om man skulle ha orginalbehållaren full.

Fast det mest meningslösa måste vara att jag har tagit bort samtliga plastclips som agerar fästen till inredningen. Sparar säkert 100gram totalt på det. Fast onödiga saker är ju just onödiga

Fast jag har några saker kvar att fixa. Ta bort allt onödigt ifrån elsystemet är väl den mest relevanta.
Annars måste man ju börja byta ut saker eller tillverka nya lättare saker. Men det kostar ju pengar som man kan lägga på bromsar och r-däck.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Andreas Millbro skrev:

Annars måste man ju börja byta ut saker eller tillverka nya lättare saker. Men det kostar ju pengar som man kan lägga på bromsar och r-däck.

Med mindre massa behöver man inte så mkt bromsar och R-däck...

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Innanmätet i klockan är svårt att slå.

Ett tag tänkte jag bygga LED-bromsljus med inbyggda litiumbatterier, och en liten kvicksilverbrytare som triggar på G-krafterna i inbromsningen.
För att spara sladd.. Sen insåg jag att det inte skulle gå genom besiktningen eftersom det triggas av själva inbromsningen och inte av pedaltrycket.

Här sen Feb 2003

jag fick en vädligt dum idé för ett par år sedan vad gäller lättning av min cossie:

(tyvärr är bilderna lite dåliga men ni ser nog vad det e )

ASG.

allemeck

Här sen Jan 2004

all asfaltsmatta
bytt cupéfläkt
borttagen AC ink ALL EL
"lättat" termostathus och vattenpump (dvs EL nu)
tog bort undre lagret textil av bagagerumsmattan
Bytt ut reservhjul mot punkteringsspray samt kastat original domkraft
tagit bort spolarvätskesprut + torkararmar till lyserna
tagit bort onödig plåt i hatthyllan
tagit bort "skyddsplåt" under bilen

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag har tagit bort

* innerbakspegeln
* dimljusen fram
* sprötet till radioantennen
* monterat databoxen med skruv rakt i plåten istället för via ett fäste (max 100 gram)
* borttaget halvljusautomatikrelä
* borttagen kontrollbox för lampövervakning

Ja jag är lika sjuk som alla andra här

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Haha den lättade doftgranen var grym!

Jag får nog ta till metoderna som finns i denna tråd för det finns inte så mycket mer att plocka bort i min bil

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag såg en gång en länk till en kille i USA som toklättat en Miata utan att det direkt syntes utanpå.

Bl.a. hade han kapat ALLA bultar på bilen så att det inte fanns nåt utstick utanför muttern. Tror det var så att alla bultar slutade ca 1mm innanför själva muttern. Det finns nån som visat att den sista gängan inte gör nytta, typ... annars kunde han ju fräst av muttrarna också. Det gav säkert 2 hg på hela bilen.

Nån som har länken - jag har googlat efter den utan framgång?

"Every little bit hurts" sjunger the Clash och de har väl rätt...

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

På nya Audi RS4 har de fräst ut insidan av dörröppnarhandtagen.

Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

har inga dämpar plattor osv nånstans i bilen o ingen underredsmassa = ? 1-2 kg ?
Kommer sitta plexi rutor istället för glas me vev o allt = 5 kg på varje sida ?
Ena batterilådan bortkapad o bara ett enkelt 12volt = 5 kg ?
Glasfiber framskärmar , front valance o huv = 10 kg ? (original huv av alu)
Borttaget värmesystem = 10 kg

Så kanske en 30-40 Kg totalt , o då har ja inte hållborrat (än )

Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Eric Josefsson skrev:
"Ny" taklucka.

[.img]https://rejsa.nu/im/_garage/681-new_2005-05-04-taklucka1.jpg[/img]
orginalet var väldigt tungt att bära in i garaget, så jag gissar på minst 20kg iaf.
Det som sitter nu är 2st lager glasfibermatta från biltema och så minns jag inte hur mycket polyester det gick åt, tror jag blandade en liter.

Ursäkta en väldigt o-rejsig fråga; hur blir det där om du vill lägga på lite bling-bling som lack? Kan det se schysst ut? och hur påverkas styvheten?

/Alexi - som också behöver bli av med en tacklucka.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

oh, lättning är min favorithobby
En liten regel: Tar jag bort något från bilen är det alltid lättare när det sätter dit det igen (om jag sätter dit det).
För att nämna några saker på bilen som jag ändrat:
* MC-batteri
* Urrensad generator. Fungerande generator stjäl effekt och innanmätet väger (jag behöver ha den på plats eftersom generatoraxeln driver en kylfläkt).
* Bytt torpedvägg/brandskott från rostfritt till titan.
* Bytt till tunnare (och starkare!) aluminiumgolv.
* Alla motordelar maxlättade (enl. reglemente).

Planer jag har:
* Gjuta nya karossbitar. Dels för att det är kul att ha kvar originalen om olyckan skulle vara framme samt att originalen är onödigt tunga, här kan man nog spara två kilon...
* Tankar om tankarna... De två tankarna är både gamla och tunga. Nya tankar skulle bli lättare och kännas tryggare.

Sen jobbas det kontinuerligt med vikten på föraren... Bilens minvikt (385kg) är utan förare så varje extrakilo är ett straff

Karlstad
Här sen Jun 2003

Lättning med dubbel effekt!

Arvika
Här sen Okt 2005

Jag vet en som byggde en rally 240 som han lättade sjukt mycke t.ex så borade han ett hål igenom varenda skruv på hela bilen. Och när han gjorde i ordning värme fläckten så bytte han utt själva fläkten mot en lättare och så slipade han bort gjutskägg på plasthuset
har hört att den landade på 960 kg

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Alexi Törnqvist skrev:
Eric Josefsson skrev:
"Ny" taklucka.

[.img]https://rejsa.nu/im/_garage/681-new_2005-05-04-taklucka1.jpg[/img]

Ursäkta en väldigt o-rejsig fråga; hur blir det där om du vill lägga på lite bling-bling som lack? Kan det se schysst ut? och hur påverkas styvheten?

/Alexi - som också behöver bli av med en tacklucka.

Går nog inte, luckan är inte plan, utan den bågnar lite i mitten, när man kör så flexar den lite också så skulle man lacka skulle det nog brytas loss. Men man kan ju göra en tjockare lucka med förstyvningar eventuellt.

På min bil oroar jag mig inte för styvheten, kanterna är nedvikta i plåten runt luckan så själva hålet är styvt i sig. Kanska att man förlorar något marginellt, men med så mycket vikt så är det bara en klockren lättning ändå. Släden satt inte med speciellt många skruvar så jag tror inte den hade någon kapacitet att ta upp vridning i sig.

Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3   >>
9259 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande