| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
LÄTT SOM EN PLÄTT Smarta/obegripliga lättningar av bilen
|
1, 2, 3 >> 9259 besök totalt |
|
LÄTT SOM EN PLÄTT Smarta/obegripliga lättningar av bilen
Tänkte att det vore kul och intressant att se alla klyftiga och flippade lättningar av era bilar, för det finns ju en hel del "lättningsfreak" här på forumet har jag märkt
Kul också om man skriver hur mycket man sparat i vikt. Jag drar mitt stå i stacken med en ultralätt bromskontakt, sparade minst 10-15 gram. Lätt kontakt
Tung kontakt
Ganska lätt stol med stoppning 5,2 kg
|
||||
|
"Ny" taklucka.
orginalet var väldigt tungt att bära in i garaget, så jag gissar på minst 20kg iaf. Det som sitter nu är 2st lager glasfibermatta från biltema och så minns jag inte hur mycket polyester det gick åt, tror jag blandade en liter. Luckan bör väga max 1kg med limningen och allt. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
inte allt för tokiga lättnigar men endå:
en polares CRX från 86 som vi pillade på som is bil ett tag fick sig en omgång. dumma som vi va stoppade vi in en 15L fuelcell.. testa å åka långsträckor med den ni! det gjorde vi, vart inte så mycket lättare med alla soppa dunkar i bilen
här satt org tanken:
takluckan "bortlättad" oxå..
sedan har vi en sucka GTI från 88 som lättades på innehållet + lite annat. (fö tillsalu med isärtagen motor!) den landade på ca 630 kg utan stolar!
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
När jag körde Volvo original Cup på den gamla goda tiden så blev det ju en del tvivelaktiga lättningar med tanke på att reglementet inte tillät några lättningar.
En av de mycket effektiv lättningarna vi gjorde var att rensa klockan i instrumentpanelen, allt som var kvar var urtavlan med ett par limmade visare, många bäckar små... Allt som allt så innebar det att denna fyrdörrars 240 med taklucka var tvungen att ha ett reservhjul i bagagen för att klara minimivikten för racen.
_________________ Nicklas Silfverlin Div. Fordar |
||||
|
Gjutjärnstoppar;
Alutoppar;
Sisådär 30 kg sparad vikt...
Sen bytte jag huvudbromscylindedr och sparade ca 4 kg... Och ratten sparade jag också något kilo på... Servopumpten besparade bilen ca 5 kg och samma sak med startmotorn... Det mesta väger på en jänk!
|
||||
|
Hmm. Måste vara spolarvätskebehållare modell cykelhållare och petflaska med en biltema spolarpump.
Sparar säker 2 kg om man skulle ha orginalbehållaren full.
Fast det mest meningslösa måste vara att jag har tagit bort samtliga plastclips som agerar fästen till inredningen. Sparar säkert 100gram totalt på det. Fast onödiga saker är ju just onödiga
Fast jag har några saker kvar att fixa. Ta bort allt onödigt ifrån elsystemet är väl den mest relevanta. Annars måste man ju börja byta ut saker eller tillverka nya lättare saker. Men det kostar ju pengar som man kan lägga på bromsar och r-däck. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
Med mindre massa behöver man inte så mkt bromsar och R-däck...
|
||||
|
Innanmätet i klockan är svårt att slå.
Ett tag tänkte jag bygga LED-bromsljus med inbyggda litiumbatterier, och en liten kvicksilverbrytare som triggar på G-krafterna i inbromsningen. För att spara sladd.. Sen insåg jag att det inte skulle gå genom besiktningen eftersom det triggas av själva inbromsningen och inte av pedaltrycket. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
all asfaltsmatta
bytt cupéfläkt borttagen AC ink ALL EL "lättat" termostathus och vattenpump (dvs EL nu) tog bort undre lagret textil av bagagerumsmattan Bytt ut reservhjul mot punkteringsspray samt kastat original domkraft tagit bort spolarvätskesprut + torkararmar till lyserna tagit bort onödig plåt i hatthyllan tagit bort "skyddsplåt" under bilen _________________ AIexander StenvaII |
||||
|
Jag har tagit bort
* innerbakspegeln * dimljusen fram * sprötet till radioantennen * monterat databoxen med skruv rakt i plåten istället för via ett fäste (max 100 gram) * borttaget halvljusautomatikrelä * borttagen kontrollbox för lampövervakning Ja jag är lika sjuk som alla andra här
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
Jag såg en gång en länk till en kille i USA som toklättat en Miata utan att det direkt syntes utanpå.
Bl.a. hade han kapat ALLA bultar på bilen så att det inte fanns nåt utstick utanför muttern. Tror det var så att alla bultar slutade ca 1mm innanför själva muttern. Det finns nån som visat att den sista gängan inte gör nytta, typ... annars kunde han ju fräst av muttrarna också. Det gav säkert 2 hg på hela bilen. Nån som har länken - jag har googlat efter den utan framgång?
"Every little bit hurts" sjunger the Clash och de har väl rätt...
|
||||
|
har inga dämpar plattor osv nånstans i bilen o ingen underredsmassa = ? 1-2 kg ?
Kommer sitta plexi rutor istället för glas me vev o allt = 5 kg på varje sida ? Ena batterilådan bortkapad o bara ett enkelt 12volt = 5 kg ? Glasfiber framskärmar , front valance o huv = 10 kg ? (original huv av alu) Borttaget värmesystem = 10 kg Så kanske en 30-40 Kg totalt , o då har ja inte hållborrat (än )
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Ursäkta en väldigt o-rejsig fråga; hur blir det där om du vill lägga på lite bling-bling som lack? Kan det se schysst ut? och hur påverkas styvheten? /Alexi - som också behöver bli av med en tacklucka. |
||||
|
oh, lättning är min favorithobby
En liten regel: Tar jag bort något från bilen är det alltid lättare när det sätter dit det igen (om jag sätter dit det). För att nämna några saker på bilen som jag ändrat: * MC-batteri * Urrensad generator. Fungerande generator stjäl effekt och innanmätet väger (jag behöver ha den på plats eftersom generatoraxeln driver en kylfläkt). * Bytt torpedvägg/brandskott från rostfritt till titan. * Bytt till tunnare (och starkare!) aluminiumgolv. * Alla motordelar maxlättade (enl. reglemente). Planer jag har: * Gjuta nya karossbitar. Dels för att det är kul att ha kvar originalen om olyckan skulle vara framme samt att originalen är onödigt tunga, här kan man nog spara två kilon... * Tankar om tankarna... De två tankarna är både gamla och tunga. Nya tankar skulle bli lättare och kännas tryggare. Sen jobbas det kontinuerligt med vikten på föraren... Bilens minvikt (385kg) är utan förare så varje extrakilo är ett straff
_________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Jag vet en som byggde en rally 240 som han lättade sjukt mycke t.ex så borade han ett hål igenom varenda skruv på hela bilen. Och när han gjorde i ordning värme fläckten så bytte han utt själva fläkten mot en lättare och så slipade han bort gjutskägg på plasthuset
har hört att den landade på 960 kg |
||||
Går nog inte, luckan är inte plan, utan den bågnar lite i mitten, när man kör så flexar den lite också så skulle man lacka skulle det nog brytas loss. Men man kan ju göra en tjockare lucka med förstyvningar eventuellt. På min bil oroar jag mig inte för styvheten, kanterna är nedvikta i plåten runt luckan så själva hålet är styvt i sig. Kanska att man förlorar något marginellt, men med så mycket vikt så är det bara en klockren lättning ändå. Släden satt inte med speciellt många skruvar så jag tror inte den hade någon kapacitet att ta upp vridning i sig. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
LÄTT SOM EN PLÄTT Smarta/obegripliga lättningar av bilen
|
1, 2, 3 >> 9259 besök totalt |
