Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjulinställning? Jobbig bil i farter.
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8644 totalt)
Novisen
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Problem: Låga farter, <50km/h, går ratten lite fram-och-tillbaka även om bilen går rakt. Vid acc. vill den gärna dra lite åt ett håll, vet inte om det alltid är samma håll dock men det är lite jobbigt att kompensera med ratten både vid gaspådrag och när man sedan växlar. Men det värsta är när man ligger i 80km/h och över, byter man fil lite aggresivt svansar bakvagnen efter lite och när man styr upp rakt igen får man ett extra kast tillbaka dit man kom ifrån. Bilen känns också lite jobbig om det blåser lite eller är lite spårigt, känns väldigt nervöst ibland att köra jämte andra, speciellt på essingeleden med de smala filerna!

Bilen är en Fiat PuntOGT -96. Bytte:
Bilstein sprint dämpare och jamex fjädrar i november,
nya styrleder fram,
nya länkarmar(?) och hjullager bak (ena sidan i februari och andra för ett par veckor sedan).
Hjulinställning fram gjord i februari (endast framvagn mätt, om det nu spelar roll).

Kör på Nankang 15"195/45. Någon som vet vad jag skall göra eller titta efter, har inte råd med trail-and-error för att hitta felet och det verkar inte vara någon verkstad som kan hjälpa. Hjulinställning? Fel fjädrar till dämparna? Definitivt fel på någon bussning bak? Bussning på länkarmar fram? Var inne och bad en verkstad kolla igenom alla bussningar utan att de hittade något, men 3 veckor senare fick jag nedslag på bakre länkarmen på besiktningen, så kanske inte skall lita för mycket på dem.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Spontant: Byt däck till ett "seriöst" fabrikat.

Sen kan du kolla hur toe står. Finns en tråd med väldigt liknande resonemang om du kollar lite.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Har du kontrollerat så att allt är draget med rätt moment? Hur blev resultatet av en hjulinställning?

Har varit med om liknande beteende på en 993tt och det visade sig vara ena kränghämmarfästet som inte var tillräckligt åtdraget vilket gjorde att bilen väldigt nervös. Men det kan ju vara så enkelt att du har fel hjulvinklar.

Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Andreas : Har tyvärr inte råd att sätta på riktiga däck, väldigt synd och dumt eftersom jag anser att däck absolut inte skall sparas på, den enda kontakten man har med verkligheten. Och det märks att greppet inte är det bästa i dem.

Kan felaktiga hjulvinklar ge det här beteendet, att bakvagnen inte riktigt känns som om den sitter fast ordentligt utan vill svänga lite själv så fort man kör i 70/80 och uppåt? En mekaniker tyckte inte det var några lustigheter vid första turen, bad honom köra i 80 och prova, varpå han tyckte den kändes riktigt mjuk i fjädringen vilket den inte borde göra. Det var hans intryck. Behöver inte svänga så hårt, känns nästan som om bilen vill gå lite på sidan när man kommer upp i fart.

Krängningshämmare, håller de i bilen i sidled som ett fjäderbensstag?Trodde de jobbade upp och ner med fjädringen? Uppfattade det som om bultar dragits med momentnyckel (verkstadsarbete).

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Kolla alla hjullager för glapp.

Fortsätt kolla bussningar + länkarmar.

Men det borde vara ok och besiktningen borde ha hittat fler glapp om det fanns.

Gör sedan en fyrhjulsinställning.

Försök låna riktiga däck. Jag hade en Volvo med "insa turbo" och när den fick ett set A008 på (4 st beg för 1000:- ) , jösses. Inte bara grepp utan all form av stabilitet och känsla blev massivt förbättrat.
Alternativt testa att idiotpumpa däcken (3 - 4 bar) för att se om det gör skillnad. Vissa däck blir stadigare av högre tryck. Andra inte.

Citera
Novisen
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Har provat med originaldäcken, 14" 185/55 GoodYear eagle F1, de borde vara bra. Samma fenomen där så tror inte att det är däcken som är problemet (nya däck dessutom).

Kan tänka mig att hjullager fram är slitna, de låter lite, och att bussningarna också är lite torra, men det borde väl mer ge upphov till problem med spårning och att den drar lite vidd acc? Inte så ruskigt att bakvagnen känns svajjig? Inga kännbara glapp i alla fall i lagren och som sagt, besiktningen hittade länkarmen på 2sekunder, de hade nog påpekat andra glapp också gissar jag.

edit: Tyckte iofs att det kom för mycket kas-ljud från 14"-däcken i motorvägsfart i vanliga kurvor och när man bytte fil. Som om de gick med alldeles för lite lufttryck i (vilket det inte var, kollade dagen efter).

Linköping
Här sen Okt 2004

För mkt toe-out? Då blir den lite vild, men kul!

A master of going faster!
Citera
Novisen
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Åkte till OK och tvättade bilen och kände och tittade på det jag kunde. Upptäckte att ena bakdäcket fick jag in tummen mellan fälg och länkarm på framsidan av fälgen, andra däcket fick jag knappt plats med lillfingret. Gissar att det kan vara problemet.....

Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag tycker du ska ta in bilen på en seriös verkstad som gör fyrhjulsinställning be dem göra en koll att allt verkar rätt innan dom börjar ställa in. Tror det kan vara värt pengarna. Skriv en lista på delarna som är bytta så är de extra observanta på dessa fall något är felmonterat. Om de ser något fel direk så ge utryckliga order om att avsluta arbetet så du kan rätta till felet själv eller att de ger ett pris innan dom börjar jobba så det inte kommer en vansinig räkning. Jag tror något är fel i bakvagnen på din beskrivning. Har du bredare/andra fälgar än orginal det kan vara ett problem speciellt om de breddar bara utåt.
Citera
Novisen
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Det var verkstad som gjorde jobbet från början, tycker du/ni att man skall ta bilen till en annan verkstad som dessutom gör en riktig 4-hjulsmätning? Det kostar ju extra, eftersom jag anser att första verkstaden gjort fel. Kanske svårt att hävda något efter 4 månader, men de vet att jag letat efter vad som kan vara fel ett bra tag och dessutom är de väldigt bra att ha och göra med (trodde först det var dåliga vinterdäck). Och jo, fälgarna breddar lite utåt, men det kändes i princip likadant med original-fälgarna så jag tror inte att det är däck/fälgar som är problemet.
Tips på en bra verkstad som är riktigt duktig på väghållning i stockholm norrort?

Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Efter ett tag började bilen faktiskt bete sig lite bättre så jag släppte saken lite..... Men nästan punktering idag på mina 7 år gamla vinterdäck med 3-4mm mönster kvar så var det dags för 2 nya däck bak, inte lönt att laga dem. Och bilen är nu mer skrämmande att köra än någonsin. Faktiskt trevligare att köra med ett däck med runt 0.5-1kilos tryck i, för den beter sig lika svansig och hemsk bak med splitter nya Continental S+M-däck. Gjorde hjulinställning igen, eller snarare koll:

Fram:
Camber vänster/höger: -1grad, 20min/-1grad, 20minuter.
Caster vänster/höger: +3grader, 50minuter/+4grader
Toe-in vänster/höger: 0.4mm ut totalt

Bak:
Camber vänster/höger: -1grad, 40minuter/-1grad, 40minuter
Toe in vänster: 2.2mm in höger 1.2mm in.

Dessa värden säger mig inget alls, en mm hit eller dit ungefär.... vet inte hur mycket det är i sammanhanget. Men något fel MÅSTE det vara någonstans. Alla bussningar i bakvagnen skall enl. verkstad vara som nya, och det smäller eller klonkar inget heller. Allt är dessutom stelt bak; Per sida: 2 bussningar som håller ett sub-chassi mot bilen, den ena bussningen framför bakaxeln och den andra bakom. Därefer en svängarm bakåt med en axel i framkanten som den kan svänga runt, dämpare utanför fjädern allt monterat i bakkant på svängarmen. Antar att det är en "standard" lite enklare upphängning? Fästet för svängarmen sitter framför bakaxeln. Någon som "vet" vad det är man skall ge sig på, för det är hemskt, även om det verkar minska när däcken slits in så borde det väl inte vara så här på nya däck?

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Novisen skrev:
Bak:

Rent spontant känns det lite mycket
Säger han som hadde 20mm toe in totalt bak innan hjulinställningen gjordes på Rush:en

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Du har ju toe-out fram..

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Krille_hlm skrev:
Du har ju toe-out fram..

Det är rätt normalt med lite toe ut fram på framkrafsare.

Rice and shine
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Re:

super7 skrev:
Novisen skrev:
Bak:

Rent spontant känns det lite mycket
Säger han som hadde 20mm toe in totalt bak innan hjulinställningen gjordes på Rush:en

Jag håller med, tror dock inte vi har hela förklaringen här. Känns som om det händer något annat med hjulvinklarna under belastning, mao fel på bussning, infästning av hjulupphängning etc

Jag har åkt med mer vinkel än så i bakvagnen utan att uppleva samma katastrof.

Runt 1 mm toe in totalt tror jag är vettigt i bak om inte tillverkaren har helt andra idéer.

Novisen
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
om 1.2mm eller 2.2mm toe in "låter mycket", hur illa är det då att det dessutom skiljer 1mm mellan höger och vänster? Skulle det kunna vara felet? Verkstaden tycker inte att det är så mycket att man behöver göra något åt det, kostar mer än det smakar? om det nu är fel toe, varför blir bilen stabilare när man kört ett tag på däcken?

Edit: Det känns alltså nästan som om jag hellre kör med ett däck med 0.5-1kg lufttryck, men inkörda gamla däck än med de 2 nya med rätt lufttryck. Så det är rätt illa. Kan väl inte vara så fel för att bilen är sänkt 35mm? Trodde först att det var camber som var tokigt så däcken bara går på 1cm längst in, men den såg väl inte så fel ut?

Härnösand
Här sen Jun 2005

Sitter och klurar lite och har "chassijusteringstabellen" som grund i tänket... Ska tilläggas att det mest är lite löst spåneri som säkert kan dementeras av folk som vet bättre Det finns ju en hel del som är duktiga på väghållning här så.

"Låga farter, <50km/h, går ratten lite fram-och-tillbaka även om bilen går rakt"..

Tyder ju på för mycket toe out (alt för lite toe in) fram känns det som... om 0.4mm total toe ut fram är för mycket vet jag inte... men låter det verkligen som att det skulle ligga i överkant? Alternativt är det något annat i framvagnen som genererar "bump steer". Fel offset på fälgar tex.

"Vid acc. vill den gärna dra lite åt ett håll, vet inte om det alltid är samma håll dock men det är lite jobbigt att kompensera med ratten både vid gaspådrag och när man sedan växlar."

Gissar vilt.. men borde det inte ha med lastförskjutningen att göra? Du hade ju en ganska stor skillnad på toe på vänster och höger där bak. Vid acceleration förskjuts ju vikten bakåt och då borde inställningar bak bli av större vikt helt plötsligt.

Men det värsta är när man ligger i 80km/h och över, byter man fil lite aggresivt svansar bakvagnen efter lite och när man styr upp rakt igen får man ett extra kast tillbaka dit man kom ifrån.

om man bara tar hänsyn till själva vinklarna så brukar ju toe-out bak ge detta fenomen... men det hade du ju inte... kanske kan förklaras med den stora skillnaden mellan höger/vänster även detta?

Sen finns det ju massor med andra saker som kan generera beteendet. Här är lite andra saker som kan resultera i överstyrning enl chassijusteringstabellen... Det inom parantes är vad som händer om man har för mycket av det...

För mjuka framfjädrar.. (För mycket överstyrning, överstyrning följt av understyrning om fjädern är så mjuk att bilen bottnar i roll.)
För hårda bakfjädrar... (För mycket överstyrning, studs i kurvor, nervös)
Vekare/tunnare främre krängningshämmare... (lyfter den innerhjulet bak i kurvor?)
För grov bakre krängningshämmare... (Extrem överstyrning.
Lyfter inre bakhjul i kurvor vilket kan vara bra på framhjulsdrivna bilar. )
positiv camber på bakhjulen... (Kan bli nervös i bakvagnen, däcken slits i ytterkant)
För mycket sänkning, boulevardbrännarstil... (Dålig fjädringsväg ger plötslig över- eller understyrning vid bumpislag, rollstyrningseffekter, instabilitet i bromsning.)
Toe-out fram... (Bilen är riktigt nervös vid bromsning, äter däckens insidor, svårt att köra rakt fram, extremt spårkänslig.)
Toe-out bak... (Värdelöst för gatkörning, ger överstyrning vid gassläpp, bilen vandrar bak, ostadig vid acceleration (RWD), däcken slits snabbt på insidan.)

EDIT: Det slog mig just att jag faktiskt varit med om exakt samma fenomen på en Saab 900S. Då var det framfjädrarna som hade rostat av och blivit för korta...

Novisen
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Låga farter under 50.... Tror att den är löst då, för om jag inte missminner mig så var sommardäcken fel offset (vet att de är bredare än original, tror offseten också var det) och med vinterdäcken verkar det inte vara så stort problem i år.

Vet inte om bilen drar så mycket åt ett håll längre, mer att den knappt går att köra rakt om det är lite spårigt och man drar på för fullt på 2an/3an. Tror att det kanske kan vara glapp i de främre länkarmarna, och tidigare var det kanske bara ena sidan som var dålig nog? Inget besiktningen anmärkte på dock.

Så då det där med filbytena.... Det är nog kvar, speciellt med de nya däcken. Men nu är det dessutom en glidande känsla att hela bakvagnen styr och glider i sidled om man försiktigt rör sig lite fram och tillbaka med ratten, som om den glider på taskigt pumpade däck.... Så på de andra förslagen:

Vekare krängnignshämmare fram, kanske. Bussningar till dem också möjligt (smäller till lite i dämpare/fjädrar/hämmare ibland. Tror att det är om man tar en kurva och fjädringen får jobba lite. Fått för mig att det kan vara lite dåliga bussningar till krängingshämmaren som tillåter att det rör sig lite fel?). Och ja, ena bakdäcket lyfter tydligen, testade lite rundor på en parkering i somras och det var bara ett däck i vägen.

Har negativ camber bak, för mina bakdäck slits på insidan av däcken. Är 1grad och 40minuter mycket?

Tror inte att jag varit med om att bottna fjädrarna faktiskt.

Men skulle dessa saker kunna förklara varför det blir så hemskt när man får på nya däck, och bättras när däcken "slits in"? Vad borde jag ge mig på först? Byta bussningarna som håller fast bakvagnen i bilen? Inte så lätt gjort, för de sitter pressade tror jag, men det skall gå med lite våld tydligen (allt är fast monterat bak, går inte att justera något). Om man har 1mm skillnad i toe bak, kan det ge att däcken arbetar mot varandra så att man tappar fäste på det viset, och med nya däck... hmm..... Min tumme har precis flyttat sig ett par cm från mitten av handen vilket gör saker lite lättare numera men vill inte riva för mycket och inte i onödan. Begränsat med pengar också.....

edit: läste just ditt edit, kan ju vara så att det är fel på framfjädrarna också. De har ju legat ca 7år i kartong och bara väntat eftrer att ha varit använda i 3år innan jag fick dem (alltså först använda, sedan 7 år i vila). Samma med bakfjädrarna. Och det där att det klonkar till fram kan ju vara fjädern som gått av eller något kanske? Fast bilen känns ruskigt hård i fjädrarna, speciellt fram, om man försöker gunga den genom att trycka på fjäderbensfästet uppe i bilen. Men ändå, tillbaka nu med nya däck bak?

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Det var evigheter sen jag kommenterade, men jag körde en volvo XC70 en gång som hade ett löst spårstag bak och den betedde sig ung som du beskriver. Kolla efter lösa /rostade/ glappa /trasiga grejer bak. Spec om SBP klagat på en länkarm.

Citera
Magnus_H
Kramfors / Linköping
Här sen Maj 2005

Jag har en tabell med rätt värden för hjulinställning.
PM:a din mailadress om du vill ha den.

Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Du har PM magnus.

1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8644 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande