Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (9146 totalt) |
Streetsport -ny klass i Automobil Sports Car Cup
Vi som jobbar med Automobil Sports Car Cup (ASCC) fått en hel del förfrågningar från förare som vill köra med oss men har bilar som idag inte klassar in i någon av klasserna Modsport eller Roadsport (se lista över vad som idag defineras som sportvangn på www.spvm.se/reglemente.php). Det innebar vi förra året satte igång med att arbeta fram grunderna för en klass som skulle fånga upp intresset för att köra med "Street-trimmade" bilar. Tanken är att får en klass mer inriktad mot mer den typ av bilar som man idag ser på gatan och på "trackdays. Arbetsnamnet för klassen är Streetsport. Vi definierar klassen som en klass för vägregistrerade tvådörrars bilar enligt en lista (ännu så länge preliminär. maila: info@spvm.se ). I grunden har vi använt Roadsport reglementet men med tanken är att förenkal det ytterligare inom vissa områden som däck och chassi. Hästkraft per kilo gränserna är heller inte ännu definerade. På ASCC finaltävlin på Anderstorp 16-17sep tänker vi kör en "försöks-heat" under SBF "prova bilsport" reglemente. Så därför undrar vi om det finns några som är intresserade av att komma till Anderstorp och testa? Vi behöver få ihop min 15 bilar för att det skall köras. Vill du köra med oss i Anderstorp hör av er till info@spvm.se eller mumm@algonet.se Stefan Mumm ASCC/SPVM _________________ Stefan Mumm |
||||||
Skickade mail för någon dag sedan, men inget svar. Tankar kring tilltänkta bilar kan inte läggas ut här så länge?
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||
Streetsport billista
Här kommer den preliminära lista över bilar vi tänkt oss skulle passa in i Streetsport klassen enligt dom riktlinjer vi lagt upp 2-dörrars, sportig, performance och så vidare som jag beskrev. Fyll gärna på med bilar som har sportig/performance karaktär! och om ni vill ta bort någon så berätta varför (hur ni tänker). Visst ja, snälla hacka inte på detaljer. Listan är som sagt preliminär så det är nog en hel trave fel. Men tillsammans så kan vi nog plocka fram en rimligt bra lista. Och tanken är att om någon kommer med en bil som inte finns på listan så tar upp den i ASCC/SPVM ledning och röstar om den (som vi gör med sportvagnarna idag). Alfa-Romeo: alla tvådörrars Audi: RS4, S3, Quattro... BMW: alla tvådörrars (touring?) Bristol: 603/S2 Chevrolet: Camaro... Citroen:...? Ford. Mustang, Cougar, Phrobe, Escort RS, Focus ST; SierraCosworth... Honda: TypR, CRX, Prelude... Jaguar: XJS... Lancia: Beta Coupe Maserati: Biturbo, 222, 228, Coupé... Mazda: MX6, RX-8 (hur räkna smådörrana?) Mercedes: CL, CLK... MG: ZX... Mitsubishi: Eclipse, 3000GT, Lancer Evolution, Starion... Nissan: 350GT, 300ZX, 200NS, 180ZX, Skyline... Opel: Tigra, Astra, Calibra, Manta, Monza... Peugeot: 205 GTI, 206 GTI, 307 Coupé, 406 Coupé... Pontiac: Firebird, TransAm... Porsche: 928... Reliant: Schimitar... Renault: Megane Coupe, 5 turbo, Fuego... SAAB: 900Aero, 9-3 Aero, 9000Aero, 9-5 Aero Volvo: C70, 480, 780... Suzuki:... Toyota: Celica, Supra... VW: Corrado, Golf GTI, Scirocco... Så vad mer kan man tänka sig? Stefan Mumm _________________ Stefan Mumm |
||||||
Spelar det någon roll hur man räknar dörrarna på RX-8:an, det finns ju andra 4-dörrarsbilar i listan? Jag tänker på t.ex. Audi RS4 och Mitsu Lancer Evo. Jag tycker dock inte att dessa bilar ska bort.
Sen finns det kanske vissa bilar som jag tycker lika gärna skulle kunna passa i roadsport (men som inte finns med i roadsport-listan) men det är väl en annan fråga. Edit: Mazda MX-3 borde nog kunna vara med i listan. Edit2: Subaru SVX och XT också. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Hur kommer det bli med turbovänligheten i reglemente/bedömning? Många av de listade bilarna har ju lättjusterad överladdning. |
||||||
Jag såg att RX-8:an också var med i den listan så där antar jag att tveksamheten med dörrarna gällde om den skulle hamna i den klassen eller denna, inte om den skulle hamna i denna eller utanför helt och hållet som jag först trodde. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Jättekul att detta ventileras
![]() Jag vet inte om jag är rätt ute men här är ett par förslag till: Honda - Civic VT/VTi även Integra men den kanske passar bättre i Roadsport (med tanke på att CRX redan finns med där). Citroen - Saxo Ford - Capri, Escort Cosworth Opel - Kadett GSi Subaru - Impreza finns i 2-dörrarsutförande (tex 22B) Seat - Ibiza Cupra (finns säkert fler 2-dörrars varianter) Skoda - RS modeller (från gamla 130RS till Fabia) Lancia - A112 Abarth VW - Golf/Corrado G60, R32, VR6, Polo Gti/G60 Jag är lite nyfiken på "försöks heatet" ni tänkte köra på Anderstorp. Vad är det som krävs för att köra (licens, skyddsutrustning, vagnbok etc.)?? Nu har jag ingen bil att köra med (min Porsche 944 är redan klassad i Roadsport) mest allmänt nyfiken och ni kanske skulle lagt upp en separat tråd här med info för att eventuellt locka deltagare ![]() Jag håller tummarna för att det utvecklas till en bra klass ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
TURBObegränsningar
Q:Hur kommer det bli med turbovänligheten i reglemente/bedömning? Många av de listade bilarna har ju lättjusterad överladdning.[/quote] A:När det gäller turbotrimmning har vi diskuterat samma lösning som i LMP det vill säga insugsrestriktor i förhållande till motorvolym och vikt. Vad sägs? _________________ Stefan Mumm |
||||||
RX-7=vinnarbil
RX-7 är redan tillåten i Roadsport. Så välkommen och gasa bara. PS. RX-7:an är som jag ser det en av de top 5 sportvagnarna när det gäller vinnar potentiall i Roadsport. Synd bara att ingen taget steget. DS. _________________ Stefan Mumm |
||||||
928
Tanken var att flytta över 928 till Streetsport eftersom det inte körs några ASCC för närvarande. _________________ Stefan Mumm |
||||||
Re: TURBObegränsningar
|
||||||
Re: TURBObegränsningar
Jag tycker det är viktig att man ska kunna "trimma lagom" utan att det beräknas som "astrimmat" med påföljande hög minivikt. Att inte kunna göra så i roadsport i klassens största nackdel tycker jag, läge att förbättra för streetsport alltså. om restriktor är rätt ur det perspektivet vet jag inte. Anledningen till att jag tycker det är viktigt är för att många bilar ska kunna bli konkurrenskraftiga avsett hur vagnen hamnar mellan klassgränserna pga sin vikt och motorkonfiguration orginal så att säga. Vidare är det oxo pga att en icke helt omodifierad motor ska kunna kunna användas och vara driftsäker, dvs reglementet ska inte "tvinga" till dyrbar "astrimning" med påföljande äventyrad driftsäkerhet för att ekipaget ska kunna vara konkurrenskraftigt. Roadsportreglementet kan se ut som det möjliggör "lagomtrimning" när man läser det, men i praktiken blir det knappast så menar jag. Sen hur en sådan "lagomtrimmad" motoreffekt ska räknas ut eller mätas är däremot kanske en hård nöt att knäcka. (jag förespråkar ju fortfarande att accelerationsförmåga ska mätas, vilket är en omskrivning för vikt/effekt men det kan relativt enkelt mätas på banornas raksträckor) _________________ Pär Hylander |
||||||
Uppdaterad RoadSport lista
Alfa-Romeo: alla tvådörrars Audi: RS4, S3, Quattro... BMW: alla tvådörrars (touring?) Bristol: 603/S2 Chevrolet: Camaro... Citroen: Saxo... Ford. Mustang, Cougar, Phrobe, Escort RS/Cosworth, Focus ST, SierraCosworth, Capri... Honda: TypR, CRX, Prelude, Civic VT/VTI... Jaguar: XJS... Lancia: Beta Coupe, A112 Abarth..., Maserati: Biturbo, 222, 228, Coupé... Mazda: MX3, MX6, RX-8 (hur räkna smådörrana?) Mercedes: CL, CLK... MG: ZX... Mitsubishi: Eclipse, 3000GT, Lancer Evolution, Starion... Nissan: 350GT, 300ZX, 200NS, 180ZX, Skyline... Opel: Tigra, Astra, Calibra, Manta, Monza, Kadett GSI... Peugeot: 205 GTI, 206 GTI, 307 Coupé, 406 Coupé... Pontiac: Firebird, TransAm... Porsche: 928... Reliant: Schimitar... Reanult: Megane Coupe, 5 turbo, Fuego... Seat: Ibiza Cupra (2-dörrar)... Subaru: SVX, XT, Impreza 22B... Skoda: RS (2-dörrar)... SAAB: 900Aero, 9-3 Aero, 9000Aero, 9-5 Aero Volvo: C70, 480, 780... Suzuki:... Toyota: Celica, Supra... VW: Corrado, Golf GTI, Scirocco,G60, R32, VR6, Polo Gti/G60... _________________ Stefan Mumm |
||||||
Re: TURBObegränsningar
Jag tycker det är viktig att man ska kunna "trimma lagom" utan att det beräknas som "astrimmat" med påföljande hög minivikt. Att inte kunna göra så i roadsport i klassens största nackdel tycker jag, läge att förbättra för streetsport alltså. om restriktor är rätt ur det perspektivet vet jag inte. Anledningen till att jag tycker det är viktigt är för att många bilar ska kunna bli konkurrenskraftiga avsett hur vagnen hamnar mellan klassgränserna pga sin vikt och motorkonfiguration orginal så att säga. Vidare är det oxo pga att en icke helt omodifierad motor ska kunna kunna användas och vara driftsäker, dvs reglementet ska inte "tvinga" till dyrbar "astrimning" med påföljande äventyrad driftsäkerhet för att ekipaget ska kunna vara konkurrenskraftigt. Roadsportreglementet kan se ut som det möjliggör "lagomtrimning" när man läser det, men i praktiken blir det knappast så menar jag. Sen hur en sådan "lagomtrimmad" motoreffekt ska räknas ut eller mätas är däremot kanske en hård nöt att knäcka. (jag förespråkar ju fortfarande att accelerationsförmåga ska mätas, vilket är en omskrivning för vikt/effekt men det kan relativt enkelt mätas på banornas raksträckor)[/quote] Lagomtrimmning handlar om var vi skall sätta "taket" de vill säga många kilo per hk som tllåts i StreetSport. Sen vet jag att det gäller hur man kommer fram till det beräknade antalet hk:s. _________________ Stefan Mumm |
||||||
Är det här en serie där man får ha lättade bilar med bur och annan tillhörande säkerhetsutrustning som tidigare inte har platsat in i SPVM's reglementer eller är det tänkt för vanliga gatbilar med passagerarstolar och full utrustning?
Min förhoppning var att klassen skulle bli enligt det förstnämnda. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Re: RX-7=vinnarbil
Pengar. Som vanligt är det pengarna det hänger på. Skulle man inte kunna få köra med en original 7:a i denna klassen också, eller blir det för mkt? Edit: Kan inte reglerna för Roadsport, ska läsa på NU ![]() _________________ Sebastian Gottfridsson ![]() Mazda Rx-7 -94 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (9146 totalt) |