Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Konstigt slitna R-däck
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (9808 totalt)
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Konstigt slitna R-däck

Jag har nu lyckats köra slut på mina bakdäck, men det är en sak som bekymrar mig. Om ni tittar på den ena bilden som är mest slitet, så undrar jag, hur kan det slita så pass mycket endast på mitten? Jag har kört med ca 1.8 - 1.9 kg kalla.

Nedan bild är vänster bak

Nedan bild är höger bak och även här kan man se att det sliter lite i mitten

och denna bild visar det ena framdäcket som fortfarande är skapligt, eller?

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Det där liknar mina slitna dunlopbakdäck.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det är A038or eller (dimension?)?

Har du letat efter det snabbaste däckstrycket eller bara kört blint?

Med tanke på hur lätt bil du kör kan jag inte låta bli att fundera på att trycket låter väldans högt.
Själv siktar jag på under 2 varmt och det är Toyo R888, med de torra A032or jag körde innan var det ännu lägre tryck som var lämpligt (205/50-15 iofs). I mitt fall blir det att börja med 1,5 kallt och sen får jag pysa lite.

Höga tryck ger mer värme i däcksytan (men kan vara enda sättet att få värme i kontaktytan i vissa fall) och låga tryck ger mer värme i stommen.

Edit: men du har väl egenterligen inte så extremt mycket mönster kvar i kanterna bak. Jag har sett värre knasiga slitage på mina egna.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Sänk trycket (jag kör med 1,5/1,6 kallt, på mitt A048-utrustade 960 kg:s-ekipage).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Håller med, jag med min 1100kg FWD häck ligger runt 1.5 fram och 1.6 bak, och då brukar jag ändå få pysa ut luft senare.

Har du kollat varmtryck någon gång?

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Woooh,

Citat:
Jag har kört med ca 1.8 - 1.9 kg kalla.

det är tokhögt!

Ner till ~1.2 med R-däck är inte konstigt på en lätt bil t.ex. Seven.
1,4 -1,6 har jag kört på en standardbil i långlopp.
Men det är ju varmtrycket som är mest intressant att kolla, du vill inte ha över 2 iaf gissar jag.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kristoffer R skrev:
Ner till ~1.2 med R-däck är inte konstigt på en lätt bil t.ex. Seven.

Det där är inte nödvändigtvis sanning i alla tillfällen (bara för att arkivet ska vara accurate).

Jag är tvungen att köra t.ex. mellan 1.5 och 1.6 i kalltryck för att få upp temperaturen i mina däck och aningen lägre bak, och det har troligtvis med att göra att jag har 205 breda däck, aningen överstyrd tendens (eller tung högerfot). Även om det är högt tryck slits de väldigt jämnt tycker jag. Så det kan definitivt variera beroende på applikation, körstil, balans och total däcksbredd/vikt.

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Har oxå problem med att det har slitit på mitten av ena bakdäcket under säsongen.
Naturliga tanken blir ju att man haft för mycket luft i så att däcket "putat" ut på mitten. Man jag har fått förklarat för mig att det kan även bero på rotationskraften. Tack vara att man har ganska så breda bakdäck så slungas mitten av däcket ut mer än kanterna...Fattar ni vad jag menar... ?

det kanske inte är nått fel att däcket är slitet på det viset...det bara blir så. För lufttrycket måste man ju styras efter greppet & inte hur däcken slits...eller???

Vad har du för ålder på däcken? Mina är från 00. Kan det ha nån roll?

NS BTG: 9.10.21

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Sliter man mitt i som på bilden har man för högt tryck!

Jag kör på min CSL(1520kg tjänstevikt) 1.6-1.8 kalla( kör på Michelin cup r-däck). Detta ger en perfekt slityta samt ett jäkla grepp när det får temp, de ligger då varma på 2.0-2.2 varma runt om, således går de alltid upp 0.4 som jag kör min bil.

I övrigt tempererar man ju sina respektive däck väldigt olika beroende på hur man kör, särskilt i regn bör man ju inte vara allt för försiktig om man vill gennerera lite temp(grepp) i cup däcken.

Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det är A038or eller (dimension?)?

Har du letat efter det snabbaste däckstrycket eller bara kört blint?

Med tanke på hur lätt bil du kör kan jag inte låta bli att fundera på att trycket låter väldans högt.
Själv siktar jag på under 2 varmt och det är Toyo R888, med de torra A032or jag körde innan var det ännu lägre tryck som var lämpligt (205/50-15 iofs). I mitt fall blir det att börja med 1,5 kallt och sen får jag pysa lite.

Höga tryck ger mer värme i däcksytan (men kan vara enda sättet att få värme i kontaktytan i vissa fall) och låga tryck ger mer värme i stommen.

Edit: men du har väl egenterligen inte så extremt mycket mönster kvar i kanterna bak. Jag har sett värre knasiga slitage på mina egna.

Det är Yoko A048R LTS i 195/50*16 och 225/45*17

Det "slet" snett väldigt snabbt, så jag hann knappt reagera. Det hände på Gelleråsen med Thed och Richard.

Anledningen till däcktrycket jag har, det är en rekommendation från Lotus motorsport. jag tycker själv det verkade vara lite högt.

Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
ice skrev:
Sänk trycket (jag kör med 1,5/1,6 kallt, på mitt A048-utrustade 960 kg:s-ekipage).

Skall testa det nästa år. Har du 1.5 bak eller fram?

Min bil väger 900 kg utan förare.

Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Håller med, jag med min 1100kg FWD häck ligger runt 1.5 fram och 1.6 bak, och då brukar jag ändå få pysa ut luft senare.

Har du kollat varmtryck någon gång?

Jag har en Biltema lufttrycksmätare, men jag är osäker om jag verkligen har kollat varmtrycket efter ett pass.

Halmstad
Här sen Jun 2003

Jag kollade runt i depån under MGCCs KM4 på Ljungbyhed härom helgen.
Många (inkl. jag - fram till den dagen) kör på Toyo R888 och har exakt samma slitage som du.
Det beror, som flera här redan konstaterat, på (för) högt tryck.
Att jag satte "för" inom parentes beror på att jag varit tvungen att ha nära 2 kg i kalltryck (blir ca 2,2 varmt) för att få någon som helst temperatur - och då har det ändå krävts höga yttertemperaturer (gärna över 25 grader C).
Därför har jag nu bytt till Yokohama A048 (med bedrövligt resultat så här långt ) och de kommer väldigt lätt upp i temp.
Jag fick sänka från ca 1,7-1,8 kallt till 1,5 kallt (ljummet) för att få grepp och då kom bakdäcken upp i ca 70 grader (fram strax under 60...). Varmtryck var då 1,8 runt om.

Efter tävlingen glömde jag förstås att fylla på med luft och tyckte bilen kändes tung och trögstyrd - inte så konstigt när det visade sig att kalltrycket nu var 1,3 bar

Att jag så här långt upplever att Toyo R888 har betydligt bättre grepp än A048 trots låg temp är underligt - jag hoppas att A048orna blir bättre när jag slitit lite mer på dem...

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Dennis Kullman skrev:

Att jag så här långt upplever att Toyo R888 har betydligt bättre grepp än A048 trots låg temp är underligt - jag hoppas att A048orna blir bättre när jag slitit lite mer på dem...

Skumt jag upplever mina 048:or som bäst när de är nya; på Knutstrop och Kullen i våras när de var nya var greppet enormt, sen tycker jag det har mattats av men inte till att bli dåliga

kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Jag kollade runt i depån under MGCCs KM4 på Ljungbyhed härom helgen.
Många (inkl. jag - fram till den dagen) kör på Toyo R888 och har exakt samma slitage som du.
Det beror, som flera här redan konstaterat, på (för) högt tryck.
Att jag satte "för" inom parentes beror på att jag varit tvungen att ha nära 2 kg i kalltryck (blir ca 2,2 varmt) för att få någon som helst temperatur - och då har det ändå krävts höga yttertemperaturer (gärna över 25 grader C).
Därför har jag nu bytt till Yokohama A048 (med bedrövligt resultat så här långt ) och de kommer väldigt lätt upp i temp.
Jag fick sänka från ca 1,7-1,8 kallt till 1,5 kallt (ljummet) för att få grepp och då kom bakdäcken upp i ca 70 grader (fram strax under 60...). Varmtryck var då 1,8 runt om.

Efter tävlingen glömde jag förstås att fylla på med luft och tyckte bilen kändes tung och trögstyrd - inte så konstigt när det visade sig att kalltrycket nu var 1,3 bar

Det är alltså fler än jag som kör "blint" som Niklas sa.

Är det därför som jag upplever en dåligt grepp eftersom jag har för mycket luft och kör därmed inte på hela slitbanan utan bara i mitten?

Fixhult
Här sen Apr 2004

kotten skrev:

Är det därför som jag upplever en dåligt grepp eftersom jag har för mycket luft och kör därmed inte på hela slitbanan utan bara i mitten?
Mina erfarenheter av för högt tryck (det tar ju en uppsättning däck att lära sig) är att värmen och greppet kommer snabbt (bara efter nåt varv) och sen blir det lite halkigt efter 5-8 varv ungefär. Med lägre utgångstryck tar det längre tid innan greppet kommer, det blir bättre och tar inte slut.
Ett klassiskt slitage på Toyo R888 (och även vissa andra) är kraftigt slitage 1/3 in från ytterkanten. Jag får det på VF på Kinnekulle även fast trycket är som snabbast. Men snabbaste inställningarna behöver inte vara samma som ger jämnt slitage
I mitt fall vill jag inte gå över 2 bar "varmt" (dvs tillbaka i depån).

Det kan inte vara så att Lotus Motorsport föreslagit 1,9bar men inte sagt nåt om varmt/kallt? Det skulle jag i så fall tolka som brukstryck (dvs "varmt").

kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Niklas Falk skrev:
kotten skrev:

Mina erfarenheter av för högt tryck (det tar ju en uppsättning däck att lära sig) är att värmen och greppet kommer snabbt (bara efter nåt varv) och sen blir det lite halkigt efter 5-8 varv ungefär. Med lägre utgångstryck tar det längre tid innan greppet kommer, det blir bättre och tar inte slut.
Ett klassiskt slitage på Toyo R888 (och även vissa andra) är kraftigt slitage 1/3 in från ytterkanten. Jag får det på VF på Kinnekulle även fast trycket är som snabbast. Men snabbaste inställningarna behöver inte vara samma som ger jämnt slitage
I mitt fall vill jag inte gå över 2 bar "varmt" (dvs tillbaka i depån).

Det kan inte vara så att Lotus Motorsport föreslagit 1,9bar men inte sagt nåt om varmt/kallt? Det skulle jag i så fall tolka som brukstryck (dvs "varmt").

Detta svaret har jag fått efter att jag frågade vilket tryck man skall ha på bana:

With regard to tyre pressures I am still working on this but have not got a recommendation other than what we list in the service notes or customer hand book. Please note though there is a small error/change in the customer hand book data. Fronts should be set at 1.8 bar and rear 2.0 bar cold

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Skriver man i handboken så gäller det gatkörning tänker jag mig?!
Det är ju faktiskt inte en racingbil.

DU får göra som de flesta här, testa dig fram. thumbs up och fråga folk. Så länge du inte är snabb, inga problem... Nu har du haft för högt tryck med tanke på slitaget.

Citat:

With regard to tyre pressures I am still working on this but have not got a recommendation other than what we list in the service notes or customer hand book. Please note though there is a small error/change in the customer hand book data. Fronts should be set at 1.8 bar and rear 2.0 bar cold

Citera
martin F
Göteborg
Här sen Mar 2004

slitna R-däck

Här ser man hur viktigt det är att ha en däcktemperaturmätare. Den sparar in sig fort, kostar 1700 kr och ger direkt utslag om hjulinställning och slitage. Det är värdefullt vid alla ändringar ex ändring av dimension, märke, gummiblandning mm. Min erfarenhet är att det sällan är däckets fel oavsett märke utan yttre omständigheter som ger ett snabbslitet/sämre fäste.

Tryck och temp hänger ihop och det räcker inte alltid att bara gå efter trycket, då ser man slitaget först när det är försent.

Martin orionracing.se återförsäljare av Yokohamas R-däck

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Re: slitna R-däck

martin F skrev:
Här ser man hur viktigt det är att ha en däcktemperaturmätare. Den sparar in sig fort, kostar 1700 kr och ger direkt utslag om hjulinställning och slitage. Det är värdefullt vid alla ändringar ex ändring av dimension, märke, gummiblandning mm. Min erfarenhet är att det sällan är däckets fel oavsett märke utan yttre omständigheter som ger ett snabbslitet/sämre fäste.

Tryck och temp hänger ihop och det räcker inte alltid att bara gå efter trycket, då ser man slitaget först när det är försent.

Martin orionracing.se återförsäljare av Yokohamas R-däck

Tror du är helt rätt ute. Jag pratade med en kille (nämner inga namn) som kör STCC för ett tag sedan, han snackade om 1,5-1,6 bar men det var inte det primära man gick efter. Tydligen så skulle det skilja 15C på ytter och insidan av däcket för att det skulle greppa optimalt.

Tycker dom flesta här på rejsa pratar om däckstryck hela tiden, men det är väl i princip omöjlig att säga att just det däckstrycket är rätt? om man tex kör med ca 1-2 grader camber så ska man väl ha ett relatvit högt tryck för att däcket inte ska vika sig. I STCC kör dom i vissa fall med -7 grader camber, och då måste man väl ha ett lågt tryck?

Bara lite funderingar, jag kanske är ute och cyklar...

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: slitna R-däck

Zebb skrev:
I STCC kör dom i vissa fall med -7 grader camber, och då måste man väl ha ett lågt tryck?
Kom ihåg att de ofta saknar camber gain (McPerson)...

Visst är tempen bra att gå efter men trycket räcker långt när man kört in sig på ett däck (det tar ju en uppsättning att lära sig i alla fall eftersom det inte bara är slitaget utan även balansen, instyrning mm som ändras med däckstyp).

I alla de lägen som däckstempen inte blir högre än fesjummen (nästan trevligt att låta handen ligga kvar ett tag) så är det ju lite svårt att gissa om trycket skall upp eller ner, eller om det bara körs för långsamt.

Däck för banåka
Konstigt slitna R-däck
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (9808 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande