Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Superstage och supercup
1, 2   >>
3258 besök totalt
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Superstage och supercup

Jag skulle vilja få igång en tråd med intressanta inlägg angående Superstage och Supercup. Med supercup menar jag Superstage, 201m och bankörning. Jag frågar därför att jag tillsammans med känd racerförare och några sponsorer funderar på att köra igång något sådant nästa år redan. Tanken är det körs en cup för båda dessa teman. Samt att den är på Nordisk basis. Flera flygfält runt om i landet har uttalat en öppenhet för denna typ av körning. Det kunde vara kul att höra alla era olika synpunkter och tips om detta. Det kan tänkas att en av sveriges mer kända motortidningar ansluter sig. Och det är inte Tidningen Bilsport. Vi kanske t o m skall kalla det något annat än Superstage eller supercup.
ordet är fritt.

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

thumbs up Jag antar att ni riktar detta mot gatbilar i första hand dvs ingen vagnbok och bur krav eller har jag fel?
Har ni tänkt att ha att det ska vara två olika grenar eller en kombinations tävling?

Mina åsikter (vad dom nu är värda är ju en annan sak)
Vill se enskilda grenar (superstage) ingen kombination.
Sedan tycker jag att ett reglemente med tidstillägg/avdrag för olika bilar och utrustning gör det intressantare.

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Precis, gatbilar hade vi tänkt.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re: Superstage och supercup

Kul initiativ!

gladiatorn skrev:
Det kan tänkas att en av sveriges mer kända motortidningar ansluter sig. Och det är inte Tidningen Bilsport. Vi kanske t o m skall kalla det något annat än Superstage eller supercup.
ordet är fritt.

Det enda jag reagerar på är varför Superstage ska agera någon sorts referensmall för konbana om inte ens bilsport kommer vara inblandade?
Man hade ju kunnat designa en egen bana och marknadsföra den som en del av tävlingen eller tex använda A-sprinten som verkar lite roligare.
Initativet är kul - hur kommer reglementet se ut - får man ändra bilens inställningar mellan de olika utmaningarna eller ska alla sakerna köras på tex samma däck?

Hur korar man vinnaren? Minsta sammanlagda tid?
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004

Trådstartare
En tanke med 3-moments tävlingen (usch nu byter jag namn igen) är att man kör på samma däck på alla momenten och samma förare men skruva är fritt.

Kanske skall försöka få med 3M och döpa tävlingen/cupen till 3M competition
-3M Competition...bra fäste *ASG* fästet är ALLT eller bäst fäste vinner...3M
Spårade ur lite nu
Någon som känner någon på 3M?

Citera
C

Här sen Feb 2003

nu är jag inte främmande för det och utövar oxå det själv på det sättet men hur ska detta göras utan försäkringar? eller hur är det tänkt? som bekant så gäller inte trafikförsäkringen på inhägnat tävlingsområde pga en lag i sverige. mest bankörningen jag tänkte på. ska denna cuppen köras så att vinnaren är den som har minst tid så kommer det vara rätt stor risk för att det kommer bli olyckor.

jag vill inte vara den som slår en spik i en ev blivande kista för denna iden för det låter skitkul och jag vill vara med å köra oxå om möjligheten ges men det kan vara bra och ialalfall fudnerat på detta som arrangör. (har själv fått göra det ett par ggr för mycket)

3M iden e faktiskt inte så dum! gaffatape använde sig många innom denna hobbyn och branchen.. sponsring?

mvh C

abd

Här sen Feb 2003

Låter som en lysande ide, jag kommer och kör!

Gatbilar (bes, skattade, försäkrade)
Samma däck i alla grenar
Samma förare i alla grenar (ägaren?)

Platssiffra i varje gren är väl bra för att avgöra vinnare, mao lägsta totala placeringen (1,1,1 t.ex) vinner totalt?

Borås
Här sen Jul 2004

Trådstartare
C skrev:
nu är jag inte främmande för det och utövar oxå det själv på det sättet men hur ska detta göras utan försäkringar? eller hur är det tänkt? som bekant så gäller inte trafikförsäkringen på inhägnat tävlingsområde pga en lag i sverige. mest bankörningen jag tänkte på. ska denna cuppen köras så att vinnaren är den som har minst tid så kommer det vara rätt stor risk för att det kommer bli olyckor.

jag vill inte vara den som slår en spik i en ev blivande kista för denna iden för det låter skitkul och jag vill vara med å köra oxå om möjligheten ges men det kan vara bra och ialalfall fudnerat på detta som arrangör. (har själv fått göra det ett par ggr för mycket)

3M iden e faktiskt inte så dum! gaffatape använde sig många innom denna hobbyn och branchen.. sponsring?

mvh C

Jag har kollat med försäkringsbolag och flygfält klassas inte som racerbana.
Men väl värt att kolla detta med tiden och olycksrisk. kanske köra det som man gör ibland då man skall försöka pricka sin medeltid sånära som möjligt.Här får man ju mer eller mindre en difftid som matchar ngn form av poäng.

Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Låter som en kul idé thumbs up thumbs up men varför inte börja med 201m och konbana? Bankörning låter alltid bra, men är svårt att få till i kombination med 201m och konbana på ett flygfält . Bana=Flygfält???? Ett annat litet hinder kan vara byggtider!?
"Ta lång-lunch nu så bygger vi om konbanan till en räcerbana"

Idén är klockren och jag kommer och kör......

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Skulle oxå gärna köra detta. Dock kan man inte ha en klass med orginalbilar oxå Känner mig redan frånåkt på 201m

Här sen Feb 2003

differants tid låter kanon! då kan man välja hastighet själv

mvh C

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det låter buskul! Problemet är väll som vanligt försäkringar. Så fort en klocka är framme eller två bilar kör i kapp gäller motortävlingslagen....
>
Hoppas det går att lösa. thumbs up
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Ja det vore ju bra om försäkringsbiten är löst. Dock verkar det finnas intresse ändå i många fall. Ett ex är Falsterbo Trackday & Trophy på Sturup banan, detta event är ju en officiel tävling, trots det var det ett gäng som deltog i denna tävling. Ett annat ex är challenge, som är mycket välbesökt, o s v.

Men de är klart, det finns ju risker, som med så mycket annat. Klart skönast om försäkringsbiten är löst, dock.

Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

om ni kunde få in ritningar från de banor/flygfält som är intresserade (Åmsele, Uråsa, osv fyll på med fler) på hur de har lagt sina banor så skulle man kanske kunna sammanställa en slags standard för vad banorna ska innehålla. Längd, antal portar osv. Som ni kanske vet så har det försökts att göra en kopia av Bilsports superstagebana i Emmaboda på flygbasen i Åmsele utifrån skissen som finns här på rejsa men det visade ju sig att det bara var just en skiss ingen exakt ritning. Om man kunde får banorna att var någorlunda jämförbara så kanske det skulle öka intresset i landets olika delar.

Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004

Tycker det är en kul idé. Några synpunkter bara.

201m bör helst köras på normal asfalt för att spara drivlinor.

Konbanan bör vara mer utmanande är superstage.
SS är enformig. Extremt snabb, nästan som dragracing. Gynnar effekt onödigt mycket.

Bankörning vore roligt som komplement men det blir kanske svårt att få till.
om det är ett event 1 eller 2 gånger per säsong kanske det går.

om man däremot vill skapa en referensbana som många kan få chansen
att köra och återkomma till passar nog ett flygfält typ Lunda bättre.

Jag kan åta mig att rita en bana. Bifogar ett exempel på bana jag ritat.
Den är gjord för max 80 km/h (SBF reglemente).

[/img]

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Chrisss skrev:
Tycker det är en kul idé. Några synpunkter bara.

201m bör helst köras på normal asfalt för att spara drivlinor.

Konbanan bör vara mer utmanande är superstage.
SS är enformig. Extremt snabb, nästan som dragracing. Gynnar effekt onödigt mycket.

Bankörning vore roligt som komplement men det blir kanske svårt att få till.
om det är ett event 1 eller 2 gånger per säsong kanske det går.

om man däremot vill skapa en referensbana som många kan få chansen
att köra och återkomma till passar nog ett flygfält typ Lunda bättre.

Jag kan åta mig att rita en bana. Bifogar ett exempel på bana jag ritat.
Den är gjord för max 80 km/h (SBF reglemente).

[img.]https://rejsa.nu/im/_bantraffar/2225-new_2006-09-22-20060920_21.18_lazzatsprint.jpg[/img]

[/img]

Lazzat rs på barkarby känns det här som..Den banan var rätt kul faktiskt.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Tror att många kommer vara intresserade av denna tanke oavästt försäkring elle rinte. Kolla bara på challengen som sagt. Angående RS eller egenritad bana så kvittar det för mig. Vore ju kul om man kunde jämföra sin tid med de från tidningen bilsports. Men samtidigt kanske det går att göra något roligare.
Min bil passar tex inte direkt i tighta konbanor som Lazzar RS utan vill ha lite mer utrymme omkring sig.

En anna fråga som säkert ställts innna men bankörning menas det då på en riktig bvana typ mantorp kinnekulle osv eller blir det som en bana på flygfältet med taxi banor som challenge kör?

Men helt klart intressant koncept.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
C

Här sen Feb 2003

precis det med "riktiga" bakor så som mantorp, gelleråsen menade jag vad gäller försäkrings posten. är det "flygfält" mm så finns det ju försäkringsbolag som e villiga å gå med på det. bara inte tidtagningen sker

mvh C

Pekke
Dalarna
Här sen Jun 2005

Kul med lite variation på åkandet
Från mina hemtrakter (SMK Hedemora) kör en 5-kamp med klasserna cross/enduro/quad/sidovagn och isracing förare.
Väldigt uppskattad tävling
Med dessa moment:
1. Road-Racing ( På Go-Cart bana )
2. Drag-Racing ( På gräs 125m tur och retur)
3. Rundbana ( På grus )
4. Super Motard ( Rallycrossbana + Crossbana )( Körs 2 ggr av kl sidovagn
5. Enduro ( Körs ej av klass sidovagn)

Tokholm
Här sen Jan 2003

Pekke skrev:
...Enduro ( Körs ej av klass sidovagn)

Varför inte då?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003

201m skulle man väl kunna göra så att alla helt enkelt tar sig till ett lokalt Blackrace och får en tid resultatlistorna är ju trots allt officiella.......problemet är väl att säkra att alla kör med samma sorts däck i alla moment om man löste det på det här sättet !?
Det är ju oxå besiktning på evenemanget och breakout på 7.50 på 201m sen är oxå alltför extrema vagnar bannlysta man tillåter bara så kallade gatbilar som är besiktade skattade försäkrade.

mvh Mats

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Allmänt banåkaforum
Superstage och supercup
1, 2   >>
3258 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande