Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bättre väghållning i saab 900 | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (8141 totalt) |
Nu är det bra med pulver under huven så nu är det väghållningens tur... jag vet att man borde göra tvärtom men men
Behöver tips om hur jag ska förbättra väghållningen i min 900 Aero från 88. Nu sitter det sänkfjädrar & Bilsteindämpare monterat. Kom gärna med tips om hjulvinklar mm Är det vettigt att tex flytta batteriet till bakluckan? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Att flytta bak batteriet tycker jag låter som en mycket bra idé, vill minas att det sitter ganska långt fram på 900:an. Sen så hjälper ett fjäderbensstag till att styva upp chassit ganska ordentligt. Detta är två ganska enkla grejer som ger ganska mycket resultat.
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
yepp det sitter bakom framlyset..
Kanske skulle styva upp med ett stag bak också. Den lyfter på ena bakhjulet ibland.. är det för att karossen är för mjuk? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Är väl ganska vanligt att framhjulsdrivna bilar beter sig så. Det gör dom ju tom i ETC osv. Men inte sagt att det är rätt för det. Mer fjäder eller krängare fram skulle säkert kunna hjälpa till en hel del. Fast det kan ju då leda till andra "följdproblem". Beroende på vad för däck du ska åka på och hur mkt bana/gata så skulle man väl kunna börja med 2 grader camber och 1mm toe out fram. Sen får du justera cambern efter däckstemp. vet inte hur det är med vinklarna original på din bil, men en del caster skulle du ju oxå försöka få till. På div racebmw:s kör man runt 7 grader, men det blir lite annorlunda på din skulle jag gissa/tro. Men 3 grader är inte för mkt, spontant, iaf. Bak tror jag på att det ska rulla lätt så där säger jag 0 mm toe. Ev 1 mm toe out om bilen inte vill styra in som man önskar. Bak vet jag att det finns dom som åker allt mellan 0-"massor" med grader camber. Starta på ngt mindre än fram och se hur slitaget/tempen fördelar sig. Justerbara krängare är nog det jag skulle handla för att minska krängningarna i kurvorna samt kunna justera ballansen på bilen. Hårdare bussningar är inte heller dumt. Blir man än mer seriös skulle jag nog beräkna fram en vettig grundfrekvens för fjädringen som kan funka på både bana och gata och därefter låta fixa fjädrar efter det. Men då börjar det bli ganska avancerat kanske. Men det kan bli bra. Hoppas det är till ngn hjälp iaf. |
||
Hmm, har du batterier kvar fram så kan du ju inte ha trimmat speciellt mycket...
Blir ju svårt med vettig downpipe då menar jag... Jag har för mig att det är typ 1 grad caster orginal, inte ovanligt med positiv camber heller. Enligt mina mycket preliminära beräkningar så blir det negativ skrubradie om man har lite bredare däck. Jag tänker inte ens ta upp Ackerman. Jag skall följa den här tråden, börjar bli dags att få lite stil på chassiet på min 900. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
1 grad caster är inte mkt att hurra för. Undra varför dom gjort så? Ngn som kan komma på ngn FÖRDEL av detta?
Även de nyare 900/9-3 har lite caster och det är lite pill och jobb att få till, iaf, acceptabel lutning. |
||
Jag tittade lite på 99ans vinklar fram, dessa borde vara i prinsip samma som 900an.
Std Camber 0+-1grd Caster 1+-0,5grd Spindeltappslutningen 11,5grd, denna vinkel är fast. Hmm hette det spindeltappsluting så jag inte blir hängd för att kalla den heta potatisen för fel namn Casten borde vara ca 5-6grd för att inte få hjulen att luta åt felhål när man svänger. Som bilkräken nu är skapt så får man, se diagramet. Ljusblå är std och lila är med 5,5grd caster. 5,5grd caster går ej att ställa utan man måste flytta övre och undre kulbultarna. Övre ca 15mm bakåt och undre ca 15mm framåt. X-axel=styrvinkel på hjulen Y-axel=hjullutningen/camber förändring EDIT: Förklaring på x och y axel inlagd. EDIT igen: OBS man svänger ca max bara 10grd på hjulen, så det är mellan 0 till 10 som är intresankt _________________ Johan Sjölinder |
||
>>MaZ
hmm nä min downpipe är inte mycket att hurr för.. kan inte ladda 1,4 bar specielt länge.. då smälter jag turbon. Det är ett 3" rör fram till gjutjärnskröken. Ska sätta dit en 3" böj snart. Har dragit kabel o grejer så batteriet åker i bakluckan inom kort. Men det är en hel del gjort åt motorn.. topp, insug, ic och spridare är bytta >>AL Men ska man verkligen ha toeout? blir inte bilen konstig att köra då? trodde det skulle vara toein... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Exakt vad jag trodde! Inte bra alls. Vad har du för variabel på X-axeln? Styrutslag i ngn form? Gör du dina grafer i Excel? Eller har du ngt trevligt program du vill dela med dig av? Kanske kan du skicka Excelfilerna med ngn förklaring på vad man ska föra in sina egna värden? |
||
På en framhjulsdriven bil har du rotationskrafter som strävar att dra hjulen till nollläge när du gasar, därav toe out. (Hoppas jag minns rätt nu, annars blir Göran ledsen. )Det hjälper även till att få bilen att vilja styra in i kurvorna initiellt. |
||
Det är körning på räserbana vi snackar om nu Inte körning på motorvägen med en kopp kaffe i handen Toe-in är tryggt och bra på landsvägen, på banan väljer vi bort lite lugn-å-ro-beteende för att det ska svänga bättre _________________ Pär Hylander |
||
Hehe då e jag me! Låter som jag ska ha nått mitt i mellan... får ta och testa helt enkelt _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Du ska ha toe out! Hör du inte vad vi säger!
Så ut och bygg nya länkarmar nu oxå, så du kan få lite acceptabel caster... |
||
om jag nu mins rätt vad el guro Göran sa om toe in/ut på grävlingar så strävar hjulen åt olika håll vid bromsing och ax, där av väljer man lite toe in på en framkrafsare.
AL: Japp, diagramen är fixade i excel. Min fil är specialanpassad äfter min buske. om man nu sätter igånga att flytta kulbultana så får man passa sig så inte däcken tar i fjädrana när man svänger. Jag har flyttat kulbultarna min flitahålk, med vissa negativa földer > som en åt helvete för stor skrubbradie som följd av spacers för att klara frigången. Skall fixas i vinter, hmm om nu bilkräket kommer ut i sommar. _________________ Johan Sjölinder |
||
Försöker oxå minnas och tänka efter så det blir rätt... För att de, hjulen, sträva åt olika håll vid broms/gas är vi överens om. På en bakhjulsdriven bil har man ju bara broms att ta hänsyn till. Då brukar man ju ha toe in för att denna kraft strävar efter att få hjulet "bakåt" (mindre toe in). Fast även här kan man, som sagt, köra med toe out för mer instyrningsvilja. Får fundera lite till...men vill ha det till toe out på framhjulsdrivet. Iaf vet jag om ett SLC-team som vunnit med toe out på en SAAB... |
||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pär Hylander |
||
Mkt viktig grund att börja med! Graferna visar att allt blir tokfel annars. |
||
Allmänt banåkaforum Bättre väghållning i saab 900 | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (8141 totalt) |