Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Toeinställning (splittad tråd)
1, 2   >>
13 besök senaste veckan (5199 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Daniel Arenholm skrev:
OK....hjälp...vad är "toe in"
ACE (Anders Carlsson) i Borås har precis gjort min fyrhjulsinställning....så nu ska det väl vara OK...

Kolla under "Info & Arkivet"!

Direktlänk:
https://rejsa.nu/?info/info_hjulvinklar.asp

Men det står faktiskt inget om toe där, i den för övrigt utmärkta bekrivningen!

Men enkelt uttryckt så har man toe-in om höger hjul pekar en gnutta åt vänster och vänster hjul en gnutta åt höger.

På standardbilar har man ofta lite toe-in fram, typ 0,1 eller 0,2° för att få trygga köregenskaper som jag fattat det (det finns andra anledningar oxo). På rejsigare bilar väljer man ibland toe-out fram för att få bättre instyrningsegenskaper men får då istället orolig gång rakt fram, speciellt om det är spårig vägbana.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
Men det står faktiskt inget om toe där, i den för övrigt utmärkta bekrivningen!

Uuuups!

Här sen Maj 2003

nä...det stog inget där...jag läste sidan först....
Alternativet är väl att skifta däcken och byta sida var 500 mil..?

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Daniel Arenholm skrev:
nä...det stog inget där...jag läste sidan först....
Alternativet är väl att skifta däcken och byta sida var 500 mil..?

Ähh, en hjulinställning betalar sig fort Det känns bättre för sinnet oxo att köra med något som man vet är bra inställt

Täby
Här sen Feb 2003

Så här ställde vi in toe-in på 'racevolvon' m.h.a. ett billigt(?) laserpass:
Ställ ratten i mittläge och ställ sedan in hjulen parallellt genom att sätta passet mot framfälgarna och mäta avståndet ifrån resp. bakfälg till laserstrålen m.h.a. en vanlig tumstock. Justera tills det är samma, utan att ratten vrids.
Rikta sedan strålen mot en vägg, typ 5-10 m framför bilen och sätt kryss där strålen träffar - mät avståndet mellan kryssen.
Ta en planka, eller som i vårt fall, en stor skiva och sätt så nära framför bilen du kan, parallellt med bilen. Rikta laserstrålen mot den och sätt kryss - mät avståndet mellan.
Jämför sedan avstånden och justera tills det är lagom.

Med a=avståndet på väggen och b=avståndet på plankan/skivan, samt c=avståndet plankan-väggen, blir vinkeln (approximativt) v = (a-b)/2c radianer = ((a-b)/2c)*180/pi grader. Positiv vinkel ger toe-out och negativ toe-in.

Lite fattigmansapproach som säkert duger bra i många fall. Jag har för mig att de billigaste laserpassen enbart kostar några hundringar, men jag vet inte riktigt vilken precision det är i dem. Clas ohlsons "Laserliner LL40" kostar 398:- och har en nogrannhet på 0.5 mm/m, eller 0.03 grader. Det är bra om passet passar bra mot fälgen och absolut inte är för långt, men inte heller allt för kort.

#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag mäter med måttband mellan fälgkanterna (på insidan) under bilen. Diffen mellan framkant och bakkant på fälgen är det intressanta. Mäter så högt upp det går utan att måttbandet tar i underredet. Skulle tro att onoggranheten är mindre än +-0,5mm vilket med mitt mätfall blir ca +-0,08°.

Metoden förutsätter att man kommer under bilen när den står på sina hjul (smörjgrop i mitt fall). Vidare så mäter denna metoden bara total toe.

EDIT: oj vad det här tråden drev iväg ...det började med S-03:or och nu handlar om vattenpass och måttband nu :woot:

Täby
Här sen Feb 2003

På karten sätter jag en knappnål i varje däck och mätter avståndet när de pekar rakt bakåt, för att sedan snurra hjulen ett halvt varv och mätta avståndet när nålarna pekar framåt. Dock lite svårt att komma åt på en sänkt bil, då man helst bör mäta så nära hjulets "mitt"(i vertikalled) som möjligt.

#24, #64, #88
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Hej,

En "bonnmetod" som vi annammat i alla år är att vi har gjort en "Toe-In båge" som vi mäter med.

Det är ett liggande fyrkantsrör som är något längre än bilen är bred, med ett uppåtstående rör i varje ände, höga som halva hjulhöjden... denna lägger man under bilen, bakom framhjulet, sätter ena uppåtröret (som har en liten avsats in mot fälgen) mot ena fälgen och mäter med lämpligt mätdon (Tumstock, skjutmått eller "annat") på andra sidan.

Sedan gör man om proceduren framför hjulet och jämför skilnaden mellan måtten.

Större mått i fram än i bak ger Toe-in, annars Toe-out.

[_________]

Så kan den se ut, svårt att rita i detta program...

Med detta mäter man bara total Toe, inte individuellt per sida.

thumbs up

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Jag gjorde nåt liknande, jag la en aluminiumstång parallelt med hjulsidan på båda sidor och mätte skillnaden 1meter och 2 meter framför bilen. Det verkade funka bra, en fördel är om man har tyskstuk på fälgkanterna

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Lotus Samuel skrev:
Jag gjorde nåt liknande, jag la en aluminiumstång parallelt med hjulsidan på båda sidor och mätte skillnaden 1meter och 2 meter framför bilen. Det verkade funka bra, en fördel är om man har tyskstuk på fälgkanterna

Man får reda på toein/toeout då, men hur vet man att hjulen står rakt?

Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
Lotus Samuel skrev:

om måttet är lika på en meter och två meter så är alustängerna parallella = raka hjul och 0 i Toe, altså rakt i färdriktningen...

Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003

Ja ska snart iväg å justera min bil.
Kan nån förklara uppgifterna jag har.
Måste fått nån såndär "Brainfrez" Stopp i huvut för ja fattar inte vad dom menar.

Front suspension / wheel alignment
Toe-in (+) / Toe-out (-) mm[˚] [0˚±10']
Camber -0˚40'±20'
Caster kan ja inte justera men den ska vara 3˚25'±30'

Rear suspension/ wheel alignment
Toe-in (+) / Toe-out (-) mm[˚] [0˚17'±20']
Camber -1˚±30'

Tex. första uppgiften toe fram 0˚±10' noll grader +/- 10 vadå ?
Vad menar dom med siffran efter gradantalet ?

toe bak sen 0˚17'±20' noll grader 17 ? +/- 20?
Är det del av grad eller vad ?

Ni får ju idiotförklara mig om ni vill.
Hängde inte med på matten i skolan..

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Den lilla fjärilsskietn som står tex -1˚±30' är minuter, allså 1 grad indelad i 60 bitar. Det ger 30' då av förståliga skäl en halv grad(0,5 grader)
Frågor?????

Bättre att hålla käft så får alla tro att man är pantad än att öppna truten och bevisa det

Skämt och sidor, finns INGA dumma frågor bara dumma SVAR.

Leksand
Här sen Jan 2003

Det klarnade faktiskt här nu..
Hade för mig ja hört nått om minuter i samband med grader.

Nu ska ja gå å sova på detta..

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Robert Reinsson skrev:
ThomasT skrev:

om måttet är lika på en meter och två meter så är alustängerna parallella = raka hjul och 0 i Toe, altså rakt i färdriktningen...

Man vet att stängerna är parallella, MEN man vet ju inte om de är parallella mot bilen. Med bilen menar jag bakhjulens riktining.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Robert Reinsson skrev:
ThomasT skrev:
Lotus Samuel skrev:

om Lotus Samuel använder EN aluminiumstång är det OK. Om han använder TVÅ, är det en metod jag avråder ifrån.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Robert Reinsson skrev:
ThomasT skrev:
Lotus Samuel skrev:

om Lotus Samuel använder EN aluminiumstång är det OK. Om han använder TVÅ, är det en metod jag avråder ifrån.

Jag använder bara en alustång, men vad blir skillnaden om man använder 2? Sen utgick jag ifrån en perfekt inställning från början så jag ändrar ju precis lika mycket på båda sidor. Jag ställer inte in toe utan justerar bara efter att ha ändrat cambervinkeln.
Spelar ju egentligen ingen roll hur man göra sålänge det blir bra.

Leksand
Här sen Jan 2003

Nu har jag några frågetecken igen.
Dessa uppgifter jag har, Det är för varje hjul väll ?

Inte total toe..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Thullen skrev:

Inte total toe..

Det är ju egentligen bara total toe (dvs summan) som är viktig. Om det är ojämt mellan vä-hö så betyder det ju bara att ratten inte kommer stå rakt när du kör rakt....

Horda
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Thullen skrev:

Inte total toe..

Det är ju egentligen bara total toe (dvs summan) som är viktig. Om det är ojämt mellan vä-hö så betyder det ju bara att ratten inte kommer stå rakt när du kör rakt....

Precis vad jag tänkte också men vågade inte skriva det med risk för att bli idiotförklarad Möjligtvis om det skulle skilja nåt litet vid fullt rattutslag om styrstagen är olika långa men det måste va minimalt. Och hur ofta har man fullt rattutslag?

Leksand
Här sen Jan 2003

Nu har ja vart iväg å kollat mina hjulvinklar..
Toe fick vi till men tyvärr inte cambern.
Fram justerade vi så långt det gick.
Hamnade på ca 1 grader förmycket / hjul.
Bak hade ja inte någon justermån så den står kvar på över 3 grader/hjul

Toeinställning (splittad tråd)
1, 2   >>
13 besök senaste veckan (5199 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande