Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (12299 totalt) |
Kardan - materialval?
Eftersom min nuvarande kardan inte verkar vara något vidare (den har obalans, puckot som kortade den lyckades sätta korsinfästningarna 90° förskjutna mot varandra samt att något knutkors verkar slut för det vibrerar i hela bilen vid motorbroms precis som när ett hjul är löst) tänkte jag investera i en ny kardan under vintern. Kardanen köps i staterna och som mycket annat där är priserna något annorlunda... ![]() En stålkardan kostar ungefär lika mycket som att balansera min nuvarande. En alukardan kostar ungefär som att balansera två kardanaxlar här hemma och en kolfiber kostar ungefär som 5 balanseringar. Kolfiber är väl inte särskilt aktuellt - som jag förstår det, kräver kolfiberkardaner lite ompyssling och har en ganska begränsad livslängd? Kardaner är osexigt och skall inte behöva servas varför kolfiber alltså går fetbort! ![]() Stål har jag idag och det fungerar alldeles utmärkt och då är frågan; vad gör en alukardan bättre än dess ståldito? Kan inte se något annat än roterande massa som sparas och med tanke på diametern borde den massan, ur masströghetssynpunkt, vara ganska försumbar? Det borde ge betydligt större effekt att tex byta till en koppling med liten diameter eller ett alusvänghjul tex? den totala vikten kan ju inte skilja mer än typ 2 kg och de kilona är ju inte särskilt dåligt placerade (och väldigt försumbara när man pratar amerikanska bilar ![]() Något annat jag missat som gör att jag borde överväga aluvalet ändå? Kan ju iof lacka stålkardanen med alufärg så ser den lika cool ut... ![]() Tips är välkomna! |
||||||
jag har tänkt i samma banor som du.. med alu blir man ju i princip tvungen att gå upp i dia., o då ökar tröghetsmomentet så att det summa summarum blir samma tröghetsmoment... O en känsligare kardan dessutom....
Guldfärg !! Edit: Amrikanarna gillar att tjöpa alukardaner...fast deras kunskapnivå generellt ifrågasätter jag då Utan att ha tänkt alltför mycket då så borde en alukardan (med större dia) har ett högre kritiskt varvtal. Hur långt ifrån det kritiska varvtalet man ligger på en vanlig bil har jag dock inte den blekaste om _________________ Mats Andersen |
||||||
Jo, jänkarna är glada för alukardaner. Håller med om kunskapsnivån - ett visst amerikanskt forum som jag läser lite på ibland har precis lärt sig vad ofjädrad vikt är och nu handlar varenda diskussion om ofjädrad vikt...
![]() ![]() ![]() ![]() De alukardanerna som jag sett är 3,5" medans min nuvarande stål är 3" så diameterökningen är inte särskilt stor, men öht är ju diametern försvinnande liten och det känns som sagt som om ett alusvänghjul hade gjort mer för masströghetsmomentet. MaZ: eftersom du verkar se stålvalet som en självklarhet, får du gärna motivera varför alukardanen går bort. ![]() |
||||||
om du är säker på att du får tag i en kardan som inte är kortad/svetsad i....så kan du köpa en Alu.
Alu kardanen är mycket lättare....och jag upplever dom som starkare. Men vet egentligen inte. Jag skulle nog gå på en stål.....av god kvalitet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag ser ingen nytta med att ha den i aluminium, inte en enda positiv grej faktiskt. sen tycker jag du skall söka här i forumet på "wöhler" ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() Det blir nog stålkardan. ![]() ![]() Törs man köpa en alukylare för pengarna som blir över, eller är det också dödligt? ![]() |
||||||
Sök forumet... Det har redan avhandlats ![]() |
||||||
Det där med kardan är jag ingen höjadare på, men jag kan ju bara se till vad jag sett folk göra förut.
Finns en välkänd kille här i Göteborg som kallar sig "Limmet"... hört talas om honom? Trodde väl det. Han är fortåkarkung på korta sträckor som 402 meter ibland ännu kortare som 201 meter. Hans E30 är bestyckad med en s.k. herrejössesmotor och en liknande turbo. Denna ilskna kombination utvecklar tydligen strax över 800 äckliga hästkrafter och dryga 1000Nm. Vad denne herre gjorde för att hitta en bra och pålitlig lösning för att få bak kraften till sin bakväxel var att hitta ett stadigt alurör i rätt legering. Efter att ha modifierat längd och toleranser för medbringarna, limmade han helt sonika fast dessa i ändarna. Inget lager på mitten eller något sånt bjäfs. En liten ring kanske sitter där. Detta går faktiskt att läsa om i Turbonytt (Bilsport) för några nummer sedan. Men om man vill veta mer är det väl lika bra att tala med Daniel själv. Han har ju en hemsida som har med hans smeknamn att göra och slutar på se. och om man skall kräma på ordentligt så är nog en alukardan att föredra. Men det är ju lite pyssel, men skall man ändå pyssla kan man lika gärna göra det lätt för sig! ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
Det var som f-n... Limma - att man inte tänkte på det! Vi har folk på jobbet som sysslar med sådant... Nåja, vi får väl se vad det blir, fortsätt gärna att posta åsikter. Inte för att man blev klokare av att skapa denna tråden, men det är intressant att läsa om personers erfarenheter... ![]() |
||||||
Hmm, nu hänger jag inte med, har jag skrivit att något gör mig förvirrad? Men lim ja, limförband kan i många fall vara både starkare och säkrare än den bästa svets. och det eftersom du applicerar lim utmed hela fästytan och inte bara i någon skarv eller liknande. ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
Limma eller svetsa spelar väl mindre roll om man har tid på sig. Svetsar du BÖR kardanen ligga minst 2 månader och gona till sig, kanske mindre problem i detta fall... Har pressat ihop alu-rör med knutkors och liknande innan svetsning och ibland funderar man på om inte svetsen är onödig! Har man rätt presspassning så skär delarna mot varandra och sitter mycket bra. Skulle en limmad kardan släppa så kommer den troligen att skära innan delarna hunnit snurra ett halvt varv och sedan är det värre än svetsat ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
Ja det finns det. Jag hade en italiensk bli förrut, innan jag kom till insikt och köpte en amerikansk, och på den satt det faktiskt en kopparkylare. Det var väl inte direkt någon hit, men du efterfrågade ju alternativ ![]() _________________ Martin Öling |
||||||
för att snabbt göra slut på kylarsnacket i denna tråden så:
Den klassiska kylaren är tillverkad i mässing o har lödda gavlar Moderna kylare är tillvekade i alu o har plastgavlar. DEt moderna kylet kyler bättre, varför ett mosvarande mässing behöver lite större area för att ge samma kylning. Mässingskylet är relativt lätt att reparera, medans alukylet inte är det. Alukyl hade i början åtminstone, en tendens att börja läcka i gavelskarvarna.. Att det moderna kylet kyler bättre beror huvudsakligen inte på att det är i alu o det gamla är i koppar, utan att det gamla är gjort i en legering(mässing) . Legeringar har mycket lägre värmekonduktivitet än rena metaller. _________________ Mats Andersen |
||||||
Öh? ![]() Anledningen till min förvåning är ju såklart att jag blev lite nervös över min "custom" kardan till Rekorden. Den har iofs suttit monterad på bilen i över 2 månader efter svetsning utan att ha snurrat nånting, så det kanske inte var så farligt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Bilfabrikanterna? Det är väl endast högst hemliga prylar som dom tillverkar själva these days. Hälften av världens mest vanliga fordon får sina pedalställ från en firma i Dalstorp. De flesta plastkåpor eller andra plastfnuttar som finns på en bil tillverkas högst troligt i Smålandstrakten. Kardanaxlarna till väldigt många bilmärken tillverkas troligen av en och samma firma i något lönsamt land som har nischat sig på just det. De kan ha tusentals kardanaxlar buffrade som ni säger måste "ligga till sig" eller körs i långsamt svalnande värmeugn. Bara att titta på SKF, de har tonvis med lager liggandes på hyllan som inte skall levereras förrän om ett par veckor, och det har säkert sina orsaker i tillverkningsprocessen. Antar att axeln skall ligga obelastad ett tag för att spänningar skall släppa i godset. Säkert likadant med drivaxlar som har härdats och anlöpts i olika steg för att uppnå den där torsionseffekten. Eller är jag helt ute och vinglar dyngrak på cykel? ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
Kan inte heller komma på något positivt med att göra kardanaxeln av aluminium, samma sak gäller förövrigt svänghjulet. Vid massproduktion kan dock aluminium vara billigare än att använda högvärdigt stål, kompositer eller titan. Det finns bra stål som har en lika hög eller högre specifik styrka som en bra aluminiumlegering. När det gäller specifika styvheten så går det i princip jämt ut oavsett vilken metall man än väljer (undantagen är metaller som beryllium och litium, inte material som man använder i en kardanaxel direkt). Stål har dessutom jämfört med aluminium väldigt fördelaktiga egenskaper när det gäller utmattning. Har man råd med det bästa, ja då skulle jag satsa på "maraging steel", kolfiber eller titan. För de flesta applikationer så bör dock ett enklare legerat stål fungera bra. Kardanaxlar till massproducerade fordon tillverkas av företag som Bailey Morris och Visteon. http://www.baileymorris.co.uk/ http://www.visteon.com/products/chas |
||||||
Det var när vi pratar alukardan den ska ligga 2 månader efter svetsning. Inte för att spänningar ska släppa utan för att alut är tokmjukt direkt efter svetsning och hårdnar efter några veckor. De som inte tror eller vill se hur mjukt är välkomna och få en enkel demo... Men räkna med att ni kommer bli illamående om ni har aludelar som bärande delar. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (12299 totalt) |