Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nån här som provkört Mazda3 MPS??
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (9326 totalt)
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

Någon som provkört denna lilla bil med 260 hk?? Den skall enligt testerna man läst vara helt ok.

Synpunkter? Skulle den funka som banbil? Som tillbehör ska det finnas en sänkningssats från Eibach. Är det nåt att ha?

Team Swedish Racing Mates
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Första tanken var för mig; synd att de skrotat fyrhjulsdriften från Mazda 6 MPS. Får hoppas att diffbromsen gör sitt till och ordnar till eventuell "torque steer".

Har inte kört, så har dessvärre ingen verklig uppfattning.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Kalle Hansen
Malmö
Här sen Okt 2004

Den finns inte "ute" än så vitt jag vet... men verkar vara en skoj liten krabat till rätt pris! Snyggare än Focus också thumbs up

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Var inne på orrby i Örebro idag och de hade fått in en. Den kom visst i tisdags. Hann inte provköra dock.

Men jag satt jäkligt skönt i den. Jag är ändå lång.

Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

En polare ringde igår och var helt lyrisk efter att ha provkört en här i Göteborg, men det kanske beror på vad man åker för nåt till provkörningen också... En annan polare jobbar som mekaniker på Eklunds bil tyckte att han skulle prova den när dom var och hämtade en nyinköpt bil till en släkting. Den gick tydligen väldigt fint, har vad jag kan minnas inte sett nån test av den i nån av alla blaskorna man läser typ evo?

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
I nummer 21 av tidningen auto motor & sport testar de Mazdan.

Några citat:

Citat:
Högfartsstabiliteten är slående. Så har också Mazda jobbat både med aerodynamik och vridstyvhet.

Citat:
Mazdan drar effektivt dit ratten pekar.

Citat:
Det hydrauliska servot ger en naturlig och exakt känsla utan konstigheter. Bra är också den exakta, sexväxlade manuella växellådan.

Sen så testar Teknikens Värld bilen och säger så här:

http://www.teknikensvarld.se/test_prov/mazda_1/3/index.xml

Det verkar som en helt ok bil...[/quote]

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Jag antar att det det var denna länken som det egentligen skulle vara.
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/mazda/3_mps/index.xml

Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Strängnäs bilforum har en hemma vet jag, en i Mazdaklubben som jobbar där som mek har provkört och säger att dne ska va kanon. Den ska ha moment begränsning på motorn i ettan och tvåan så fäste ska kunna levereras. Kanon bil sa han...

Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Lyfter en gammal tråd här. Jag tog en sväng förbi strängnäs och fick en nyckel i handen. Kul tänkte jag, men jag ska ju inte köpa någon ny bil. Tog en tur, tänkte "En sådan här skulle man köpa när den sjunkit i pris". En månad senare så var den beställd. Leverens i april så jag hoppas hinna med hundra mil och ett oljebyte innan Ringenresan i vår. Eibachfjädrar och R-däck är givetvis beställda de med.

Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

thumbs up

Svårt att låta bli ibland...
Trevlig motorkaraktär på dom rackarna, inte alls så mycket "turbo" som man kan tro.

gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Håller med. Bra botten men jag saknade den där spetsen som tex gamla 323 GT-R hade. Ska prova med lite öppnare andningsvägar men risken är att det är turbo som säger ifrån.

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

jag läste ett engelskt test av hothatchbilar ( bla Mazdan, nya Honda CTR å några mer ) dock tyckte dom att CTRen fortfarande var obestridd kung på täppan och jag mins inte så mycket om vad dom skrev om Mazdan men jag minns att de var lite missnöjda trots att den hade gott om pulver ( den var motorstarkast av alla bilarna )...

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag provkörde en MPS3 idag thumbs up och skrev om mina upplevelser på min hemsida

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hur skulle den klara sig i konbana?

Ronneby
Här sen Sep 2003

Re:

Kristoffer R skrev:

Jag provkörde en MPS3 idag thumbs up och skrev om mina upplevelser på min hemsida

Du verkar ha upplevt den som ganska tyst. Det är lite konstigt när man läst tester i tidningar och en del klagar över hur hemskt bullrig den är medan andra berömmer den för hur tyst den är. Kan det vara så att du körde på beläggning som passar den bra?

gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Jag snabbläste Tidningen CARs test mot civicen, minns inte exakt vad de skrev men i någon stil med att Mazda skulle lugna ner sig för att motorn var för hetsig och det drog i ratten. Jag har lite svårt att förstå tänkandet i fråga då det ändå är en GTI bil vi pratar om. Klart att en Honda sliter mindre i ratten när vridmomenten spelar i knatteligan.

Jag hittade även en test i tyska Powercar och upptäckte att mazda av någonkorkad anledning skickar med sina vanliga Bridgestone standarddäck på bilen som även är smalare än övriga bilar i klassen. Dessa däck är både hårda, hala och bullriga. Övriga åker Sport contact 2, SP Sport maxx mm som faktiskt är däck som man skulle kunna tänka sig behålla.

Det ska bli roligt att se vad denna bil kan prestera i SS med R-däck monterade.

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Magnus undrade hur den betedde sig i konbana:

"och inte ens råa provokationer bet riktigt som väntat."
Jag fick inte bilen att dansa helt enkelt... det kliade otroligt i fingrarna att prova dubbelt filbyte på E6 där det går fortare för den är så sjukt stadig, men jag lyckades tyvärr låta bli....

Josen:
Ljudnivån. Jo, den var låg och jag blev förvånad, jag körde E6 N från Tingstad förbi Hisings Kärra och tillbaka. Den vägen är iofs bättre än t.ex. Boråsvägen. När jag funderade på att köpa Mazda 3 var en av de sämre egenskaperna bullernivån - så det var en positiv överraskning.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Mätte du bränsleförbrukningen under körning eller var det för kort för att få någon bra känsla?

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Förbrukning:

Nej, ingen siffra, men mätaren flyttade sig märkbart på den halvtimme jag körde; gissar det är mycket bränsle-kylt när den laddar på. MPS6 är ju törstig har jag förstått.

Sen var det ju rätt mycket blyfot både på gas och broms och låg fart i kurvorna under denna körning (bra väghållning sparar soppa om man kan använda den... )

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag har kört igen med MPS3, en annan bil, med lite mer tid, bättre väder och vägar jag kan. Den är väldigt snabb, nästan lite svårkontrollerad, men det går garanterat att lära sig att köra den snyggt med träning. Alfa 33:an Alfons var svårare att köra... Ljudnivån är fortfarande förvånande låg.

Handlingmässigt är bilen snäll och neutral till något överstyrd. Både farsan ("D5") och jag fick den att släppa ut aktern i långa kurvor men det gick rätt lugnt till. Jag tyckte det var bra, farsan tyckte det var lite mycket. Den borde gå bra på bana känns det som.

Hela turboanpassningen är väldigt olik t.ex. Volvo som jag är van vid vilket är bra eller dåligt. Den laddar tunt på låga varv, dvs inte den "stor rak platt vridmomentkurva" som är vanligt utan ökar momentet med varvet. Den har troligen en stor turboladdare, men det gör också att den inte sliter till i ratten när man trampar på. Den kommer dock snabbt om man håller varvet uppe. Denna kändes liiite segare än den röde jag provade senast.

Laddtrycksregleringen är inte perfekt, ungefär som en S40 T4, man känner momentet stega lite upp/ned. Det är iofs inte nåt att hänga upp sig på direkt.

Växellådan var kärv oxo här 4-5-6 men Vicky på Mazda som kört MPS6 senaste året sade att det var jobbigt första dagarna men man vänjer sig. MPS6 är dock lite mjukare i chassit över bulor å sånt menade hon men det kan vara vikt/hjulbas.

Åkkomforten har inte en susning mot min std Golf V 1,6 men den är bättre än en sänkt Miata. Den är mycket snabbare än den känns. "Komforthastighet" med MPS där min Golf går med lite drift i 50-60 på sommarsulor kändes 80-90 lagom med MPS... på friktionsdäck...

Bilen kändes förvånande vuxen vid återbesöket. Den väckte nästan noll uppmärksamhet, en kille i 20-årsåldern kollade in den bara.

Nu är jag än mer spänd på att se första rejsa-rapporterna med R-däck, banåka osv. Den borde vara grym på Ringen oxo med allt moment . F-n jag vill faktiskt ha en....

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Kristoffer R skrev:
. F-n jag vill faktiskt ha en....

thumbs up Testa Focus ST också, innan du bestämmer dig.

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (9326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande