Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 11440 besök totalt |
Sidosnack om Ringen - istället för på webkamera-tråden
Historik: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Helt rätt! En rejsa-hyr-bil som står och väntar i Hahn. En 320d med sportchassi blir jättebra. Gärna med bra rabatter och bokingsbar här på rejsa, på sidan för reseplanering. :-) Apropå "det var bättre förr": När man åkte mycket med klippkort vid T13 uppstod ofta en slags informell "frikvot" hos biljettgubbarna. De kunde släppa förbi en utan att höjda syntet-uniforms-armar eller hugg med konduktörstången. Det blev efterhand en sport i sig. Som bäst kom jag upp kring 50/50 nån gång. Kriterierna för att uppnå gubbarnas gillande var oklara men man fick inte fråga om lov, då var det kört. En avvaktande krypkörning fram mot starten (inte för mesigt!), lite kopplings-rull och en frågande blick genom visiret - och hade man tur fick man en knappt märkbar nick till svar. Bara att åka! Ibland kunde man köra en tre-fyra varv på raken utan att behöva stanna och sätta i fötterna. Den obrutna långa rakan är ju inget att sörja egentligen, men jag saknar avslutningen. Att hålla stumt i den blinda toppfartsvänstern in under Antoniusbrücke och ner i svackan! Alltid en upplevelse. _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||||
Re: Sidosnack om Ringen - istället för på webkamera-tråden
[quote="BjörnH"]Historik: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
DEN vill jag försöka komma åt nästa år!! ![]() men jag vägrar Scuderian......nån som har bättre förslag?? VLN - träningarna kanske? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Quote Björn H:
Jag är den förste att erkänna att jag sitter med tidtagarur på kardborreband i pass.stolen, så visst är det ingen exakt vetenskap, men jag försöker att trycka på/av på ungefär samma ställe. Klart att man inte kan jämföra hundradelar direkt, men för mig ger det iaf en bra fingervisning på hur fort det går. De varv som varit snabbast känns ofta rätt lugna! Det liksom bara flyter på och så blir det låga tider, skönt! Får väl försöka fixa spons på en driftbox, Gaute!?!? Eller va' tror du!??! ![]() ![]() F-n, jag längtar redan tebaks!!!!!! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Tidtagning och tidtagning. På min färddator har jag faktiskt stoppur... då slipper man lösa klockor i bilen. Har inte Porsche det på sina familjebilar? ;-)
Kanske ett försäljningsargument i kombination med Ringenmärket på bakluckan? Räknas det som att vara Ringenpreparerad? ;-) Ps och så är jag så gammal att även jag har kört motorcykel på hela rakan i forntiden när starten var där den ska vara egentligen.. Ska man vara nojig för sin ålder nu eller stolt över att ha kört långrakan? Jag väljer nog det senare. _________________ Bo Wihlborg |
||||||
Färddator!!!!! Shit va' modernt! Sånt finns inte i racebil! ![]() ![]() Nojig för åldern tänker jag aldrig bli! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Handklockat duger gott. Och jag håller med, stoppuret är alltid en tillgång även om man inte tar i för att göra "snabba varv". Och som du säger, de snabba varven brukar inte kännas dramatiska! Jag har ju knappt kört bil på Ringen, men tänkte lära mig. Min familjebil har inget stoppur tyvärr. Vad kostar en driftbox? :-) _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||||
[quote="Qvisfr"]
Nu var det inte jag som skrev detta, jag önskar jag vågade hålla stum pedal här. Dock så ligger jag uppe på toppen (efter depå området) i ca 260-265 km/h mätarfart med CSL inför vänster svängen ner mot bron. Av någon oförklarlig anledning tenderar mitt manliga försök till att hålla just stum pedal här att, tjaaaa det blir liksom en confidence lift istället ![]() Varför inte köra scuderian, som du kör vinner du säkert hela kursen, nu skämtar jag inte utan menar fullt allvar. Vid närmare eftertanke är jag säker på att du har stora chanser att vinner hela kursen med den farten i den bilen ![]() ![]() ![]() Horst kör ju en Boxter S på gatdäck på 8.32min fullt varv!( 252 hk på ca 1400kg bil, 5.5kg per hk enligt sport auto) Lägg till ca 30 sekunder för långa rakan(Gantry till Bridge) som du inte kör på ditt 8.05 varv och ni är på ca samma tid ![]() Björn en driftbox kostar ca 6500kr, klart värt pengarna, den är så här kul ![]() ![]() Klart vanligt tid ur visar rätt, någon sek hit eller dit bara p g a att man startar/stoppar kan ju så klart förekomma. Dock finns ju klara fördelar med GPS systemet i tex drifboxen, den ger ju mer exakta tider hela dagen lång. På så sätt får man de lägsta tiderna över dagen vilket man knappast får när polarn tar ett par sporadiska tider. Samt med driftboxen sparas allt(även best lap i synlig display samt de nya tiderna efter varje varv visas oxå i displayen hela tiden). Skönt att inte behöva göra annat än att köra. De flesta nya Porscharna har ju samma saker via tillvalet den lilla klockan uppe på instumentpanelen. Där flashas t o m en grön ring runt klockan om man körde fortare än förra varvet, eller en röd ring om det gick långsammare ![]() Ett skäl om något till att ha just navi i min 997 GT3 RS ( jag antar att den klockans tidtagning styrs via GPS ) om jag köper en ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
[quote="Göte RS6 Sjögren"]
Phew...jag börjar redan bli nervös Gaute... ![]() _________________ Johan Bergin |
||||||
Hk kontra vikt! Det är mycket smickrande Gaute, men jag tror att jag är för mkt på curbsens för att få höja pokalen! ![]() En driftbox står på önskelistan, som alltid är alldeles för lång........men just nu finns det inte resurser. När beställer du?? Vilken färg?? ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Har du lagt merke til hvilken minumumshastighet du har med din 968: -gjennom höyresvingen på flugplatz? -gjennom venstresvingen på schwedenkreuz? -gjennom angstkurve / mutkurve? ...og hvilken maksimumshastighet din 968 greier: -schwedenkreuz (for venstresvingen)? -opp Kesselchen? _________________ Mikjel 7,57 |
||||||
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Ja den är tyvärr tämligen omöjlig att använda utan medpassagerare. Dessutom visar den väl bara min & sek. Tror knappast att Porsche tänkt sig att man ska ta varvtider med den klockan. _________________ Christopher Kent BMW 1M -12 |
||||||
Det er mulig jeg bruker feil navn, men jeg mente den raske venstresvingen i slutten av kesselchen / begynnelsen av klostertal. Er hastighetene du har oppgitt virkelig fart eller speedometerfart (og vet du evt. hvor mye speedometeret ditt viser feil i disse hastighetene)? _________________ Mikjel 7,57 |
||||||
Farterna är ungefärliga farter från hastighetsmätaren. Ögonen är mest på banan i dessa partier, och några andra hjälpmedel har inte jag. om det är den "raske" vänstern så tror jag det är den efter Klostertal som du pratar om. Strax innan håller jag 210 som mest, för att bromsa och gå ner på fyran. Vet ej vilken fart jag har här i kurvan, men försöker använda banans bredd så mkt som möjligt för att få med mesta möjliga fart. ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Jag tror du menar Angstkurve/Mutkurve 8:57:58! ![]() https://rejsa.nu/ringen_visabanparti.php?s=6 _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Peeter, där du skriver 8.57. 50, där står Klostertal skylten, så den kommer mao tidigare än din beskrivning.
Dock så är Angstkurve precis den du menar, som jag tänkte på. _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Spontant säger jag Pflanzgarten 1.
Banmässigt skulle det kanske kunna vara utgången Brünnchen, men det ser för mörk och högt ut i bakgrunden... Taget med ett långt tele från banans ytterkant. _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||||
Re:
Jag gissar på Wipperman-Esbach. Det är jättelätt att gå dit (om det nu stämmer?) från Brünnchen. 150 m. att gå från en jättestor p-plats. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 11440 besök totalt |