Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Sidosnack om Ringen - istället för på webkamera-tråden
1, 2, 3, 4   >>
11440 besök totalt
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120


Trådstartare
Sidosnack om Ringen - istället för på webkamera-tråden

Historik: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26657&start=273


Göte RS6 Sjögren skrev:


...det var tider det, ungefär som på tivoli då biljettgubben med fin kostymen stod och klippte biljetten manuellt vid grinden vid T13 thumbs up

...Tycker vi får välja en norm bil som vi alla använder oss av om man är nere utan egen bil och den bör stå på hertz, sixt eller liknande parkering . Tex nya bmw 320 disel thumbs up Så är man nere så hyr man den så har vi en referens bil?


Helt rätt! En rejsa-hyr-bil som står och väntar i Hahn. En 320d med sportchassi blir jättebra. Gärna med bra rabatter och bokingsbar här på rejsa, på sidan för reseplanering. :-)

Apropå "det var bättre förr": När man åkte mycket med klippkort vid T13 uppstod ofta en slags informell "frikvot" hos biljettgubbarna. De kunde släppa förbi en utan att höjda syntet-uniforms-armar eller hugg med konduktörstången. Det blev efterhand en sport i sig. Som bäst kom jag upp kring 50/50 nån gång.

Kriterierna för att uppnå gubbarnas gillande var oklara men man fick inte fråga om lov, då var det kört. En avvaktande krypkörning fram mot starten (inte för mesigt!), lite kopplings-rull och en frågande blick genom visiret - och hade man tur fick man en knappt märkbar nick till svar. Bara att åka!
Ibland kunde man köra en tre-fyra varv på raken utan att behöva stanna och sätta i fötterna.

Den obrutna långa rakan är ju inget att sörja egentligen, men jag saknar avslutningen. Att hålla stumt i den blinda toppfartsvänstern in under Antoniusbrücke och ner i svackan! Alltid en upplevelse.

_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re: Sidosnack om Ringen - istället för på webkamera-tråden

[quote="BjörnH"]Historik: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26657&start=273


Göte RS6 Sjögren skrev:


Den obrutna långa rakan är ju inget att sörja egentligen, men jag saknar avslutningen. Att hålla stumt i den blinda toppfartsvänstern in under Antoniusbrücke och ner i svackan! Alltid en upplevelse.


DEN vill jag försöka komma åt nästa år!! thumbs up
men jag vägrar Scuderian......nån som har bättre förslag??
VLN - träningarna kanske?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Quote Björn H:

Citat:
"När tidsnacket nu ändå är igång: Hur klockas dessa tider? Transpondrar gömda i buskarna, GPS och dator eller handjagat med klocka? Tredje person, passagerare eller föraren själv? om man som förare klockar sig själv under körning lär ju precisionen ligga på några +/- några sekunder som bäst. Medveten eller omedveten optimism oräknad...

OBS. Nyfiken, ej ute efter att slå hål på någons prestationer.

Ps. På slutet av åttiotalet körde vi runt (nästan) hela varvet på ca 8:20 med MC. Dock minus kortrakan framför T13, där gamla depån/påfarten var på den tiden. Handklockat med stoppur av tredje person, start vid grinden, stopp vid entré till T13. Glada tillrop och inga tiondelar här alltså..."


Jag är den förste att erkänna att jag sitter med tidtagarur på kardborreband i pass.stolen, så visst är det ingen exakt vetenskap, men jag försöker att trycka på/av på ungefär samma ställe. Klart att man inte kan jämföra hundradelar direkt, men för mig ger det iaf en bra fingervisning på hur fort det går.
De varv som varit snabbast känns ofta rätt lugna! Det liksom bara flyter på och så blir det låga tider, skönt!

Får väl försöka fixa spons på en driftbox, Gaute!?!? Eller va' tror du!??!

F-n, jag längtar redan tebaks!!!!!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Tidtagning och tidtagning. På min färddator har jag faktiskt stoppur... då slipper man lösa klockor i bilen. Har inte Porsche det på sina familjebilar? ;-)

Kanske ett försäljningsargument i kombination med Ringenmärket på bakluckan? Räknas det som att vara Ringenpreparerad? ;-)



Ps och så är jag så gammal att även jag har kört motorcykel på hela rakan i forntiden när starten var där den ska vara egentligen.. Ska man vara nojig för sin ålder nu eller stolt över att ha kört långrakan?
Jag väljer nog det senare.

_________________
Bo Wihlborg
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Wihlle skrev:
Tidtagning och tidtagning. På min färddator har jag faktiskt stoppur... då slipper man lösa klockor i bilen. Har inte Porsche det på sina familjebilar? ;-)

Kanske ett försäljningsargument i kombination med Ringenmärket på bakluckan? Räknas det som att vara Ringenpreparerad? ;-)
Ps och så är jag så gammal att även jag har kört motorcykel på hela rakan i forntiden när starten var där den ska vara egentligen.. Ska man vara nojig för sin ålder nu eller stolt över att ha kört långrakan?
Jag väljer nog det senare.



Färddator!!!!! Shit va' modernt! Sånt finns inte i racebil!
Nojig för åldern tänker jag aldrig bli!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003
Inlägg: 76



Fredrik Qvisander / NS BTG 8.05 thumbs up thumbs up

_________________
Robert Kinderwall

pugge rc Btg 8:48
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Min familjebilsporsche har tidtagare i klockan som sitter 2 dm från växelspaken.
Det borde din också ha Fredrik!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120


Trådstartare
Qvisfr skrev:

Jag är den förste att erkänna att jag sitter med tidtagarur på kardborreband i pass.stolen, så visst är det ingen exakt vetenskap, men jag försöker att trycka på/av på ungefär samma ställe. Klart att man inte kan jämföra hundradelar direkt, men för mig ger det iaf en bra fingervisning på hur fort det går.
De varv som varit snabbast känns ofta rätt lugna! Det liksom bara flyter på och så blir det låga tider, skönt!
...


Handklockat duger gott. Och jag håller med, stoppuret är alltid en tillgång även om man inte tar i för att göra "snabba varv". Och som du säger, de snabba varven brukar inte kännas dramatiska!
Jag har ju knappt kört bil på Ringen, men tänkte lära mig.
Min familjebil har inget stoppur tyvärr. Vad kostar en driftbox? :-)

_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re: Sidosnack om Ringen - istället för på webkamera-tråden

[quote="Qvisfr"]
BjörnH skrev:
Historik: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26657&start=273


Göte RS6 Sjögren skrev:


Den obrutna långa rakan är ju inget att sörja egentligen, men jag saknar avslutningen. Att hålla stumt i den blinda toppfartsvänstern in under Antoniusbrücke och ner i svackan! Alltid en upplevelse.


DEN vill jag försöka komma åt nästa år!! thumbs up
men jag vägrar Scuderian......nån som har bättre förslag??
VLN - träningarna kanske?


Nu var det inte jag som skrev detta, jag önskar jag vågade hålla stum pedal här. Dock så ligger jag uppe på toppen (efter depå området) i ca 260-265 km/h mätarfart med CSL inför vänster svängen ner mot bron.

Av någon oförklarlig anledning tenderar mitt manliga försök till att hålla just stum pedal här att, tjaaaa det blir liksom en confidence lift istället Vänstern efter långa rakan ner mot bron och tiergarten som vi här pratar om tenderar att bli väl skarp i dessa farter samt att det är svagt off camber(känns så) gör det inte enklare att hålla stum pedal här. Klart med 240hk skulle jag nog fixa det kan jag tro!

Varför inte köra scuderian, som du kör vinner du säkert hela kursen, nu skämtar jag inte utan menar fullt allvar. Vid närmare eftertanke är jag säker på att du har stora chanser att vinner hela kursen med den farten i den bilen thumbs up från en som vet

Horst kör ju en Boxter S på gatdäck på 8.32min fullt varv!( 252 hk på ca 1400kg bil, 5.5kg per hk enligt sport auto)
Lägg till ca 30 sekunder för långa rakan(Gantry till Bridge) som du inte kör på ditt 8.05 varv och ni är på ca samma tid thumbs up


Björn en driftbox kostar ca 6500kr, klart värt pengarna, den är så här kul Samt vill man roa sig så visar den driftangels samt 0-100, 0-200 tider o s v mycket godis finns i den, särskilt om man kör varven man kört i PCn thumbs up

Klart vanligt tid ur visar rätt, någon sek hit eller dit bara p g a att man startar/stoppar kan ju så klart förekomma.
Dock finns ju klara fördelar med GPS systemet i tex drifboxen, den ger ju mer exakta tider hela dagen lång. På så sätt får man de lägsta tiderna över dagen vilket man knappast får när polarn tar ett par sporadiska tider. Samt med driftboxen sparas allt(även best lap i synlig display samt de nya tiderna efter varje varv visas oxå i displayen hela tiden). Skönt att inte behöva göra annat än att köra. De flesta nya Porscharna har ju samma saker via tillvalet den lilla klockan uppe på instumentpanelen. Där flashas t o m en grön ring runt klockan om man körde fortare än förra varvet, eller en röd ring om det gick långsammare .

Ett skäl om något till att ha just navi i min 997 GT3 RS
( jag antar att den klockans tidtagning styrs via GPS )
































































om jag köper en

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 417



Re: Sidosnack om Ringen - istället för på webkamera-tråden

[quote="Göte RS6 Sjögren"]
Qvisfr skrev:
BjörnH skrev:
Historik: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26657&start=273


Göte RS6 Sjögren skrev:


Den obrutna långa rakan är ju inget att sörja egentligen, men jag saknar avslutningen. Att hålla stumt i den blinda toppfartsvänstern in under Antoniusbrücke och ner i svackan! Alltid en upplevelse.


DEN vill jag försöka komma åt nästa år!! thumbs up
men jag vägrar Scuderian......nån som har bättre förslag??
VLN - träningarna kanske?


Nu var det inte jag som skrev detta, jag önskar jag vågade hålla stum pedal här. Dock så ligger jag uppe på toppen (efter depå området) i ca 260-265 km/h mätarfart med CSL inför vänster svängen ner mot bron.

Av någon oförklarlig anledning tenderar mitt manliga försök till att hålla just stum pedal här att, tjaaaa det blir liksom en confidence lift istället Vänstern efter långa rakan ner mot bron och tiergarten som vi här pratar om tenderar att bli väl skarp i dessa farter samt att det är svagt off camber(känns så) gör det inte enklare att hålla stum pedal här. Klart med 240hk skulle jag nog fixa det kan jag tro!




Phew...jag börjar redan bli nervös Gaute...

_________________
Johan Bergin
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re: Sidosnack om Ringen - istället för på webkamera-tråden

Göte RS6 Sjögren skrev:
Klart med 240hk skulle jag nog fixa det kan jag tro!

Varför inte köra scuderian, som du kör vinner du säkert hela kursen, nu skämtar jag inte utan menar fullt allvar. Vid närmare eftertanke är jag säker på att du har stora chanser att vinner hela kursen med den farten i den bilen thumbs up från en som vet

Björn en driftbox kostar ca 6500kr, klart värt pengarna, den är så här kul Samt vill man roa sig så visar den driftangels samt 0-100, 0-200 tider o s v mycket godis finns i den, särskilt om man kör varven man kört i PCn thumbs up

Klart vanligt tid ur visar rätt, någon sek hit eller dit bara p g a att man startar/stoppar kan ju så klart förekomma.

Ett skäl om något till att ha just navi i min 997 GT3 RS
( jag antar att den klockans tidtagning styrs via GPS )


Hk kontra vikt!

Det är mycket smickrande Gaute, men jag tror att jag är för mkt på curbsens för att få höja pokalen!

En driftbox står på önskelistan, som alltid är alldeles för lång........men just nu finns det inte resurser.

När beställer du?? Vilken färg??

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mikjel
Norge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 6



Qvisfr skrev:

De varv som varit snabbast känns ofta rätt lugna! Det liksom bara flyter på och så blir det låga tider, skönt!



Har du lagt merke til hvilken minumumshastighet du har med din 968:
-gjennom höyresvingen på flugplatz?
-gjennom venstresvingen på schwedenkreuz?
-gjennom angstkurve / mutkurve?


...og hvilken maksimumshastighet din 968 greier:
-schwedenkreuz (for venstresvingen)?
-opp Kesselchen?

_________________
Mikjel
7,57
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Mikjel skrev:
Qvisfr skrev:

De varv som varit snabbast känns ofta rätt lugna! Det liksom bara flyter på och så blir det låga tider, skönt!



Har du lagt merke til hvilken minumumshastighet du har med din 968:
-gjennom höyresvingen på flugplatz?----------------170 -180
-gjennom venstresvingen på schwedenkreuz?------180-190
-gjennom angstkurve / mutkurve?--------ursäkta min okunnighet, vilken är det?


...og hvilken maksimumshastighet din 968 greier:
-schwedenkreuz (for venstresvingen)?------c:a 230/5
-opp Kesselchen?
------som mest innan vänstern i Klostertal--210!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
CK
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 68



Karl Birgander skrev:
Min familjebilsporsche har tidtagare i klockan som sitter 2 dm från växelspaken.
Det borde din också ha Fredrik!


Ja den är tyvärr tämligen omöjlig att använda utan medpassagerare.
Dessutom visar den väl bara min & sek.
Tror knappast att Porsche tänkt sig att man ska ta varvtider med den klockan.

_________________
Christopher Kent

BMW 1M -12
Citera
Mikjel
Norge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 6



Qvisfr skrev:
gjennom angstkurve / mutkurve?--------ursäkta min okunnighet, vilken är det?



Det er mulig jeg bruker feil navn, men jeg mente den raske venstresvingen i slutten av kesselchen / begynnelsen av klostertal.

Er hastighetene du har oppgitt virkelig fart eller speedometerfart (og vet du evt. hvor mye speedometeret ditt viser feil i disse hastighetene)?

_________________
Mikjel
7,57
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Mikjel skrev:
Qvisfr skrev:
gjennom angstkurve / mutkurve?--------ursäkta min okunnighet, vilken är det?



Det er mulig jeg bruker feil navn, men jeg mente den raske venstresvingen i slutten av kesselchen / begynnelsen av klostertal.

Er hastighetene du har oppgitt virkelig fart eller speedometerfart (og vet du evt. hvor mye speedometeret ditt viser feil i disse hastighetene)?


Farterna är ungefärliga farter från hastighetsmätaren. Ögonen är mest på banan i dessa partier, och några andra hjälpmedel har inte jag.
om det är den "raske" vänstern så tror jag det är den efter Klostertal som du pratar om. Strax innan håller jag 210 som mest, för att bromsa och gå ner på fyran. Vet ej vilken fart jag har här i kurvan, men försöker använda banans bredd så mkt som möjligt för att få med mesta möjliga fart.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Mikjel skrev:
Qvisfr skrev:
gjennom angstkurve / mutkurve?--------ursäkta min okunnighet, vilken är det?



Det er mulig jeg bruker feil navn, men jeg mente den raske venstresvingen i slutten av kesselchen / begynnelsen av klostertal.

Er hastighetene du har oppgitt virkelig fart eller speedometerfart (og vet du evt. hvor mye speedometeret ditt viser feil i disse hastighetene)?

Jag tror du menar Angstkurve/Mutkurve 8:57:58!
https://rejsa.nu/ringen_visabanparti.php?s=6

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Peeter, där du skriver 8.57. 50, där står Klostertal skylten, så den kommer mao tidigare än din beskrivning.

Dock så är Angstkurve precis den du menar, som jag tänkte på.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1131



Bumpar upp den här tråden lite.

Någon som har koll på vart den här bilden kan vara tagen?


och om det går och ta sig dit på något smidigt sätt...

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120


Trådstartare
Spontant säger jag Pflanzgarten 1.
Banmässigt skulle det kanske kunna vara utgången Brünnchen, men det ser för mörk och högt ut i bakgrunden...
Taget med ett långt tele från banans ytterkant.

_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8437



Re:

Tobias H skrev:
Någon som har koll på vart den här bilden kan vara tagen?
och om det går och ta sig dit på något smidigt sätt...


Jag gissar på Wipperman-Esbach.
Det är jättelätt att gå dit (om det nu stämmer?) från Brünnchen. 150 m. att gå från en jättestor p-plats.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nürburgring
Sidosnack om Ringen - istället för på webkamera-tråden
1, 2, 3, 4   >>
11440 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande