| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bort med rost från bromsoken ?
|
12 besök senaste veckan (38460 totalt) |
|
Har plockat isär mina bromsar för attrenovera lite, och tänkte också passa på att lacka om lite etc. Vet att jag har sett att man tydligen ska kunna lägga ytrostiga delar i någon vätska för att få bort lös rost etc, ellerhar jag bara drömt ??? Vad är det i så fall för bad man ska lägga grejerna i ?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
|
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
|
Vatten + bakpulver och en vanlig batteriladdare fungerar. Tar lite tid dock.
http://www.bhi.co.uk/hints/rust.htm "-" på delen du vill rengöra och "+" på en plåtbit _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||||||
|
Ska testa denna inovativa metod med Elektrolys.
Min tanke är att ta ett kärl och lägga i en del åt gången, ställa en metallbit a omkring 10 x 5 cm i ena ändan och rostdelen i typ mitten av kärlet, kommer det att fungera tro, eller måste rostdelen omslutas av den andra metallbiten ? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
).
Trial&Terror är det som gäller med elektrolys, testa inte med dyraste delen först sas. |
||||||||
Tja, det kommer nog att funka. Jag upplevde det dock som att det blev bäst om det var så mycket metall som möjligt runt det rostiga föremålet. Jag köpte till slut 4 st: http://www.clasohlson.se/Product/Pro En bit i taget blir nog bäst. TROR att det går åt mer ström ju större anod/katod och ju kortare avståndet mellan delarna är, men jag VET inte. Jag låg iaf. på gränsen för min laddare när jag körde en hjulspindel... Och, som sagt, börja med något billigt! Har kvar både balja, anoder och sodapulver i förrådet (Lambohov) om du vill låna.
M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||||||
|
Hmm, då har man inlett operationen då, skulle lägga upp e bild, men de funktionen verkar varit lite knas ett par dagar.
Hur som helst så kom det igång bra, men nu när jag var ute efter en timme ca så hade det lugnat sig, och då upptäckte jag att det blivit en rätt tjock vit beläggning på de fyra plåtbitarna !? Skrapade bort så mycket som möjligt, och sedan kom det igång skapligt igen. Alltså, ska jag räkna med att detta funkar ? Självklart finns det ju lite färg etc kvar och en del skit....är jag kanske för optimistisk när jag tror att detta ska funka eller, måste man kanske göra delarna jätteordentligt innan man doppar do i badet ?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
|
Jag avrostade ganska rejält rostade delar, bland annat gjutjärnsspindlar. Till det använde jag Natriumhydroxid löst i vatten, en batteriladdare samt några zinkanoder från Biltema som Ulf skrev här ovan. Zinkanoderna kopplas på plus och rostbiten på minus. Sen är det bara att vänta en eller några timmar beroende på hur rostig biten är. Funkar jättebra på rost, men färg lär processen inte avlägsna.
Beläggningen som blir på plåtbitarna är nog en helt normal del i processen. Fick samma sak innan jag bytte till zink som anod. Till sist: om du använder natriumhydroxid, glöm inte skyddsutrustning. Basiska ämnen är lite läskiga. Ha även bra ventilation, då jag vill minnas att det bildas vätgas i processen. Mvh Jonathan |
||||||||
Beläggningen verkar onekligen matta av processen....!? om det finns någon färg kvar som inte lossnar sitter den väl så bra att man inte behöver ta bort den antar jag !? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Jo jag tror det. De här använde jag, då de såg ut att ha störst yta och massa för minsta peng. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=229&iItemId=87191 Mvh Jonathan |
||||||||
okej...jag använder 4 st vanliga platjärn, 6,90 / st....gör det något att de är galvade ? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||||
Galvet är ju zink vilket i sig är positivt då det är mer oädelt än stål, men så fort den tunna zinkytan är borta går det långsammare. Köp ett par zinkanoder så ska du se att det blir fart på baljan. Mitt bubblade för fullt även efter ett par timmar. Räcker länge gör de också.
Mvh Jonathan |
||||||||
|
Jag har kört med vanligt bakpulver och vatten i en 10l hink, sen en plåtbit ca 20cm bred och sen lämnat det över natten. fungerar utan problem.
_________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||||||
På mitt ok som jag körde satt det färg, dock färg som jag själv lagt på året innan (enkomponents värmefärg), den var bara att torka bort tillsammans med rosten när jag kört i badet. Lät kanske delarna ligga i tre timmar eller så (12V). Tror dock inte att det gått så bra om det varit någon stabilare färg. Kanske var det rent av så att det var ytrost under i stort sett all färg så att den lyftes bort m.h.a. rosten. M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||||||
|
Hmm, ett bad med fosforsyra löser upp rosten och lägger ett tunt lager med järn oxid på prylarna som gör att de inte rostar omgående. Även saltsyra funkar, men lite mer agressivt och otrevligt och jobba med. Fosforsyra hittar du i färgaffären, har de ingen hemma är det bara och beställa!
Annars kan man blästra dem och lacka dem. Låt de gärna ligga i söt vatten ett tag mellan två blästringar för och dra ut en massa salt ur järnet, minskar rost benägenheten lite. För lackering rekomenderas Plastic Paddings mattsvarta, räcker temeperatur mässigt och är väldigt tålig färg. Gärna mer än ett lager och sen tar den någon dag på sig för och härda helt!! |
||||||||
|
feltema säljer fosforsyra i enlitersflaska har jag för mig till bra pris.
Själv brukar jag lägga ner mina rostga bitar i cyklon kalkrengörning tror jag det heter, som också innehåller fosforsyra. Värmer man upp grejerna lite så går det mycket fortare.. känns som om aktiviteten är exponentiellt beroende av tempen. Jag tar en glas-skål med syra-vattenblandning som jag sen sätter i en kastrull på spisen som jag sätter på en minut då o då så att det håller nånstans mellan 50 o 70 grader o då bubblar det på fint i lösningen. _________________ Mats Andersen |
||||||||
|
Testade metoden på ett bromsok igår.
Använde en plastbalja med ca 5l varmt vatten + 1 tsk kaustiksoda, ett vinkeljärn som offeranod, en pinnsvets som strömkälla (nedskruvad så mycket det gick, ca 5A) Kopplade även in en effektmätare för skoj skull. Började fräsa ganska bra först (400W), sen lugnade det sig gradvis. (100W) När jag kollade efter nån timma fräste det för fullt igen. (350W) Efter ca 3 timmar var bromsoket nästan som nytt. Ska prova med en mer "omringande" plåtbit som offeranod nästa gång. /Gribbe _________________ Stefan Gribäck |
||||||||
|
Även jag har testat elektrolys med stor framgång för några år sedan. Skapade en lite guide här: http://www.e28.se/mektips/mektips_10
Före och efter bilder:
Blev som nya efteråt. Inte en gnutta rost kvar. Och som synes så var det ju en del rost innan
Edit: Glömde en sak. Den stora fördelen med elektrolys är att man återför järnet från järnoxiden. Vid andra metoder så försvinner ju det järn som har rostat. _________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||||||||
|
Mycket intressant! Måste testa på lite prylar man har liggande.
Bara att stålborsta efteråt alltså? Klar fördel mot att blästra, man vill ju inte få in en massa sand i bromsok tex. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
12 besök senaste veckan (38460 totalt) |