Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 10587 besök totalt |
Man tröttnar aldrig på att komma ikapp andra efter första kurvan (viss erfarenhet av mera kurvgrepp än motor). Möjligen blir det tröttsamt att ha bromsklossar framför sig i kurvorna och svårt att passera på rakorna, men då är det bara att ta en depåpassage för att hamna i en annan sekvens på banan.
Det enda felet med Boxtern är väl Caymanen ![]() |
||||
Jag tror att det är en riktigt trevlig bil med bra viktfördelning, så jag tror inte att det beror på bilen om du blir ifrånkörd. Finns ett par killar i Porscheklubben som kör riktigt fort med sina Boxster S
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Re:
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche Mycket riktigt, nyare modell boxster heter 987 ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
Nu vet ju inte jag vad du har tänkt att köra mot för andra bilar, men det är inga större problem att köra hyfsat jämnt med motorstarkare 911:or med en Boxster S (i synnerhet en 987S). Visst, på raksträckorna kan de dra ifrån någon meter eller två, men det hämtas förhållandevis lätt in i de kurvigare partierna.
_________________ ![]() |
||||
Hej!
I Automobil 9.05 gjorde vi ett försök att bena ut skillnaderna mellan 987 Boxster S och 997 Carrera S, i teori och praktik. Testingenjör Jarlmark och redaktör Carlquist hjälptes åt att sortera tekniska likheter och olikheter, körupplevelser samt testmätningar där bankörning utgjorde den tongivande delen. A-testets olika moment (kurva, slalom, A-sprint och Gotland Ring) gav en hel del intressanta resultat. Varvtiden runt Gotland Ring blev till slut 1.40,8 för Boxster S och 1.36,6 för Carrera S. Men som vi berättat i tidningen borde tiden för åtmsinstone Carrera S vara cirka 1,5 sekund snabbare idag, av det enkla skälet att provryttare Jarlmark blivit vassare runt kalkbrottet det senaste året. Cayman S blandade sig i leken i Automobil 5.06. I varje utgåva publicerar vi samtliga resultat från de A-tester vi genomfört, så det går alltså att på ett bräde se hur de olika bilarna förhåller sig till varann. Det trista är bara att vinterföret satte stopp för en varvtid med 997 Turbo, men lita på att vi ska göra ett seriöst försök i vår! Visst är det lite vårkänslor i dag, 2 januari, med strålande sol utanför fönstret? // Eric |
||||
Re:
Mycket intressant info! ![]() Vill gärna se mer av detta.. ![]() _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||
Re:
Intressant, jag är prenumerant men kan inte minnas nummret, tror inte jag har det. Går det att beställa? Har ni någonsin provat 996 turbo i tidningen, eller är den för gammal? _________________ Henrik Troeng |
||||
Re:
![]() |
||||
Tyvärr hade 996 Turbo nästan hunnit gå ur tiden (åtminstone sedan länge försvunnit från testbilsflottorna) när vi inledde verksamheten med A-test våren 2005.
(Men själva idén att jämföra en ny version med en gammal är garanterat kul och eftersom resultaten från A-testet är jämförbara över tid är det fullt möjligt utan att bilarna fysiskt "möts" på testbanan. När Porsche 998 Turbo lanseras kan vi alltså direkt se hur den utvecklats jämfört med 997... ![]() Gamla utgåvor går utmärkt att beställa (så länge de finns kvar, i annat fall blir det kopior) via vår hemsida eller via mejl till mig. Hej hopp! Eric |
||||
Re:
Ni är, som du vet, alltid välkomna att provköra en något uppdaterad version av en 996 Turbo ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re:
|
||||
Att jämföra modifierade bilar sinsemellan och mot standardversionen finns högt på vår göralista, men resurserna har hittills inte räckt för allt skoj som står till buds.
RUF-Eriks erbjudande om att se vad en moddad 996 Turbo går för är extremt lockande, liksom erbjudandet från Lotus-entusiasterna om att köra en knippa Elise-bilar med olika grader av motor- och chassitrim (apropå vårt A-test med Elise 111R i Automobil 10.05). Det minsta bekymret är testingenjörens ork - Jarlmark ser till att hålla sin lekamen i fint trim (till skillnad mot oss mosbollar som sitter på redaktörsstolarna). ![]() |
||||
Re:
Vore intressant att se den köra på bana någon gång, kul att bilda sig en uppfattning om 996 turbo på bana. Jag antar att den inte skäms för sig direkt. _________________ Henrik Troeng |
||||
Re:
Tack för infon.. _________________ Henrik Troeng |
||||
Tjena Henrik!
Jag tror att du som kommer från en RS4 med massor av effekt skulle tröttna på en Boxter S... Jag tycker du ska köra på en 996 Turbo _________________ Kristoffer Lidbrandt - Porsche GT3 www.stacc-racing.com www.facebook.com/stacc.racing/ |
||||
Jag äger en rejält moddad 996 Turbo som går väldigt fort. Jag har själv kört den hyffsat snabbt på bana. Om du klurar på en 987 S så tror jag inte att 996 Turbo i originalskick är något alternativ, speciellt inte om du ska åka en del bana. Bilen är enligt mig för tung och dessutom 4wd. Visst går det fort på rakorna, men i svängar kommer du bli frånåkt och slita mycket gummi. Ska du åka bana mycket så är nog ditt bästa val, om du har råd (och inte har för stora krav på komfort "off track") en 996 GT3:a i clubsport utförande. Den är snabb på rakorna och rejält kvick i svängarna oxå. Jag skulle tro att den är minst 5 sek snabbare än en 987 S runt banor som Gotland, Mantorp etc. Dessutom snyggare
![]() Har du råd så köp en "MARK II", dvs års mod 04 eller nyare. Finns i Tyskland från 65 000 Euro. Patrick |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 10587 besök totalt |