Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche Boxster 987 S potential på bana?
1, 2, 3   >>
10587 besök totalt
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Porsche Boxster 987 S potential på bana?

Någon som har erfarenhet av hur den är att köra bana med? Någon risk att man tröttnar på att bli frånåkt på rakorna eller blir man ens det?

_________________
Henrik Troeng
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Man tröttnar aldrig på att komma ikapp andra efter första kurvan (viss erfarenhet av mera kurvgrepp än motor). Möjligen blir det tröttsamt att ha bromsklossar framför sig i kurvorna och svårt att passera på rakorna, men då är det bara att ta en depåpassage för att hamna i en annan sekvens på banan.

Det enda felet med Boxtern är väl Caymanen

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Kör man utan esp / hjälp eller finns det någon track-mode i den?

_________________
Henrik Troeng
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Jag tror att det är en riktigt trevlig bil med bra viktfördelning, så jag tror inte att det beror på bilen om du blir ifrånkörd. Finns ett par killar i Porscheklubben som kör riktigt fort med sina Boxster S

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Porsche Boxster 997 S??????????

Det är väl 2 olika bilar??

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Re:

Qvisfr skrev:
Porsche Boxster 997 S??????????

Det är väl 2 olika bilar??


http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_Boxster

Mycket riktigt, nyare modell boxster heter 987

_________________
Pontus Fyhr
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
Porsche Boxster 997 S??????????

Det är väl 2 olika bilar??


Jag stavade fel, vet att den heter 987.

_________________
Henrik Troeng
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17976



Såja, nu har jag ändrat rubriken så ni kan ägna er åt att hjälpa Henrik förstå att motoreffekt inte är allt som behövs i en bil.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Nu vet ju inte jag vad du har tänkt att köra mot för andra bilar, men det är inga större problem att köra hyfsat jämnt med motorstarkare 911:or med en Boxster S (i synnerhet en 987S). Visst, på raksträckorna kan de dra ifrån någon meter eller två, men det hämtas förhållandevis lätt in i de kurvigare partierna.

_________________
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58



Hej!

I Automobil 9.05 gjorde vi ett försök att bena ut skillnaderna mellan 987 Boxster S och 997 Carrera S, i teori och praktik.

Testingenjör Jarlmark och redaktör Carlquist hjälptes åt att sortera tekniska likheter och olikheter, körupplevelser samt testmätningar där bankörning utgjorde den tongivande delen.

A-testets olika moment (kurva, slalom, A-sprint och Gotland Ring) gav en hel del intressanta resultat. Varvtiden runt Gotland Ring blev till slut 1.40,8 för Boxster S och 1.36,6 för Carrera S.

Men som vi berättat i tidningen borde tiden för åtmsinstone Carrera S vara cirka 1,5 sekund snabbare idag, av det enkla skälet att provryttare Jarlmark blivit vassare runt kalkbrottet det senaste året.

Cayman S blandade sig i leken i Automobil 5.06.

I varje utgåva publicerar vi samtliga resultat från de A-tester vi genomfört, så det går alltså att på ett bräde se hur de olika bilarna förhåller sig till varann.

Det trista är bara att vinterföret satte stopp för en varvtid med 997 Turbo, men lita på att vi ska göra ett seriöst försök i vår!

Visst är det lite vårkänslor i dag, 2 januari, med strålande sol utanför fönstret?

// Eric

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Re:

Eric Lund skrev:
Hej!

I Automobil 9.05 gjorde vi ett försök att bena ut skillnaderna mellan 987 Boxster S och 997 Carrera S, i teori och praktik.

Testingenjör Jarlmark och redaktör Carlquist hjälptes åt att sortera tekniska likheter och olikheter, körupplevelser samt testmätningar där bankörning utgjorde den tongivande delen.

A-testets olika moment (kurva, slalom, A-sprint och Gotland Ring) gav en hel del intressanta resultat. Varvtiden runt Gotland Ring blev till slut 1.40,8 för Boxster S och 1.36,6 för Carrera S.

Men som vi berättat i tidningen borde tiden för åtmsinstone Carrera S vara cirka 1,5 sekund snabbare idag, av det enkla skälet att provryttare Jarlmark blivit vassare runt kalkbrottet det senaste året.

Cayman S blandade sig i leken i Automobil 5.06.

I varje utgåva publicerar vi samtliga resultat från de A-tester vi genomfört, så det går alltså att på ett bräde se hur de olika bilarna förhåller sig till varann.

Det trista är bara att vinterföret satte stopp för en varvtid med 997 Turbo, men lita på att vi ska göra ett seriöst försök i vår!

Visst är det lite vårkänslor i dag, 2 januari, med strålande sol utanför fönstret?

// Eric





Mycket intressant info! thumbs up
Vill gärna se mer av detta..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Re:

Eric Lund skrev:
Hej!

I Automobil 9.05 gjorde vi ett försök att bena ut skillnaderna mellan 987 Boxster S och 997 Carrera S, i teori och praktik.

Testingenjör Jarlmark och redaktör Carlquist hjälptes åt att sortera tekniska likheter och olikheter, körupplevelser samt testmätningar där bankörning utgjorde den tongivande delen.

A-testets olika moment (kurva, slalom, A-sprint och Gotland Ring) gav en hel del intressanta resultat. Varvtiden runt Gotland Ring blev till slut 1.40,8 för Boxster S och 1.36,6 för Carrera S.

Men som vi berättat i tidningen borde tiden för åtmsinstone Carrera S vara cirka 1,5 sekund snabbare idag, av det enkla skälet att provryttare Jarlmark blivit vassare runt kalkbrottet det senaste året.

Cayman S blandade sig i leken i Automobil 5.06.

I varje utgåva publicerar vi samtliga resultat från de A-tester vi genomfört, så det går alltså att på ett bräde se hur de olika bilarna förhåller sig till varann.

Det trista är bara att vinterföret satte stopp för en varvtid med 997 Turbo, men lita på att vi ska göra ett seriöst försök i vår!

Visst är det lite vårkänslor i dag, 2 januari, med strålande sol utanför fönstret?

// Eric


Intressant, jag är prenumerant men kan inte minnas nummret, tror inte jag har det. Går det att beställa?

Har ni någonsin provat 996 turbo i tidningen, eller är den för gammal?

_________________
Henrik Troeng
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

HTR skrev:
Intressant, jag är prenumerant men kan inte minnas nummret, tror inte jag har det. Går det att beställa?
9.05 är den första för 997 mot 987, annars är boxerfolkorna nästan en följetong...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58



Tyvärr hade 996 Turbo nästan hunnit gå ur tiden (åtminstone sedan länge försvunnit från testbilsflottorna) när vi inledde verksamheten med A-test våren 2005.

(Men själva idén att jämföra en ny version med en gammal är garanterat kul och eftersom resultaten från A-testet är jämförbara över tid är det fullt möjligt utan att bilarna fysiskt "möts" på testbanan. När Porsche 998 Turbo lanseras kan vi alltså direkt se hur den utvecklats jämfört med 997... )

Gamla utgåvor går utmärkt att beställa (så länge de finns kvar, i annat fall blir det kopior) via vår hemsida eller via mejl till mig.

Hej hopp!
Eric

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

Eric Lund skrev:
Tyvärr hade 996 Turbo nästan hunnit gå ur tiden (åtminstone sedan länge försvunnit från testbilsflottorna)


Ni är, som du vet, alltid välkomna att provköra en något uppdaterad version av en 996 Turbo

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

Erik B skrev:
Eric Lund skrev:
Tyvärr hade 996 Turbo nästan hunnit gå ur tiden (åtminstone sedan länge försvunnit från testbilsflottorna)
Ni är, som du vet, alltid välkomna att provköra en något uppdaterad version av en 996 Turbo
Det har ju sagt förr att en A-testartikel av moddade bilar inte vore tråkigt. Men hur många bilar skulle de ordinarie chafförerna orka med på en dag (föraren skall ju helst vara en konstant)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58



Att jämföra modifierade bilar sinsemellan och mot standardversionen finns högt på vår göralista, men resurserna har hittills inte räckt för allt skoj som står till buds.

RUF-Eriks erbjudande om att se vad en moddad 996 Turbo går för är extremt lockande, liksom erbjudandet från Lotus-entusiasterna om att köra en knippa Elise-bilar med olika grader av motor- och chassitrim (apropå vårt A-test med Elise 111R i Automobil 10.05).

Det minsta bekymret är testingenjörens ork - Jarlmark ser till att hålla sin lekamen i fint trim (till skillnad mot oss mosbollar som sitter på redaktörsstolarna).

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Re:

Erik B skrev:
Eric Lund skrev:
Tyvärr hade 996 Turbo nästan hunnit gå ur tiden (åtminstone sedan länge försvunnit från testbilsflottorna)


Ni är, som du vet, alltid välkomna att provköra en något uppdaterad version av en 996 Turbo


Vore intressant att se den köra på bana någon gång, kul att bilda sig en uppfattning om 996 turbo på bana. Jag antar att den inte skäms för sig direkt.

_________________
Henrik Troeng
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467


Trådstartare
Re:

Eric Lund skrev:
Tyvärr hade 996 Turbo nästan hunnit gå ur tiden (åtminstone sedan länge försvunnit från testbilsflottorna) när vi inledde verksamheten med A-test våren 2005.

(Men själva idén att jämföra en ny version med en gammal är garanterat kul och eftersom resultaten från A-testet är jämförbara över tid är det fullt möjligt utan att bilarna fysiskt "möts" på testbanan. När Porsche 998 Turbo lanseras kan vi alltså direkt se hur den utvecklats jämfört med 997... )

Gamla utgåvor går utmärkt att beställa (så länge de finns kvar, i annat fall blir det kopior) via vår hemsida eller via mejl till mig.

Hej hopp!
Eric


Tack för infon..

_________________
Henrik Troeng
Citera
LIDS
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 391



Tjena Henrik!

Jag tror att du som kommer från en RS4 med massor av effekt skulle tröttna på en Boxter S...
Jag tycker du ska köra på en 996 Turbo

_________________
Kristoffer Lidbrandt

- Porsche GT3

www.stacc-racing.com
www.facebook.com/stacc.racing/
Citera
Patrik1212
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 49



Jag äger en rejält moddad 996 Turbo som går väldigt fort. Jag har själv kört den hyffsat snabbt på bana. Om du klurar på en 987 S så tror jag inte att 996 Turbo i originalskick är något alternativ, speciellt inte om du ska åka en del bana. Bilen är enligt mig för tung och dessutom 4wd. Visst går det fort på rakorna, men i svängar kommer du bli frånåkt och slita mycket gummi. Ska du åka bana mycket så är nog ditt bästa val, om du har råd (och inte har för stora krav på komfort "off track") en 996 GT3:a i clubsport utförande. Den är snabb på rakorna och rejält kvick i svängarna oxå. Jag skulle tro att den är minst 5 sek snabbare än en 987 S runt banor som Gotland, Mantorp etc. Dessutom snyggare

Har du råd så köp en "MARK II", dvs års mod 04 eller nyare. Finns i Tyskland från 65 000 Euro.

Patrick
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche Boxster 987 S potential på bana?
1, 2, 3   >>
10587 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande