Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4077 besök totalt |
Tävling / Bandagar / Gatbil
Hej Det verkar som de flesta här har sina bilar till gata eller bandagar. Varför är det inte fler som tävlar? Ingen tävlingsinstinkt, bilen platsar inte i ngn klass, inte konkurentskraftig, vill bara posera vid korvkiosken etc??? Vad är anledningen? Henrik _________________ Henrik Hansson |
||||
* Kostnaderna blir lite synligare
* Det finns inte många Gatreggade klasser * De som tävlat ett tag har samlat på sig en massa grejjer som man som nybörjare tror man "måste ha" * Få endagarstävlingar (att vara ute en hel helg tär på den sociala budgeten) För egen del är det Gatreggat och rulla för egen maskin till tävling som gäller. Jag har inte kommit till insikt att jag nog borde sälja gatsommarbilen till förmån för dragare+kärra, än ![]() om nån klubb kunde anamma det kommande Streetsportreglementet och köra Klubbmästerskap liknande MGCC's så skulle det nog ta fart. Genom att skippa listan över bilar så skulle tex ett KM på Sviestad bli ganska skoj tror jag (det finns gott om bilar i närheten). Hitta en lämplig regional klubb och få igång nån liten verksamhet så växer det nog ganska snabbt. Tyvärr tror jag att de Nationella märkesklubbarna inte är riktigt rätt ställe att få saker att gro (stor eloge till de som ändå lyckas). |
||||
Jag tror att kostnaden är en stor orsak. I.a.f för mig. Steget från bandag till racing är jäkligt stort när man inte inte har mgcc roadsport som mellansteg.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
2000:- i avgift är en hel del men om man räknar med ca 1000:- i driftkostnad (tex bensin+däckslitage) så stiger det från ca 1500:- (500:- för bandag tex) till 3000:- (dvs "bara" dubbelt). Har man större driftskostnader än så så blir skillnaden mindre. Sen brukar man kunna nöta mycket mer på en bandag än vad man gör på en tävlingshelg (3x15 varv ung). Det finns bandagar som kostar mindre och tävlingshelger som kostar mer men det är inga astronomiska skillnader. Sen blir ju kostnaden för racing kraftigt beroende på klass. Det är inte alla som klarar sig på 30papp per säsong (med bensin och däck). Men merkostnaden för fem tävlingar blir ju ca 8-10 papp och de måste man ju hitta nånstans. Det skulle väl kanske skapas möjlighet för att testa en tävling per år (med vagnboksbesiktning till reducerat pris på plats). |
||||
Kostnaden för en ren banbil innebär ju också att ha den någonstans.
I mitt fall har jag inte någon permanent plats att ha en bil stående. Sedan är det lättare att få med sig sin bättre hälft om man kan bruka kärran i lite kringelkrokar till en glasskiosk. Jag tror att tävling på lägre nivå är något man så småningom kommer till? Alltså som ex jag, som på sikt vill ha bur, bälten, stolar och slänga ut inredning. Idag är steget stort till tävling, men en långsam evolution där bilen är användbar gör ju att jag senare kommer ha betydligt närmare till att tävla. Kostnader för tävlande är ju även personlig utrustning som inte är gratis. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Re: Tävling / Bandagar / Gatbil
En gatbil preppad för bana är väl det perfekta alternativet för de flesta plånböcker. Man kan välja bil och trimningsgrad/däck. Man kan åka till bandagar på massor av banor inkl. konbane träffar + ringen såklart! Tävlingsmomentet finns där då man tävlar mot klockan/soluret eller mot andras tider med liknade bilar. Å så kan man åka och köpa korv...... ![]() _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||
bil
En kombinerad banbil gatbil blir ju alltid en kompromiss Inte tillräckligt bra för bana och värdelös på gatan vilket resulterar i slutändan att den står mest i garaget och trailas till och från banorna och ändå inte är en riktig tävlingsbil......... Så blev det iaf med min till den till slut inte användes alls på gatan Henrik _________________ Henrik Hansson |
||||
Re: bil
Klart det är en kompromiss, få anser väl att sina banbilar är fullutvecklade? Min är kompromiss mellan mycket, men sen har den också gått 2200 mil sen i april. Sen: Vad är tillräckligt bra för bana? Jag är jättenöjd med bilen på bana, jätterolig och tillräckligt snabb för mig, även om hårdare chassi skulle vara trevligt. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Har inte den här frågan vänts ut och in på tidigare? Själv tävlar jag inte (även om jag har licens och har kört några tävlingar tidigare) därför att min bil inte funkar och för att pengar är dyrt. Anmälningsavgifter, friska däck och allting annat frestar på ekonomin.
Sedan finns det också grader av intresse och engagemang. Vissa tycker det är kul att köra lite konbana med bruks-bimmern ibland, andra älskar att grotta ner sig i att få en gammal dålig bil att gå så fort som möjligt, några ser själva tävlandet som ett idrottsligt självändamål och bryr sig egentligen inte så mycket om bilarna som någonting laddat med några metafysiska värden, må de vara estetiska eller ha med identifikation att göra eller någonting annat. För vissa är det tvärt om, bilen i sig är det viktiga, oavsett vad man gör med den. |
||||
Jag kan mycket väl tänka mig att tävla, gärna i långlopp, fast det blir nog inte förrän ungarna växt upp, typ 2022, om det finns bensin kvar att köpa vill säga
![]() Annars klarar jag mig mycket bra med banträffar (3 - 5 ggr/år) och iskörning när tillfälle ges i göteborsområdet (1 helg per år ca) _________________ /Anders C |
||||
Re:
Från denna tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Re:
Nu missar du ju faktiskt en del kostnader såsom en räserbil. Det steget är väldigt stort. Det ska till godkända stolar bälten bur o.s.v. bilen kommer nog troligtvis vara obrukbar på gata. Dessutom ska man ha hela kittet med gokdännd hjälm overall underställ o.s.v. Nu har jag säkert glömt en massa men sö"r man ihop allt blir det ett väldigt stort steg.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Men om man jämför en bil moddad för banträff med en komfortabel tävlingsbil så är det inte så mycket som skiljer (oftast bara de sista grejjerna för vagnbok (brytare och bogseröglor tex)). Halvbur/båge är det många som monterar iaf (och tex Streetsport kräver inte mer). Stol/bälte knölar till det för vardagsbruk men det finns lösningar som fungerar till vardags (3punkt till vardgs och 6punkt på helgen). Det brukar inte ta lång tid att byta stol heller. Personlig utrustning som underställ, handskar, overall och hjälm är en (nästan engångs) kostnad men den är inte enorm (och det går aldeles utmärkt att åka banträff med det också). Från noll är det en stor investering men om du åkt bandträffar 2-3 år så finns möjligheten att du köpt på dig rätt mycket av det som behövs under tiden (viljan att modifiera bilen finns ju iaf). Men samtidigt får man vara medveten om att varje krona som går ner i hobbybilen (banåka eller tävling) inte kommer tillbaka vid ev försäljning. Vissa bilar behåller värdet (eller tom stiger) om man håller dem vid liv men de exemplen är inte många. |
||||
Re: Tävling / Bandagar / Gatbil
Alternativ två är väl det som ligger närmast sanningen. Jag har ju byggt min bil som jag vill ha den, inte som SBF vill ha den... Så då kör jag hellre konbana och banträffar med klubben. Dock finns intresset för att börja tävla med bilen, funderar på att ta licens åtminstone. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Re:
Jovisst beror det på, men vad jag sett (i alfakretsarna mest då) är att det blir en hel del. Av de prylar som monteras av banträffsfolket så är inte allt FIA-godkänt etc så det brukar bli en hel del som byts ut ändå och kostnaderna sticker lätt iväg. _________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||||
Ett alternativ (det billigaste?) om man vill köra racing är att helt enkelt köpa en eller flera långloppsstyrningar under ett år. Finns i alla prisklasser från några få tusingar tills dess att både hus o fru är intecknat...
På så sätt slipper man garagekvällar, garageletande, avdragna bromsnipplar, försäkringar etc. Och i lugn och ro gå till jobbet, dra in sina pengar och sen få racesuget mättat ![]() Men det är kul att ha något eget också... ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re:
![]() |
||||
Från min horisont ser jag inte vad det skulle ge mig att tävla förutom magsår. Ska man tävla kommer man långt ifrån den slappa attityd jag kan ha kring mitt banåkande som det ser ut idag. Kör man en serie så måste man köra alla deltävlingar (eller de flesta...) för att ha en chans till framskjuten placering och bara det gör att man får tidspress på sig på fritiden. Då är min melodi mer att mickla ihop bilen och sen se om jag kan använda den nånstans i närtid.
Jag misstänker dock att man skulle kunna hävda sig hyfsat i de flesta serier även om man inte har absolut värsta prylarna. Man ska stå på startlinjen i alla race och ha en hyfsat snabb kombination på förare och bil. Man kanske inte får den stora pokalen, dock... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Så sant.. Man kan dela upp arbetet/kostnaden genom att köra långlopp, men det sliter på kompisskapet eftersom aptiten/ambitionen växer medan man kör och utvecklar bilen, så nån drar alltid ett tyngre lass. Dessutom blir det grupptryck på att köra alla race.. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||||
Skall man tävla måste man ha råd att krocka brukar jag svara när jag får denna fråga. Med andra ord är det mycket en kostnadsfråga men kanske ännu mer en social fråga, ännu mer tid till bilhobbyn är helt enkelt inte tänkbart.
För min egen del så är själva bilbyggandet MINST lika lockande som för körandet, kanske tom större. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4077 besök totalt |