Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tävling / Bandagar / Gatbil
1, 2   >>
4077 besök totalt
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387


Trådstartare
Tävling / Bandagar / Gatbil

Hej

Det verkar som de flesta här har sina bilar till gata eller bandagar.
Varför är det inte fler som tävlar?

Ingen tävlingsinstinkt, bilen platsar inte i ngn klass, inte konkurentskraftig, vill bara posera vid korvkiosken etc???

Vad är anledningen?

Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



* Kostnaderna blir lite synligare
* Det finns inte många Gatreggade klasser
* De som tävlat ett tag har samlat på sig en massa grejjer som man som nybörjare tror man "måste ha"
* Få endagarstävlingar (att vara ute en hel helg tär på den sociala budgeten)

För egen del är det Gatreggat och rulla för egen maskin till tävling som gäller. Jag har inte kommit till insikt att jag nog borde sälja gatsommarbilen till förmån för dragare+kärra, än .

om nån klubb kunde anamma det kommande Streetsportreglementet och köra Klubbmästerskap liknande MGCC's så skulle det nog ta fart.
Genom att skippa listan över bilar så skulle tex ett KM på Sviestad bli ganska skoj tror jag (det finns gott om bilar i närheten).
Hitta en lämplig regional klubb och få igång nån liten verksamhet så växer det nog ganska snabbt.
Tyvärr tror jag att de Nationella märkesklubbarna inte är riktigt rätt ställe att få saker att gro (stor eloge till de som ändå lyckas).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Jag tror att kostnaden är en stor orsak. I.a.f för mig. Steget från bandag till racing är jäkligt stort när man inte inte har mgcc roadsport som mellansteg.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

Cédric skrev:
Jag tror att kostnaden är en stor orsak. I.a.f för mig. Steget från bandag till racing är jäkligt stort när man inte inte har mgcc roadsport som mellansteg.
Den procetuella skillnaden är inte så stor som den verkar.
2000:- i avgift är en hel del men om man räknar med ca 1000:- i driftkostnad (tex bensin+däckslitage) så stiger det från ca 1500:- (500:- för bandag tex) till 3000:- (dvs "bara" dubbelt). Har man större driftskostnader än så så blir skillnaden mindre.
Sen brukar man kunna nöta mycket mer på en bandag än vad man gör på en tävlingshelg (3x15 varv ung).

Det finns bandagar som kostar mindre och tävlingshelger som kostar mer men det är inga astronomiska skillnader.

Sen blir ju kostnaden för racing kraftigt beroende på klass. Det är inte alla som klarar sig på 30papp per säsong (med bensin och däck). Men merkostnaden för fem tävlingar blir ju ca 8-10 papp och de måste man ju hitta nånstans.

Det skulle väl kanske skapas möjlighet för att testa en tävling per år (med vagnboksbesiktning till reducerat pris på plats).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Kostnaden för en ren banbil innebär ju också att ha den någonstans.
I mitt fall har jag inte någon permanent plats att ha en bil stående.
Sedan är det lättare att få med sig sin bättre hälft om man kan bruka kärran i lite kringelkrokar till en glasskiosk.

Jag tror att tävling på lägre nivå är något man så småningom kommer till?

Alltså som ex jag, som på sikt vill ha bur, bälten, stolar och slänga ut inredning.
Idag är steget stort till tävling, men en långsam evolution där bilen är användbar gör
ju att jag senare kommer ha betydligt närmare till att tävla.

Kostnader för tävlande är ju även personlig utrustning som inte är gratis.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Re: Tävling / Bandagar / Gatbil

hh-tech skrev:
Hej

Det verkar som de flesta här har sina bilar till gata eller bandagar.
Varför är det inte fler som tävlar?

Ingen tävlingsinstinkt, bilen platsar inte i ngn klass, inte konkurentskraftig, vill bara posera vid korvkiosken etc???

Vad är anledningen?

Henrik


En gatbil preppad för bana är väl det perfekta alternativet för de flesta plånböcker. Man kan välja bil och trimningsgrad/däck. Man kan åka till bandagar på massor av banor inkl. konbane träffar + ringen såklart! Tävlingsmomentet finns där då man tävlar mot klockan/soluret eller mot andras tider med liknade bilar.

Å så kan man åka och köpa korv......

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387


Trådstartare
bil

En kombinerad banbil gatbil blir ju alltid en kompromiss
Inte tillräckligt bra för bana och värdelös på gatan vilket resulterar i slutändan att den står mest i garaget och trailas till och från banorna och ändå inte är en riktig tävlingsbil.........
Så blev det iaf med min till den till slut inte användes alls på gatan

Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Re: bil

hh-tech skrev:
En kombinerad banbil gatbil blir ju alltid en kompromiss
Inte tillräckligt bra för bana och värdelös på gatan vilket resulterar i slutändan att den står mest i garaget och trailas till och från banorna och ändå inte är en riktig tävlingsbil.........
Så blev det iaf med min till den till slut inte användes alls på gatan

Henrik


Klart det är en kompromiss, få anser väl att sina banbilar är fullutvecklade?
Min är kompromiss mellan mycket, men sen har den också gått 2200 mil sen i april.

Sen: Vad är tillräckligt bra för bana? Jag är jättenöjd med bilen på bana, jätterolig och tillräckligt snabb för mig, även om hårdare chassi skulle vara trevligt.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har inte den här frågan vänts ut och in på tidigare? Själv tävlar jag inte (även om jag har licens och har kört några tävlingar tidigare) därför att min bil inte funkar och för att pengar är dyrt. Anmälningsavgifter, friska däck och allting annat frestar på ekonomin.

Sedan finns det också grader av intresse och engagemang. Vissa tycker det är kul att köra lite konbana med bruks-bimmern ibland, andra älskar att grotta ner sig i att få en gammal dålig bil att gå så fort som möjligt, några ser själva tävlandet som ett idrottsligt självändamål och bryr sig egentligen inte så mycket om bilarna som någonting laddat med några metafysiska värden, må de vara estetiska eller ha med identifikation att göra eller någonting annat. För vissa är det tvärt om, bilen i sig är det viktiga, oavsett vad man gör med den.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Jag kan mycket väl tänka mig att tävla, gärna i långlopp, fast det blir nog inte förrän ungarna växt upp, typ 2022, om det finns bensin kvar att köpa vill säga

Annars klarar jag mig mycket bra med banträffar (3 - 5 ggr/år) och iskörning när tillfälle ges i göteborsområdet (1 helg per år ca)

_________________
/Anders C
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13353

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Kraniel skrev:
Har inte den här frågan vänts ut och in på tidigare?
Jupp, såhär tyckte jag då...:

Falk för ett bra tag sedan skrev:
Som sagt. Intressant tråd detta...

Självklart skulle jag om möjlighet fanns välja att tävla seriöst framför att åka på en och annan ban- och slalom-träff med familjens andrabil.

Att tävla är skitkul det vet jag från att mer eller mindre aktivt ha pysslat med karting och enduro. Dessutom har jag spenderat oerhört mycket tid (och som vanlig dödlig arbetare alldeles sjukt mycket skattade kronor) på att dra runt min sons kartingtävlande.
Tyvärr är "riktigt" rejsande eller banmöten (för de flesta?) inget val, realiteten är att racing tyvärr alltid kostar skjortan. Både tid och pengar. Pronto!

Ni kan ju försöka inbilla mig att det blir billigare att tävla med en racebil än att åka på motsvarande antal banträffar med Lenas shoppingbil. Det är ju dessutom praktiskt en bra mycket större apparat att åka på en "rejshelg" än att ta den gatreggade bilen till en träff.
Åsså tidsaspekten, jag har i alla fall ett jobb som tarvar dagliga insatser. Även på fredagar! Det tror jag gäller (borde gälla) för merparten av den svenska arbetsföra befolkningen.
Dessutom ska ju racerbilen härbärgeras, underhållas på ett helt annat sätt än standardbilen och transporteras.
Praktiska och ekonomiska realiteter har alltså hittills satt stopp för tävlande med bil för min del.

Säkerheten.. Jag vill inbilla mig (men här kanske jag har fel) att det inte är så himla mycket farligare att ägna sig åt slalom och banmöten på det sättet jag gör med standardbilen än när jag färdas bland fyllskallar och dementa på våra landsvägar. Okej att det finns en risk om än liten för att jag ställer till med någon plåtskada, men det är jag ju medveten om. En kalkylerad risk. Banmöten med licenskrav och som är "3djeperson-säkrade" ála SBF är förståss att föredra. thumbs up

Jag får nog tyvärr även fortsättningsvis nöja mig med ett och annat banmöte i lugn takt och med stora marginaler.

Men vem vet en vacker dag kanske man får möjlighet att rejsa på riktigt...


Ehhh...


Från denna tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11111

_________________

Rice and shine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3284



Re:

Niklas Falk skrev:
Cédric skrev:
Jag tror att kostnaden är en stor orsak. I.a.f för mig. Steget från bandag till racing är jäkligt stort när man inte inte har mgcc roadsport som mellansteg.
Den procetuella skillnaden är inte så stor som den verkar.
2000:- i avgift är en hel del men om man räknar med ca 1000:- i driftkostnad (tex bensin+däckslitage) så stiger det från ca 1500:- (500:- för bandag tex) till 3000:- (dvs "bara" dubbelt). Har man större driftskostnader än så så blir skillnaden mindre.
Sen brukar man kunna nöta mycket mer på en bandag än vad man gör på en tävlingshelg (3x15 varv ung).

Det finns bandagar som kostar mindre och tävlingshelger som kostar mer men det är inga astronomiska skillnader.

Sen blir ju kostnaden för racing kraftigt beroende på klass. Det är inte alla som klarar sig på 30papp per säsong (med bensin och däck). Men merkostnaden för fem tävlingar blir ju ca 8-10 papp och de måste man ju hitta nånstans.

Det skulle väl kanske skapas möjlighet för att testa en tävling per år (med vagnboksbesiktning till reducerat pris på plats).


Nu missar du ju faktiskt en del kostnader såsom en räserbil. Det steget är väldigt stort. Det ska till godkända stolar bälten bur o.s.v. bilen kommer nog troligtvis vara obrukbar på gata. Dessutom ska man ha hela kittet med gokdännd hjälm overall underställ o.s.v. Nu har jag säkert glömt en massa men sö"r man ihop allt blir det ett väldigt stort steg..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

Cédric skrev:
Nu missar du ju faktiskt en del kostnader såsom en räserbil. Det steget är väldigt stort. Det ska till godkända stolar bälten bur o.s.v. bilen kommer nog troligtvis vara obrukbar på gata. Dessutom ska man ha hela kittet med gokdännd hjälm overall underställ o.s.v. Nu har jag säkert glömt en massa men sö"r man ihop allt blir det ett väldigt stort steg..
Med långsam evolution från gatbil till tävlingsredskap så går det att inbilla sig att det går att kombinera det. I realiteten blir det en tävlingsbil+brukshäck istället, så visst blir det en bil till så småningom (med allt det drar med sig).

Men om man jämför en bil moddad för banträff med en komfortabel tävlingsbil så är det inte så mycket som skiljer (oftast bara de sista grejjerna för vagnbok (brytare och bogseröglor tex)). Halvbur/båge är det många som monterar iaf (och tex Streetsport kräver inte mer).
Stol/bälte knölar till det för vardagsbruk men det finns lösningar som fungerar till vardags (3punkt till vardgs och 6punkt på helgen). Det brukar inte ta lång tid att byta stol heller.
Personlig utrustning som underställ, handskar, overall och hjälm är en (nästan engångs) kostnad men den är inte enorm (och det går aldeles utmärkt att åka banträff med det också).

Från noll är det en stor investering men om du åkt bandträffar 2-3 år så finns möjligheten att du köpt på dig rätt mycket av det som behövs under tiden (viljan att modifiera bilen finns ju iaf).

Men samtidigt får man vara medveten om att varje krona som går ner i hobbybilen (banåka eller tävling) inte kommer tillbaka vid ev försäljning. Vissa bilar behåller värdet (eller tom stiger) om man håller dem vid liv men de exemplen är inte många.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Re: Tävling / Bandagar / Gatbil

hh-tech skrev:
Hej

Det verkar som de flesta här har sina bilar till gata eller bandagar.
Varför är det inte fler som tävlar?

Ingen tävlingsinstinkt, bilen platsar inte i ngn klass, inte konkurentskraftig, vill bara posera vid korvkiosken etc???

Vad är anledningen?

Henrik


Alternativ två är väl det som ligger närmast sanningen. Jag har ju byggt min bil som jag vill ha den, inte som SBF vill ha den...
Så då kör jag hellre konbana och banträffar med klubben.
Dock finns intresset för att börja tävla med bilen, funderar på att ta licens åtminstone.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Bilen passar inte i någon klass. Tanken är dock att bygga en roadsportbil någon gång i framtiden.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



Re:

Niklas Falk skrev:


...

Men om man jämför en bil moddad för banträff med en komfortabel tävlingsbil så är det inte så mycket som skiljer (oftast bara de sista grejjerna för vagnbok (brytare och bogseröglor tex)). Halvbur/båge är det många som monterar iaf (och tex Streetsport kräver inte mer).
Stol/bälte knölar till det för vardagsbruk men det finns lösningar som fungerar till vardags (3punkt till vardgs och 6punkt på helgen). Det brukar inte ta lång tid att byta stol heller.
Personlig utrustning som underställ, handskar, overall och hjälm är en (nästan engångs) kostnad men den är inte enorm (och det går aldeles utmärkt att åka banträff med det också).

...


Jovisst beror det på, men vad jag sett (i alfakretsarna mest då) är att det blir en hel del. Av de prylar som monteras av banträffsfolket så är inte allt FIA-godkänt etc så det brukar bli en hel del som byts ut ändå och kostnaderna sticker lätt iväg.

_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ett alternativ (det billigaste?) om man vill köra racing är att helt enkelt köpa en eller flera långloppsstyrningar under ett år. Finns i alla prisklasser från några få tusingar tills dess att både hus o fru är intecknat...
På så sätt slipper man garagekvällar, garageletande, avdragna bromsnipplar, försäkringar etc. Och i lugn och ro gå till jobbet, dra in sina pengar och sen få racesuget mättat thumbs up

Men det är kul att ha något eget också...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

Kristian Larsson skrev:
Men det är kul att ha något eget också...
Ännu ett annat alternativ är att vara funktionär, då blir det tom pengar över till skruvandet (på bilen som man aldrig behöver ut och köra med, för man får aldrig tid).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17976



Från min horisont ser jag inte vad det skulle ge mig att tävla förutom magsår. Ska man tävla kommer man långt ifrån den slappa attityd jag kan ha kring mitt banåkande som det ser ut idag. Kör man en serie så måste man köra alla deltävlingar (eller de flesta...) för att ha en chans till framskjuten placering och bara det gör att man får tidspress på sig på fritiden. Då är min melodi mer att mickla ihop bilen och sen se om jag kan använda den nånstans i närtid.

Jag misstänker dock att man skulle kunna hävda sig hyfsat i de flesta serier även om man inte har absolut värsta prylarna. Man ska stå på startlinjen i alla race och ha en hyfsat snabb kombination på förare och bil. Man kanske inte får den stora pokalen, dock...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Re:

Lennart Hall skrev:
Ska man tävla kommer man långt ifrån den slappa attityd jag kan ha kring mitt banåkande som det ser ut idag. Kör man en serie så måste man köra alla deltävlingar (eller de flesta...) för att ha en chans till framskjuten placering och bara det gör att man får tidspress på sig på fritiden.


Så sant.. Man kan dela upp arbetet/kostnaden genom att köra långlopp, men det sliter på kompisskapet eftersom aptiten/ambitionen växer medan man kör och utvecklar bilen, så nån drar alltid ett tyngre lass. Dessutom blir det grupptryck på att köra alla race.. och ändå bygger jag min tredje racebil just nu.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Skall man tävla måste man ha råd att krocka brukar jag svara när jag får denna fråga. Med andra ord är det mycket en kostnadsfråga men kanske ännu mer en social fråga, ännu mer tid till bilhobbyn är helt enkelt inte tänkbart.

För min egen del så är själva bilbyggandet MINST lika lockande som för körandet, kanske tom större.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävling / Bandagar / Gatbil
1, 2   >>
4077 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande